Dressuur- of veelzijdigheidszadel op mijn tinker?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MoniquevH

Dressuur- of veelzijdigheidszadel op mijn tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-22 15:59

Ben ik weer….. ongeveer het hele internet al afgezocht, maar dit forum is toch de beste plaats voor antwoorden denk ik!
Ik heb al eerder gepost dat ik een Bates dressuurzadel had gekocht voor mijn Tinker. Hartstikke blij mee, maar ik kreeg steeds meer last van mijn liezen en uiteindelijk mijn rug. Andere zadelmaker laten komen (want verhuisd) en wat bleek:mijn zadel van 17” was te klein voor mij, maar wel goed passend op mijn Tinker.
Oplossing: een WIDE zadel van 17,5”!! Dat is namelijk voor het paard even groot en zelfs beter passend en de voor mij dus beter.
Nu mijn vraag: naief als ik was, dacht ik direct pijnloos weg te rijden, maar dat lukte helaas niet.Ik ben (na 20 jaar niet rijden en inmiddels 53 te zijn) toch wel heel erg stijf aan de binnenkant van mijn bovenbenen. Het lukt me haast niet om de beugelriemen lang te maken.
Nu heb ik met de zadelmaker afgesproken een WIDE Bates veelzijdigheidszadel te gaan proberen. Dat moet alleen wel besteld worden.
Ik denk dat ik dan makkelijker kan zitten, althans dat hoop ik! Iemand ervaring???????
(NB vroeger reed ik dus wel met een dressuurzadel, maar niet op een breed paard)
Bijgaand een foto van het nieuwe zadel (met mij) waarop je kunt zien dat mijn beugels eigenlijk nog langer zouden moeten, maar het lukt me niet, ook lukt het mij niet mijn tenen naar binnen te draaien.

Afbeelding

EmmyAJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 16:35

Hey,

Ik kan je niet verder helpen qua type zadel. Ik rijd zelf namelijk het liefste op een dressuurzadel.
Ik zou je echter aanraden om eens een zitles te nemen bij ruiter en zit in Herten. Je benen niet lang kunnen maken komt namelijk vaak vanuit onbalans ergens anders.
Ik kon mijn rechterbeen ook niet lang maken en na mijn eerste sessie bij haar was ook duidelijk waarom.
Voor meer info mag je altijd pb doen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 16:41

Ik rij op mijn brede paarden ook met een veelzijdigheidszadel.
Ze hebben ook de xxxwide modellen.
En het lukt mij ook niet om én breed te zitten én lang.
Ik krijg dan ook last van mijn heupen.

Wat een leuk paard heb je ook!

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 16:45

Ik heb een bates veelzijdigheidszadel voor mijn tinker.
Er zit volgens mij een witte of een net ervoor boom in. 17.5 inch en zit heerlijk en kan mijn knieën kwijt en kan dressuren en springen als ik wil.

In wintec/arena/bates dressuurzadels zat ik voor geen meter. Kon mijn knieën niet kwijt, ook met 17.5 inch niet.
Volgens mijn zadelmaker zit een wide versie weer anders.

FleurSandro

Re: Dressuur- of veelzijdigheidszadel op mijn tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 17:04

Ik heb ook een brede haflinger (xxw) en ook mij lukt het niet om en breed en lang te zitten. Ik zit zelf echt veel comfortabeler op mijn springzadel (wintec) dan op mijn dressuurzadel (ook een bates) maarja ik rij dus maar gewoon voor het mooie iets te kort, jammer dan hoor hahaha maar ik denk wel oprecht dat voor jou dan een veelzijdigheidszadel beter zou zitten dan een dressuur.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 20:23

Ik heb ook snel moeite met dressuurzadels, al ruim 20 jaar op diverse paarden en pony’s met vanalles gereden en toch zeker de laatste jaren vrij vaak pijn na het rijden.
( momenteel rijd ik niet).
Ik kom vaak slecht weg met de wrong maar ook een te gedwongen zit kan ik niet “ hebben”.
Het kan best zijn dat je in een vzh zadel gewoon beter je zit kan vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 10:25

En anders iets van yoga gaan doen om ervoor te zorgen dat er wat meer beweging/ruimte in je bekken komt,?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 10:31

Of een zadel kopen waar jij ook comfortabel in zit. Van sommige zadels krijg ik ook enorm last, die passen mij dan niet, vaak omdat ik mijn bekken dan niet kan kantelen of de wrong mijn been in de weg zit.
Bij andere zadels heb ik hier geen last van. Dit zijn allemaal dressuurzadels.

Er zijn zoveel modellen te koop.
Ik zou eens verder kijken dan dit merk/model.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 11:09

Herkenbaar probleem. Inmiddels weet ik dat per merk zadel het zit gevoel enorm kan verschillen. Op mijn Letek zadel: onwijs veel pijn. Kent en Masters: nergens last van.
Heb nu een Graziozo in bestelling en daar heb ik een half uur op gereden zonder een centje pijn.
Heb je de mogelijkheid om meer soorten en vooral andere merken dan Bates uit te proberen? Bates staat erom bekend wat van je bekken/heupen te vragen ;)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 13:49

Marigo schreef:
Herkenbaar probleem. Inmiddels weet ik dat per merk zadel het zit gevoel enorm kan verschillen. Op mijn Letek zadel: onwijs veel pijn. Kent en Masters: nergens last van.
Heb nu een Graziozo in bestelling en daar heb ik een half uur op gereden zonder een centje pijn.
Heb je de mogelijkheid om meer soorten en vooral andere merken dan Bates uit te proberen? Bates staat erom bekend wat van je bekken/heupen te vragen ;)

Grappig, ik had ook veel last in mijn vorige zadel en nu een Graziozo en nergens last van.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 14:49

Een zadel met een smallere twist? Of een hipsaver proberen?

Volgens mij zit je zelf gewoon te breed, waardoor je dus ook niet lang kan zitten, beetje stoelzit krijgt en last krijgt van je rug ..
je kan altijd een zadel proberen met smallere twist via een zadelmaker. Er zijn inmiddels ook al zadels speciaal voor vrouwen die vaak ook smaller zijn :j
Laatst bijgewerkt door BillyJ op 30-12-22 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 14:56

Ik ben onlangs ook overgestapt van een dressuurzadel naar een veelzijdigheidszadel (beide Thorowgood Cob), omdat de veelzijdigheid een smallere twist heeft en ik mijn benen beter kwijt kan, waardoor ik minder pijn in mijn heupen heb.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 15:11

Ik heb ook dar probleem dat ik mijn tenen niet naar binnen/parallel aan mijn paard krijg als ik op een zadel zit waarvan de twist te breed is voor me. Het is heel subtiel, maar dan draai ik wat in mijn hele been, waardoor m'n tenen een paar cm naar buiten wijzen. Ik heb geen 'kapstokvoeten' zoals sommige ruiters, maar mijn voeten staan 'schuin' op het voetbed van de stijgbeugel zeg maar. Ik kan dan kiezen tussen mijn tenen bewust parallel aan mijn paard zetten en pijn krijgen in heup/bekken of negeren dat m'n tenen er zo bij hangen. Meestal doe ik het laatste.

Als ik jou was, zou ik een zadelmaker laten langskomen met een hele hoop merken. Tof dat bates goed past op je paard, maar daar heb jij weinig aan als je niet comfortabel zit. Er is mogelijk ook een ander merk dat in dezelfde prijscategorie valt (of goedkoper), en dat zowel voor je paard als voor jou past, maar dat ga je pas weten als je ze gaat testen. Zo te horen heb je wel een oké zadelmaker; kan die niet gewoon eens een hoop zadels meenemen voor je? Je kan ook bij hem in de zaak langsgaan en eens op de bok op een aantal zadel zitten, meestal vallen er dan meteen een aantal af waar je niet op kan zitten. Ik kan bijvoorbeeld niet op zaldi's zitten, doet al zeer op de bok := . Terwijl er mensen zijn die erbij zweren.

Ik heb een bates gehad en daarin had ik geen pijn, maar wel het tenenprobleem. Nu heb ik (op hetzelfde paard) een equipe dressuurzadel en een ghost mandriana bbp. Tegenwoordig rij ik altijd met de bbp (paard staat op semi-pensioen en door het wegvallen van bespiering, paste het dressuurzadel niet meer 100%.). Twee heel verschillende zadels dus, maar op beiden rij ik zonder pijn. Het is gewoon een beetje uitzoeken en testen tot je wat hebt dat zowel voor jou als je paard past, maar het is zeker mogelijk!

Overigens maakt vzw/dressuur an sich geen verschil voor me, het hangt voor mij af van de vorm van de zitting, de plaats van de beugelophanging tov de zitting en de breedte van de twist. Op sommige springzadels zit ik ook heel lekker, op andere kan ik nog geen rondje stappen voor het ergens zeer begint te doen.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 16:37

Ik kon op die van mij ook echt niet comfortabel/pijnloos op de wintec (wide) zitten. Ik kon er niet eens goed op zitten. De dressuur variant ging overigens wel iets beter dan de vzh. En toen moest ik er nog af. :=

Ik ben uiteindelijk verder gaan puzzelen met mijn eigen zadel, een ghost. Die zit veel smaller (en het afvallen heeft er ook voor gezorgd dat ie een heel stuk smaller zit :D ). Blij dat ik dat gedaan heb, want ik kan met mijn zadel heerlijk uren zonder problemen mee rijden. <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 19:15

Marigo schreef:

ingvdh schreef:
Grappig, ik had ook veel last in mijn vorige zadel en nu een Graziozo en nergens last van.

Volgens mij zegt Marigo dat ook :)

MoniquevH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-22 21:49

Voor iedereen die zo lief was om te reageren: ik heb vandaag op een Bates veelzijdigheidszadel gereden en wat een verschil!!! Er valt nog een hoop te verbeteren aan mijn zit, maar nu kan ik aan de slag en pijnvrij gaan rijden!!!! Super blij!

(Het is dus wel weer een Bates geworden, omdat de wide variant gewoon ook heel goed op mijn paard ligt)