veiligheidsbeugels goede grip en kantelend voetbed

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Waidida

veiligheidsbeugels goede grip en kantelend voetbed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-23 17:31

Hoi!

Ik loop tegen het probleem aan dat mijn beugels eigenlijk te weinig grip geven. Ik heb de sprenger bow balance beugels en er kruipt best veel zand in waardoor die echt gewoon in galop onder mijn zool zit te schuiven. Niet erg rustgevend dus als mijn paard weer beslist om te gaan bokken. De reden dat ik de sprengers had was vooral om het kantelende voetbed aangezien ik best slechte knieën heb (ik ga ook ooit nog een een veelzijdigheids zadel aanschaffen voor op buitenrit want ik heb de indruk dat dat wel helpt) graag zou ik dit dus ook behouden.
Hebben jullie advies over een beugel die dus: goede grip heeft (ook met water, modder en zand), een kantelend voet bed en graag ook een veiligheidsfuctie al is dit niet extreem noodzakelijk (ik doe geen jumping of cross ofzo).
Goede grip is dus de absolute nummer 1!
Ik ken de ophena beugels maar die zijn gewoon ontiechelijk duur en dat geld kan ik er gewoon niet aan geven.

alvast bedankt bokkertjes!

Moest er iemand interesse hebben in de sprengers, doe mij even een pb, ze zijn nog niet veel gebruikt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 17:35

Is er een lichamelijk reden dat je je beugels niet zonder grip op de juiste plek kunt houden? Zo niet, dan zou ik eerder op zoek gaan naar een instructeur die je echt goed leert zitten dan proberen om met allerlei kunstgrepen de boel op z'n plek te houden en het eigenlijke probleem te maskeren.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 17:39

Eerder had ik ook de bow Balance, maar sinds een jaar heb ik de flex on safe on met gekanteld voetbed. Recht voetbed vind ik zelf niet fijn rijden, bij de flex on zijn ze gekanteld en door het dikke rubber onder de zool is er ook schokdemping. Ondanks dat ik in de dikke bagger rijd soms, verlies ik mijn beugels niet.
Laatst bijgewerkt door Lithya op 15-01-23 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 17:39

Ik heb in m’n simpele beugels van die ijzeren beugel blokjes gezet en heeft echt top grip!
(Je zolen slijten wel sneller en had wat hulp nodig die blokjes in m’n beugels te krijgen, maar ik wil niet anders meer!)

Dit soort:
https://www.ej.nl/beugel-voetzooltjes-r ... 60799.html

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-23 17:43

Mkango schreef:
Is er een lichamelijk reden dat je je beugels niet zonder grip op de juiste plek kunt houden? Zo niet, dan zou ik eerder op zoek gaan naar een instructeur die je echt goed leert zitten dan proberen om met allerlei kunstgrepen de boel op z'n plek te houden en het eigenlijke probleem te maskeren.

Goh niet echt een lichamelijk probleem, maar in stap en draf gaat het prima. In galop heb ik gewoon nog iets meer spanning in mijn benen omdat ik weet dat ze durft bokken en omdat mijn beugels dus schuiven en ik bang ben dat ik ze kwijtraak. Vroeger was het beter met goeie grip beugels omdat ik dan die angst niet had zegmaar. Als ik op andere paarden rijd is het ook totaal geen probleem.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-23 17:48

Lithya schreef:
Eerder had ik ook de bow Balance, maar sinds een jaar heb ik de flex on safe on met gekanteld voetbed. Recht voetbed vind ik zelf niet fijn rijden, bij de flex on zijn ze gekanteld en door het dikke rubber onder de zool is er ook schokdemping. Ondanks dat ik in de dikke bagger rijd soms, verlies ik mijn beugels niet.

oh die vind ik idd wel leuk! ik denk dat die ook beter gaan zijn voor mijn knieen want met de bow balance moet ik zeggen dat ze niet super meegaan. ik zag nu nat wel op agradi dat ze een versie hebben van 210 euro en van 270, wat is het verschil? Want de naam is echt gewoon hetzelfde

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-23 17:49

Dispar_Vulgo schreef:
Ik heb in m’n simpele beugels van die ijzeren beugel blokjes gezet en heeft echt top grip!
(Je zolen slijten wel sneller en had wat hulp nodig die blokjes in m’n beugels te krijgen, maar ik wil niet anders meer!)

Dit soort:

ik heb ooit beugels gehad met zo'n zool maar had na een tijd dat de gaatjes vol zand gingen zitten en dat krijg je er dan niet meer uit

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 17:49

Dispar_Vulgo schreef:

Dit soort:

Zere knieën en een normale stijgbeugel is al gedoemd te mislukken.

Misschien is de Freejump Air’S wat voor je, TS. Of de Acavallo Flexia, maar die zien er wel een beetje vreemd uit :D

Flex on beugels rijden inderdaad ook erg fijn.

I am because you were

Mila_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 17:53

ik ben verknocht aan men flexon green composites met ultra grip. Zitten zalig, wel duur maar heb ze met korting gekocht.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 17:53

prugelpiet schreef:
Dispar_Vulgo schreef:

Dit soort:

Zere knieën en een normale stijgbeugel is al gedoemd te mislukken.

Misschien is de Freejump Air’S wat voor je, TS. Of de Acavallo Flexia, maar die zien er wel een beetje vreemd uit :D

Flex on beugels rijden inderdaad ook erg fijn.

Geen normale beugels natuurlijk voor TS, maar wellicht in dr huidige beugels aan te passen :)

Waidida

Re: veiligheidsbeugels goede grip en kantelend voetbed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-23 17:58

dankjewel allemaal voor de tip! voorlopig ben ik het meest weg van de flex on beugels!

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 18:01

Ik rij al mijn paarden met de Freejump Air’S!
Je hebt ze in verschillende kleuren en modellen: normaal, 10-30 (gekanteld en gedraaid), alleen gekanteld of alleen gedraaid. Ze hebben super veel grip, af en toe poets ik met een borstel even het zand eruit wat er door mijn laarzen in is gekomen.

https://www.agradi.nl/freejump-stijgbeu ... 1wQAvD_BwE

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 18:03

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-23 18:19

Spenk schreef:
Je weet dat je in je bow balance beugels ook metalen zooltjes met veel grip kan doen waardoor je het zandprobleem niet meer hebt?

https://www.horze.nl/stijgbeugels/spren ... c=google10

Deze zijn dat.

Ja die ken ik! Maar net als ik al zei, in mijn ervaring komt het zand dan in die gaatjes. En dat krijg je er niet meer uit. Ook heb ik nog steeds best last van mijn knieën op buitenrit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 18:20

Ah ja lastig! Die flex on vond ik wel een stuk minder fijn dan de sprenger kreeg ik weer last van op buitenritten.

Ik maak gewoon elke keer na het rijden even met een klein hard borsteltje de blokjes schoon (ik heb de normale rubberen blokjes.

En dan heb ik eigenlijk nooit last van zand :j net als je laarzen even elke dag zand eronder weg vegen.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-23 18:38

Spenk schreef:
Ah ja lastig! Die flex on vond ik wel een stuk minder fijn dan de sprenger kreeg ik weer last van op buitenritten.

Ik maak gewoon elke keer na het rijden even met een klein hard borsteltje de blokjes schoon (ik heb de normale rubberen blokjes.

En dan heb ik eigenlijk nooit last van zand :j net als je laarzen even elke dag zand eronder weg vegen.

Ik doe dat ook wel regelmatig, maar nu zaten ze bv van 1 uur rijden helemaal vol met wit zand waardoor ze schoven. Ook vind ik niet dat mijn kniepijn er echt mee verholpen is. Ik ben er nooit echt super tevreden van geweest eigenlikk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 18:39

Misschien kun je dan beter ook eens kijken voor zitles om je zit anders te gebruiken :j

Hoe komen ze zo vol zand dan? Als je met schone laarzen opstapt op schone blokjes heb je daar toch geen last van :P ? Daarom hebben veel mensen ook een matje op hun krukje bijvoorbeeld :j

Even voeten vegen als je opstapt.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-23 18:46

Spenk schreef:
Misschien kun je dan beter ook eens kijken voor zitles om je zit anders te gebruiken :j

Hoe komen ze zo vol zand dan? Als je met schone laarzen opstapt op schone blokjes heb je daar toch geen last van :P ? Daarom hebben veel mensen ook een matje op hun krukje bijvoorbeeld :j

Even voeten vegen als je opstapt.

Op de manege waar we gaan rijden hebben ze van dat geweldige witte zand wat echt gewoon goed gesproeid moet worden maar dat doen ze niet. Alles hangt dus aan je laarzen. Op stapkrukjes kennen ze daar niet dus dat is ook al een moeilijke. Maar dus ja ik weet ook ook echt niet hoe dat kan maar tegen dat ik afstap is het echt gewoon helemaal vlak

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-23 19:14

Mila_p schreef:
ik ben verknocht aan men flexon green composites met ultra grip. Zitten zalig, wel duur maar heb ze met korting gekocht.

waar heb je ze destijds gekocht?

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 19:26

Waidida schreef:
oh die vind ik idd wel leuk! ik denk dat die ook beter gaan zijn voor mijn knieen want met de bow balance moet ik zeggen dat ze niet super meegaan. ik zag nu nat wel op agradi dat ze een versie hebben van 210 euro en van 270, wat is het verschil? Want de naam is echt gewoon hetzelfde

Ene is met veiligheidspal, de andere niet. De safe on heeft aan de buitenzijde een stuk kunststof dat los komt wanneer je valt en je voet blijft hangen.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 20:51

Waidida schreef:
Spenk schreef:
Je weet dat je in je bow balance beugels ook metalen zooltjes met veel grip kan doen waardoor je het zandprobleem niet meer hebt?

https://www.horze.nl/stijgbeugels/spren ... c=google10

Deze zijn dat.

Ja die ken ik! Maar net als ik al zei, in mijn ervaring komt het zand dan in die gaatjes. En dat krijg je er niet meer uit. Ook heb ik nog steeds best last van mijn knieën op buitenrit.

Ik heb de Sprenger flexcite bij beide zadels en dus ook de metalen zooltjes. Gelijk na het rijden even afborstelen met een harde borstel en dan blijven ze prima zandvrij.

Wat ook helpt is om voor het opstappen, als je op de kruk geklommen bent, om even je voeten af te tikken aan de zijkant van de kruk. Zo tik je het meeste losse zand er al af en heb je geen last dat het in het roostertje gaat zitten.

Als jij jezelf het aftikken en na het rijden afborstelen aan kunt wennen, dan werken die metalen inleggers prima.

Edit: ik lees nu dat er geen krukjes gebruikt worden in de bak waar jij rijdt. Misschien een idee om mee te gaan beginnen? Voor het behoud van je paard, je zadel en je beugels is het wel zo wijs gewoon een opstap krukje te gebruiken.

https://horseconnect.nl/waarom-opstijgen-opstapkrukje/

Ik wist niet dat er nog ruiters in NL waren die denken dat het geen kwaad kan om standaard zonder krukje op te stappen.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-23 21:00

Daphara schreef:
Edit: ik lees nu dat er geen krukjes gebruikt worden in de bak waar jij rijdt. Misschien een idee om mee te gaan beginnen? Voor het behoud van je paard, je zadel en je beugels is het wel zo wijs gewoon een opstap krukje te gebruiken.

nee klopt! thuis doe ik het altijd, maar wanner we naar deze piste gaan (is ook maar eens per maand) hebben ze dat niet helaas

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 21:01

Waidida schreef:
Daphara schreef:

nee klopt! thuis doe ik het altijd, maar wanner we naar deze piste gaan (is ook maar eens per maand) hebben ze dat niet helaas

Maar dan hoeft zand toch geen probleem te zijn en een krukje kun je ook meenemen naar de piste.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 21:02

Je kan toch gewoon een krukje van jezelf gebruiken om op te stijgen? Ik snap het argument dat de manege ze niet heeft niet echt, eigenlijk.
Het meest effectief is als je het zand er vlak voor het opstijgen af ‘schraapt’ aan (de rand van) het krukje. Ik heb gewoon altijd een krukje in de auto.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 21:05

Daancha schreef:
Je kan toch gewoon een krukje van jezelf gebruiken om op te stijgen? Ik snap het argument dat de manege ze niet heeft niet echt, eigenlijk.
Het meest effectief is als je het zand er vlak voor het opstijgen af ‘schraapt’ aan (de rand van) het krukje. Ik heb gewoon altijd een krukje in de auto.

Ik ook en ik heb mijn paard geleerd overal in te parkeren op commando, dus kan ook elk muurtje, paaltje, boomstronk, parkbankje enz. Gebruiken als opstapje.