Onderlegger onder springzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 15:15


Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 17:57

Ashkerlon schreef:
Daphara schreef:
Wel is gebleken dat de meeste pads zorgen dat er veel warmte vastgehouden wordt, het enige dat ook warmte afvoert is een pad van echt bont. Die blijken uit verschillende onderzoeken ook de beste schrok adsorptie te hebben.


Dus... Wol heeft de voorkeur als onderlegger. En exact die wol zit in de kussens van het zadel? De wol in het kussen is niet voldoende?


Er is een groot verschil tussen Wol en bont.
Ik heb het over bont, niet over wol, die twee moet je niet door elkaar halen (ook niet als je een beetje zit te jennen ;) )

Ik wil met liefde zoeken naar de onderzoeken met verschillende soorten pads waaruit is gebleken dat een pad van echt bont als beste uit de bus komt, maar heb de link niet op mijn mobiel staan, dus kan nu niet linken.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 21:10

De link naar het onderzoek, waaruit blijkt dat een halfpad wel degelijk een positieve effect heeft en schokabsorberend werkt. Hieruit kwam lamswol (van natuurlijke vezels) als beste uit de test, dichtbij gevolgd door foam pads. Gel scoorde heel slecht en voegde druk toe.

Voorwaarde voor de test:

12 sportpaarden waarvan allemaal de zadels een maand voor de rest opnieuw aangepast/aangemeten was en de dag voor de test nog nagekeken. Dus allen een in basis perfect passend zadel.

https://www.quinticsports.com/wp-conten ... lf-Pad.pdf

Ik zoek nog even naar dat andere onderzoek over warmte onder de verschillende pads, daar scoorde echt bont veruit het beste.

Change3x

Berichten: 6584
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Onderlegger onder springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 21:41

Ik heb die dunne van Winderen heel lang gebruikt, super fijn, alleen onder mijn nieuwe Devoucoux zadel past hij niet omdat deze kussens veel breder zijn (Biarritz Lab), ik gebruik daarom nu een simpele gelpad voor onder het dekje van Acavallo. Heel fijn, super dun, dempend en ook anti slip!