Schuurplekken van deken, teugels, laarzen en dekje

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laarvv
Berichten: 218
Geregistreerd: 19-12-09

Schuurplekken van deken, teugels, laarzen en dekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-23 12:12

Hoi allemaal,

Ik weet niet helemaal of ik dit bericht op de juiste plaats zet, maar zo niet verbeter mij gerust. :)

Aangezien ik redelijk ten einde raad ben, dacht ik wellicht zijn er hier mensen met goede ideeën en/of adviezen.
Iedere winter opnieuw heeft mijn paard last van schuurplekken op verschillende plaatsen. Niet alleen op plaatsen waar de deken zit maar ook van bijvoorbeeld de teugel, het dekje of mijn benen. Het bijzondere hieraan is zelfs dat ik rijd zonder sporen en het paard herstellende is van een operatie en hij na 3 dagen 10 minuten ‘rijden’ toe schuurplekken heeft van teugels, mijn laarzen en het dekje.

Het paard is deze winter geschoren maar had voorgaande winters (toen hij niet geschoren was) het zelfde probleem.
Ik heb van zowel dekens (heeft nu een rhino-deken op), als dekjes als zijn hoofdstel verschillende maten/modellen geprobeerd, maar dit helaas allemaal tevergeefs. Onder deze rhino deken zit nu een kentucky onderdeken met huid-vriendelijke stof.

Is er iemand met een geniaal idee?

jusdepomme
Berichten: 33
Geregistreerd: 04-10-19

Re: Schuurplekken van deken, teugels, laarzen en dekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 12:18

Je kan bontjes om je teugels doen en met dekjes met een bontrandje rijden, bijvoorbeeld die van Lemieux: https://hypostore.nl/lemieux-merino-sen ... -navy.html

Wat ook wel helpt tegen schuren is van tevoren de vacht insprayen met equishine, dan wordt het glad en schuurt het minder. Is misschien een beetje veel om over het hele lichaam te doen maar misschien een optie voor de plek waar je laarzen schuren?

Succes! :)

IlseL123
Berichten: 57
Geregistreerd: 12-01-21
Woonplaats: didam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 12:28

Heb je wel eens naar kruiden gekeken? Mijn paard had hier vorig jaar ook erg last van. Sinds ik hem met kruiden ondersteun heeft hij er geen last meer van. Ik geef hem bijvoorbeeld gedroogde goudsbloem en brandnetel (kan je o.a. op de website van baroen krijgen)

Laarvv
Berichten: 218
Geregistreerd: 19-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-23 15:36

jusdepomme schreef:
Je kan bontjes om je teugels doen en met dekjes met een bontrandje rijden, bijvoorbeeld die van Lemieux: https://hypostore.nl/lemieux-merino-sen ... -navy.html

Wat ook wel helpt tegen schuren is van tevoren de vacht insprayen met equishine, dan wordt het glad en schuurt het minder. Is misschien een beetje veel om over het hele lichaam te doen maar misschien een optie voor de plek waar je laarzen schuren?

Succes! :)



Dank voor je antwoord! Vergeten toe toe voegen maar ik heb inderdaad overal bontjes op en om. Om de teugels, onder het dekje etc. Zelfs met het Kentucky dekje (volledig van bont) volgen er schuurplekken..

Wat betreft kruiden: ik heb daar geen ervaring mee daar kan ik wel eens naar kijken.

Avalanche

Berichten: 16330
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Schuurplekken van deken, teugels, laarzen en dekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 15:40

Heb je weleens laten onderzoeken of er geen probleem is met de huid van je paard? Ik schrik hier een beetje van.

nnicolex

Berichten: 1264
Geregistreerd: 12-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 15:42

Heel erg herkenbaar helaas!! Ik heb een haflinger kruising, scheer hem niet en hij heeft ook elke winter last van schuurplekken. Ook inderdaad van alles, dekens, zadeldek randjes, teugels, halsters.. noem het maar op.. probeer zoveel mogelijk (ondanks mijn eigen afschuw) met bontjes te werken en deze regelmatig te wassen. Heb ook de lemieux dekjes met bont rand. Daarnaast insprayen met equishine indd elke dag op randen van de dekens/dekjes etc.

Paard is bekend met luchtwegproblemen en heb wle eens met dierenarts/zadelmaker overlegd wat t probleem zou kunnen zijn en deze geven allemaal aan dat hij een broze wintervacht heeft en waarschijnlijk icm met zijn luchtwegproblemen dat het zo sterk aanwezig is.. in de zomer nergens last van qua schuurplekken maar zodra zijn wintervacht op komt zie je wel bijv bii randjes van het halster witte haren ontstaan(dode haarzakjes van de zomerperiode…) heb ook keer afschraapsel van huid laten nemen maar kwam niks uit..

Ik denk dus bij die van mij toch slechte wintervacht structuur helaas..

Aanvulling; voer omega olie, daar lijkt het wel iets door zijn verbeterd en heb ook tijdje biotine gevoerd maar daar merkte ik geen verschil mee.
Laatst bijgewerkt door nnicolex op 23-01-23 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Milou

Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 15:42

Heb je al eens een supplement met biotine geprobeerd?
Zijn de hoeven en de huid van je paard gezond?

pol013

Berichten: 9230
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 15:45

Misschien dat het voeren van lijnzaadolie wil helpen?

Ik heb ook 1 paard die hier redelijk gevoelig voor is en het lijkt nu beter te gaan dit jaar. Maar dat lost je probleem nu niet meteen op denk ik.

Overigens een super gezond beest met normaal een mooie vacht en altijd gezonde hoeven (nav de post van avalanche).

Laarvv
Berichten: 218
Geregistreerd: 19-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-23 15:58

x_Milou schreef:
Heb je al eens een supplement met biotine geprobeerd?
Zijn de hoeven en de huid van je paard gezond?



Paard heeft verder een prima huid en gezonde hoeven zonder problemen. Eerder onderzoek bij de kliniek wees ook uit op niets. Verder echt niets op of aan te merken wat betreft gezondheid.
Verder nog geen enkel supplement geprobeerd omtrent zijn huid dus ik zal eens op onderzoek uitgaan omtrent Biotine!

Avalanche

Berichten: 16330
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 16:12

pol013 schreef:
Misschien dat het voeren van lijnzaadolie wil helpen?

Ik heb ook 1 paard die hier redelijk gevoelig voor is en het lijkt nu beter te gaan dit jaar. Maar dat lost je probleem nu niet meteen op denk ik.

Overigens een super gezond beest met normaal een mooie vacht en altijd gezonde hoeven (nav de post van avalanche).

Thanks. Lijnzaad en biotine zijn echt een aanrader bij dit soort dingen. Ergens is je paard kwetsbaar en dan kun je dat imo beter oplossen dan symptomen bestrijden :)

Laarvv
Berichten: 218
Geregistreerd: 19-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-23 16:29

Avalanche schreef:
pol013 schreef:
Misschien dat het voeren van lijnzaadolie wil helpen?

Ik heb ook 1 paard die hier redelijk gevoelig voor is en het lijkt nu beter te gaan dit jaar. Maar dat lost je probleem nu niet meteen op denk ik.

Overigens een super gezond beest met normaal een mooie vacht en altijd gezonde hoeven (nav de post van avalanche).

Thanks. Lijnzaad en biotine zijn echt een aanrader bij dit soort dingen. Ergens is je paard kwetsbaar en dan kun je dat imo beter oplossen dan symptomen bestrijden :)



Zeker mee eens wat je hier boven typt. Feit is alleen dat er door meerdere artsen (en klinieken) naar gekeken is toen hij daar toch stond voor operatie en zij geen bijzonderheden kunnen vinden. Dan wordt het helaas zo lastig om te voorkomen..
dank voor jullie inbreng.

amyz

Berichten: 6952
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 16:51

Zou inderdaad kijken naar het voer en evt olie toevoegen.
Heeft kentucky niet alles 'artificieel'? Nep-bontjes helpen meestal natuurlijk niet zo goed als the real deal.

En verder wellicht inderdaad sprayen. Zelf gebruik ik Ultra Lazer Shine op de vacht, worden ze suuuuuper mooi zacht en glad van. Is beter te doen dan Equishine denk ik *D

Mijn merrie heeft ook zo'n gevoelig huidje. Nu ook wel erg kort geschoren, dat helpt ook niet :+

germie

Berichten: 26531
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Schuurplekken van deken, teugels, laarzen en dekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 11:06

De wintervacht is van een andere soort haar gemaakt, de haren zijn hol zodat ze goed isoleren zeg maar. Hierdoor breken ze ook sneller. En juist in de 2e helft van de winter, als het loslaten van het haar langzaam begint breken deze haren sneller. Dat zie je dus in de zgn. schuurplekken. Mijn paard heeft het ook bij de deken, de borst wordt nu kaal en ook bij de lendenen. Doe je niets aan, is ook niet niet goed passen, maar is altijd eind januari dat het begint. De huid gaat bij mijn paard niet kapot overigens.
En met teugels ook geen problemen.
Maar het komt dus door een andere structuur van de wintervacht. Daarom heb je het ook steeds weer in de winter.

SimoneX

Berichten: 434
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 11:32

IlseL123 schreef:
Heb je wel eens naar kruiden gekeken? Mijn paard had hier vorig jaar ook erg last van. Sinds ik hem met kruiden ondersteun heeft hij er geen last meer van. Ik geef hem bijvoorbeeld gedroogde goudsbloem en brandnetel (kan je o.a. op de website van baroen krijgen)


Wat voor kruiden zijn dat?

nnicolex

Berichten: 1264
Geregistreerd: 12-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 11:49

germie schreef:
De wintervacht is van een andere soort haar gemaakt, de haren zijn hol zodat ze goed isoleren zeg maar. Hierdoor breken ze ook sneller. En juist in de 2e helft van de winter, als het loslaten van het haar langzaam begint breken deze haren sneller. Dat zie je dus in de zgn. schuurplekken. Mijn paard heeft het ook bij de deken, de borst wordt nu kaal en ook bij de lendenen. Doe je niets aan, is ook niet niet goed passen, maar is altijd eind januari dat het begint. De huid gaat bij mijn paard niet kapot overigens.
En met teugels ook geen problemen.
Maar het komt dus door een andere structuur van de wintervacht. Daarom heb je het ook steeds weer in de winter.


Ja klopt dat is ook wat ik begrepen heb.. nu begint het inderdaad bij mijn paard ook weer erger te worden, helaas wel ook bij de teugels etc maargoed die van mij is dan ook wel overgevoelig en zodra de zomervacht er is dan is probleem weg.

ingvdh

Berichten: 6406
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 14:29

germie schreef:
De wintervacht is van een andere soort haar gemaakt, de haren zijn hol zodat ze goed isoleren zeg maar. Hierdoor breken ze ook sneller. En juist in de 2e helft van de winter, als het loslaten van het haar langzaam begint breken deze haren sneller. Dat zie je dus in de zgn. schuurplekken. Mijn paard heeft het ook bij de deken, de borst wordt nu kaal en ook bij de lendenen. Doe je niets aan, is ook niet niet goed passen, maar is altijd eind januari dat het begint. De huid gaat bij mijn paard niet kapot overigens.
En met teugels ook geen problemen.
Maar het komt dus door een andere structuur van de wintervacht. Daarom heb je het ook steeds weer in de winter.



Dit dus, aan het eind van de winter breekt het haar sneller af en ontstaan plekken. Ik zie ze nu ook weer komen bij mijn merrie. Zodra de zomervacht komt is het haar weer terug en blijft dan mooi.

KikiCelinevs
Berichten: 211
Geregistreerd: 07-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 14:59

amyz schreef:
Zou inderdaad kijken naar het voer en evt olie toevoegen.
Heeft kentucky niet alles 'artificieel'? Nep-bontjes helpen meestal natuurlijk niet zo goed als the real deal.



Ik zou ook aanraden echt wol te gebruiken. Kentucky heeft fijne spullen maar van artificeel bont (nepwol). Maar artificeel bont wordt niet van natuurlijke materialen gemaakt en heeft dus ook niet de voordelen van de echte variant. Mijn vader heeft een gevoelige huid en draagt dus ook alleen katoen, linnen en leren schoenen. Dat verschil is echt te merken.

Laarvv
Berichten: 218
Geregistreerd: 19-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 21:53

ingvdh schreef:
germie schreef:
De wintervacht is van een andere soort haar gemaakt, de haren zijn hol zodat ze goed isoleren zeg maar. Hierdoor breken ze ook sneller. En juist in de 2e helft van de winter, als het loslaten van het haar langzaam begint breken deze haren sneller. Dat zie je dus in de zgn. schuurplekken. Mijn paard heeft het ook bij de deken, de borst wordt nu kaal en ook bij de lendenen. Doe je niets aan, is ook niet niet goed passen, maar is altijd eind januari dat het begint. De huid gaat bij mijn paard niet kapot overigens.
En met teugels ook geen problemen.
Maar het komt dus door een andere structuur van de wintervacht. Daarom heb je het ook steeds weer in de winter.



Dit dus, aan het eind van de winter breekt het haar sneller af en ontstaan plekken. Ik zie ze nu ook weer komen bij mijn merrie. Zodra de zomervacht komt is het haar weer terug en blijft dan mooi.



A, dank. Dat zou inderdaad kunnen verklaren waarom het maar een aantal maanden per jaar zo is.
Ik heb vorige week de Kentucky skin friendly onderdeken aangeschaft en tot op heden lijkt dit op de borst wel wat te helpen( ook al is dit nep bont), dus wellicht een aanrader voor iemand anders hier.