bitten meten en testen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

bitten meten en testen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-23 14:24

Hi allemaal,
Ik heb vandaag ontdekt dat mijn paard na een tijdje de myler te testen aangeeft hem toch niet zo fijn te vinden. Vandaag heb ik midden in de training dan maar haar oude watertrens van de decathlon erin gehangen en daar liep ze dan weer prima op, ook al is die echt te klein.
Ik ben dus weer bij af in mijn bittenspeurtocht. Ik denk dat ik maar naar wat watertrensen ga kijken, alleen begrijp ik die maatvoering niet zo goed. De Myler dat ik probeerde was volgens de eigenaar een 13,5 maar als ik het mondstuk meet kom ik uit op 12,5/13. Kan natuurlijk een foutje zijn want ze had hem al lang geleden gekocht.
Als ik dan mijn watertrens opmeet kom ik ook uit op ongeveer 13cm maar die is dan veel te klein terwijl de myler wel mooi paste. Ik weet dat een watertrens altijd meer moet uitsteken dan een bustrens maar hoeveel is dit precies en moet ik dat er zelf nog bijtellen of is dat al ingerekend in de maat?
Bijvoorbeeld, mijn paard heeft nu 12,5/13 van mond, moet ik dan naar een 14 gaan kijken voor watertrens of is die marge dat er moet uitsteken aan de buitenkanten al bijgerekend en moet ik dus een 13 nemen?
EDIT: Een bitfitter is moeilijk aangezien er niemand in mijn buurt zit en dat ze pas na een 5 tal keer rijden toont of ze het wel of niet wat vindt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 14:33

Myler gaat eigenlijk in inches. Maar dat word dan vertaald naar cm's. Maar dat komt nooit echt goed uit.

Bij een een watertrens meet je het bit op tussen de binnenzijde van het gaatje.
Bij bus/D. Knevel tot echt tot de ringen.

Watertrens is mij geleerd aan beide zijdes een halve cm ruimte te houden.
De vaste bit ringen daar mag het losjes tegen aan komen. Dus niet te vast opgesloten

Die centimeter extra tel je er zelf bij.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-23 14:39

DuoPenotti schreef:
Myler gaat eigenlijk in inches. Maar dat word dan vertaald naar cm's. Maar dat komt nooit echt goed uit.

Bij een een watertrens meet je het bit op tussen de binnenzijde van het gaatje.
Bij bus/D. Knevel tot echt tot de ringen.

Watertrens is mij geleerd aan beide zijdes een halve cm ruimte te houden.
De vaste bit ringen daar mag het losjes tegen aan komen. Dus niet te vast opgesloten

Dankje, ja die inches had ik ook al een beetje het gevoel dat het niet helemaal overeen kwam, ik denk dat die dat ik nu probeer een 5 inch/ myler maat 5 is als ik het zo even op de mattabel zie.
Maar dus als ik zie dat mijn paard 12,5 cm in de mond heeft qua ruimte moet ik eigenlijk een 13,5 maat aanschaffen?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 14:41

Ja mijn paard heeft een bus trens van 14,5.
En nu een watertrens van 15,5.
(ja ze heeft een breed hoofd)

Waidida

Re: bitten meten en testen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-23 14:49

Oh oke! dankjewel! Nu dan maar de speurtocht starten voor iets wat ze wel goed vindt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 15:37

De breedte van je bit is ook een beetje afhankelijk van het mondstuk. Een dubbelgebroken bit (omdat het in de mond niet recht is) valt smaller dan een ongebroken bit, bijvoorbeeld.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-23 15:52

Avalanche schreef:
De breedte van je bit is ook een beetje afhankelijk van het mondstuk. Een dubbelgebroken bit (omdat het in de mond niet recht is) valt smaller dan een ongebroken bit, bijvoorbeeld.

had ik inderdaad nog niet aan gedacht!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 18:49

Het scheelt niet heel veel hoor, hooguit een halve cm tot max een cm, een beetje afhankelijk van de anatomie van de mond van je paard. Overigens wel de reden dat het enige dubbelgebroken bit dat ik heb, een 13,5 is. De rest is 12,5 en 12 cm.