Beste touwhalater en leadrope?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dino_xhi

Beste touwhalater en leadrope?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-23 01:53

Hoi allemaal,

Ik vraag mij af, wat zijn voor jullie de fijnste touwhalster/leadrope combinaties en merken te gebruiken bij de opleiding van je paard?

Ik heb al veel verschillende, met name goedkope, merken geprobeerd. Ben nog niet helemaal tevreden.

Ik hoor het graag!

pluisje88

Re: Beste touwhalater en leadrope?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 01:56

Mijn ervaring: beste touwhalster =geen touwhalster. Heb allerlei merken en modellen geprobeerd. Schuurplekken, witte haren binnen 5 minuten en een pissed of paard. Bij mij komt er geen touwhalster de stal meer in.

Afhankelijk van wat ik wil gebruik ik een stalhalster, een sidepull, Kaptoom of hoofdstel. Heel zelden een Monty roberts halster. Ik mis het touwhalster nooit

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 02:10

Ik gebruik dagelijks het touwhalster van Parelli. Fijnste materiaal en pasvorm. Niet zo lomp of slap zoals andere merken die ik heb gezien. Ook de leadrope en stick van Parelli werken het fijnste vind ik. Het is even een investering maar gaat lang mee

Biscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 02:23

LoveLance!

Linde_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 02:24

Het is niet een goedkope, maar ik vind deze erg fijn:
https://www.euro-horse.nl/nl/silvertip- ... alter.html
Let op, deze is wel wat strenger doordat er twee extra knopen op de neus zitten. Touw zelf is erg stevig en geeft een directe release van druk. Slappe touwhalsters hebben voor mijn gevoel een vertraging erin zitten waardoor je beloning (druk verlichting) te laat is.
Ze hebben op die site ook andere touwhalsters, maar daar heb ik geen ervaring mee met materiaal. :)

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 05:09

Mijn eigen lijn, zie onderschrift :P. En ik merk nu pas dat ik eigenlijk geen goede foto heb van mijn favoriete combinatie omdat ik altijd vanalles aan het testen ben.

Maar in principe een touwhalster zonder neusknopen, toch het fijne van een lichtgewicht halster en wat scherpe inwerking op de neus maar zonder irritatie van de drukpunten, gaat natuurlijk tegen het principe van een touwhalster in maar ik heb een pony met overgevoelige zenuwen. Mijn premium touw vind ik het fijnst voor de halsters zelf, wat vormvaster en fijner gevlochten.

Qua leadrope zweer ik bij een simpel flexibel halstertouw, zoals je bij de meeste stalhalsters krijgt, en dan de musketon eraf en direct aan het halster geknoopt. Ik heb een hekel aan musketons, zeker van die zware, gewoon meteen een directe connectie tussen touw en halster en dus je hand zonder iets ertussen, ik sloopte vroeger altijd al de musketons van mijn lijnen om ze te kunnen knopen, maar ik heb ze nu gewoon kant en klaar op rol in iedere lengte die ik maar wil.

Maar omdat er vraag was naar iets wat je ook makkelijk los kunt maken ben bij een knoopsluiting uit gekomen en ik moet zeggen dat ik die nu eigenlijk ook heel vaak pak, al vind ik het touw zelf persoonlijk iets te stug in vergelijking met het halstertouw-touw. Maar het is me nog niet gelukt om een dergelijke sluiting daarmee te maken.

Afbeelding
Charmante foto, maar zo zie je de leadrope met knoop sluiting. En dit halster heeft een leren neusband voor iets scherpere inwerking op de neusbrug maar raad ik niet voor iedereen aan (en touwhalster is zonder dikke winterbaard te ruim :'))

Enige uitzondering op musketon is voor verdere verfijning en longeren met touwhalster met ring en hele lichte leadrope.

Afbeelding
Dat is dus deze combinatie, zie je ook meteen het verschil tussen het gewone touwhalster van de die erboven en de premium van deze die veel mooier vormt.

En dan is er nog een hoop te zeggen over de verschillende soorten neusbanden want die worden vaak op de looks uitgekozen maar hebben ook verschillende inwerkingen welke niet voor iedereen en elk paard geschikt zijn.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 09:20

Equiplay halster, fra katoenen leadrope.

Equiplay is echt fijn geknoopt en gewoon goed. Witte haren en een pissed off paard heeft naar mijn nederige mening meer te maken met de manier van gebruik dan het materiaal. Als we directer contact nodig hebben in de bak bv pak ik ook een kaptoom, maar in praktijk doe ik alles met deze combi.

Gewicht van de leadrope is net wat je fijn vind - mijn ervaring is dat katoen meer grip geeft en precies een fijn gewicht zodat je ook met een doorhangende touw contact hebt.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 09:45

MEIDEN als jullie de FRA katoene leadrope kopen hou er dan rekening mee dat hij niet heel veilig is. de blauw met witten of rood met witte heeft dat blauwe of rode draadje dat er omheen gedraaid zit.

Verder zit deze niet vast dus als hij op een moment afrolt dan loopt je paard los! Dit heb ik al 2 keer (met 2 aparte touwen) meegemaakt en heb het nu door de zadelmaker vast laten zetten. Hij is heel fijn in de hand maar zorg dat je je paard niet kwijt raakt onderweg!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 09:49

Absolute nr 1 zijn de spullen van Parelli, mijn dagelijks gebruikte touwhalster en leadrope zijn al 15 jaar oud en nog steeds perfect.

Hele goede 2e zijn de spullen van Equiplay, wel de best quality lijn

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 10:02

Parelli!! Ik heb touwhalster, leadrope en stick al jaaaaren en blijven top. Geen fijnere in handen gehad nog.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 10:53

Parelli! Mijn paarden dragen niets anders. Ik rij er ook mee. Gaat ook super lang mee zonder kwaliteitsverlies.

Voor mijn mini’s heb ik Lovelance. Die maakt leuke setjes voor ze op maat.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 11:26

swartbeessie schreef:

Equiplay is echt fijn geknoopt en gewoon goed. Witte haren en een pissed off paard heeft naar mijn nederige mening meer te maken met de manier van gebruik dan het materiaal. Als we directer contact nodig hebben in de bak bv pak ik ook een kaptoom, maar in praktijk doe ik alles met deze combi.

Gewicht van de leadrope is net wat je fijn vind - mijn ervaring is dat katoen meer grip geeft en precies een fijn gewicht zodat je ook met een doorhangende touw contact hebt.

Absoluut niet. Ik ben heel kritisch maar ik kan echt zeggen dat ik super zacht ben. Ik werk hoofdzakelijk op intentie. Paard is super gevoelig voor druk (geen over de zeik onopgevoede warmbloed maar ze reageert gewoon op de meest minieme beweging, ik doe dan ook bijna alles op intentie), maar elke vorm van beweging aan haar hoofd, dus touwtje wat heen en weer schuurt, geeft al witte haren.

Altijd makkelijk roepen dat het aan de gene ligt die ermee werkt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 11:37

Mijn hypergevoelige merrie die van de gewone teugels al schuurplekken kreeg, heeft met de Parelli spullen nooit ook maar een verkeerd liggend haartje gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 12:27

pluisje88 schreef:
swartbeessie schreef:

Absoluut niet. Ik ben heel kritisch maar ik kan echt zeggen dat ik super zacht ben. Ik werk hoofdzakelijk op intentie. Paard is super gevoelig voor druk (geen over de zeik onopgevoede warmbloed maar ze reageert gewoon op de meest minieme beweging, ik doe dan ook bijna alles op intentie), maar elke vorm van beweging aan haar hoofd, dus touwtje wat heen en weer schuurt, geeft al witte haren.

Altijd makkelijk roepen dat het aan de gene ligt die ermee werkt.
De uitzondering bevestigt de regel.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 12:37

Parelli gebruik ik al jaren, blijft heel lang goed.

Heb nu ook de spullen van Emiel Voest, die vind ik ook erg fijn, vind het vooral fijn dat de knip wat minder zwaar is. Soms heeft een leadrope al zo'n zware knip, dat moet dan al druk geven denk ik :o

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 12:53

Ik vind die van HorseBeads heel fijn. Ik heb daar het ECO touwhalster van en een leadrope van 14 mm. Super dingen!!

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 15:53

Bij equiplay hebben ze nu touwhalsters met een ring onder de kin, dan schuift het niet op de neus. Wellicht scheelt dat.

Het is niet mijn bedoeling iemand te beledigen, dan verschillen we in mening. Dat kan.

Mijn fra touw gebruik ik nu al 10+ jaar, nooit problemen mee gehad.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 14:22

Ik zweer bij Parelli :o Ze zijn prijzig maar het geld dubbel en dwars waard.
Bij zeer intensief gebruik door water, zand, buiten laten liggen zijn ze nog in perfecte staat.
De stick gaat ook al jaren mee, die ben ik op het moment alleen kwijt :+

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 14:26

Parelli en Equiplay inderdaad :) Gaat allemaal vele jaren mee en blijft in goede staat, ook na intensief gebruik. Ik heb trouwens nog nooit last gehad van boze paarden of schuurplekken, ondanks dat ik arabieren heb met gevoelige huidjes. Ik denk dat dat vrij uitzonderlijk is, dat paarden er zo heftig op reageren, wanneer je er goed mee omgaat :)

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 14:37

Hier ook geen boze paarden of schuurplekken.
Ook voor de schriktrainingen gebruiken we touwhalsters van Parrelli voor onze cursisten.
We leggen dan van tevoren ook uit wat het verschil is tussen een stalhalster en touwhalster.
En op welke manier je ze het beste gebruikt.

Grondwerk is in mijn ogen heel lastig goed uit te voeren met een stalhalster.
Met een touwhalster kun je veel preciezer zijn en druk los is ook echt druk los.

Aries_31

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 14:41