[FOTO] past mijn zadel mij wel? Beoordelingstopic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 16115
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

[FOTO] past mijn zadel mij wel? Beoordelingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-22 22:06

In navolging van: [HAR] Toch maar een andere singel??

Het zadel kan namelijk helemaal prima op het paard passen, maar past het jou wel?

Zet het je bekken mooi rechtop, heb je ruimte genoeg voor je benen, of zet het je in een houding die niet goed voor je lijf is?

Een paar voorbeelden:


Afbeelding
Goed:
ruiter zit in het zwaartepunt van het zadel. Schouders, heupen, hakken maken 1 rechte lijn en het zadel heeft daar ook de ruimte voor. Ruiter wordt niet in een houding gedwongen en kan dus ontspannen.


Afbeelding

Dit zadel past de ruiter voor geen meter.
Hoe zie ik dat? De hoek heup/bovenbeen is verkleind, wat een stoelzit creëert. De hoge lepel duwt de ruiter naar voren, de wrongen willen bovenbenen weer terugduwen, maar de heupen kunnen die hoek niet maken. Resultaat is spanning in de bovenbenen, die opzij en naar voren worden geduwd door de hoek van de heupen, spanning in de onderrrug en het bekken wat naar voren wordt gekanteld door de lepel.


Afbeelding
Weer een, schuin van achteren genomen.
Nog steeds zijn schouders, hakken en heupen in 1 lijn, maar je kunt nu ook beter zien dat de onderrug ontspannen is, bekken mooi rechtop staat, en de schouders ontspannen zijn en recht boven de heupen.


Gooi je foto's er vooral in. Als het zadel te lang is of te kort, kunnen we ook iets zeggen over de ligging op het paard, maar onthoud dat je vanaf een foto nooit helemaal kunt beoordelen of het zadel ook goed ligt op het paard. Uiteraard kan je zien of het voorover of achterover gekanteld ligt (in geval van achterover is het te smal, voorover te breed) en of het te lang is.
Verder gaat het hier vooral om de ruiter.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: [FOTO] past mijn zadel mij wel? Beoordelingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 22:11

Leuk! Een “past mijn zadel” topic. Ik volg mee en hier drie foto’s die ik laatst van mijn paard met bijrijder heb gemaakt voor beoordeling.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Avalanche

Berichten: 16115
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [FOTO] past mijn zadel mij wel? Beoordelingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-22 22:29

Foto 1: mooi middenin het zadel, ruiter drukt de hak te ver uit waardoor ze zelf voorover gaat zitten en een stoelzit crreëert.

Foto 2 supernetjes! Mooi in het midden, hak schouder heup is 1 lijn, zadel belemmert de ruiter niet en drukt haar ook niet in een houding.

Foto 3: paard is breed!!! Maar ondanks dat het paard breed is, heeft de ruiter een nette zit :) Hier kun je ook supermooi de ontspanning in bovenbenen en schouders zien :)

MyChoice

Berichten: 2197
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 23:15

Afbeelding
Weinig foto's nog. Paard is nog maar kort ohz en we rijden weinig nog. Op deze foto moest ik even extreem mee naar voren met m'n hand, zo horen mn ellebogen uiteraard niet :')
Sidenote: ik ben 1.76 en heb een extreem lang bovenbeen. Sowieso lange benen. M'n mountainbike is aangemeten en is maat L.

Avalanche

Berichten: 16115
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [FOTO] past mijn zadel mij wel? Beoordelingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-22 23:33

Je past iig mooi in je zadel, het zadel beperkt je ook niet. Mooi rechtop. Ik zie idd wat spanning in je schouders, maar dat wordt niet veroorzaakt door je zadel, ik heb niet het gevoel dat je ergens in je lichaam aan het compenseren bent :)

san4nie
Berichten: 3572
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: [FOTO] past mijn zadel mij wel? Beoordelingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 23:37

Afbeelding
Ben heel benieuwd naar een oordeel. Is deze foto duidelijk genoeg?

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 23:42

san4nie schreef:
[ [url=m/ffTT23.png]Afbeelding[/url] ]
Ben heel benieuwd naar een oordeel. Is deze foto duidelijk genoeg?


Is een screenshot uit een filmpje of niet?
Aangezien je hier net omhoog komt in het licht rijden is het niet heel goed te beoordelen zo, heb je ook een foto in stilstand of stap?

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 23:46

MyChoice schreef:
[ [url=m/oqTrCd.jpg]Afbeelding[/url] ]
Weinig foto's nog. Paard is nog maar kort ohz en we rijden weinig nog. Op deze foto moest ik even extreem mee naar voren met m'n hand, zo horen mn ellebogen uiteraard niet :')
Sidenote: ik ben 1.76 en heb een extreem lang bovenbeen. Sowieso lange benen. M'n mountainbike is aangemeten en is maat L.


Is dit een dressuurzadel of VZH zadel, de foto is net te onscherp om het goed te zien.
Persoonlijk zou ik een (halve) inchmaat kleiner hebben genomen, maar misschien dat je dan met je bovenbeen niet weg zou komen.
Als het een dressuurzadel is, dan zou ik toch de beugels wat langer doen.

san4nie
Berichten: 3572
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 23:46

Daphara schreef:
san4nie schreef:
[ [url=m/ffTT23.png]Afbeelding[/url] ]
Ben heel benieuwd naar een oordeel. Is deze foto duidelijk genoeg?


Is een screenshot uit een filmpje of niet?
Aangezien je hier net omhoog komt in het licht rijden is het niet heel goed te beoordelen zo, heb je ook een foto in stilstand of stap?


Klopt inderdaad, dacht ik al.
Nee, heb eigenlijk geen recente andere foto’s. Als ik dat binnenkort heb kom ik terug.

Dees

Berichten: 18930
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 23:47

Bijzonder, dat openingsbericht. Ik ben het zo oneens met de aangehaalde voorbeelden :D

Op die eerste foto zit de ruiter weliswaar netjes, maar waarschijnlijk okk met haar voorzijde op de voorkant van de boom. Dat zadel zou voor haar echt groter mogen zijn. Haar knieschijf komt praktisch voor de wrong uit.

Die tweede foto is buitengewoon ongelukkig genomen. Die ruiter zit misschien iets minder netjes (knieën naar buiten gericht) maar hoe kun je nou zeggen dat het de lepel van het zadel is dat haar voorover dwingt, terwijl de ruglijn van het paard zo duidelijk neerwaarts gericht is dat de combinatie zeer waarschijnlijk van een helling afrijdt? De kniewrongen dwingen de benen helemaal niet terug. Dit zadel nijgt naar veelzijdigheid, de wrongen zitten juist meer naar voren en de ruiter zit correct in dit zadel.

Bij foto nummer 3 krijg ik spontaan pijn in mijn onderrug. Kan een momentopname zijn (landende galopsprong) maar in dit moment lijkt de ruiter met een eigen rug te zitten.

Oftewel: wil je zo'n topic goed beginnen, pak dan effe wat beter voorbeeldmateriaal.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 23:56

Dees schreef:
Bijzonder, dat openingsbericht. Ik ben het zo oneens met de aangehaalde voorbeelden :D

Op die eerste foto zit de ruiter weliswaar netjes, maar waarschijnlijk okk met haar voorzijde op de voorkant van de boom. Dat zadel zou voor haar echt groter mogen zijn. Haar knieschijf komt praktisch voor de wrong uit.

Die tweede foto is buitengewoon ongelukkig genomen. Die ruiter zit misschien iets minder netjes (knieën naar buiten gericht) maar hoe kun je nou zeggen dat het de lepel van het zadel is dat haar voorover dwingt, terwijl de ruglijn van het paard zo duidelijk neerwaarts gericht is dat de combinatie zeer waarschijnlijk van een helling afrijdt? De kniewrongen dwingen de benen helemaal niet terug. Dit zadel nijgt naar veelzijdigheid, de wrongen zitten juist meer naar voren en de ruiter zit correct in dit zadel.

Bij foto nummer 3 krijg ik spontaan pijn in mijn onderrug. Kan een momentopname zijn (landende galopsprong) maar in dit moment lijkt de ruiter met een eigen rug te zitten.

Oftewel: wil je zo'n topic goed beginnen, pak dan effe wat beter voorbeeldmateriaal.


Een beetje positiever zijn mag op zich ook wel, dat je het niet eens bent met de beoordeling van Avalange is prima, maar de intentie van het topic is duidelijk, dus doe vooral mee en beoordeel dan de foto’s waar je wel echt wat van kunt zeggen. Je zit nu negatief te doen over de OP, maar zegt niets van de foto’s die daarna geplaatst zijn.

Ik geloof dat ik enkele foto’s uit het openingstopic herken van eerdere berichten van Avalange, dus ik neem aan dat zij dit zelf is en dat meeweegt in haar beoordeling van de foto’s, ook zijn de foto’s nu wat klein.

Een wat minder uitgesneden foto zou misschien wat beter te beoordelen zijn. Ik probeer te zien wat Avalange ziet en kan haar niet tegenspreken, want ik mis hier ook wat “het totaal plaatje” met wat meer paard op de foto.

Laten we het vooral positief houden, in plaats van op pagina 1 al beginnen met negativiteit. Opbouwende kritiek lijkt me prima toegestaan en een topic als dit kan nieuwe inzichten geven.

Flubberboot

Berichten: 2913
Geregistreerd: 14-09-21

Re: [FOTO] past mijn zadel mij wel? Beoordelingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 00:05

Geweldig topic! Alleen wel een kleine opmerking. Aan een foto kan je toch niet zien of het zadel past? Alleen of het zadel goed of verkeerd lijkt te liggen. En passen moet je voelen.

Verder een super interessant topic en ik ga binnenkort eens kijken of ik wat foto's heb waarin mijn zit beoordeeld kan worden! Ik zal ook kijken of ik zelf wat kan beoordelen maar heb niet super veel kennis over hoe iemand hoort te zitten. Ik kan vaak wel zien of er iets niet klopt, maar ik kan er dan niet de vinger op leggen...

Avalanche

Berichten: 16115
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [FOTO] past mijn zadel mij wel? Beoordelingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-22 00:08

Daarom zei ik dat ook in de OP :)

Dees, dank voor je tips, maar ik weet ook wat ik toen voelde :) en verder aan iedereen idd de vraag om het vooral opbouwend te houden, daar help je mensen mee.

Gerardyolo
Berichten: 285
Geregistreerd: 24-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 00:40

Afbeelding


Wat vinden jullie van m’n nieuwe graziozo?

Hij zit fijn en kan er goed de bewegingen mee volgen. Wat wel jammer is, tot nu toe elke keer spierpijn. Nog nooit een nieuw dressuur zadel zadel gehad. Dus weet niet of het erbij hoort.

Ik moet hem nog echt inzitten. De vulling van de zitting en de wrongen moet echt nog inzakken/vormen. Ff doorbijten maar dan heb je hopelijk ook wat!

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 00:46

Gerardyolo schreef:
[ [url=m/cHBoAW.png]Afbeelding[/url] ]


Wat vinden jullie van m’n nieuwe graziozo?

Hij zit fijn en kan er goed de bewegingen mee volgen. Wat wel jammer is, tot nu toe elke keer spierpijn. Nog nooit een nieuw dressuur zadel zadel gehad. Dus weet niet of het erbij hoort.

Ik moet hem nog echt inzitten. De vulling van de zitting en de wrongen moet echt nog inzakken/vormen. Ff doorbijten maar dan heb je hopelijk ook wat!


Heel eerlijk, ik vind het te klein ogen voor je. Je lijkt een holle rug te hebben en dat kan nooit de bedoeling zijn. Je bekken wordt door de zeer hoge lepel voorover gekanteld, dat gaat (denk ik) nooit voldoende inzakken om beter te kunnen zitten.

Heb je misschien nog andere foto’s? Misschien dat de hoogte vanwaaruit de foto genomen is het vertekend.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 00:52

Gerardyolo schreef:
[ [url=m/cHBoAW.png]Afbeelding[/url] ]


Wat vinden jullie van m’n nieuwe graziozo?

Hij zit fijn en kan er goed de bewegingen mee volgen. Wat wel jammer is, tot nu toe elke keer spierpijn. Nog nooit een nieuw dressuur zadel zadel gehad. Dus weet niet of het erbij hoort.

Ik moet hem nog echt inzitten. De vulling van de zitting en de wrongen moet echt nog inzakken/vormen. Ff doorbijten maar dan heb je hopelijk ook wat!


Inzakken en vormen?
Nope gaat niet gebeuren..

Gerardyolo
Berichten: 285
Geregistreerd: 24-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 02:53

Daphara schreef:
Gerardyolo schreef:
[ [url=m/cHBoAW.png]Afbeelding[/url] ]


Wat vinden jullie van m’n nieuwe graziozo?

Hij zit fijn en kan er goed de bewegingen mee volgen. Wat wel jammer is, tot nu toe elke keer spierpijn. Nog nooit een nieuw dressuur zadel zadel gehad. Dus weet niet of het erbij hoort.

Ik moet hem nog echt inzitten. De vulling van de zitting en de wrongen moet echt nog inzakken/vormen. Ff doorbijten maar dan heb je hopelijk ook wat!


Heel eerlijk, ik vind het te klein ogen voor je. Je lijkt een holle rug te hebben en dat kan nooit de bedoeling zijn. Je bekken wordt door de zeer hoge lepel voorover gekanteld, dat gaat (denk ik) nooit voldoende inzakken om beter te kunnen zitten.

Heb je misschien nog andere foto’s? Misschien dat de hoogte vanwaaruit de foto genomen is het vertekend.


het hoort bij dit type zadel dat de lepel bij je billen aansluit.
het holle komt denk ik door de houding, in beweging zie ik dit niet terug.
daar maak ik me niet al te veel zorgen om

Waar ik me “zorgen” om maak ik het blad, ik heb het idee dat ik m’n benen niet lekker kwijt kan.
Dit zadel is voor mij op maat gemaakt. Ik heb altijd springzadels gehad, dus het kan ook mijn beenligging zijn…



Zo hoort dit zadel te zitten. Deze foto’s komen van hun insta.
Afbeelding

Afbeelding

Celebi
Berichten: 3741
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 04:19

Wat interessant dit topic! Vanuit het singel topic kijk ik hier ook graag naar mee.

Ik ben ook wel van mening dat het laatste zadel te kort is voor de ruiter eigenlijk. De getoonde voorbeelden van hoe het zadel hoort te zitten kan ik ook niet heel warm van worden. Kan een rijtechnisch probleem zijn (weggedrukte rug), maar op de voorbeelden lijken de zadels achterover te kantelen. Vooral de eerste ruiter valt ook helemaal achterin het zadel weg. Lijkt me echt niet de bedoeling qua drukverdeling. :(

MyChoice

Berichten: 2197
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 08:14

Daphara schreef:
MyChoice schreef:
[ [url=m/oqTrCd.jpg]Afbeelding[/url] ]
Weinig foto's nog. Paard is nog maar kort ohz en we rijden weinig nog. Op deze foto moest ik even extreem mee naar voren met m'n hand, zo horen mn ellebogen uiteraard niet :')
Sidenote: ik ben 1.76 en heb een extreem lang bovenbeen. Sowieso lange benen. M'n mountainbike is aangemeten en is maat L.


Is dit een dressuurzadel of VZH zadel, de foto is net te onscherp om het goed te zien.
Persoonlijk zou ik een (halve) inchmaat kleiner hebben genomen, maar misschien dat je dan met je bovenbeen niet weg zou komen.
Als het een dressuurzadel is, dan zou ik toch de beugels wat langer doen.


Dit is een zadel dat voor ruiter en paard op maat gemaakt is. Officieel is het een dressuurzadel met een meer naar voren liggend zweetblad zodat ik m'n stelten kwijt kan. Omdat ik op een jong, net beleerd paard zit, zit ik wat korter. Uiteindelijk werken we natuurlijk toe naar een iets langere beugelriem. Doordat dit zadel zo'n zweetblad heeft en ik de beugelophanging kan verplaatsen kunnen we er ook mee springen.

Caira
Berichten: 26073
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: [FOTO] past mijn zadel mij wel? Beoordelingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 08:24

Leuk en super interessant, vanuit mijn professie kijk ik graag mee. Wat wel fijn is en helpt bij het beoordelen is als de foto echt recht van opzij genomen is.

Verder ga ik met de rest mee vwb het laatste zadel, de ruiter zit achterop de lepel, er is vrijwel geen ruimte om te bewegen. En ik weet dat sommige mensen dat fijn vinden, maar hier is het bijzonder weinig ruimte. Ik kan me de spierpijn voorstellen als je zo vastgezet wordt met je lijf. Het kan zijn dat het went en jij er blij van wordt, maar houd je lichaam In de gaten, want je koopt geen duur zadel om er zelf niet fijn mee overweg te kunnen.

pmarena

Berichten: 48207
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 08:30

Mijn ervaring is dat het erg moeilijk is om op basis van 1 foto de ligging / het wel of niet goed bij de ruiter passen van een zadel te beoordelen, vaak geeft een foto wel een indruk maar kan een op een ander moment gemaakte foto weer een heel ander beeld geven.

De foto's uit de openingspost dat vind ik eerlijk gezegd alleszins heel redelijk passende zadels op die plaatjes, geen grote problemen zoals je ze toch wel erg vaak ziet :(:)

Bijvoorbeeld de foto van Gerardyolo haar nieuwe zadel: je ziet dergelijke plaatjes behoorlijk vaak langskomen.
Ik vind dit zadel duidelijk te weinig zittingruimte hebben: billen van de ruiter komen helemaal op de lepel en kantelen het bekken op een vervelende manier waardoor ruiters in zo'n situatie dan met zo'n eendenkont komen te zitten. Schouders willen naar voren, onderbenen willen naar achteren en mensen rijden soms hun kruis open.

Als ruiter het dan ook nog heeft over spierpijn, dat klopt wel in het plaatje van de door je zadel ingezette houding moeten compenseren....

Toch kan het voor ruiters anders aanvoelen dan het voor de kijker lijkt. En zijn er natuurlijk altijd verschillende visies op het onderwerp "zadelpasvorm" en hoe de ruiter hoort te zitten.

Kijk bvb. naar de saddlebreds, er is een club mensen die vindt dat dit er goed uitziet, terwijl wij normaal gesproken met het ruitergewicht juist weg willen blijven van de onderrug en een heel andere houding nastreven....

Afbeelding

Afbeelding

maralyn

Berichten: 10437
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 09:18

Ik ben bang dat één foto niet genoeg zegt.

Sommige ruiters zijn erg zoekende in hun houding, of zitten door spanning net verkeerd in het zadel.

Dan betekent dat niet, dat het zadel niet goed is voor de ruiter, of combinatie, maar voor dat moment ongelukkig is genomen.

Sommige ruiters hebben echt behoefte aan zitles.

De intentie van dit topic is prima.
Maar ik denk dat best veel ruiters onzeker worden, bij een incorrecte beoordeling vanaf een foto.

Waarom ik dit schrijf?

Nou, ik zit zelf ook wel eens beroerd op mijn zadel.
Niet omdat mijn zadel voor mij niet past, maar omdat het moment of ongelukkig is genomen, of een onverwachte pas, of doordat iemand te weinig hamert op mijn houding.
Dan kan ik wel 1000 zadels (bij wijze van) gaan proberen, of 1000 euro aan les investeren, om correct op mijn zitbeenknobbels te zitten, met afhangende benen, die wel aansluiten op mijn paard.

Een zadel die te klein lijkt voor de ruiter, kan helaas ook vertekenen.
Een ruiter zonder onafhankelijke zit, kan per ongeluk achter in het zadel terecht komen. Dat is voor het paard en het beeld niet fijn, maar vertekent wel de boel.

Ik zou... Als er een negatieve beoordeling komt (dat uiteraard positief gebracht wordt, want dat doen jullie wel!!) Contact op nemen met een erkende passer/maker, die verstand heeft van houdingen in het zadel, en laten mee beoordelen.

Ik wil dit topic niet bederven.
Maar ook niet dat ruiters misschien gaan twijfelen over hun gekochte product.
Laatst bijgewerkt door maralyn op 20-12-22 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Spenk
Berichten: 21799
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 09:19

Het graziozo zadel past duidelijk de ruiter niet. Een zadel gaat ook niet vormen. Mijn zadelmaker zei meteen dat een zadel gelijk goed moet zitten en geen spierpijn mag geven want de vulling zakt wel wat maar het deel van de ruiter niet. En jij ben echt te groot voor je zadel. Komt de rug van het paard niet ten goede en daar zal je spierpijn van komen.

MarjanB

Berichten: 16512
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [FOTO] past mijn zadel mij wel? Beoordelingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 11:11

Is dit een zadel past goed voor ruiter of wordt paard ook meegepakt?

Vind de laatste ook te krap. En dan ook vooral de been wrong zit op de verkeerde plek want nu heb je gewoon geen plek om te kunnen bewegen in je zadel. Ik zou jou, eerder een wat platter zadel adviseren. Ik heb zelf ook een voller bovenbeen en dan kom je gewoon niet weg in zulke zadels met kniewrong

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 11:51

Ben toch benieuwd wat anderen denken.
Van avalanche al reactie gehad via pb :)

Zadel is aangemeten op paard en bij testen van meerdere zadels zei zadelmaker dat ik een 17inch kon dus zodoende is dit een 17 inch. (testzadel was een 18 inch)

Zadel is een jeffries dressage sport
Afbeelding