Zadel op maat: niet helemaal kunnen passen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Undefined

Zadel op maat: niet helemaal kunnen passen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-23 21:24

Ik heb deze week een zadelpaard bij mijn paard gehad omdat ik graag een bepaald merk wilde proberen. Nu had ik een zadel gepast met bepaalde maten die nog niet optimaal lag. De zadelmaker gaf aan dat het zadel nog een paar aanpassingen nodig had en het dan zou moeten passen en ze het zadel dus op die manier kon bestellen, echter had ze geen zadel liggen met precies die modificaties die mijn paard nodig zou hebben. Ik durf nu niet zo goed te bestellen omdat ik bang ben dat het zadel dan komt en alsnog niet blijkt te passen. Dan ben je wel 4 maanden verder en ik ben benieuwd hoe je dat dan moet oplossen..

Ik heb nog nooit eerder een zadel op maat laten maken/ een nieuw zadel gekocht. Is het gebruikelijk dat er nog (grote) aanpassingen nodig zijn of zou het pasmodel al goed moeten passen als je iets besteld?

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 21:55

Undefined schreef:
Ik heb deze week een zadelpaard bij mijn paard gehad omdat ik graag een bepaald merk wilde proberen. Nu had ik een zadel gepast met bepaalde maten die nog niet optimaal lag. De zadelmaker gaf aan dat het zadel nog een paar aanpassingen nodig had en het dan zou moeten passen en ze het zadel dus op die manier kon bestellen, echter had ze geen zadel liggen met precies die modificaties die mijn paard nodig zou hebben. Ik durf nu niet zo goed te bestellen omdat ik bang ben dat het zadel dan komt en alsnog niet blijkt te passen. Dan ben je wel 4 maanden verder en ik ben benieuwd hoe je dat dan moet oplossen..

Ik heb nog nooit eerder een zadel op maat laten maken/ een nieuw zadel gekocht. Is het gebruikelijk dat er nog (grote) aanpassingen nodig zijn of zou het pasmodel al goed moeten passen als je iets besteld?

nee het is niet raar. mits de vorm maar klopt naar de rug van het paard . een proefzadel is nooit perfect gevuld of perfect op maat voor jouw paard. Het is meer om te kijken of de vorm matched en of jij er fijn in kan zitten .

_Charlot

Re: Zadel op maat: niet helemaal kunnen passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 22:21

Een proefzadel is 9/10 keer niet aan te passen op dat moment.
Maar daar zijn het ook paszadels voor. Niet om ze op dat moment helemaal pas te maken.
Een goede zadelmaker weet natuurlijk in hoeverre hij deze zadels kan aanpassen en of ze dan pas gemaakt kunnen worden op je paard.

Het model zadel moet bij jou en je paard passen en bij het bestellen van een zadel kunnen ze dit natuurlijk helemaal aanpassen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 11:31

Ik ben ook dezelfde werkwijze gewend. Zadelpasser past een 'er zo dichtbij mogelijk' paszadel op je paard. Jij kunt beoordelen of het zadel bij jou past en de zadelmaker kan inschatten welke aanpassingen nog nodig zijn. Dan wordt het zadel voor jullie, op de aangegeven specificaties gemaakt.
Nou moet ik er wel bij zeggen dat ik toen op een 'bijna goed' variant gereden hebt. Anders lijkt het me ook wel wat moeilijk inschatten.

Als extra service heeft mijn zadelpasser dan dat je je maatzadel pas na een maand hoeft te betalen en het in die periode ook terug kan, zonder vragen, geld terug.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 11:47

Het is onmogelijk om maatzadels in alle varianten te hebben. Als een merk 5 modellen boom heeft en 3 kussens, zijn dat al 15 zadels. Als je die dan ook nog wel in alle inchmaten van 16 tot 18, is dat nog eens keer 5, dus 75. Dan heb je nog de boommaten. En de wrongen. En extra lange of vooruit gesneden zweetbladen. En mono of dubbelblad. Maak de rekensom maar af.

Een goede zadelmaker laat de opties uitproberen en kan zo bepalen welke onderdelen prettig zijn voor jou en het paard. Wat grote aanpassingen zijn voor jou weet natuurlijk ook niet. Ik zou geen zadel kopen met type kussen dat ik niet kon uitproberen, maar een boom- of inchmaat er naast is niet zo gek.