Onderlegger onder springzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hootje

Berichten: 273
Geregistreerd: 05-05-18

Onderlegger onder springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-23 13:39

Hoi hoi,


Sinds kort heb ik een springzadel en mijn zadelmaakster gaf aan dat een onderlegger onder het zadel fijn kan zijn voor het paard. Welke onderlegger hebben jullie onder je springzadel en wat is mooi qua pasvorm? Ik zie door de bomen het bos niet meer haha.

Pantykous

Berichten: 10487
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Onderlegger onder springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 14:06

Ik heb die van Winderen, heel blij mee. Zie je op concours ook veel voorbij komen.

dollyspikkel

Berichten: 1041
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Onderlegger onder springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 14:18

Ik heb er eentje van thinline

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 14:23

Ik heb er ene van thinline. Zadelmaker zei dat deze schokabsorberend is (in principe zelfde effect als winderen)

Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 14:28

Een zadelmaker die aangeeft dat een onderlegger fijn zou zijn is vergeten dat er kussens onder een springzadel zitten? Die kussens horen je druk te verdelen en voor demping te zorgen. Wat voegt die onderlegger toe? Een goed passend zadel slecht passend maken? Of een slecht passend zadel proberen recht te prutsen ipv een goed passend zadel aan te raden?

Dat jan met de pet of de plaatselijke ruitersportzaak je een pad probeert aan te praten, ok, maar toch niet je zadelmaker met als argument : je paard gaat het misschien fijn vinden?

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Onderlegger onder springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 14:30

Ik wilde het niet zeggen, maar bij een goed zadel hoort (naar mijn weten) inderdaad geen onderlegger :/

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Onderlegger onder springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 14:37

Ik vind het ook een bijzonder advies. Waarop slaat 'fijner'? Een pad kan nuttig zijn (bijvoorbeeld als tijdelijke opvulling bij een paard dat is afgevallen), maar het moet geen problemen van slecht passend zadel gaan verbloemen.

Heeft de zadelmaker nog meer uitleg gegeven? En heeft de zadelmaker zelf geen advies voor een pad gegeven?

Hootje

Berichten: 273
Geregistreerd: 05-05-18

Re: Onderlegger onder springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-23 14:43

Nee ze zei dat het een vrij simpel padje kan zijn. Mijn zadel ligt goed hoor en is laatst ook nog door een andere zadelmaakster nagekeken en was nog steeds helemaal goed. Het was idd meer dat het schokabsorberend kan werken en mijn paard nu iets minder in training stond tijdens het aanmeten.

Pantykous

Berichten: 10487
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Onderlegger onder springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 14:47

Onzin, een pad kan wel degelijk behulpzaam zijn ook met een heel goed passend zadel.

nuevo_mien

Berichten: 146
Geregistreerd: 29-01-22

Re: Onderlegger onder springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 15:13

Ik rij met een pro lite pad.
Fijn voor een paard aan te passen mocht hij meer/minder bespiering hebben.

Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 15:38

Pantykous schreef:
Onzin, een pad kan wel degelijk behulpzaam zijn ook met een heel goed passend zadel.


In welke zin? Wat precies doet een pad extra bij een goed passend zadel, met degelijk opgevulde kussens?

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Onderlegger onder springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 15:49

Als standaard vind ik het een redelijk raar advies. Dan wil ik gewoon een passend zadel.

Maar ik rij 2 paarden met hetzelfde zadel en dan gebruik ik bij 1 paard een prolite pad.

Fijn dat je dat ding aan kunt passen. Dat kan wel weer functioneel zijn als je paard bijvoorbeeld nog heel jong is en je nog meer spieren verwacht of nog aan moet komen bijvoorbeeld.

Pantykous

Berichten: 10487
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 15:51

Ashkerlon schreef:
Pantykous schreef:
Onzin, een pad kan wel degelijk behulpzaam zijn ook met een heel goed passend zadel.


In welke zin? Wat precies doet een pad extra bij een goed passend zadel, met degelijk opgevulde kussens?


Een pad geeft veel meer demping dan een zadel an sich, ook als het goed past. Je moet het zadel dan wel zo aanpassen dat het goed ligt met pad.

Mijn paard vind het zeker heel fijn.

Hootje

Berichten: 273
Geregistreerd: 05-05-18

Re: Onderlegger onder springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-23 16:13

Mijn zadel past trouwens goed en het is ook geen afgeragd zadel met lege kussens oid, het gaat idd om de extra demping die mijn paard fijn kan vinden. Ik zal eens kijken naar de Winderen slim pad en naar de thinline padjes.

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Onderlegger onder springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 16:17

Let er wel op dat je je zadel dan wel zal moeten laten aanpassen :)

Hier ook een op maat aangepast dressuurzadel die perfect ligt zonder pad. Maar mijn paard vind een winderen eronder wél heel fijn. Maar daardoor is het zadel wel met pad en al aangepast dus iets wijder gemaakt dan zonder de pad.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 13:08

Ashkerlon schreef:
Pantykous schreef:
Onzin, een pad kan wel degelijk behulpzaam zijn ook met een heel goed passend zadel.


In welke zin? Wat precies doet een pad extra bij een goed passend zadel, met degelijk opgevulde kussens?


Met name de schok absorberende werking van een pad kan veel voordelen geven. Ook is het zo dat als een paard wat minder in de spieren zit, de ribben en ruggengraat dichter bij het oppervlak onder de huid liggen en juist daarvoor is een bontje fijn.

Wel is gebleken dat de meeste pads zorgen dat er veel warmte vastgehouden wordt, het enige dat ook warmte afvoert is een pad van echt bont. Die blijken uit verschillende onderzoeken ook de beste schrok adsorptie te hebben.

BigOne
Berichten: 38261
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Onderlegger onder springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 13:13

Wij leerden vroeger dat een dunne pad of dekje maar voor een ding gebruikt werd, zweet opnemen zodat je zadel niet naar zn mallemoer ging. Een extra stootdemper zou niet nodig moeten zijn, een ruiter die zo hard in het zadel terugkomt na de sprong kan beter eerst naar zichzelf kijken. Wanneer een paard een extra stoot dempend dekje fijn vindt past het zadel niet 100 % en/of is de ruiter nog niet goed genoeg.

Hootje

Berichten: 273
Geregistreerd: 05-05-18

Re: Onderlegger onder springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-23 13:21

Ze raadde het niet persé aan he, zei dat het fijn kan zijn voor sommige paarden. Mijn zadel past gewoon goed & ik ben ook eerste eigenaar van het zadel. Ik ga er gewoon een tijdje mee rijden en zie en merk vanzelf wel aan mijn paard of ik denk dat een onderlegger nog het een en ander kan verbeteren

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 13:21

Ik rij momenteel met een Kingsley pad onder mijn springzadel. Overigens wel naar de zadelmaker geweest met het springzadel en verschillende onderleggers die ik heb liggen en samen met de zadelmaker welke pad er onder ging.
In ons geval ging er een pad onder omdat mijn paard veranderd is en het zadel juist te breed was waardoor we er ook wat onder konden leggen. Niet zomaar onder een goed passend zadel een pad gooien. Iets er onder doet áltijd iets met de ruimte tussen je paard en het zadel. Hoe veel mensen je ook proberen wijs te maken dat dit niet zo is.

Windren ben ik zelf overigens zelf ook erg nieuwsgierig naar.

Melisje_92

Berichten: 1096
Geregistreerd: 02-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 13:22

Door mijn zadelmaker werd ook aangeraden om voor het springen en eventing een onderlegger te gebruiken, mijn zadel ligt zonder ook goed.

Deze is dus aangepast op de rug met onderlegger

Pantykous

Berichten: 10487
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Onderlegger onder springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 13:48

Ik vind eigenlijk meer bijzonder dat mensen denken dat een pad overdreven of onnodig is. Het lijkt mij niet meer dan logisch dat zo'n laagje voor extra comfort zorgt, hoe goed je zadel ook ligt.

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 13:49

Hier is het zadel ook zo aangepast dat deze goed ligt met pad eronder.
Ik heb een pad met traagschuim. Hier reageert ze het fijnste op.
Maar geen idee van welk merk _O-

Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 14:44

Daphara schreef:
Wel is gebleken dat de meeste pads zorgen dat er veel warmte vastgehouden wordt, het enige dat ook warmte afvoert is een pad van echt bont. Die blijken uit verschillende onderzoeken ook de beste schrok adsorptie te hebben.


Dus... Wol heeft de voorkeur als onderlegger. En exact die wol zit in de kussens van het zadel? De wol in het kussen is niet voldoende?

Ik ben aan het jennen. Er zijn foam zadels met kussens die amper demping geven. In dat opzicht kan een degelijke pad helpen. Er zijn zadels die net niet goed liggen en er zijn heel veel paarden met een rug die slecht bespierd is. In die gevallen kan een extra pad helpen.

Ik erger me enkel aan het advies van een zadelmaker die enkel lijkt te zeggen "mss is het fijn voor je paard". Dat die er dan tenminste ook bij zegt: "omdat de rug zwak bespierd is, omdat die foam in je zadel niet met manieren aan te passen is, omdat je net wat te wijde zadel zo beter past" en dan verwacht ik eigenlijk ook dat die zadelmaker samen met jou die pads gaat uitproberen zodat je de boel niet te smal maakt voor je paard.
Want als je door die extra pad het hele schoftgebied knel zet, heb je straks geen zadelmaker nodig maar een dierenarts.

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Onderlegger onder springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 14:55

Het blijft een interessante discussie wel of geen onderleggen.
Hier zowel met springen als dressuur een onderlegger van Kingsley (1-laags).
Ik merk duidelijk verschil bij mijn paard qua bewegingen en ontspanning.

Wel beide zadels laten aanmeten/aanpassen zodat er voldoende ruimte is voor deze pad.
Persoonlijk geef ik dus voorkeur aan het rijden met een extra schokdemper ;-)

Floret

Berichten: 29
Geregistreerd: 24-01-23
Woonplaats: Middle of Nowhere

Re: Onderlegger onder springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 15:04

Ik heb de Prolite Tri Pad onderlegger. Eén met inlagevakken, zodat de zadelpasser daar (indien nodig) ook nog mee kan spelen.