Veiligheidsbeugels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muze

Veiligheidsbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-23 14:59

Dit jaar wil ik mijn pony rustig aan zadelmak gaan maken en hiervoor zoek ik veiligheidsbeugels.
Heb eerder graag met de kunststof beugels van compositi gereden omdat die een wat breder vlak en grip hebben.. ook bow balance vond ik prettig.
Maar beiden natuurlijk geen veiligheidsbeugels.

Liefste zou ik hebben:
Goede grip
Iets breder voetbed
Geen hele lichte beugel, normale zwaarte
Goed werkend mechanisme of bv zoals safestyle
Gedraaide ophanging

Bestaat dit?
Of is dit teveel gewenst?
Welke zijn dan wel fijn?

Grip en gedraaide ophanging vind ik dan toch wel echt heel fijn.

L_Ruiterhuis

Re: Veiligheidsbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 15:06

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 15:07

Veiligheidsbeugels bestaan niet, bij elke producent van “veilige” beugels staat een disclaimer dat de beugels niet gegarandeerd veilig zijn.

Maar er loopt een ander topic, die beugels heeft, die redelijk aan je eisen voldoen, zal even een linkje zoeken.

Edit: [HAR] Iemand ervaring met Freejump AirS beugels?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 15:12

Waarom neem je niet de Safestyle beugels? Ik heb ze en vind ze heel erg prettig (en mooi :)) ). "Grip" heb je toch voor een groot deel zelf invloed op. Imo is de enige functie van beugels met een extreem profiel (of zelfs metalen nopjes) het maskeren van een slechte zit van de ruiter.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 15:13

Daphara schreef:
Veiligheidsbeugels bestaan niet, bij elke producent van “veilige” beugels staat een disclaimer dat de beugels niet gegarandeerd veilig zijn.

Maar er loopt een ander topic, die beugels heeft, die redelijk aan je eisen voldoen, zal even een linkje zoeken.

Ik heb deze ook gehad, rijden erg fijn.
Maar dit zijn geen veiligheidsbeugels / veilige beugels en heb ze zelf daarom weer weg gedaan.

Bolletje29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 15:17

Ik ben naar ongeveer hetzelfde op zoek en had de Safe-on van Flex-on in gedachten. Wel nogal prijzig, wat me dan weer doet twijfelen. Deze voldoen volgens mij aan al jouw eisen, behalve de gedraaide ophanging (dat is voor mij dan weer niet belangrijk).

Je kan deze Safe-on beugels ook gedeeltelijk zelf samenstellen, qua kleur maar ook bijvoorbeeld of je extra grip wilt of niet, een "inclined tread" (kan even geen goede vertaling vinden) of niet en nog wat andere dingetjes.

Hier is alvast de link naar de uitleg over de beugels https://www.flex-on.fr/safe-on-stirrups/?lang=en en via hier kan je ze zelf samenstellen https://www.flex-on.fr/produit/etrier-safe-on/?lang=en

Ik ben momenteel redelijk enthousiast hierover, maar door de prijs wacht ik nog even om te zien of ik misschien nog iets vergelijkbaars tegen kom.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-23 15:18

Daphara schreef:

Nouja ik verwacht meer kans op veilig “ loskomen” bij dergelijke beugels dan bij de bow balance danwel de compositi beugels?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-23 15:18

Mkango schreef:
Waarom neem je niet de Safestyle beugels? Ik heb ze en vind ze heel erg prettig (en mooi :)) ). "Grip" heb je toch voor een groot deel zelf invloed op. Imo is de enige functie van beugels met een extreem profiel (of zelfs metalen nopjes) het maskeren van een slechte zit van de ruiter.

Wat een vreemde opmerking. Ik rijd graag buiten en loop ook wel eens stukjes. Soms heb je dan een schoen die daardoor net iets nat danwel vies is. Een beetje grip is dan wel fijn?!
Hoef helemaal geen pinnen Oid, als het maar niet zo glad is.
Daarbij heb ik ook nog eens een hele rij aan lichamelijke klachten waardoor soms mijn rechterenkel en voet iets minder meewerken..

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-23 15:21

L_Ruiterhuis schreef:
De LeMieux Vector Balance vind ik zelf heel erg fijn.
Ik hoor en lees ook hele goede reacties van mijn klanten.
https://www.limburgsruiterhuis.nl/produ ... jgbeugels/

Hele lichte beugels vind ik niet fijn en pinnen vind ik wel heel extreem qua grip?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 15:23

Muze schreef:
Mkango schreef:

Wat een vreemde opmerking. Ik rijd graag buiten en loop ook wel eens stukjes. Soms heb je dan een schoen die daardoor net iets nat danwel vies is. Een beetje grip is dan wel fijn?!
Hoef helemaal geen pinnen Oid, als het maar niet zo glad is.
Daarbij heb ik ook nog eens een hele rij aan lichamelijke klachten waardoor soms mijn rechterenkel en voet iets minder meewerken..
In dat geval: duw er een rubberen beugelblok in (die hebben ze bijna allemaal standaard tegenwoordig) en daar is je grip. :D

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 15:40

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 15:45

Muze schreef:
L_Ruiterhuis schreef:
De LeMieux Vector Balance vind ik zelf heel erg fijn.
Ik hoor en lees ook hele goede reacties van mijn klanten.
https://www.limburgsruiterhuis.nl/produ ... jgbeugels/

Hele lichte beugels vind ik niet fijn en pinnen vind ik wel heel extreem qua grip?

Ze zijn vergelijkbaar qua gewicht met de bow balance.
De pinnen voelen niet als extreem grip, wel stuk meer dan de bow balance. Het voelt meer als een fijne stabiliteit de grip.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-23 18:08

Ah oke. Er stond bij lichtgewicht. Vandaar.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 18:14

Bowbalance vallen wel degelijk in de categorie veiligheidbeugels. Niets is 100%.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 18:16

Ik heb al 30 jaar de kwik out veiligheidsbeugels.
Deze zijn wel zwaar en hangen erg stabiel. Zooltje heb ik een ander op geplakt. En dat zit ook al 25 jaar :D
Deze heb ik bij mijn jongste paard hangen, alweer vanaf dat ze zadelmak is

Bowbalance heb ik aan mijn andere zadel hangen.
Ik vind ze fijn, maar ik vind het zelf geen veiligheidsbeugels. Al vallen ze daar onder.
Voor mij is veiligheid iets wat aan de zijkant open is of open gaat.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-23 18:23

Ja ik weet dus niet goed of bow balance bij “ pech” zoveel beweegt dat je voet er goed uitkomt?
Bij omschrijving ervan staat van wel omdat ze zo beweeglijk zijn Maarja is dat dan echt zo..

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 18:44

Flex on Safe on! Echt fantastische beugels. Gaan ook niet direct open als je voet er tegenaan komt, maar je trekt hem met je hand zo open.

Afbeelding
Kleuren kun je overigens gewoon zelf kiezen. Deze heb ik zelf samengesteld, maar je hebt allerlei kleuren. De sticker bovenaan en de arm die losgaat kun je ook later nog veranderen.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 19:01

Veiligheidsbeugel + echt gedraaide oplossing is weinig keuze.
Je hebt Freejump de Soft Up variant en Ophena.
https://www.ej.nl/veiligheidsbeugels-fr ... SMQAvD_BwE
Ophena is veilig, gedraaid en kost een goede klap geld: https://ophena.com

Flex-on, Safe-on, Freejump, alle modellen die lijken op de Lemieux rijden allemaal fijn vind ik. Ik rijd zelf met Freejump, die metalen pinnetjes merk je niet veel van en zitten echt niet heel erg vast aan je voet.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 19:30

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-23 19:46

Ook mooi. Wel smal zie ik.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 19:51

Je zou ook voor IJslander beugels kunnen gaan, daar schiet je voet ook gemakkelijk uit bij een val. Wil je iets wat open klapt of los schiet dan zijn dit aanraders van Acavallo en Rid'Up

Afbeelding

Afbeelding

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-23 20:00

Ben ook wel benieuwd of er mensen echt ervaring hebben met openklappen/ opengaan?
Ja die IJslanders beugels zijn zelfde idee als bow balance… twijfel toch om die dan te halen..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 20:02

Nee, door de jaren diverse keren gevallen met de kwik out, maar nooit blijven hangen.
Maar het idee is fijn dat het kan :D

marachels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 20:16

De samshield shield'rup voldoet aan je wensenlijstje ;)
Ik vind ze zelf vrij zwaar en daardoor minder prettig, ik vind een lichte beugel juist fijn.. Ligt hier overbodig in de kast, mocht je interesse hebben kan je me een berichtje sturen ;)

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 20:50

Muze schreef:
Ben ook wel benieuwd of er mensen echt ervaring hebben met openklappen/ opengaan?
Ja die IJslanders beugels zijn zelfde idee als bow balance… twijfel toch om die dan te halen..

Ik heb ook kwik outs. Jaren terug bij een val een keer de werking mogen ervaren…. Het werkt.
M’n enkel is daarna wel een dag of zo flink dik geweest. Maar 2 dagen later was ik alweer aan het hiken in de vogezen. Als m’n beugel niet open was gegaan was dat niet gelukt.