Ander zadel

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zazzou2017
Berichten: 18
Geregistreerd: 02-01-23

Ander zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-23 21:35

Ik weet niet of ik hier goed zit maar vast wel XD
Mijn paard heeft de diagnose Kissing gehad
Nu ben ik me aan het orienteren naar een ander zadel
Hebben jullie suggesties ?
Ik heb nu een bates dressage maar ben er niet helemaal wild van.

Rocamor

Berichten: 11111
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Ander zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 21:48

Tja, daar kan niks zinnigs over gezegd worden.

Van belang is om te weten of je paard nog wel bereden kan worden. Of, indien met juiste training, jij die training kunt geven. Daarnaast is het wel handig om te weten wat voor type paard je hebt, bouw, grootte. Wat jij voor ruiter bent. Maakt nogal uit of je 186 cm met lange dunne benen bent of 155 en (even flauw gezegd) net zo breed als hoog

0000
Berichten: 5505
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Ander zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 22:00

Wat is je doel met een ander zadel, welke verwachting heb je? Heeft je paard bepaalde klachten en heeft je dierenarts meer info gegeven over hoe op te bouwen en wat wel en niet kan/mag?

Mijn advies zou in ieder geval zijn om te zorgen dat, indien je denkt dat een ander zadel de klachten kan verminderen, te zorgen dat je uitgebreid kan testen. Een paard met KS heeft vaak wat tijd nodig bij veranderingen, moet rustig kunnen voelen en vertrouwen opbouwen.

Zazzou2017
Berichten: 18
Geregistreerd: 02-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-23 22:12

0000 schreef:
Wat is je doel met een ander zadel, welke verwachting heb je? Heeft je paard bepaalde klachten en heeft je dierenarts meer info gegeven over hoe op te bouwen en wat wel en niet kan/mag?

Mijn advies zou in ieder geval zijn om te zorgen dat, indien je denkt dat een ander zadel de klachten kan verminderen, te zorgen dat je uitgebreid kan testen. Een paard met KS heeft vaak wat tijd nodig bij veranderingen, moet rustig kunnen voelen en vertrouwen opbouwen.

Inprincipe mag ik alles met hem van de DA maar buik en rug spieren trainen.
Doelen heb ik op het moment niet alleen om het voor hem zo optimaal mogelijk te maken en wel zien waar we uitkomen nog.
Ik vind de bates gewoon niet top liggen dus vandaar opzoek

0000
Berichten: 5505
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Ander zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 22:22

Dan zou ik met name zorgen dat je het dus goed kan testen. Verder voor jezelf bedenken wat je wil en wat je eraan wil uitgeven. Is maatwerk bijvoorbeeld een optie of wil je tweedehands. En daarbij passend een goede zadelpasser proberen te vinden. Een niet optimaal liggend zadel kan natuurlijk zeker invloed hebben, afhankelijk van waar de KS zit. Dus hartstikke goed dat je daar ook naar kijkt.

Zazzou2017
Berichten: 18
Geregistreerd: 02-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-23 22:30

0000 schreef:
Dan zou ik met name zorgen dat je het dus goed kan testen. Verder voor jezelf bedenken wat je wil en wat je eraan wil uitgeven. Is maatwerk bijvoorbeeld een optie of wil je tweedehands. En daarbij passend een goede zadelpasser proberen te vinden. Een niet optimaal liggend zadel kan natuurlijk zeker invloed hebben, afhankelijk van waar de KS zit. Dus hartstikke goed dat je daar ook naar kijkt.

Tips voor een goede zadelpasser ? Die zijn tegenwoordig schaars

maralyn

Berichten: 10530
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Ander zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 22:31

Welke omgeving

Zazzou2017
Berichten: 18
Geregistreerd: 02-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-23 23:31

maralyn schreef:
Welke omgeving

Utrecht

Odetje92

Berichten: 2703
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 21:00

Als revalidatie trainer kan ik je adviseren je paard voor nu eerst vanaf de grond te helpen sterker te worden dmv grondwerk, longe werk en werken aan de hand. Op die manier wordt ze rechter en sterker en gaat ze haar rug beter gebruiken, wat voor ieder paard belangrijk is maar helemaal voor eentje met kissing spines! Als die bespiering daarmee beter ontwikkeld is zou ik pas op zoek gaan naar een ander zadel ivm betere bespiering

Ik heb diverse fijne, ervaren collega trainers in Utrecht zitten, of mocht je meer info willen, mag je gerust pb sturen :j

Zazzou2017
Berichten: 18
Geregistreerd: 02-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-23 21:22

Odetje92 schreef:
Als revalidatie trainer kan ik je adviseren je paard voor nu eerst vanaf de grond te helpen sterker te worden dmv grondwerk, longe werk en werken aan de hand. Op die manier wordt ze rechter en sterker en gaat ze haar rug beter gebruiken, wat voor ieder paard belangrijk is maar helemaal voor eentje met kissing spines! Als die bespiering daarmee beter ontwikkeld is zou ik pas op zoek gaan naar een ander zadel ivm betere bespiering

Ik heb diverse fijne, ervaren collega trainers in Utrecht zitten, of mocht je meer info willen, mag je gerust pb sturen :j

Dankje wel ! Dat zijn we dus al vanaf begin november aan het doen :D vandaar dat ik nu weer verder wil gaan kijken. Hebbrn ook niet meer gereden vanaf de diagnose. Alleen grondwerk gedaan nog. Ik stuur je een pb !

Flubberboot

Berichten: 3057
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 21:43

Zazzou2017 schreef:
maralyn schreef:
Welke omgeving

Utrecht

Zoek jij iemand die op locatie komt of kan jij naar locatie komen? In Nijkerk zit Countrymil en die vind ik echt mega kundig! Wij lopen er al enorm lang en zijn nog nooit ontevreden naar huis gegaan!