[FOTO] past mijn zadel mij wel? Beoordelingstopic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirriejj

Berichten: 3605
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 15:47

Oh wat een interessant topic!
Ik ben benieuwd wat jullie van ons zadel vinden. We rijden met een edix Tudor.
Afbeelding

Avalanche

Berichten: 16234
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [FOTO] past mijn zadel mij wel? Beoordelingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-22 16:09

Heb je ook nog een foto recht van opzij? Het ziet er zo goed uit hoor :)

Hannanas
Berichten: 13031
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 16:18

baukiiee schreef:
Een jaar of 7 geleden een Amerigo springzadel aangeschaft en nu we ook wat hoger in de dressuur komen opzoek naar een Amerigo dressuurzadel.

Het zijn standfoto’s maar ik vroeg me af of dit zadel zou passen?
Ik heb eventueel filmpje, maar weet niet hoe ik die hier geupload krijg :o

[ [url=m/wWFMBf.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/gUvX0c.jpg]Afbeelding[/url] ]


Mooi zadel voor jou! Ik zou hem wel wat meer naar achteren leggen en als dat niet blijft zitten kijken of je daarom een andere singel nodig hebt.

Hannanas
Berichten: 13031
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 16:20

PSvanLot schreef:
Interessant om mee te lezen, geef zelf les en jureer veel.
Start in het voorjaar mijn opleiding tot centered riding instructeur, ben benieuwd naar jullie visie op verschillende manieren van zitten.

Geen topfoto qua zo van boven genomen.


[ [url=m/cmyJxQ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Heb jij niet liever je knieschijf wat vrijer liggen?

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 17:16

Afbeelding
Afbeelding

bovenste ben ik met mijn IJs. Beugels heb ik daarna wel een gaatje korter gedaan, ze zaten wat lang.
Onderste met mijn hunterzadel. Daar "hoort" het van zo kort ze zitten, al zou ik een gaatje langer wel comfortabeler vinden.
Met het onderste zadel rijd ik bijna nooit, enkel af en toe voor een hunterproefje. Trainen doen we met ons westernzadel.

LiannePuthzy

Berichten: 7004
Geregistreerd: 10-05-13

Re: [FOTO] past mijn zadel mij wel? Beoordelingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 18:21

Afbeelding
Afbeelding

Ben erg benieuwd

Avalanche

Berichten: 16234
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [FOTO] past mijn zadel mij wel? Beoordelingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-22 19:55

Maat is prima voor je qua lengte, maar ik ben niet blij met je zit.
Ik vraag me wel af waar de beugelophanging zit?
En ik vermoed dat de twist van je zadel te breed is voor je. Ik denk dat zitlessen je zeker zouden helpen, en ik verwacht op een spring/vzh zadel geen dressuurzit uiteraard, maar stoelzit is niet de bedoeling en die wordt heel vaak veroorzaakt door een te brede twist.

LiannePuthzy

Berichten: 7004
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 21:08

Avalanche schreef:
Maat is prima voor je qua lengte, maar ik ben niet blij met je zit.
Ik vraag me wel af waar de beugelophanging zit?
En ik vermoed dat de twist van je zadel te breed is voor je. Ik denk dat zitlessen je zeker zouden helpen, en ik verwacht op een spring/vzh zadel geen dressuurzit uiteraard, maar stoelzit is niet de bedoeling en die wordt heel vaak veroorzaakt door een te brede twist.

Mijn houding is inderdaad om te janken, op mijn vorige zadel (wintec vhz) zat ik meer rechtop maar deze ligt niet goed op paardlief

Avalanche

Berichten: 16234
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-22 21:52

Maar dit zadel is niet goed voor jou, meis :(:) en zitlessen kunnen helpen, maar wanneer je beugelophanging te ver naar voren is, en de twist te breed, word je in een stoelzit gedwongen. Je doet echt vreselijk je best om netjes te rijden, netjes je handen recht op, je probeert zelf je bekken rechtop te zetten, maar door die brede twist kun je fysiek de hoek gewoon niet maken, en dat ligt echt niet aan jou.

Wil je graag een vzh of is dressuur ook goed?

LiannePuthzy

Berichten: 7004
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 22:05

Avalanche schreef:
Maar dit zadel is niet goed voor jou, meis :(:) en zitlessen kunnen helpen, maar wanneer je beugelophanging te ver naar voren is, en de twist te breed, word je in een stoelzit gedwongen.

Wil je graag een vzh of is dressuur ook goed?


Dit is een springzadel, uiteindelijk wil ik zowel dressuur als springzadel, vhz vind ik niet fijn voor crossen, bodyprotector raakt de lepel. Dit was ik in mijn wintec vhz

Afbeelding

Afbeelding

Avalanche

Berichten: 16234
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [FOTO] past mijn zadel mij wel? Beoordelingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-22 22:13

Daar zit je een heel stuk beter in :)

En juist om deze dingen heb ik dit topic geopend. Een zadel kan de ruiter ook vreselijk dwars zitten :(:)

en dan kan ik met dit zadel 100x roepen dat je benen naar achteren moeten en je rechtop moet gaan zitten, dat gaat niet werken.

Dus, bij je zoektocht: beugelophanging verder naar achteren, en je moet je benen ontspannen naar beneden af kunnen hangen, zonder dat ze daarbij naar voren worden geduwd of jij naar voren moet zitten.

LiannePuthzy

Berichten: 7004
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 23:31

Avalanche schreef:
Daar zit je een heel stuk beter in :)

En juist om deze dingen heb ik dit topic geopend. Een zadel kan de ruiter ook vreselijk dwars zitten :(:)

en dan kan ik met dit zadel 100x roepen dat je benen naar achteren moeten en je rechtop moet gaan zitten, dat gaat niet werken.

Dus, bij je zoektocht: beugelophanging verder naar achteren, en je moet je benen ontspannen naar beneden af kunnen hangen, zonder dat ze daarbij naar voren worden geduwd of jij naar voren moet zitten.


Dankjewel! Dan ga ik toch maar langzaam opzoek naar een ander zadel, springzadel heb ik helaas nog geeneens een jaar geleden nieuw gekocht. dus dan maar ook opzoek naar een andere zadelpasser

Avalanche

Berichten: 16234
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [FOTO] past mijn zadel mij wel? Beoordelingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-22 23:40

Ja, laat ook goed meekijken naar hoe je zelf in het zadel zit. En tip: leg het zadel op de bok en ga erop zitten. Rechtop, en goed voelen of je spanning hebt in je onderrug, of dat je het gevoel hebt dat je je rug hol moet trekken. Als je lekker ontspannen rechtop kunt zitten is het goed. Dan voeten uit beugels en je benen lekker lang en los laten afhangen. Als je spanning voelt of lichte pijn, niet ok. Dat moet gewoon heel ontspannen kunnen. Jouw lijf bepaalt wat voor jou past.

En, hoe fijner je kunt zitten, hoe makkelijker rijden wordt, en daar kan een goed zadel echt bij helpen :)
En als je wat hebt, stuur foto's!!!

kaylee

Berichten: 594
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 23:42

Caira schreef:
Ha wat een heerlijke wending om te lezen dat iemand zich speciaal voor dit topic aangemeld heeft op bokt. Ook ik ben benieuwd naar de ondersteunende literatuur zonder zelf te moeten graven op Pubmed.

Ik denk dat de mening altijd zal verschillen, er zullen mensen zijn die graag ‘opgesloten’ zitten en mensen die graag een zo vlak mogelijk zadel hebben en alles daartussenin. Helemaal prima wat mij betreft, alleen een zadel mag je niet zo oncomfortabel maken dat je niet fijn zit of je benen niet kwijt kunt. Ik vind dat een bekkenfysio daar niet zo luchtig over hoort te doen zeker niet als ze/hij ons even daarvoor terecht wijst over het feit dat we iets zeggen over een statische foto.
Nee je kijkt niet alleen naar de foto, maar de foto én het verhaal van de betreffende ruiter : niet lekker zitten, spierpijn, een zadelmaker die zegt dat je een zadel moet ‘inzitten’ zijn bij elkaar zo veel rode vlaggen dat wij daar best iets over kunnen zeggen.

Even een edit: ik lees even alle topics op bokt over graziozo en dan is het altijd wonderlijk om te zien dat mensen zich speciaal aanmelden in een topic over dat zadel om te vertellen hoe blij ze met dat zadel zijn. En hier gebeurt hetzelfde, wij zeggen iets over een zadel en een bekkenfysio komt aan snellen om te vertellen dat wij het niet goed zien. Ik vind dat toch altijd weer bijzonder…


Moet ik mij hierdoor aangesproken voelen?

Ik ben namelijk al een tijdje lid van Bokt. Ik geef puur aan dat het wel zo netjes is om eerst de desbetreffende zadelpasser te contacten :9 . Als eigen ondernemer mag ik denk ik wel zeggen dat ik dat ook zou waarderen als zo iets bij mij het geval was.

Verder kruip ik weer lekker terug onder mijn steen (waar ik meestal verblijf *D ).

Caira
Berichten: 26078
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 00:29

kaylee schreef:
Caira schreef:
Ha wat een heerlijke wending om te lezen dat iemand zich speciaal voor dit topic aangemeld heeft op bokt. Ook ik ben benieuwd naar de ondersteunende literatuur zonder zelf te moeten graven op Pubmed.

Ik denk dat de mening altijd zal verschillen, er zullen mensen zijn die graag ‘opgesloten’ zitten en mensen die graag een zo vlak mogelijk zadel hebben en alles daartussenin. Helemaal prima wat mij betreft, alleen een zadel mag je niet zo oncomfortabel maken dat je niet fijn zit of je benen niet kwijt kunt. Ik vind dat een bekkenfysio daar niet zo luchtig over hoort te doen zeker niet als ze/hij ons even daarvoor terecht wijst over het feit dat we iets zeggen over een statische foto.
Nee je kijkt niet alleen naar de foto, maar de foto én het verhaal van de betreffende ruiter : niet lekker zitten, spierpijn, een zadelmaker die zegt dat je een zadel moet ‘inzitten’ zijn bij elkaar zo veel rode vlaggen dat wij daar best iets over kunnen zeggen.

Even een edit: ik lees even alle topics op bokt over graziozo en dan is het altijd wonderlijk om te zien dat mensen zich speciaal aanmelden in een topic over dat zadel om te vertellen hoe blij ze met dat zadel zijn. En hier gebeurt hetzelfde, wij zeggen iets over een zadel en een bekkenfysio komt aan snellen om te vertellen dat wij het niet goed zien. Ik vind dat toch altijd weer bijzonder…


Moet ik mij hierdoor aangesproken voelen?

Ik ben namelijk al een tijdje lid van Bokt. Ik geef puur aan dat het wel zo netjes is om eerst de desbetreffende zadelpasser te contacten :9 . Als eigen ondernemer mag ik denk ik wel zeggen dat ik dat ook zou waarderen als zo iets bij mij het geval was.

Verder kruip ik weer lekker terug onder mijn steen (waar ik meestal verblijf *D ).


Jij hebt je toch niet speciaal voor dit topic aangemeld?

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 02:22

Het gaat over Frider duidelijk een schaduwaccount vanuit Grazioso zadels

In meerdere topics waar Graziozo genoemd wordt duikt er een nieuw account op, die een bekken fysiotherapeut blijkt te zijn en vervolgens gaat vertellen hoe “super” deze zadels zijn.

Lokii

Berichten: 183
Geregistreerd: 20-08-19
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 11:36

Hoi! Ik was erg nieuwschierig wat jullie van mijn zadel vinden. Ik heb zelf niet veel verstand van zadels dus advies is zeker welkom! :j

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 13:53

Nadinetjuhh schreef:
Hoi! Ik was erg nieuwschierig wat jullie van mijn zadel vinden. Ik heb zelf niet veel verstand van zadels dus advies is zeker welkom! :j

[ [url=m/tKFOIK.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/5HoZPF.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/TAJ46d.jpg]Afbeelding[/url] ]


Je past in je zadel, maar je hebt je beugels te kort, daardoor kom je in een stoelzit terecht. Je knieën liggen te ver naar voren en je hebt te veel druk op je enkels.
Ik zou als in jou was eerst eens die beugels 2 gaatjes langer doen en kijken wat dit met je zit doet.

Verder mag je zadel zeker een dikke 5 cm verder naar achteren gelegd worden op je paard.

Heb je ook een foto van recht opzij?

Lokii

Berichten: 183
Geregistreerd: 20-08-19
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 14:59

Dankjewel Daphara voor je tips! Ja het uitdrukken van de enkels zag ik idd op moment van de foto is dat wel heel erg ja. Helaas heb ik geen foto van opzij als ik er op zit. Ik zal eens proberen de beugels idd wat langer te doen! Wel fijn om te horen dat het zadel mij en het paard goed past :)

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 15:03

Nadinetjuhh schreef:
Dankjewel Daphara voor je tips! Ja het uitdrukken van de enkels zag ik idd op moment van de foto is dat wel heel erg ja. Helaas heb ik geen foto van opzij als ik er op zit. Ik zal eens proberen de beugels idd wat langer te doen! Wel fijn om te horen dat het zadel mij en het paard goed past :)


Of het je paard goed past kan ik niet zeggen, wel dat het zadel nu echt te ver naar voren ligt en je paard genoeg ruimte lijkt te hebben om het zadel zeker een dikke 5 cm naar achteren te leggen.

Lokii

Berichten: 183
Geregistreerd: 20-08-19
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 15:23

Daphara schreef:
Nadinetjuhh schreef:
Dankjewel Daphara voor je tips! Ja het uitdrukken van de enkels zag ik idd op moment van de foto is dat wel heel erg ja. Helaas heb ik geen foto van opzij als ik er op zit. Ik zal eens proberen de beugels idd wat langer te doen! Wel fijn om te horen dat het zadel mij en het paard goed past :)


Of het je paard goed past kan ik niet zeggen, wel dat het zadel nu echt te ver naar voren ligt en je paard genoeg ruimte lijkt te hebben om het zadel zeker een dikke 5 cm naar achteren te leggen.


Ja daar had een stal genoot mij ook op gewezen. Nu ligt het zadel beter naar achteren maar alsnog erg bedankt voor de tip! _/-\o_ :D

XRuby_SymmyX

Berichten: 1087
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 01:38

Ik ben erg benieuwd wat jullie hiervan vinden

Afbeelding

Bowo
Berichten: 2838
Geregistreerd: 11-04-18

Re: [FOTO] past mijn zadel mij wel? Beoordelingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 07:25

Het is niet echt een goede foto, maar het lijkt erop dat hij te ver naar voren ligt. De boom moet achter het schouderblad liggen. De pony lijkt echter ook te weinig ruimte te hebben om het zadel naar achteren te leggen, dan ga je denk ik over de 18e rib.

MarjanB

Berichten: 16554
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [FOTO] past mijn zadel mij wel? Beoordelingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 07:57

En het lijkt net het sta in plaats van zit moment te zijn

Avalanche

Berichten: 16234
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [FOTO] past mijn zadel mij wel? Beoordelingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-23 08:01

Volgens mij is het een sta moment idd. Voor mij niet te beoordelen :)