dressuur-/springzadel voor brede, korte haflinger, welk merk is goed?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isabella_29

dressuur-/springzadel voor brede, korte haflinger, welk merk is goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-23 00:24

Hallo,

Helaas is mijn zadelmaker tot de conclusie gekomen dat mijn huidige zadels niet passen. Daarom ben ik opzoek naar een fijn merk wat korte zadels maakt. Mijn haflinger heeft brede schouders (Wide boom), maar een kort draagvlak (39 cm). Dit maakt het lastig om een geschikt zadel te vinden en via internet kom ik ook niet veel verder. Mijn eigen zadelmaker heeft wel een suggestie gedaan, maar deze is erg prijzig (2800,-).
Daarom ben ik nu dus opzoek naar een merk wat standaard korte zadels maakt, zodat ze eventueel ook goedkoper/tweedehands te vinden zijn. Het zadel moet naast een brede boom en een kort draagvlak ook beschikken over een rechte boom. En voor mijzelf zie ik graag dat het minimaal 17 inch, liefst 17,5.
Voor het dressuurzadel zou ik het ook fijn vinden als die een beetje wrong heeft en een diepe zit.

Hopelijk hebben jullie een aantal fijne suggesties! :9

fjordjes

Re: dressuur-/springzadel voor brede, korte haflinger, welk merk is goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 00:34

Al een thorowgood cob zadel geprobeerd?

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 00:35

Ik heb een Harry Dabbs en ben daar erg te spreken over! 2e hands gekocht voor €1400. Mijn paard is breed op de schouders en ook een korte rug. Deze ligt echt fijn! Is ook verder een prachtzadel en fijne zit :) . Verder weet ik dat Massimo ook goed is dacht ik

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 00:36

Startrekk (zusje van Deuber)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 01:01

Bij kort denk ik eigenlijk direct aan Massimo.
Zelf heb ik ook goede ervaring met Jeffries op korte rug D pony, maar deze kosten tegenwoordig ook al rond 2.500€
Zadels waaronder Franse kussens kunnen zijn ook een optie. Door de Franse kussens wordt het draagvlak korter.

Informatie gevonden over Massimo:
De zadels van het Duitse Massimo werden oorspronkelijk ontworpen voor paarden met een brede rug en/of weinig schoft en een korte rug.

De typische probleempaarden werden opgemeten en bestudeerd, en hieruit ontstond een zadel dat perfect past én goed zit voor de ruiter. Vooral de bredere paarden met korte en ronde rug (Haflinger, Fjord, Tinker en Arabier) werden hierin betrokken. Door hun gebrek aan schoft, ronde en korte rug bleef een zadel maar moeilijk liggen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 06:08

Wij hebben een Ikonic light voor onze Freiberger.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 20:47

GFS monarch cob is speciaal voor ronde en korte paarden gemaakt. Het zadel heeft een verwisselbaar kopijzer tot maat 4XW en valt ruim binnen je budget
Afbeelding

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 20:51

Art_Ificious schreef:
Bij kort denk ik eigenlijk direct aan Massimo.
Zelf heb ik ook goede ervaring met Jeffries op korte rug D pony, maar deze kosten tegenwoordig ook al rond 2.500€
Zadels waaronder Franse kussens kunnen zijn ook een optie. Door de Franse kussens wordt het draagvlak korter.

Informatie gevonden over Massimo:
De zadels van het Duitse Massimo werden oorspronkelijk ontworpen voor paarden met een brede rug en/of weinig schoft en een korte rug.

De typische probleempaarden werden opgemeten en bestudeerd, en hieruit ontstond een zadel dat perfect past én goed zit voor de ruiter. Vooral de bredere paarden met korte en ronde rug (Haflinger, Fjord, Tinker en Arabier) werden hierin betrokken. Door hun gebrek aan schoft, ronde en korte rug bleef een zadel maar moeilijk liggen.

Jeffries heb ik ook voor mijn brede D pony met korte rug (wel veelzijdigheids zadel), en bevalt heel goed! Ik heb die van mijn nieuw gekocht in 2021 voor net iets minder dan 2000 incl aanmeten.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 20:51

Sella.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 20:54

Ik blijf de lederen versie van knight rider( dochtermerk van BR) een hele mooie optie vinden voor dit type pony.
Brede boom door korte boomtakken, breed tussenkanaal, zacht gevuld.
https://www.webshop-staldoorstap.nl/a-5 ... escription
Leer is ook prima.

Uiteraard aanschaffen onder toeziend oog van je zadelpasser :-)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 20:56

Massimo trail met Franse kussens

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 21:00

Hier een edix Tudor op mijn korte en brede Haflinger.

Afbeelding

Afbeelding

Doedatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 21:07

Oskarrino schreef:
Ik heb een Harry Dabbs en ben daar erg te spreken over! 2e hands gekocht voor €1400. Mijn paard is breed op de schouders en ook een korte rug. Deze ligt echt fijn! Is ook verder een prachtzadel en fijne zit :) . Verder weet ik dat Massimo ook goed is dacht ik

Hier ook Harry Dabbs voor beide haflingers.