Ervaring met titanium bitten? (en sweet iron)

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Waidida
Berichten: 870
Geregistreerd: 30-11-22

Ervaring met titanium bitten? (en sweet iron)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-23 14:11

Hoi allemaal!

Aangezien mijn instructrice mij erop wees dat mijn bit wat te klein was ben ik op zoek naar een andere. Nu kende ik sweet iron al en vond ik dat best een fijn idee, aangezien ik het fijn zou vinden dat ze het bit met iets positiefs kan linken. en ook een tongboogje vond ik erg belangrijk.

As zondag mag ik ook de myler level 2 van haar eens testen om te kijken of ze het wat vind. deze heeft helaas geen sweet iron maar wel een tongboog, maar als ik eerlijk ben vind ik die tongboog er niet zo heel erg fijn uitzien. Mevrouw zal vast snel genoeg laten merken wat ze ervan vindt.

Nu was ik dus zelf wat onderzoek gaan doen en toen kwam ik op Fager uit. Ik vind de bitten er erg fijn uitzien, geen "scherpe kantjes" bij de scharnierdelen, een tongboogje en sweet iron. Maar nu zag ik op hun website ook titanium bitten staan. Ik had hier nog nooit van gehoord en raakte wel wat geïnteresseerd. Volgens de uitleg die zij geven lijkt het mij wel fijn aangezien het lekker licht is en minder koud is dat een sweet iron. Alleen geeft dit dus geen smaakje af (haar huidige bit doet dit ook niet) maar ik weet dus niet perse of dat iets slecht is? Vroeger (voor ik tijdelijk alleen bitloos ben gaan rijden en toen we nog iets fanatieker konden rijden) schuimde ze gewoon al en ik ben een beetje bang dat ze dan met een sweet iron echt helemaal zou gaan schuimbekken en kwijlen, en hier kwam vanuit haar vroeger toch best wel wat frustratie af heb ik gevoel.

Nu zit ik dus helemaal in de twijfel, want het smaakje bij de sweet iron lijkt me wel fijn (is ook 35 euro goedkoper maar goed dat zijn zorgen voor morgen), maar die heeft dan het lichte en warme niet van de titanium versie :')

Als alles goed gaat zie je hieronder de 2 modelletjes waar ik het over heb :)


Afbeelding


Afbeelding

Wiwabalia

Berichten: 4759
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Re: Ervaring met titanium bitten? (en sweet iron)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 14:32

Is er geen (goede kundige) bitfitter die ook deze bitten heeft? Dan kun je ze uit proberen.

StellaPRE

Berichten: 121
Geregistreerd: 19-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 14:36

Ik heb een titanium bitje van Fager, erg tevreden over.
Mijn paard heeft veel wang en lip, dikke tong en dus weinig ruimte.
Erg blij met mijn bitje.

Ik heb deze wel aangemeten via een bitfitter, wat super interessant was.
Ik heb veel geleerd over wat wel of niet past bij mijn paard.
Sweet Iron is wel heel anders, maar heb ik ook mee gereden een half jaar.

Ik zou zeker een bitfitter aanraden, consult was bij mij 40 euro en ik heb iets van 8 bitten geprobeerd.

Waidida
Berichten: 870
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-23 14:48

Wiwabalia schreef:
Is er geen (goede kundige) bitfitter die ook deze bitten heeft? Dan kun je ze uit proberen.

Die zijn er zeker, maar helaas is dat in Belgie waar ik zit nog niet echt zo'n ding waardoor ze er alleen maar in Nederland zijn of 100km moeten rijden en dan betaal je je blauw aan transport, plus dan nog eens een sessie. Sorry maar dat geld heb ik echt gewoon niet.

Waidida
Berichten: 870
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-23 14:49

StellaPRE schreef:
Ik heb een titanium bitje van Fager, erg tevreden over.
Mijn paard heeft veel wang en lip, dikke tong en dus weinig ruimte.
Erg blij met mijn bitje.

Ik heb deze wel aangemeten via een bitfitter, wat super interessant was.
Ik heb veel geleerd over wat wel of niet past bij mijn paard.
Sweet Iron is wel heel anders, maar heb ik ook mee gereden een half jaar.

Ik zou zeker een bitfitter aanraden, consult was bij mij 40 euro en ik heb iets van 8 bitten geprobeerd.

Wauw dan is dat bij jullie goedkoop! Bij mij is het al €90 voor een consult en tegen de €50 aan voor transport. en dan heb ik nog niet eens een bit

Anoniem

Re: Ervaring met titanium bitten? (en sweet iron)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 14:51

Dat ligt helemaal aan je paard. Mijn paard vond bovengenoemde fagers helemaal 10x niks. Heb een poosje een enkelgebroken fager gehad wat wel prima was een titanium ook.

Maar toen heb ik eens een myler level 2 geprobeerd en wat een verschil :D daar liep die echt 20 maal beter op. De tonboog van de level 2 is ook niet zo hoog.

Waidida
Berichten: 870
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-23 14:56

Spenk schreef:
Dat ligt helemaal aan je paard. Mijn paard vond bovengenoemde fagers helemaal 10x niks. Heb een poosje een enkelgebroken fager gehad wat wel prima was een titanium ook.

Maar toen heb ik eens een myler level 2 geprobeerd en wat een verschil :D daar liep die echt 20 maal beter op. De tonboog van de level 2 is ook niet zo hoog.

ik denk dat het er een beetje vanaf hangt welke je kiest, er zijn er toch een paar met serieuze uitsteeksels en puntige hoeken aan de tongboog

Anoniem

Re: Ervaring met titanium bitten? (en sweet iron)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 14:57


Waidida
Berichten: 870
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-23 15:05


DuoPenotti

Berichten: 33686
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Ervaring met titanium bitten? (en sweet iron)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 15:12

Het is zo per paard verschillend.
Mijn merrie wil geen ongebroken.
Geen myler, geen trust innocence, geen appelbitje. Niet met en niet zonder tongboog.
Enkel gebroken wil ze ook niet.
Dubbel gebroken wel.
Nu had zo voorheen op een dubbelgebroken bit wat ik al had allergie klachten.
Dus daarom een dubbel gebroken fager gekocht.
Persoonlijk vind ik de schakels niet fijn in elkaar over lopen. Maar ze liep er redelijk op.
Niet echt wat ik wilde maar was ook niet slecht.
Toch daarna een een Sprenger KK ultra van Sensogan materiaal gekocht en daar loopt ze het fijnste op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 15:12

Die zijn allemaal level 3 dat staat er ook wel bij als je erop klikt :)

Is ene foutje op de site.

Waidida
Berichten: 870
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-23 15:18

DuoPenotti schreef:
Het is zo per paard verschillend.
Mijn merrie wil geen ongebroken.
Geen myler, geen trust innocence, geen appelbitje. Niet met en niet zonder tongboog.
Enkel gebroken wil ze ook niet.
Dubbel gebroken wel.
Nu had zo voorheen op een dubbelgebroken bit wat ik al had allergie klachten.
Dus daarom een dubbel gebroken fager gekocht.
Persoonlijk vind ik de schakels niet fijn in elkaar over lopen. Maar ze liep er redelijk op.
Niet echt wat ik wilde maar was ook niet slecht.
Toch daarna een een Sprenger KK ultra van Sensogan materiaal gekocht en daar loopt ze het fijnste op.

oh dus als ik het goed begrijp ben jij niet echt fan van de schakels? Die leken mijn namelijk wel erk fijn, maar ja dat is op het zicht en wat ze erover zeggen natuurlijk.


Spenk schreef:
Die zijn allemaal level 3 dat staat er ook wel bij als je erop klikt :)

Is ene foutje op de site.

Oke dat verklaard veel, ik kon er niet op klikken want de website gaf telkens een error, maar nu weet ik dat. We gaan het alleszins zien wat mevrouw ervan denkt zondag. ze loopt nu op dubbelgebroken en daarmee ben ik dan wat twijfelachting om naar dit soort ding te gaan. Want het geeft mij wel het gevoel dat het best een "stangig" bit is of zie ik dat nu helemaal verkeerd?
Ze is nu al op 2 vingertjes te rijden sinds ik weer afwissel met bitloos en ik wil er zeker geen streng bit in want dan kan het best zijn dat ze veel te gevoelig wordt denk ik...

Anoniem

Re: Ervaring met titanium bitten? (en sweet iron)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 15:22

Ik vind de myler vriendelijker dan een dubbelgebroken bit :) het is geen stangbit een stangbit heeft een hefboomwerking.

Maar het is echt het paard dat kiest.

Waidida
Berichten: 870
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-23 15:24

Spenk schreef:
Ik vind de myler vriendelijker dan een dubbelgebroken bit :) het is geen stangbit een stangbit heeft een hefboomwerking.

Maar het is echt het paard dat kiest.

Want vind je er dan juist vriendelijker aan? misschien zie ik wel dingen over het hoofd.

Anoniem

Re: Ervaring met titanium bitten? (en sweet iron)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 15:28

Het bit kan volledig onanfhankelijk bewegen en er kunnen nergens velletjes tussenkomen. Als jij een ophouding maakt rechts komt die alleen rechts over en niet ook links zoals met een normaal bit wel het geval is. De vorm is anatomisch en volgt de mond goed mits het bij je paard past.

Op een dubbelgebroken bit loopt mijn paard met de kin op de borst bij wijze van dat vind die heel scherp en niks aan rommelt hem veel te veel. De myler is die heel blij mee.

Maar er zijn ook paarden niet voor geen meter lopen op een myler.

Het verschilt echt enorm per paard.

Waidida
Berichten: 870
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-23 15:30

Spenk schreef:
Het bit kan volledig onanfhankelijk bewegen en er kunnen nergens velletjes tussenkomen. Als jij een ophouding maakt rechts komt die alleen rechts over en niet ook links zoals met een normaal bit wel het geval is. De vorm is anatomisch en volgt de mond goed mits het bij je paard past.

Op een dubbelgebroken bit loopt mijn paard met de kin op de borst bij wijze van dat vind die heel scherp en niks aan rommelt hem veel te veel. De myler is die heel blij mee.

Maar er zijn ook paarden niet voor geen meter lopen op een myler.

Het verschilt echt enorm per paard.

bedankt voor deze feedback, die houd ik zeker vast in mijn achterhoofd. En verder ga ik het idd zondag zien wat ze erover te zeggen heeft.

Avalanche

Berichten: 16330
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 16:34

Spenk schreef:
Ik vind de myler vriendelijker dan een dubbelgebroken bit :) het is geen stangbit een stangbit heeft een hefboomwerking.

Maar het is echt het paard dat kiest.

Een gewone ongebroken trens heeft geen hefboomwerking hoor.

Daar zijn scharen voor nodig, en dan gaat het principe kracht x arm op. Dat is hefboomwerking. Ofwel: geen hefboom zonder arm (schaar).

Waidida
Berichten: 870
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-23 16:42

Avalanche schreef:
Spenk schreef:
Ik vind de myler vriendelijker dan een dubbelgebroken bit :) het is geen stangbit een stangbit heeft een hefboomwerking.

Maar het is echt het paard dat kiest.

Een gewone ongebroken trens heeft geen hefboomwerking hoor.

Daar zijn scharen voor nodig, en dan gaat het principe kracht x arm op. Dat is hefboomwerking. Ofwel: geen hefboom zonder arm (schaar).

Ik bedoelde inderdaad een ongebroken trens toen ik stang zei :j

Avalanche

Berichten: 16330
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Ervaring met titanium bitten? (en sweet iron)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 17:02

Sweet iron bevalt mijn merrie goed, Monster moet er niets van hebben.

Dat is ook meestal hoe ik het weet: ik kijk hoe dik bit moet zijn, hoe breed, welk materiaal en dan gebroken, dubbelgebroken of ongebroken, en daar rolt dan wat uit.

Ik heb zelf een voorkeur voor ongebroken, omdat ik de directere communicatie met de mond prettig vind :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 18:47

Avalanche schreef:
Spenk schreef:
Ik vind de myler vriendelijker dan een dubbelgebroken bit :) het is geen stangbit een stangbit heeft een hefboomwerking.

Maar het is echt het paard dat kiest.

Een gewone ongebroken trens heeft geen hefboomwerking hoor.

Daar zijn scharen voor nodig, en dan gaat het principe kracht x arm op. Dat is hefboomwerking. Ofwel: geen hefboom zonder arm (schaar).

Maar dat is ja geen stang? Een stangbit is een bit met scharen. Ongebroken trens is geen stang.

Een ongebroken trens is ook niet minder vriendelijk of strenger mocht ts dat denken.

Avalanche

Berichten: 16330
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Ervaring met titanium bitten? (en sweet iron)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 19:15

Eens hoor :) ik wilde dat misverstand uit de weg hebben.

Waidida
Berichten: 870
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-23 20:43

Avalanche schreef:
Eens hoor :) ik wilde dat misverstand uit de weg hebben.


Spenk schreef:
Maar dat is ja geen stang? Een stangbit is een bit met scharen. Ongebroken trens is geen stang.

Een ongebroken trens is ook niet minder vriendelijk of strenger mocht ts dat denken.


Dan heb ik weer iets bijgeleerd vandaag! Mij is altijd aangeleerd dat een ongebroken trens strenger is dan een gebroken versie

Avalanche

Berichten: 16330
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Ervaring met titanium bitten? (en sweet iron)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 20:56

Een ongebroken trens is veel zachter nog. Het kan niet knijpen en niet snijden, ligt ook nog veel stabieler in de mond dan een gebroken trens. Veel paarden vinden het prettiger.

Farjen

Berichten: 8231
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 23:49

Waidida schreef:
Wiwabalia schreef:
Is er geen (goede kundige) bitfitter die ook deze bitten heeft? Dan kun je ze uit proberen.

Die zijn er zeker, maar helaas is dat in Belgie waar ik zit nog niet echt zo'n ding waardoor ze er alleen maar in Nederland zijn of 100km moeten rijden en dan betaal je je blauw aan transport, plus dan nog eens een sessie. Sorry maar dat geld heb ik echt gewoon niet.


In welke regio zit je? Ik ken wel bitfitters :)
Ik heb 3 titanium fagers liggen, paard vind ze erg fijn. Ik heb nu een enkel gebroken waar hij heel fijn op reageert. Ik heb ook een sweet iron enkel gebroken van Trust, dat is helemaal geen succes...

Er is ook een fager topic
[HAR] Ervaringen Fager bitten

Waidida
Berichten: 870
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-23 10:00

Farjen schreef:
In welke regio zit je? Ik ken wel bitfitters :)
Ik heb 3 titanium fagers liggen, paard vind ze erg fijn. Ik heb nu een enkel gebroken waar hij heel fijn op reageert. Ik heb ook een sweet iron enkel gebroken van Trust, dat is helemaal geen succes...

Er is ook een fager topic
[HAR] Ervaringen Fager bitten

Ik zit in de provincie Antwerpen, 2860 Sint-Katelijne-Waver, in de buurt van Mechelen(2800) dat fager topic had ik geloof ik al gelezen maar kwam niet echt veel te weten over de titanium versies precies