[FOTO] past mijn zadel mij wel? Beoordelingstopic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Frider
Berichten: 3
Geregistreerd: 20-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 23:42

Spenk schreef:
Dat klinkt vooral als een verkoop praatje van een fabrikant :o maar dat kan ik mis hebben. Ik ken meerdere mensen die betreffend zadelmerk hebben weggedaan omdat ze er inderdaad ''klem'' in zaten en ook niet meer onafhankelijk konden zitten.

Je moet natuurlijk in balans kunnen zitten zonder opgesloten te worden in een zadel of zie jij dat anders?

Ik vind zitlessen daarom heel waardevol inplaats van een zadel die je zo in een houding zet dat je ook alleen nog maar die houding aan kan nemen in plaats van dat je het zelf leert om zo te zitten.


Enigste wat ik fabriceer zijn gezonde en goed bewegende ruiters die weten hoe ze zo optimaal mogelijk hun lichaam kunnen gebruiken zonder dat ze hun paard dwars zitten, vaak belangrijker dan een zadel :9

Je moet zeker in balans zitten ja. En daarom niet in een stoelzit.
Laatst bijgewerkt door Frider op 20-12-22 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Berichten: 10182
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 23:44

Avalanche schreef:
Frider schreef:
Ik vind ten eerste dat er van een statische foto niks gezegd kan worden hoe of wat iemand in het zadel beweegt.

Daar zegt ook niemand iets over. We zeggen alleen iets over hoe iemand in het zadel zit.


Frider schreef:
Als bekkenfysiotherapeut kan ik wel beamen (na research over dit zadelmerk, ik ken het al langer). Dat het een duidelijke visie heeft over de balans van de ruiter en dat fysiotherapeuten zich hebben bemoeit met de ontwikkeling van dit zadel (met nodige bijbehorende wetenschappelijke onderzoeken die ik over de rest van de merken weinig tot zelfs niet zie terug komen).

Argument van autoriteit.
Ik wil dan graag die visie weten, bronnen van desbetreffende onderzoeken graag gelinkt. Ik ben ook zeer benieuwd over welke merken er dan wel of geen onderzoek gedaan is, en welke wetenschappers dat zijn geweest.

Dus onderbouwing graag :)
Frider schreef:
Elk gewricht heeft een midden positie. Dat houdt in dat je daarin alle kanten uit kunt die je heen wilt gaan. Daar gaat dit merk als eerste van uit.

Dan vind ik de hoge lepel een zeer onlogische keuze.


Spenk schreef:
Dat klinkt vooral als een verkoop praatje van een fabrikant maar dat kan ik mis hebben. Ik ken meerdere mensen die betreffend zadelmerk hebben weggedaan omdat ze er inderdaad ''klem'' in zaten en ook niet meer onafhankelijk konden zitten.

Zo lees en zie ik het ook.


PSvanLot schreef:
Ik zit graag opgesloten, ik kan dan het beste mijn hulpen geven en mijn paarden lopen er het beste onder als ik er zo op zit.

Hoe combineer je dat met Centered Riding? Want die snap ik even niet.


Wat zie jij als centered riding?
Ik leste met dit zadel (ligt nu een ander op) gewoon bij mijn CR instructeurs en die hebben 0 commentaar op het zadel.

Avalanche

Berichten: 16234
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-22 23:44

PSvanLot schreef:
Met geen enkele tip of met de allerbeste ruiterfysio wordt je zadel passender bij je lijf als het zadel niet passend is voor je…



Precies :j

Dat is het hele punt van het topic ook. Een zadel moet de ruiter helpen, maar niet belemmeren, en mag die ruiter nooit vastzetten. Paardrijden is een dynamisch iets. In stilstand goed heeft niemand iets aan. Het zadel moet de ruimte geven om mee te swingen.

PSvanLot

Berichten: 10182
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 23:46

Avalanche schreef:
PSvanLot schreef:
Met geen enkele tip of met de allerbeste ruiterfysio wordt je zadel passender bij je lijf als het zadel niet passend is voor je…



Precies :j

Dat is het hele punt van het topic ook. Een zadel moet de ruiter helpen, maar niet belemmeren, en mag die ruiter nooit vastzetten. Paardrijden is een dynamisch iets. In stilstand goed heeft niemand iets aan. Het zadel moet de ruimte geven om mee te swingen.


Maar dan kun je van een foto natuurlijk ook maar heel weinig informatie halen? Daar zou je veel beter een filmpje voor kunnen vragen.

Avalanche

Berichten: 16234
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-22 23:49

Je gaf aan dat je in het voorjaar je opleiding tot CR instructeur start. Ik ben benieuwd hoe je de techniek van Centered Riding combineert met vastzitten in het zadel, want ik snap dat niet helemaal.


PSvanLot schreef:
Maar dan kun je van een foto natuurlijk ook maar heel weinig informatie halen? Daar zou je veel beter een filmpje voor kunnen vragen.

Ja en nee. Van een foto is het iets makkelijker zeggen of de ruiter voldoende ruimte heeft en past in het zadel. Tenzij een filmpje in HD is, en close-ups heeft, én door een heel ervaren persoon is gefilmd, is het vaak te ver en te onstabiel om er iets nuttigs over te roepen.

Frider
Berichten: 3
Geregistreerd: 20-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 23:52

Frider schreef:
Ik vind ten eerste dat er van een statische foto niks gezegd kan worden hoe of wat iemand in het zadel beweegt.

Daar zegt ook niemand iets over. We zeggen alleen iets over hoe iemand in het zadel zit.


Frider schreef:
Als bekkenfysiotherapeut kan ik wel beamen (na research over dit zadelmerk, ik ken het al langer). Dat het een duidelijke visie heeft over de balans van de ruiter en dat fysiotherapeuten zich hebben bemoeit met de ontwikkeling van dit zadel (met nodige bijbehorende wetenschappelijke onderzoeken die ik over de rest van de merken weinig tot zelfs niet zie terug komen).
[/quote]
Argument van autoriteit.
Ik wil dan graag die visie weten, bronnen van desbetreffende onderzoeken graag gelinkt. Ik ben ook zeer benieuwd over welke merken er dan wel of geen onderzoek gedaan is, en welke wetenschappers dat zijn geweest.

Dus onderbouwing graag :)
[quote="Frider"]

Als jij volgend jaar start met de lvl1 centered riding krijg je daar voldoende informatie over net als dat ik dat kreeg. Anders neem je een kijkje op pubmed. Of in de blogs van graziozo.

Gerardyolo
Berichten: 285
Geregistreerd: 24-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 23:54

Ik heb even een aantal foto’s verwijderd.
Ik had niet door dat ik (een soort van herkenbaar) op die foto stond. Ik dacht dat ik de uitgesneden variant had gepost :+

De foto’s van hun insta heb ik ook maar ff weg gehaald. Die foto’s zijn niet mijn eigendom.
Weet niet precies hoe het met copyright zit, maar ik zou het niet leuk vinden als iemand anders mijn foto’s gebruikt.

Mijn eigen foto kan bij interesse via pb gestuurd worden.
Laatst bijgewerkt door Gerardyolo op 20-12-22 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Berichten: 16234
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-22 23:55

Ik heb echt nul interesse in de blogs van een verkoper. "Wij van WC-eend......."

Je kunt ook gewoon onderbouwen wat je stelt, toch? Die wetenschappelijke onderzoeken staan vast ergens op het net.


Gerardyolo schreef:
Ik heb even een aantal foto’s verwijderd.
Ik had nier door dat ik (een soort van herkenbaar) op die foto stond. Ik dacht dat ik de uitgesneden variant had :+

De foto’s van hun insta heb ik ook maar ff weg gehaald. Die foto’s zijn niet mijn eigendom.
Weet niet precies hoe het met copyright zit, maar ik zou het niet leuk vinden als iemand anders mijn foto’s gebruikt.

Mijn persoonlijke eigen foto kan bij interesse via pb gestuurd worden.

Snap ik helemaal meis :(:)

Gerardyolo
Berichten: 285
Geregistreerd: 24-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 00:04

Overigens, geheel of topic :Y)

Nu ik de zin: “ mijn eigen foto kan via pb gestuurd worden” lees klinkt het alsof ik foto’s van mijn voeten verkoop _O- := :r

Ik garandeer jullie dat dit niet zo is :')

MarjanB

Berichten: 16554
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 00:07

PSvanLot schreef:
Interessant om mee te lezen, geef zelf les en jureer veel.
Start in het voorjaar mijn opleiding tot centered riding instructeur, ben benieuwd naar jullie visie op verschillende manieren van zitten.

Geen topfoto qua zo van boven genomen.


[ [url=m/cmyJxQ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Door de ligging van de wrong kan jouw knie nooit op de positie komen waardoor je hak in je lijn met je heup komt. Je hebt een lang bovenbeen en die zit nu gewoon opgesloten.

Avalanche

Berichten: 16234
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-22 00:08

Gerardyolo schreef:
Overigens, geheel of topic :Y)

Nu ik de zin: “ mijn eigen foto kan via pb gestuurd worden” lees klinkt het alsof ik foto’s van mijn voeten verkoop _O- := :r

Ik garandeer jullie dat dit niet zo is :')



<<)

:))

Dank voor de lach :')

kaylee

Berichten: 594
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 00:08

Gerardyolo schreef:
Caira schreef:
Leuk en super interessant, vanuit mijn professie kijk ik graag mee. Wat wel fijn is en helpt bij het beoordelen is als de foto echt recht van opzij genomen is.

Verder ga ik met de rest mee vwb het laatste zadel, de ruiter zit achterop de lepel, er is vrijwel geen ruimte om te bewegen. En ik weet dat sommige mensen dat fijn vinden, maar hier is het bijzonder weinig ruimte. Ik kan me de spierpijn voorstellen als je zo vastgezet wordt met je lijf. Het kan zijn dat het went en jij er blij van wordt, maar houd je lichaam In de gaten, want je koopt geen duur zadel om er zelf niet fijn mee overweg te kunnen.



zal het bij het volgende controle over hebben.
Ik heb zelf het gevoel dat mijn benen te lang zijn. Baal er wel van het is gloednieuw zadel (Max 10 x gebruikt).
Het zadel is voor zowel mij als m’n paard op maat gemaakt. Ben sinds het aanmeten ook niet aangekomen of gegroeid…

je kunt bij dit zadel eigenlijk niet op de lepel zitten, deze staat stijl omhoog. Tijdens het aanmeten werd mij verteld dat het zadel bij de billen aan hoort te sluiten.
Het zadel zonder ruiter:

[ [url=m/gmnCZA.jpg]Afbeelding[/url] ]

De dikte van de “zitting” is voor mijn gevoel voornamelijk wol/vulling. hopelijk kan ik na het inzitten wel mijn benen kwijt… budget voor een nieuw zadel is er niet meer…


Ik heb toevallig sinds 2 maanden ook een Graziozo zadel. Als ik je een advies mag geven, dan zou ik even contact opnemen met José. Mijn ervaring is dat ze heel graag met je mee denkt en naar een oplossing zoekt :) .

Kimberley_

Berichten: 4897
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 00:15

Afbeelding

Een betere foto heb ik even niet en weet ook niet of westernzadels mogen. Beugels zijn inmiddels gaatje langer.

PSvanLot

Berichten: 10182
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 00:15

Avalanche schreef:
Je gaf aan dat je in het voorjaar je opleiding tot CR instructeur start. Ik ben benieuwd hoe je de techniek van Centered Riding combineert met vastzitten in het zadel, want ik snap dat niet helemaal.


PSvanLot schreef:
Maar dan kun je van een foto natuurlijk ook maar heel weinig informatie halen? Daar zou je veel beter een filmpje voor kunnen vragen.

Ja en nee. Van een foto is het iets makkelijker zeggen of de ruiter voldoende ruimte heeft en past in het zadel. Tenzij een filmpje in HD is, en close-ups heeft, én door een heel ervaren persoon is gefilmd, is het vaak te ver en te onstabiel om er iets nuttigs over te roepen.


Ik les al jaren bij CR instructeurs om op die manier mijn oefeningen te verbeteren. We zijn enorm secuur op mijn houding en nog nooit heb ik gehoord dat ik vast zit in het zadel? We werken tot in detail en de beweeglijkheid in mijn zadel is meer dan prima. Paarden zouden anders ook niet zo gevoelig aan de hulpen staan denk ik…
Ik heb inmiddels op zoveel verschillende paarden en zadels gereden dat ik inmiddels perfect weet wat bij mijn lijf past.

Het is ook helemaal niet van belang of een ruiter in een zadel zit met een open of gesloten zit.
Het is van belang dat het zadel voor de ruiter functioneel is en bovenal ook goed ligt op het paard.

Ik heb lesklanten die letterlijk klote op het zadel zitten, maar om wat voor reden dan ook geen ander zadel willen/kunnen kopen.
Dan ga je werken met de combinatie om een zo goed mogelijk resultaat te behalen.
Ik kan als instructeur voorzichtig adviseren, maar niet verplichten.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 00:16

Gerardyolo schreef:
Ik heb even een aantal foto’s verwijderd.
Ik had niet door dat ik (een soort van herkenbaar) op die foto stond. Ik dacht dat ik de uitgesneden variant had gepost :+

De foto’s van hun insta heb ik ook maar ff weg gehaald. Die foto’s zijn niet mijn eigendom.
Weet niet precies hoe het met copyright zit, maar ik zou het niet leuk vinden als iemand anders mijn foto’s gebruikt.

Mijn eigen foto kan bij interesse via pb gestuurd worden.


Insta post kun je linken tussen de [video] code en dan staat de originele post hier in het topic.

Ik zie wel verschil tussen jij in jouw zadel en PSvanLot in haar zadel.


Afbeelding

Afbeelding

Beide zadels hebben een hele hoge lepel, maar waar PSvanLot nog ruimte over heeft en haar bekken recht heeft, heb jij je bekken naar voren gekanteld doordat je zover op de lepel zit en deze je bips omhoog wipt.
Ik denk persoonlijk echt dat je met jouw (overigens echt prachtige figuur) een inchmaat groter mag hebben, zodat je meer ruimte hebt en net als PS beter in het midden van je zadel komt te zitten. Dan zou je nog steeds de steun hebben van de hogere lepel, maar in ieder geval ruimte om je bekken vrijer te bewegen.

Edit: op verzoek van Gerardyolo haar foto iets geknipt
Laatst bijgewerkt door Daphara op 21-12-22 00:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Berichten: 16234
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-22 00:23

PSvanLot schreef:
Ik zit graag opgesloten, ik kan dan het beste mijn hulpen geven en mijn paarden lopen er het beste onder als ik er zo op zit.
Gelukkig is het nog beweeglijk genoeg en kan ik zitten zoals ik wil en mijn bekken voldoende bewegen.

Thanks! Ook heel blij met de laarzen.

PSvanLot schreef:
We zijn enorm secuur op mijn houding en nog nooit heb ik gehoord dat ik vast zit in het zadel?


Je zegt zelf dat je graag opgesloten zit? :?

PSvanLot

Berichten: 10182
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 00:25

Avalanche schreef:
PSvanLot schreef:
Ik zit graag opgesloten, ik kan dan het beste mijn hulpen geven en mijn paarden lopen er het beste onder als ik er zo op zit.
Gelukkig is het nog beweeglijk genoeg en kan ik zitten zoals ik wil en mijn bekken voldoende bewegen.

Thanks! Ook heel blij met de laarzen.

PSvanLot schreef:
We zijn enorm secuur op mijn houding en nog nooit heb ik gehoord dat ik vast zit in het zadel?


Je zegt zelf dat je graag opgesloten zit? :?


Volgens mij zit er een significant verschil tussen opgesloten en vast zitten.
Tenminste in mijn beleving wel. Of laat ik het zo verwoorden. Ik zit graag gesloten.

En daarbij geef ik daaronder een uitleg dat ik voldoende beweeglijk ben.
Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 21-12-22 00:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Berichten: 16234
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [FOTO] past mijn zadel mij wel? Beoordelingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-22 00:27

Ok dan snap ik je :j dank voor de uitleg :)

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Re: [FOTO] past mijn zadel mij wel? Beoordelingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 00:34

Tsja, ik heb een Graziozo zadel gehad.
Op zich een fijn zadel maar wel opvallend dat eigenlijk altijd alleen maar het duurste zadel past.

Op mijn nieuwe paard ligt een "simpele" Frank Baines zadel en heel eerlijk, het rijd zoveel fijner. Geen gedwongen zit ondanks dat er gezegd wordt dat dat niet het geval is bij Graziozo...

Caira
Berichten: 26078
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 07:46

Ha wat een heerlijke wending om te lezen dat iemand zich speciaal voor dit topic aangemeld heeft op bokt. Ook ik ben benieuwd naar de ondersteunende literatuur zonder zelf te moeten graven op Pubmed.

Ik denk dat de mening altijd zal verschillen, er zullen mensen zijn die graag ‘opgesloten’ zitten en mensen die graag een zo vlak mogelijk zadel hebben en alles daartussenin. Helemaal prima wat mij betreft, alleen een zadel mag je niet zo oncomfortabel maken dat je niet fijn zit of je benen niet kwijt kunt. Ik vind dat een bekkenfysio daar niet zo luchtig over hoort te doen zeker niet als ze/hij ons even daarvoor terecht wijst over het feit dat we iets zeggen over een statische foto.
Nee je kijkt niet alleen naar de foto, maar de foto én het verhaal van de betreffende ruiter : niet lekker zitten, spierpijn, een zadelmaker die zegt dat je een zadel moet ‘inzitten’ zijn bij elkaar zo veel rode vlaggen dat wij daar best iets over kunnen zeggen.

Even een edit: ik lees even alle topics op bokt over graziozo en dan is het altijd wonderlijk om te zien dat mensen zich speciaal aanmelden in een topic over dat zadel om te vertellen hoe blij ze met dat zadel zijn. En hier gebeurt hetzelfde, wij zeggen iets over een zadel en een bekkenfysio komt aan snellen om te vertellen dat wij het niet goed zien. Ik vind dat toch altijd weer bijzonder…

Avalanche

Berichten: 16234
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [FOTO] past mijn zadel mij wel? Beoordelingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-22 09:05

Je bent niet de enige. En je zou idd verwachten dat een fysiotherapeut bekkenklachten, klachten over de onderrug serieus neemt. Heel bijzonder dit weer.

LaDonna75

Berichten: 2189
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 09:39

Ik ben wel benieuwd wat jullie van mijn zadel vinden. Tijdens uitstappen.
Afbeelding

Celebi
Berichten: 3794
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [FOTO] past mijn zadel mij wel? Beoordelingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 10:08

Ik heb het idee dat je wel in dit zadel past, maar dat je nu net teveel op de achterkant zit doordat het zadel iets naar achter gekanteld ligt.

baukiiee
Berichten: 83
Geregistreerd: 17-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 15:02

Een jaar of 7 geleden een Amerigo springzadel aangeschaft en nu we ook wat hoger in de dressuur komen opzoek naar een Amerigo dressuurzadel.

Het zijn standfoto’s maar ik vroeg me af of dit zadel zou passen?
Ik heb eventueel filmpje, maar weet niet hoe ik die hier geupload krijg :o

Afbeelding

Afbeelding

Avalanche

Berichten: 16234
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [FOTO] past mijn zadel mij wel? Beoordelingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-22 15:41

Ik vind het zadel prima bij je passen. Het lijkt een vrij vlakke zit te hebben, waardoor je nog steeds voldoende ruimte hebt.
Je mag wel zelf erop letten dat je bekken rechtop blijft (je hebt het nu wat achterover gekanteld, lijkt) waardoor je benen ook mooier onder je komen te liggen. Mooi zadel hoor!