[FOTO] past mijn zadel mij wel? Beoordelingstopic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Celebi
Berichten: 3864
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 09:46

Wat maf dat je op de ene foto perfect lijkt te passen in dat springzadel en op de volgende foto in een heel groot zadel lijkt te zitten. Zo zie je maar, het blijven momentopnames die vanuit iedere hoek en iedere beweging anders kunnen tonen.

Die wintec hiervoor vind ik eigenlijk wel heel beroerd liggen na de aanpassing van de zadelpasser om eerlijk te zijn. Wederom, momentopname, maar het ligt wel heel hoog over de schoft en achterover. Ik krijg weer heel erg het gevoel van mijn zadelpasser toentertijd die me een zadel 3 kopijzers te klein al had gegeven en bij de eerste controle er nog een kleiner kopijzer in zette. De ellende die dat na een paar weken gaf.. Achteraf dus achter gekomen door onderzoek en een nieuwe zadelpasser dat het geheel dus gewoon 4 kopijzers te klein was en de inchmaat ook te groot. Krijg er toch een beetje de kriebels van weer. :(

MyWishMax

Berichten: 25518
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 09:58

Het blijft inderdaad heel erg lastig op foto's en je moet wel altijd wat voorzichtig zijn. Sommige dingen kan je zien,andere dingen juist weer niet. En een zadel zelf moet je ook echt voelen en in beweging in het echt zien om er echt duidelijk wat te kunnen zeggen. Naast dat niet elke zadelmaker ook goed is :=
Ook qua zit, we bewegen ook in zadel als paard beweegt dus wisselt het ook regelmatig. Sommige ruiters moeten aan houding werken en zadel heeft er niks mee te maken, andere moeten daaraan werken maar zadel helpt ook niet mee. En weer anderen worden door zadel verkeerd gezet en zitten ineens goed op een passend zadel. Of het zadel past de ruiter, maar moet weer aangepast worden aan paard en daarna is het voor beide weer goed en houding van ruiter ook meteen weer.

Maar ook qua passend zadel voor ruiter kan je niet op alleen een foto beoordelen. Er zijn zaken die je dan niet kan zien die van invloed kunnen zijn. Dan kan de maat en alles goed zijn, maar toch iets anders niet bij ruiter passen.

pmarena

Berichten: 48375
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 10:14

En dan kan je ook nog een zadel hebben dat in theorie perfect lijkt te passen voor zowel ruiter als paard, maar dat op 1 of andere manier in gebruik dan toch niet goed voelt zonder er echt de vinger op te kunnen leggen.

Avalanche

Berichten: 16298
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [FOTO] past mijn zadel mij wel? Beoordelingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-23 10:24

Ik kan echt niet heel veel zeggen over voor en na zadelmaker. Er is daar 1 foto waar het zadel goed op de plek ligt, maar de rest van de foto's ligt het zadel te ver naar voren. Een zadel dat op de schoft ligt kantelt ook achterover, los van het kopijzer.

Dus ik vind dat zelf echt te lastig, sorry.

Bielsje

Berichten: 1422
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 10:32

LiannePuthzy schreef:
Dit is op springmaat (zadel moest hier ook nog opgevuld worden, paar dagen na de andere foto’s) [ [url=m/REjYzd.png]Afbeelding[/url] ]


Je zit hier niet volledig maar wat verlicht toch of zie ik dat verkeerd? Ik denk dat daardoor het zadel wat ruimer toont maar de maat is mooi passend imo.

pmarena

Berichten: 48375
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 10:40

Avalanche schreef:
Ik kan echt niet heel veel zeggen over voor en na zadelmaker. Er is daar 1 foto waar het zadel goed op de plek ligt, maar de rest van de foto's ligt het zadel te ver naar voren. Een zadel dat op de schoft ligt kantelt ook achterover, los van het kopijzer.

Dus ik vind dat zelf echt te lastig, sorry.


Ik vind het eigenlijk twijfelachtig of het zadel wel of niet te ver naar voren ligt.
De achterover gekiepte ligging van het zadel geeft wel het beeld dat het zadel aan de voorkant te krap is en / of dat er een te lang stuk schoft onder het zadel ligt, die de voorkant van het zadel omhoog duwt.

Maar op zich ligt de singel helemaal niet zo verkeerd qua positie.
Het is niet zo'n typisch te ver naar voren liggend geheel waarbij de singel tegen de elleboog aan ligt te duwen zeg maar.

Het is ook wat lastig vergelijken gezien we de blote rugvorm van het beestje niet kennen. Hoe de ruglijn er uit ziet. En het vergelijkt op de foto's ook een beetje lastig qua zadelpositie gezien het zadel eerst zo'n smal singeltjes heeft, en na de zadelmaker zo'n zachte schaap singel die veel breder is.

Dat het paard het zadel na de zadelmaker fijner lijkt te vinden kan natuurlijk ook gewoon komen door de zachtere singel waarbij de gespen wat meer afgeschermd liggen :)

MyWishMax

Berichten: 25518
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [FOTO] past mijn zadel mij wel? Beoordelingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 11:16

Ik kijk ook niet naar de singel, maar naar de schouders. Die zijn juist belangrijk en door de vlek kan je goed zien dat op de 1e foto er wel een vlek zichtbaar is en bij de rest van de foto's niet. Daarom zeg ik dat er een foto nodig is als het op de juiste plaats ligt, maar alsnog ligt het dus overal achterover en zit de ruiter niet correct, dus kan je ook te weinig of niks zeggen of de ruiter in het zadel past.
Zelfs op de foto waar het wel redelijk op de juiste plaatst lijkt te liggen ligt het al wat achterover en daarna is er een kleiner kopijzer ingegaan en is het zadel verder naar voren gelegd. Beide redenen waardoor het nog erger achterover is gaan liggen.

Maar over het passen van de ruiter, dan moet je ook wachten tot zadel goed ligt zowel qua plaats als pasvorm, maar op de foto die neergezet is is de houding niet correct. Die kan juist komen door het zadel of ook al de voorkeurshouding zijn, maar die moet ook veranderen. Meer op zitbeenknobbels, rug niet hol maken en dan kan je kijken hoe de rest dan valt in het zadel.

Plop1997

Berichten: 1406
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Re: [FOTO] past mijn zadel mij wel? Beoordelingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 12:17

Houding en zitles wilde ik graag doen maar hiervoor moet ik wachten tot Valentijn ook echt wat kan. Op zo’n Joker zitles is me zwaar afgeraden door veel mensen omdat het echt heel anders zou zijn dan op een echt paard. Is ook iets wat ik echt op mijn eigen paard wil doen want op de manege zit ik ook op ieder paard en ieder zadel weer heel anders.

Voor mezelf kan dit best een voorkeurshouding zijn. Als ik meer mijn bekken kantel dan heb ik het gevoel dat ik naar achter val en geen balans kan houden, tenzij ik dan vervolgens weer mijn rug heel bol maak maar dan zit ik er ook als een aardappel met mijn bovenlijf veel te ver naar voren gecompenseerd.

Ik ga ook even met mijn zadelpasser overleggen. Door de opbouw in training zal zijn lijf ook weer gaan veranderen dus dan moet het ook weer aangepast worden.

Dat het zadel op de foto verkeerd ligt kan ook zijn omdat we zelf pannenkoeken zijn die het op dat moment te ver naar voren hebben gelegd. De singel is ook langer (oude 65, nieuwe 70cm). Kan best zijn dat we nu iedere keer het zadel of er verkeerd opleggen of dat het verkeerd schuift. Paard reageert er iniedergeval niet meer op met opleggen nadat de zadelpasser is geweest maarja t kan natuurlijk ook zijn omdat die meer gewend is aan het zadel ondertussen.

Vind het zo lastig met een jong paard en weinig ervaring met eigen zadels. Lief dat iedereen even wilde meekijken!

LiannePuthzy

Berichten: 7007
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 12:40

Bielsje schreef:
LiannePuthzy schreef:
Dit is op springmaat (zadel moest hier ook nog opgevuld worden, paar dagen na de andere foto’s) [ [url=m/REjYzd.png]Afbeelding[/url] ]


Je zit hier niet volledig maar wat verlicht toch of zie ik dat verkeerd? Ik denk dat daardoor het zadel wat ruimer toont maar de maat is mooi passend imo.


Ja klopt, ik heb op dit moment (helaas) geen beter beeldmateriaal. Maar ik hoor van mijn instructieses dat ik sowieso fijner in balans zit en dat paard fijner loopt onder dit zadel

Nielojram

Berichten: 7865
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 19:56

Plop1997 schreef:
Ik volg dit topic al een tijdje en vind het super interessant. Vandaag heb ik eindelijk een foto kunnen maken want ik ben benieuwd wat jullie vinden.

Dit zadel hebben we in augustus tweedehands gekocht en door de zadelmaker laten nakijken. Hij is van een witte boom naar een blauwe boom gewisseld en opgevuld. Het zadel zag er zonder ruiter in stap, draf en gallop goed uit. Het is een 17,5 inch thorowgood cob zadel.

Ik heb er nu zo’n vier keer opgezeten en vind het zadel erg comfortabel. Wel heb ik de kniewrongen (klittenband) er af gehaald omdat ze m’n knieën erg naar buiten duwde waardoor ik meer druk gaf dan de bedoeling was. Op de foto heb ik ook het bokriempje vast, vandaar de pianohandjes.


[ [url=m/MaYPiZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wellicht vereist het nog allemaal wat meer doorrijden om echt een goed oordeel te kunnen geven. Zadelmaker komt ook pas weer als we los kunnen draven. Feedback op mijn houding en zit is ook zeer welkom. :P


Je zadel ligt echt totaal niet verkeerd. ( het is een thorowgood, geen wintec)
Je duwt alleen jezelf naar voren, zal wellicht komen door onbalans, van jou, en je paard, en zoals ik het lees, ben je daar mee bezig. ( Dat je de wrongen eraf hebt gehaald is al een groot besef in balans)

Het is lastig voor een zadelmaker/passer om een zadel te beoordelen zonder dat alle gangen getoond zijn, maar ik heb het idee dat het contact nauw is, en dat je openstaat voor ideeën.
Uiteraard kan het altijd perfecter, maar als jij ondertussen leert in balans te zijn op je paard, met je bewegingen, wordt het zadelpassen straks veel makkelijker, en hoef je waarschijnlijk niet te grijpen naar merken die tegenwoordig alleen de ruiter corrigeren. ( En dan mag je de poeplap trekken ;-) )

Komt wel goed, Plopje ;)

Nielojram

Berichten: 7865
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 20:01

Polarize schreef:
Oeh nu begin ik aan de hand van dit topic toch wel te twijfelen of ik wel goed in mn zadel pas. Al vind ik zelf dat ik echt heerlijk zit, 0 spierpijn, kan alles goed ontspannen (heb alleen de slechte gewoonte om mijn schouders helemaal vast te zetten, maar dat is onafhankelijk van het zadel), en ook altijd goed meekomen met alle bewegingen. Alleen wat ik dus heel vaak mensen hoor zeggen - neem een grotere inchmaat als je langer bent. Ik ben flink dun maar wel 1,78 en dan twijfel ik toch of 17 inch wel de juiste is voor mij als ik de theorie zo hoor, ondanks dat ik me wel comfortabel voel en ook van mijn instructrice hoor dat ik ontspannen zit.

Heb geen duidelijke foto's van mezelf in dit zadel, en omdat ik me er erg fijn in voel ook geen plannen om een nieuwe te kopen voor nu, maar toch nieuwsgierig

[ [url=m/pKyxtG.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/hsOlKi.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dit zadel is veels te smal.. De punten van het kopijzer komen niet eens in de buurt van de rug, in stilstand, kan je nagaan hoe je die erin drukt als je erop gaat zitten... Snap best dat je er heel lekker op zit, zo ziet het zadel er ook uit. Maar deze boom past je paard echt niet. Qua bips kan je de maat hebben. Maar je paard moet toch echt wel tekenen geven dat hij/zij hier niet blij van wordt..

Plop1997

Berichten: 1406
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 20:31

Nielojram schreef:
Plop1997 schreef:
Ik volg dit topic al een tijdje en vind het super interessant. Vandaag heb ik eindelijk een foto kunnen maken want ik ben benieuwd wat jullie vinden.

Dit zadel hebben we in augustus tweedehands gekocht en door de zadelmaker laten nakijken. Hij is van een witte boom naar een blauwe boom gewisseld en opgevuld. Het zadel zag er zonder ruiter in stap, draf en gallop goed uit. Het is een 17,5 inch thorowgood cob zadel.

Ik heb er nu zo’n vier keer opgezeten en vind het zadel erg comfortabel. Wel heb ik de kniewrongen (klittenband) er af gehaald omdat ze m’n knieën erg naar buiten duwde waardoor ik meer druk gaf dan de bedoeling was. Op de foto heb ik ook het bokriempje vast, vandaar de pianohandjes.


[ [url=m/MaYPiZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wellicht vereist het nog allemaal wat meer doorrijden om echt een goed oordeel te kunnen geven. Zadelmaker komt ook pas weer als we los kunnen draven. Feedback op mijn houding en zit is ook zeer welkom. :P


Je zadel ligt echt totaal niet verkeerd. ( het is een thorowgood, geen wintec)
Je duwt alleen jezelf naar voren, zal wellicht komen door onbalans, van jou, en je paard, en zoals ik het lees, ben je daar mee bezig. ( Dat je de wrongen eraf hebt gehaald is al een groot besef in balans)

Het is lastig voor een zadelmaker/passer om een zadel te beoordelen zonder dat alle gangen getoond zijn, maar ik heb het idee dat het contact nauw is, en dat je openstaat voor ideeën.
Uiteraard kan het altijd perfecter, maar als jij ondertussen leert in balans te zijn op je paard, met je bewegingen, wordt het zadelpassen straks veel makkelijker, en hoef je waarschijnlijk niet te grijpen naar merken die tegenwoordig alleen de ruiter corrigeren. ( En dan mag je de poeplap trekken ;-) )

Komt wel goed, Plopje ;)


Zadel is inderdaad Thorowgood, had ik volgesmij ook gezegd maar hij lijkt op een wintec. (Dit type is een van de weinige zadelmerken geschikt voor mijn rondgeribte tinkerkruising, zeker in dit budget.)

Als perfectionist wil ik het allemaal zo goed mogelijk doen maar ik weet ook dat ik gewoon nog heel veel kan leren en dat vind ik zelf ook soms moeilijk. Als manege ruiter doe ik het allemaal prima maar met een eigen paard is het toch heel anders en gaat het allemaal een niveautje omhoog.

Die zadels van tegenwoordig vind ik zelf ook echt niet fijn. Dikke kniewrongen en hoge lepels krijg ik last van mn rug, knieën en heupen. Op de manege rijd ik verschillende zadels en tot nu toe vind ik de zadels van Stubben het fijnst zitten en daarna de wintecs.

Polarize
Berichten: 752
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 21:24

Nielojram schreef:
Polarize schreef:
Oeh nu begin ik aan de hand van dit topic toch wel te twijfelen of ik wel goed in mn zadel pas. Al vind ik zelf dat ik echt heerlijk zit, 0 spierpijn, kan alles goed ontspannen (heb alleen de slechte gewoonte om mijn schouders helemaal vast te zetten, maar dat is onafhankelijk van het zadel), en ook altijd goed meekomen met alle bewegingen. Alleen wat ik dus heel vaak mensen hoor zeggen - neem een grotere inchmaat als je langer bent. Ik ben flink dun maar wel 1,78 en dan twijfel ik toch of 17 inch wel de juiste is voor mij als ik de theorie zo hoor, ondanks dat ik me wel comfortabel voel en ook van mijn instructrice hoor dat ik ontspannen zit.

Heb geen duidelijke foto's van mezelf in dit zadel, en omdat ik me er erg fijn in voel ook geen plannen om een nieuwe te kopen voor nu, maar toch nieuwsgierig

[ [url=m/pKyxtG.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/hsOlKi.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dit zadel is veels te smal.. De punten van het kopijzer komen niet eens in de buurt van de rug, in stilstand, kan je nagaan hoe je die erin drukt als je erop gaat zitten... Snap best dat je er heel lekker op zit, zo ziet het zadel er ook uit. Maar deze boom past je paard echt niet. Qua bips kan je de maat hebben. Maar je paard moet toch echt wel tekenen geven dat hij/zij hier niet blij van wordt..

Hij heeft just 0 tekenen dat hij niet blij is, en geloof me, daar is hij heel duidelijk in met zijn gevoelige rugje. Recent ook door de osteopaat goedgekeurd dat hij nergens in zijn lichaam last heeft.

We hadden bij de zadelmaker meerdere zadels geprobeerd, die in theorie ook beter bij zijn bouw zouden passen, maar dit was het enige zadel waar hij geen reactie bij gaf. Het klopt dat deze niet ideaal is voor zijn bouw met weinig schoft, maar aangezien hij goed ontspant en fijn loopt heb ik echt geen haast met iets anders zoeken. Ik laat binnenkort wel weer de zadelmaker langs komen om alles na te kijken en evt aanpassen omdat hij enorm anders in zijn spieren zit nu, hij heeft flink wat opgebouwd nu we een stuk meer met dressuurlessen bezig zijn.

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 11:05

Plop1997 schreef:
Dit was het zadel voor de zadelmaker met het wijdere kopijzer:
[ [url=m/dPegEO.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/QtMXsl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is het zadel na de zadelmaker met het kleinere kopijzer en opgevuld zonder dat er ooit een ruiter op heeft gezeten.
[ [url=m/SAw40h.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/EG3z8e.jpg]Afbeelding[/url] ]

Valentijn zelf gaf wel duidelijk de voorkeur voor het zadel na de zadelpasser.


Zadel lag voor de zadelpasser veel beter. Nu is het te krap en kiept naar achteren, ondanks het opvullen.
Je kunt dit makkelijk testen door een (tennis)balletje in je zadel te leggen. Het balletje moet mooi in het diepste punt in het midden van het zadel blijven liggen. Je ziet al op het eerste zicht dat het balletje op de voor-zadelmaker foto's veel beter in het midden zal liggen dan op de na-zadelmaker foto's.
Mijn hunterzadel is trouwens ook een Thorowgood. Zijn best leuke zadels qua prijs-kwaliteit. :j

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 12:18

sevke schreef:
Plop1997 schreef:
Dit was het zadel voor de zadelmaker met het wijdere kopijzer:
[ [url=m/dPegEO.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/QtMXsl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is het zadel na de zadelmaker met het kleinere kopijzer en opgevuld zonder dat er ooit een ruiter op heeft gezeten.
[ [url=m/SAw40h.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/EG3z8e.jpg]Afbeelding[/url] ]

Valentijn zelf gaf wel duidelijk de voorkeur voor het zadel na de zadelpasser.


Zadel lag voor de zadelpasser veel beter. Nu is het te krap en kiept naar achteren, ondanks het opvullen.
Je kunt dit makkelijk testen door een (tennis)balletje in je zadel te leggen. Het balletje moet mooi in het diepste punt in het midden van het zadel blijven liggen. Je ziet al op het eerste zicht dat het balletje op de voor-zadelmaker foto's veel beter in het midden zal liggen dan op de na-zadelmaker foto's.
Mijn hunterzadel is trouwens ook een Thorowgood. Zijn best leuke zadels qua prijs-kwaliteit. :j


Eens!
De foto's bevestigen mijn vermoeden dat het zadel uit balans ligt en dat je daardoor met je houding compenseert (holle rug). Ik zou een andere zadelmaker erbij halen, want deze aanpassing aan het zadel had imo nooit mogen gebeuren. Als het kopijzer eerst inderdaad wat te breed was, maar een smaller kopijzer te smal zou zijn, had je tijdelijk het bredere kopijzer met een dik lamsvel bontje op kunnen vangen. Een jong paard in training ontwikkeld doorgaans super snel bespiering en zoals je zadel nu is, is de kans groot op atrofie in de spieren rondom de schoft.

Nielojram

Berichten: 7865
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 19:30

Polarize schreef:
We hadden bij de zadelmaker meerdere zadels geprobeerd, die in theorie ook beter bij zijn bouw zouden passen, maar dit was het enige zadel waar hij geen reactie bij gaf. Het klopt dat deze niet ideaal is voor zijn bouw met weinig schoft, maar aangezien hij goed ontspant en fijn loopt heb ik echt geen haast met iets anders zoeken. Ik laat binnenkort wel weer de zadelmaker langs komen om alles na te kijken en evt aanpassen omdat hij enorm anders in zijn spieren zit nu, hij heeft flink wat opgebouwd nu we een stuk meer met dressuurlessen bezig zijn.


Het kan ook zo zijn dat je paard gewend is om een bepaald model zadel op zijn rug te hebben, en hiervan weet, dit is veilig, dus oke.
Hoeft niet te zijn dat het dan ook past :)*

Osteopaten ben ik niet (meer) van onder de indruk. Is een behoorlijke wildgroei in, dankzij de vraag van ons ruiters, en het is niet dat ik zeg dat ze het niet weten, maar je kan mij niet wijsmaken dat het zo'n makkelijke studie is, als ik zie hoeveel verschillende -paten ( en dan bedoel ik de hoeveelheid osteopaten die er zijn) er bij een paard gehaald worden.

Een boom hoort met zijn takken over de schoft te vallen, de vorm van de rug te volgen.
Op jouw foto zie je de boomtakken bovenop het paard liggen. Dat betekent dat, als je erop gaat zitten, die punten dus in zijn rug drukken. (Zie het als een knijper) Door de onbalans van deze boom, zit je teveel achterin, en dat gaat de ontwikkeling van het lijf ook niet ten goede.
Zoals ik al zei, wellicht is hij het gewend.

Komt vast goed, als ik je bericht zo lees, maar blijf kritisch, twijfel nooit aan jezelf, jij ziet je paard elke dag. Jij kent hem het beste.


PS, sorry dat ik zo direct ben. Door mijn ervaringen als zelfstandig ondernemer in de zadels ben ik heel erg geschrokken wat er opgespeld werd door stalgenoten, staleigenaren, zadelmaker, osteo's/fysio's, hoefsmeden, en alles wat er maar om JOUW paard heen loopt.
De voornaamste reden om ermee te stoppen, ik werd er doodongelukkig van.

Maar, neemt niet weg dat ik gek op zadels ben en graag mijn kennis (gratis 8-) ) verspreid.

Polarize
Berichten: 752
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 21:57

Nielojram schreef:
Polarize schreef:
We hadden bij de zadelmaker meerdere zadels geprobeerd, die in theorie ook beter bij zijn bouw zouden passen, maar dit was het enige zadel waar hij geen reactie bij gaf. Het klopt dat deze niet ideaal is voor zijn bouw met weinig schoft, maar aangezien hij goed ontspant en fijn loopt heb ik echt geen haast met iets anders zoeken. Ik laat binnenkort wel weer de zadelmaker langs komen om alles na te kijken en evt aanpassen omdat hij enorm anders in zijn spieren zit nu, hij heeft flink wat opgebouwd nu we een stuk meer met dressuurlessen bezig zijn.


Het kan ook zo zijn dat je paard gewend is om een bepaald model zadel op zijn rug te hebben, en hiervan weet, dit is veilig, dus oke.
Hoeft niet te zijn dat het dan ook past :)*

Osteopaten ben ik niet (meer) van onder de indruk. Is een behoorlijke wildgroei in, dankzij de vraag van ons ruiters, en het is niet dat ik zeg dat ze het niet weten, maar je kan mij niet wijsmaken dat het zo'n makkelijke studie is, als ik zie hoeveel verschillende -paten ( en dan bedoel ik de hoeveelheid osteopaten die er zijn) er bij een paard gehaald worden.

Een boom hoort met zijn takken over de schoft te vallen, de vorm van de rug te volgen.
Op jouw foto zie je de boomtakken bovenop het paard liggen. Dat betekent dat, als je erop gaat zitten, die punten dus in zijn rug drukken. (Zie het als een knijper) Door de onbalans van deze boom, zit je teveel achterin, en dat gaat de ontwikkeling van het lijf ook niet ten goede.
Zoals ik al zei, wellicht is hij het gewend.

Komt vast goed, als ik je bericht zo lees, maar blijf kritisch, twijfel nooit aan jezelf, jij ziet je paard elke dag. Jij kent hem het beste.


PS, sorry dat ik zo direct ben. Door mijn ervaringen als zelfstandig ondernemer in de zadels ben ik heel erg geschrokken wat er opgespeld werd door stalgenoten, staleigenaren, zadelmaker, osteo's/fysio's, hoefsmeden, en alles wat er maar om JOUW paard heen loopt.
De voornaamste reden om ermee te stoppen, ik werd er doodongelukkig van.

Maar, neemt niet weg dat ik gek op zadels ben en graag mijn kennis (gratis 8-) ) verspreid.


Goh nu je het zegt, denk dat het bij hem juist het tegenovergestelde is. "Dit ken ik niet dus dit is oké" want hij zat zo enorm slecht in zijn vel toen hij bij ons kwam en veel pijn in zijn rug omdat hij helemaal vast en scheef zat. En hij bleef ook enorm duidelijk in die pijnherinnering hangen nadat we hem weer goed hadden. Als er dan een zadel op ligt wat compleet anders is dan wat hij had toen hij zoveel pijn had kan dat natuurlijk weer een positieve reactie geven omdat hij daar geen pijn bij heeft gehad..
Het is echt een project paardje dus ook nog enorm ontdekken met hem, en dan is het toch wel jammer dat paarden niet met woorden kunnen zeggen wat er in ze om gaat :')

Vind dat directe wel fijn haha, liever iemand die gewoon zegt hoe het is dan helemaal er omheen draaien, vooral omdat het op het gebied van zadels toch wel om het welzijn van het paard draait.