Rijlaarzen verven?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

Rijlaarzen verven?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-23 16:35

Hoi!
Ik heb zwarte leren laarzen van deniro maar ben de kleur een beetje beu gezien en zou graag mijn hele tuig naar donkerbruin doen. Nu kosten nieuwe laarzen wel wat en dus vroeg ik me af of ik voor in de tussentijd niet mijn zwarte laarzen kan verven.
Op internet is er wel een blok te vinden van iemand die dat ooit heeft gedaan maar dat was van cognac naar donkerbruin. Volgens de productbeschrijving op leerverfshop.nl zeggen ze dat het best kan maar ik vroeg me af of hier creatievelingen waren die het al eens gedaan hebben?
Groetjes
Mij

Thirza

Re: Rijlaarzen verven?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 17:02

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 17:30

Van licht naar donker(der) kan met indringverf en dat gaat prima. Wil je een lichtere kleur (van zwart naar bruin), dan bladdert de (acryl)verf waarschijnlijk snel af.

Ik heb het 2x geprobeerd met oude, zwarte Petrie laarzen die ik toch al bijna had afgedragen. Van zwart naar donkerblauw ging redelijk. Er zat ook maar een heel dun laagje op en de buitenkant bleef netjes. Van zwart naar lichtbruin was echt een ramp. De verf was er na 1 keer rijden al voor een groot deel af. Het zag er niet uit. Die laarzen kon ik weggooien.

Ook heb ik een keer cognackleurige rijlaarzen donkerbruin/roodbruin geverfd met indringverf. Dat ging niet heel eenvoudig (was eerst vlekkerig). Maar het kwam goed en ze zijn na jaren nog prima.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 07-02-23 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-23 17:37

_Lorette_ schreef:
Van licht naar donker(der) kan met indringverf en dat gaat prima. Wil je een lichtere kleur (van zwart naar bruin), dan bladdert de (acryl)verf waarschijnlijk snel af.

Ik heb het 2x geprobeerd met oude, zwarte Petrie laarzen die ik toch al bijna had afgedragen. Van zwart naar donkerblauw ging redelijk. Er zat ook maar een heel dun laagje op en de buitenkant bleef netjes. Van zwart naar lichtbruin was echt een ramp. De verf was er na 1 keer rijden al voor een groot deel af. Het zag er niet uit. Die laarzen kon ik weggooien.

Ook heb ik een keer cognackleurige rijlaarzen donkerbruin/roodbruin geverfd met indringverf. Dat ging echt top. Ze zijn na jaren nog prima.

De bedoeling was ook wel om ze naar een heel donkerbruin te doen. De man van de winkel zei dat het wel kon met de gewone leerverf. Indringverf idd niet

Thirza schreef:

Dankje!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 17:39

Als je laarzen nu nog goed zijn, dan zou ik het er niet op wagen met gewone leerverf. Ik zou dat alleen durven met laarzen die je kunt missen/weg kunt gooien. De kans is groot dat de verf snel afslijt.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-23 18:59

_Lorette_ schreef:
Als je laarzen nu nog goed zijn, dan zou ik het er niet op wagen met gewone leerverf. Ik zou dat alleen durven met laarzen die je kunt missen/weg kunt gooien. De kans is groot dat de verf snel afslijt.

Mijn laarzen zijn nog wel goed als in, ze vallen niet uiteen, binnen een tijd wil ik er sowieso nieuwe ivm een andere ritssluiting. Deze zit namelijk achteraan en geeft dus blaren, ook zijn de ritsen al 2 keer vervangen en zit ik nu me 1 smalle en 1 brede rits

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-23 20:47

Ik heb me toch even bedacht toen ik de prijzen van nieuwe laarzen zag :') ik wou er graag nieuwe kopen maar die prijs jongens, dan is het niet slim om te riskeren dat deze naar de vaantjes zijn. Toch maar even gewoon dezelfde rits in laten zetten dan. Kan ik verder sparen voor een KASK helm

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 19:29

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik maak voor mijn dochter regelmatig setjes en dan vind ik het erg leuk de laarzen ook te doen. Het valt of staat ook bij de staat van de laarzen. Heeeeeel goed voorbewerken met aceton ( leatherprepare ) laagjes dun aanbrengen, goed drogen en zeker ook afwerken met de daarvoor betaalde vernislaag. Waar het leer tegen het zadel schuurt daar kan het met de tijd wat dunner worden.

Alle leer is bewerkt. Ik heb namelijk nog nooit ergens een paarse koe of bordeauxrode dier gezien.

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 16:07

MarryAnneR schreef:
[ [url=m/JqpUdD.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/4PLzTn.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/QxtACD.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/AsNQvj.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/xTKGJP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik maak voor mijn dochter regelmatig setjes en dan vind ik het erg leuk de laarzen ook te doen. Het valt of staat ook bij de staat van de laarzen. Heeeeeel goed voorbewerken met aceton ( leatherprepare ) laagjes dun aanbrengen, goed drogen en zeker ook afwerken met de daarvoor betaalde vernislaag. Waar het leer tegen het zadel schuurt daar kan het met de tijd wat dunner worden.

Alle leer is bewerkt. Ik heb namelijk nog nooit ergens een paarse koe of bordeauxrode dier gezien.

Kan je ook de gladde soorten leer zoals lak, brushed of honeycomb verven?

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 16:12

MarryAnneR schreef:
[ [url=m/JqpUdD.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/4PLzTn.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/QxtACD.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/AsNQvj.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/xTKGJP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb je die bordeaux paardrijlaarzen ook 'gekleurd' en waarmee?
Ik ben ook opzoek naar bordeaux paardrijlaarzen, maar die zijn erg duur.