[FOTO] past mijn zadel mij wel? Beoordelingstopic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lijsken
Berichten: 1045
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 12:22

@Avalanche; ik vind je eerste foto juist nog niet optimaal voor de ruiter. Je ziet de benen wat gedraaid zijn vanuit de heup en de teen daardoor wat naar buiten staat en de ruiter drijft met de achterkant van de onderbenen ipv de zijkant. Ik zou deze ruiter een zadel met een smallere twist aanraden zodat het been netter kan afhangen :)

Het is niet heel verkeerd hoor, je ziet veel ruiters met slechter passende zadels rondrijden. Maar er is nog wel ruimte voor verbetering.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 17:13

Art_Ificious schreef:
Ben toch benieuwd wat anderen denken.
Van avalanche al reactie gehad via pb :)

Zadel is aangemeten op paard en bij testen van meerdere zadels zei zadelmaker dat ik een 17inch kon dus zodoende is dit een 17 inch. (testzadel was een 18 inch)

Zadel is een jeffries dressage sport
[ [url=m/4s6XrM.jpg]Afbeelding[/url] ]


De maat van het zadel is prima volgens mij, hoe zit het voor jou? Ik zie ietsjes een naar voren gekanteld bekken, maar dat kan een momentopname zijn. Je paard loopt hier ook echt nog op de voorhand, dus het kan zijn dat je het met je lijf compenseert.
Ik zou in jouw geval misschien wel gekozen hebben voor een wat korter zweetblad, om meer contact te kunnen hebben met je paard.

Avalanche

Berichten: 16298
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-22 17:24

Lijsken schreef:
@Avalanche; ik vind je eerste foto juist nog niet optimaal voor de ruiter. Je ziet de benen wat gedraaid zijn vanuit de heup en de teen daardoor wat naar buiten staat en de ruiter drijft met de achterkant van de onderbenen ipv de zijkant. Ik zou deze ruiter een zadel met een smallere twist aanraden zodat het been netter kan afhangen :)

Het is niet heel verkeerd hoor, je ziet veel ruiters met slechter passende zadels rondrijden. Maar er is nog wel ruimte voor verbetering.

Klopt hoor, dat zadel had idd een redelijk brede twist nog :) niet ideaal. Ik rijd er niet meer mee, maar het paste voor toen prima.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 18:15

MarjanB schreef:
Is dit een zadel past goed voor ruiter of wordt paard ook meegepakt?


Ik denk dat je zeker mag noemen als een zadel niet goed op een paard lijkt te liggen. Toch is van een foto meestal niet te zeggen of een zadel goed aansluit op het paard, of de boom de juiste vorm heeft, te breed is enz.

Ik heb nog wel een voorbeeld van een zadel waar de ruiter in theorie prima in past, maar doordat het zadel het paard echt niet past, kan de ruiter er nooit goed op zitten.

Afbeelding

Dit zadel is duidelijk te smal voor dit paard, daardoor kantelt het zadel achterover en komt de ruiter op de lepel te zitten.

Avalanche

Berichten: 16298
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [FOTO] past mijn zadel mij wel? Beoordelingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-22 19:15

Ik vind in dit geval ook de ruiter wel echt te groot voor het zadel, los van hoe het op het paard ligt. Ruiter heeft voldoende ruimte voor, maar niet achter.

Dat gezegd hebbende, een zadel wat te ver naar voren ligt, achterover of voorover gekanteld ligt heeft uiteraard grote invloed op de zit. Deel van het punt van dit topic is ook echt wel onderscheid te maken tussen: past het zadel jou, waardoor het je zit negatief beïnvloedt, maar ook of de ruiter verkeerd zit, en zitlessen meer gaan oplossen dan een ander zadel.

Ik ben er ook echt van overtuigd dat een betere zit een betere ruiter maakt. Veel technieken zijn simpelweg onmogelijk uit te voeren als je zit niet klopt. En ik ben zeker niet anti zadel met veel wrong of een diepe zit, maar wat niet mag is dat de ruiter vastgezet wordt. Het nadeel van de hoge lepel die je vaak ziet is dat het je bekken voorover kantelt, wat een remmende hulp is. En dan is het ineens niet meer zo raar dat je paard veel minder voorwaarts is, de ruiter zit dan niet mee.

Ik heb het heel vaak over je zit openen, en wat ik daarmee bedoel is je kont intrekken, waarbij je je bekken opent. Die hulp moet echt mogelijk zijn, en hij is heel klein en subtiel, maar voor het paard help het om de bovenlijn te ontspannen en meer in de hand te komen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 19:50

Daphara schreef:
Art_Ificious schreef:
Ben toch benieuwd wat anderen denken.
Van avalanche al reactie gehad via pb :)

Zadel is aangemeten op paard en bij testen van meerdere zadels zei zadelmaker dat ik een 17inch kon dus zodoende is dit een 17 inch. (testzadel was een 18 inch)

Zadel is een jeffries dressage sport
[ [url=m/4s6XrM.jpg]Afbeelding[/url] ]


De maat van het zadel is prima volgens mij, hoe zit het voor jou? Ik zie ietsjes een naar voren gekanteld bekken, maar dat kan een momentopname zijn. Je paard loopt hier ook echt nog op de voorhand, dus het kan zijn dat je het met je lijf compenseert.
Ik zou in jouw geval misschien wel gekozen hebben voor een wat korter zweetblad, om meer contact te kunnen hebben met je paard.

Dat van mijn bekken klopt vast en zeker. Ik ontspan niet goed genoeg in mijn benen, ik zit vaak ook met holle onderrug (iets wat ik van nature wel heb).
In het dagelijkse leven heb ik ook veel spanning... In de auto bv ook gespannen benen.

Ik probeer er soms op te letten om meer op mijn billen te gaan zitten maar mijn gevoel is dat dit zorgt voor nóg meer spanning in mijn benen/bovenlichaam.

Naast het paard ben ik wel actiever bezig om echt extreem mijn bekken te kantelen, dan eens voorover en dan eens achterover en probeer ik te voelen terwijl ik stilsta of stap wanneer mijn bekken recht staan.

Korter zweetblad kon helaas niet. Ik zie idd dat deze lang oogt.

Gerardyolo
Berichten: 289
Geregistreerd: 24-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 21:08

Caira schreef:
Leuk en super interessant, vanuit mijn professie kijk ik graag mee. Wat wel fijn is en helpt bij het beoordelen is als de foto echt recht van opzij genomen is.

Verder ga ik met de rest mee vwb het laatste zadel, de ruiter zit achterop de lepel, er is vrijwel geen ruimte om te bewegen. En ik weet dat sommige mensen dat fijn vinden, maar hier is het bijzonder weinig ruimte. Ik kan me de spierpijn voorstellen als je zo vastgezet wordt met je lijf. Het kan zijn dat het went en jij er blij van wordt, maar houd je lichaam In de gaten, want je koopt geen duur zadel om er zelf niet fijn mee overweg te kunnen.



zal het bij het volgende controle over hebben.
Ik heb zelf het gevoel dat mijn benen te lang zijn. Baal er wel van het is gloednieuw zadel (Max 10 x gebruikt).
Het zadel is voor zowel mij als m’n paard op maat gemaakt. Ben sinds het aanmeten ook niet aangekomen of gegroeid…

je kunt bij dit zadel eigenlijk niet op de lepel zitten, deze staat stijl omhoog. Tijdens het aanmeten werd mij verteld dat het zadel bij de billen aan hoort te sluiten.
Het zadel zonder ruiter:

Afbeelding

De dikte van de “zitting” is voor mijn gevoel voornamelijk wol/vulling. hopelijk kan ik na het inzitten wel mijn benen kwijt… budget voor een nieuw zadel is er niet meer…
Laatst bijgewerkt door Gerardyolo op 20-12-22 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Spenk
Berichten: 21848
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [FOTO] past mijn zadel mij wel? Beoordelingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 21:37

Een zitting zit niet in. Dat is echt nonsens := , dat het van vulling is klopt er zit wat in ja , maar dat is er precies op gericht om niet in te zakken.

Daarom zegt mijn zadelmaker ook (en gelukkig zeggen de meesten dat) dat een zadel meteen goed moet zitten want een zadel gaat niet nog inzitten of vormen naar jou.

Caira
Berichten: 26085
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: [FOTO] past mijn zadel mij wel? Beoordelingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 21:49

Het zou niet best zijn als je een zadel moet ‘inzitten’ , dat zou betekenen dat je zadel van vorm zou veranderen en dat wil je echt niet. Ik geloof er niet in dat dit zadel zo gaat veranderen dat jij meer been/zit ruimte krijgt.

prugelpiet

Berichten: 12609
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 22:02

Ik snap dat het heel erg balen is om te horen Gerardyolo, maar imo heeft je zadelmaker iets op maat gemaakt wat helemaal niet jou maat is.

Heel eerlijk, en waarschijnlijk helemaal niet leuk om te horen, maar dat zadel gaat echt niet passend worden voor jou. Je hebt echt 0 ruimte om te bewegen :(:) ook niet met dat ‘inzitten’ waar je het over hebt, alhoewel dat echt reinste onzin is. Jammer dat je zadelmaker je dat wijs maakt.
Je hebt het over aansluiten bij je billen, maar hij zet je compleet klem tegen de boom en de wrongen. Een beetje mee ruimte en hij sluit ook nog wel aan bij je billen. Je moet mee kunnen gaan in de beweging van je paard, maar dat gaat zo niet willen.

Ik zou je zadelmaker eens bellen en zeggen dat je niet tevreden bent. Wie weet kunnen ze wat voor je doen.

Avalanche

Berichten: 16298
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [FOTO] past mijn zadel mij wel? Beoordelingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-22 22:06

Oh, ik vind dat ook wel een érg diepe zit :oo niet goed voor je bekken ook :(:)

MarjanB

Berichten: 16596
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [FOTO] past mijn zadel mij wel? Beoordelingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 22:10

Als je kijkt naar hoe de topruiters soms op hun paarden zitten. Kruising tussen de saddlebreds en de opgesloten diepe zitten..

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 22:11

Is je zadelmaker nog langs geweest na de aankoop?
Bv na 20 rij uren met het zadel?

Caira
Berichten: 26085
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 22:12

Avalanche schreef:
Oh, ik vind dat ook wel een érg diepe zit :oo niet goed voor je bekken ook :(:)


Ik zelf zie het als instructeur ook niet graag, maar ik snap dat het voor sommige mensen als prettig ervaren wordt.

Avalanche

Berichten: 16298
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-22 22:15

Caira schreef:
Avalanche schreef:
Oh, ik vind dat ook wel een érg diepe zit :oo niet goed voor je bekken ook :(:)


Ik zelf zie het als instructeur ook niet graag, maar ik snap dat het voor sommige mensen als prettig ervaren wordt.

Leuk dat je hier meekletst met jouw expertise!

Ik ook, ik snap dat, en toch merk je dat als mensen echt goede zitlessen krijgen, en leren mee te swingen met paard, schouders, heupen, hakken in 1 lijn, dat ze zo een zadel niet meer fijn vinden, want je lijf wil dan dingen die in dat zadel niet kunnen.

Gerardyolo
Berichten: 289
Geregistreerd: 24-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 22:49

Art_Ificious schreef:
Is je zadelmaker nog langs geweest na de aankoop?
Bv na 20 rij uren met het zadel?


Ja, bij aflevering afgepast. En na 5 rij uren weer.
Vulling was zo gezakt dat het niet meer goed lag.
Bij de controle kwam op het extreme zakken na niks geks naar voren.
heb niks over de zit gehoord.

Zadel is nu maximaal 10x gebruikt.

Ik Merk aan mijn paard dat hij veel makkelijker loopt, krijg van stal genoten ook te horen dat ik netter zit en mijn benen stiller zijn.
Zelf ben ik ook geen fan van een hele diepe zit, maar als para ruiter word het mij door verschillende experts aangeraden.
Mijn zadel is zou zo gemaakt worden dat ik mijn paard zo min mogelijk dwars kan zitten. Dat gehups en gewiebel van mij zal er altijd zijn, maar met de juiste middelen stoort het mijn paard minder.

Ik merk zelf dat ik mijn benen niet lekker kwijt kan.
Ga dit bij het volgende consult wel melden. Zeker in mijn geval moet het gewoon goed zijn!
Laatst bijgewerkt door Gerardyolo op 20-12-22 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 22:50

Als ik dat zadel zie zonder ruiter en mijn zadel, heeft mijn zadel ook een redelijk hoge lepel. Moest ik trouwens aan wennen want was wintec gewend.

Toch zit ik niet gekneld en heb ik vrijheid om te bewegen. Mijn nr 1 eis was dan ook een zadel die mij niet in een houding dwingt, vandaar dat ik ook geen dikke kniewrongen heb.

De hoek van de foto kan wel nog veel vervormen wat diepte van zit betreft.

Op paard
Afbeelding

Vanaf een iets andere hoek
Afbeelding

Spenk
Berichten: 21848
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 22:56

Gerardyolo schreef:
Art_Ificious schreef:
Is je zadelmaker nog langs geweest na de aankoop?
Bv na 20 rij uren met het zadel?


Ja, bij aflevering afgepast. En na 5 rij uren weer.
Vulling was zo gezakt dat het niet meer goed lag.
Bij de controle kwam op het extreme zakken na niks geks naar voren.
heb niks over de zit gehoord.

Zadel is nu maximaal 10x gebruikt.

Ik Merk aan mijn paard dat hij veel makkelijker loopt, krijg van stal genoten ook te horen dat ik netter zit en mijn benen stiller zijn.
Zelf ben ik ook geen fan van een hele diepe zit, maar als para ruiter werd het mij aangeraden.
het zadel zou zo aangepast worden dat ik mijn paard zo min mogelijk dwars kan zitten.

Ik merk zelf dat ik mijn benen niet lekker kwijt kan.
Ga dit bij het volgende consult wel melden. Zeker in mijn geval moet het gewoon goed zijn!

Dat je stiller zit wil ik wel geloven. Je zit met je kont zó klem dat je ook geen kant op kan. Je hebt niet de ruimte om in je zadel te bewegen omdat het zitvlak zeker een halve inch gewoon te klein voor je kont is. En daarnaast passen je benen ook niet erin.

PSvanLot

Berichten: 10186
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 23:03

Interessant om mee te lezen, geef zelf les en jureer veel.
Start in het voorjaar mijn opleiding tot centered riding instructeur, ben benieuwd naar jullie visie op verschillende manieren van zitten.

Geen topfoto qua zo van boven genomen.


Afbeelding

Avalanche

Berichten: 16298
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [FOTO] past mijn zadel mij wel? Beoordelingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-22 23:28

Even offtopic: wat een mooie laarzen :D

Ontopic: ik vind het teveel opgesloten. De wrong vind ik prachtig voor je, maar de lepel zet je bekken vast en wil je bekken naar voren kantelen.

Frider
Berichten: 3
Geregistreerd: 20-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 23:31

Spenk schreef:
Gerardyolo schreef:


Ja, bij aflevering afgepast. En na 5 rij uren weer.
Vulling was zo gezakt dat het niet meer goed lag.
Bij de controle kwam op het extreme zakken na niks geks naar voren.
heb niks over de zit gehoord.

Zadel is nu maximaal 10x gebruikt.

Ik Merk aan mijn paard dat hij veel makkelijker loopt, krijg van stal genoten ook te horen dat ik netter zit en mijn benen stiller zijn.
Zelf ben ik ook geen fan van een hele diepe zit, maar als para ruiter werd het mij aangeraden.
het zadel zou zo aangepast worden dat ik mijn paard zo min mogelijk dwars kan zitten.

Ik merk zelf dat ik mijn benen niet lekker kwijt kan.
Ga dit bij het volgende consult wel melden. Zeker in mijn geval moet het gewoon goed zijn!

Dat je stiller zit wil ik wel geloven. Je zit met je kont zó klem dat je ook geen kant op kan. Je hebt niet de ruimte om in je zadel te bewegen omdat het zitvlak zeker een halve inch gewoon te klein voor je kont is. En daarnaast passen je benen ook niet erin.


Ik vind ten eerste dat er van een statische foto niks gezegd kan worden hoe of wat iemand in het zadel beweegt. En al helemaal niet als iemand een selfie maakt waarbij deze getordeerd in het zadel zit.

Als bekkenfysiotherapeut kan ik wel beamen (na research over dit zadelmerk, ik ken het al langer). Dat het een duidelijke visie heeft over de balans van de ruiter en dat fysiotherapeuten zich hebben bemoeit met de ontwikkeling van dit zadel (met nodige bijbehorende wetenschappelijke onderzoeken die ik over de rest van de merken weinig tot zelfs niet zie terug komen).

Beetje kort door de bocht dus om zo te kunnen zeggen dat iemand met zijn kont vast zit in het zadel.

Elk gewricht heeft een midden positie. Dat houdt in dat je daarin alle kanten uit kunt die je heen wilt gaan. Daar gaat dit merk als eerste van uit. We willen je balans punt boven je voeten hebben. Dus geen stoelzit zoals ik dat hier op meerdere foto’s zie, want dan kom je pas vast te zitten, je gaat hangen in je onderrug, lekker onderuit gezakt waardoor je geen gebruik meer maakt van je actieve stabiliteit wat betekent minder spiergebruik. Logisch dat je dan de eerste weken wat spierpijn kunt hebben omdat je musculatuur gebruikt die je al een poos niet hebt gebruikt.

Daarbij is paardrijden een gehele puzzel. Voor het stukje beenligging zou je inderdaad wat vragen kunnen stellen aan je zadelmaker. Maar omdat je pararuiter bent zou je je ook opnieuw kunnen laten graden met dit nieuwe zadel. Mogelijk zou je in aanmerkingen komen over aanpassingen voor je zit of tips kunnen krijgen over een goede ruiterfysiotherapeut waarbij je zo het plaatje compleet zou kunnen maken.

Spenk
Berichten: 21848
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 23:35

Dat klinkt vooral als een verkoop praatje van een fabrikant :o maar dat kan ik mis hebben. Ik ken meerdere mensen die betreffend zadelmerk hebben weggedaan omdat ze er inderdaad ''klem'' in zaten en ook niet meer onafhankelijk konden zitten.

Je moet natuurlijk in balans kunnen zitten zonder opgesloten te worden in een zadel of zie jij dat anders?

Ik vind zitlessen daarom heel waardevol inplaats van een zadel die je zo in een houding zet dat je ook alleen nog maar die houding aan kan nemen in plaats van dat je het zelf leert om zo te zitten.
Laatst bijgewerkt door Spenk op 20-12-22 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Berichten: 10186
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 23:38

Avalanche schreef:
Even offtopic: wat een mooie laarzen :D

Ontopic: ik vind het teveel opgesloten. De wrong vind ik prachtig voor je, maar de lepel zet je bekken vast en wil je bekken naar voren kantelen.


Ik zit graag opgesloten, ik kan dan het beste mijn hulpen geven en mijn paarden lopen er het beste onder als ik er zo op zit.
Gelukkig is het nog beweeglijk genoeg en kan ik zitten zoals ik wil en mijn bekken voldoende bewegen.

Thanks! Ook heel blij met de laarzen.

Avalanche

Berichten: 16298
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-22 23:41

Frider schreef:
Ik vind ten eerste dat er van een statische foto niks gezegd kan worden hoe of wat iemand in het zadel beweegt.

Daar zegt ook niemand iets over. We zeggen alleen iets over hoe iemand in het zadel zit.


Frider schreef:
Als bekkenfysiotherapeut kan ik wel beamen (na research over dit zadelmerk, ik ken het al langer). Dat het een duidelijke visie heeft over de balans van de ruiter en dat fysiotherapeuten zich hebben bemoeit met de ontwikkeling van dit zadel (met nodige bijbehorende wetenschappelijke onderzoeken die ik over de rest van de merken weinig tot zelfs niet zie terug komen).

Argument van autoriteit.
Ik wil dan graag die visie weten, bronnen van desbetreffende onderzoeken graag gelinkt. Ik ben ook zeer benieuwd over welke merken er dan wel of geen onderzoek gedaan is, en welke wetenschappers dat zijn geweest.

Dus onderbouwing graag :)
Frider schreef:
Elk gewricht heeft een midden positie. Dat houdt in dat je daarin alle kanten uit kunt die je heen wilt gaan. Daar gaat dit merk als eerste van uit.

Dan vind ik de hoge lepel een zeer onlogische keuze.


Spenk schreef:
Dat klinkt vooral als een verkoop praatje van een fabrikant maar dat kan ik mis hebben. Ik ken meerdere mensen die betreffend zadelmerk hebben weggedaan omdat ze er inderdaad ''klem'' in zaten en ook niet meer onafhankelijk konden zitten.

Zo lees en zie ik het ook.


PSvanLot schreef:
Ik zit graag opgesloten, ik kan dan het beste mijn hulpen geven en mijn paarden lopen er het beste onder als ik er zo op zit.

Hoe combineer je dat met Centered Riding? Want die snap ik even niet.

PSvanLot

Berichten: 10186
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 23:41

Frider schreef:
Spenk schreef:
Dat je stiller zit wil ik wel geloven. Je zit met je kont zó klem dat je ook geen kant op kan. Je hebt niet de ruimte om in je zadel te bewegen omdat het zitvlak zeker een halve inch gewoon te klein voor je kont is. En daarnaast passen je benen ook niet erin.


Ik vind ten eerste dat er van een statische foto niks gezegd kan worden hoe of wat iemand in het zadel beweegt. En al helemaal niet als iemand een selfie maakt waarbij deze getordeerd in het zadel zit.

Als bekkenfysiotherapeut kan ik wel beamen (na research over dit zadelmerk, ik ken het al langer). Dat het een duidelijke visie heeft over de balans van de ruiter en dat fysiotherapeuten zich hebben bemoeit met de ontwikkeling van dit zadel (met nodige bijbehorende wetenschappelijke onderzoeken die ik over de rest van de merken weinig tot zelfs niet zie terug komen).

Beetje kort door de bocht dus om zo te kunnen zeggen dat iemand met zijn kont vast zit in het zadel.

Elk gewricht heeft een midden positie. Dat houdt in dat je daarin alle kanten uit kunt die je heen wilt gaan. Daar gaat dit merk als eerste van uit. We willen je balans punt boven je voeten hebben. Dus geen stoelzit zoals ik dat hier op meerdere foto’s zie, want dan kom je pas vast te zitten, je gaat hangen in je onderrug, lekker onderuit gezakt waardoor je geen gebruik meer maakt van je actieve stabiliteit wat betekent minder spiergebruik. Logisch dat je dan de eerste weken wat spierpijn kunt hebben omdat je musculatuur gebruikt die je al een poos niet hebt gebruikt.

Daarbij is paardrijden een gehele puzzel. Voor het stukje beenligging zou je inderdaad wat vragen kunnen stellen aan je zadelmaker. Maar omdat je pararuiter bent zou je je ook opnieuw kunnen laten graden met dit nieuwe zadel. Mogelijk zou je in aanmerkingen komen over aanpassingen voor je zit of tips kunnen krijgen over een goede ruiterfysiotherapeut waarbij je zo het plaatje compleet zou kunnen maken.


Opnieuw laten graden aan de hand van je zadel? Dat maakt het zadel toch niet beter passend voor de ruiter of de spierpijn van het rijden minder?
Met geen enkele tip of met de allerbeste ruiterfysio wordt je zadel passender bij je lijf als het zadel niet passend is voor je…