Overgang naar westernzadel

Moderators: C_arola, Dyonne, balance, Nicole288, Neonlight, Coby, Sica

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Monody

Overgang naar westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-22 10:41

Hi bokkers,

Ik zou graag mijn Wintec HART veelzijdigheidszadel volgend jaar inruilen voor een mooi westernzadel. Ik hoef geen nieuwe, een tweedehands is prima. Nu ben ik alleen totaal niet bekend in de westernzadels en passervices.

Wat achtergrondinformatie over ons:
Marnix is een pony van 1.33 hoog met een hele korte rug. Hij is breed en kort gebouwd, met weinig schoft. Hierdoor ben ik bang dat boomloos gaat schuiven. Momenteel hebben we een Wintec HART Veelzijdigheidszadel van 16,5 inch. Ikzelf ben ook klein (1.55) waardoor fenders van een volwassen westernzadel vaak te groot zijn. Ik denk dat we moeten gaan kijken naar een kinderwesternzadel.

Nu laadt Marnix niet makkelijk en hebben we ook geen trailer ter beschikking dus zou ik graag een passervice op locatie willen. Wij staan in Brabant, regio Molenschot/Dorst/Gilze/Rijen.

Zijn er passervices die jullie aan kunnen raden? Die eventueel het juiste zadel voor ons ter beschikking hebben? Ik hoor het graag.

crazycactus

Re: Overgang naar westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 10:47

Je zou eurohorse kunnen proberen

Deel met de mensen van wie je houdt. Deel je muziek, je eten, je recepten, je talenten. Door de mooie dingen in het leven te delen met anderen verspreid je meer geluk en. liefde.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 10:57

Je vraag kan je beter door een mod laten verplaatsen naar het westerndeel van bokt. Daar zitten de meeste westernruiters, en ze komen meestal niet zo vaak op andere delen van bokt.

Als antwoord op je vragen. Dat is een lastige.
Je hebt en weinig ruimte op de rug van je pony. Westernzadels zijn vrijwel altijd langer dan engelse zadels. en je maat is ook al 1 waarvan er in de westernzadels maar weinigen zijn. Van een standaardmaat zoals 16 inch (wat engels 17.5 a 18 is) is er genoeg te vinden. Ook 2e hands. maar kleine maatjes westernzadels zijn er niet zoveel van in omloop. Dat beperkt de keuze dus al, maar aangezien het passen van een westernzadel nog preciezer komt dan bij een engels zadel, wordt dat nu dus dubbel lastig. Er zitten nl geen kussens onder een westernzadel, waarmee je nog aanpassingen kan doen. Heet de boom moet dus echt de contouren van je paard exact volgen.
De fenders te lang is denk ik je laatste zorg. Omdat het leer is kan een leerbewerker die nog wel inkorten. maar de boom is het grootste punt.

Ik zou persoonlijk niet te bang zijn voor het boomloze. En eerlijk in jou geval denk ik zelfs dat je daar makkelijker een passend zadel in gaat vinden. Er zijn tegenwoordig zoveel meer merken en soorten boomloze westernzadels, en passers die ze ook goed kunnen aanpassen/ waar je ze proberen kunt.
En er zijn ook echt meerdere westernruiters met paarden met weinig schoft die boomloos rijden.
Ik heb zelf een ook merrie gehad, breed en weinig schoft, zeg maar geen schoft die ik met een boomloos westernzadel gereden heb. En dat zadel is nooit aan de schuif gegaan. Hierbij is gewoon een goede passer heel belangrijk.
Aanrader imo is Kitty@bokt /Kifraborse. Ik zou haar eens benaderen om te kijken of ze wat voor je kan betekenen. De boom-westernzadel-verkopers die ik ken hebben allemaal hun goede verhalen en slechte, maar gezien jou afwijkende maat gaat dat dus echt best lastig worden.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 11:04

Ik ben zelf net 1,63 maar echt dun. Ik had altijd een hekel aan westernzadels omdat de meesten dus pleasure of reiners zijn en ik in een 16 inch a) verzuip en b) mijn beenen niet gesorteerd krijg.
Verder heb ik een friesische Tank , dik en rond maar heul weing plek voor zadel.
Manlief had bij Arthur een zadel gekocht maar wilde even dat die op locatie door Arthur nog eens gecontroleerd werd.
Toen heeft die boef ook een Billy Cook ranchzadel erbij gehad , uit mijn hoofd een 13 of 14 inch.
Mij overtuigd toch even te proberen en ja, hoor... perfect voor mij EN voor Durkie.
Plus : niet zo zwaar als andere.
Dat ging zo ver dat manlief n jaar later zijn trailzadel heeft ingeruild voor dezelfde als ik hem - uiteraard maatje groter.
Ik ga even zoeken naar een foto

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 11:06

Afbeelding

Dat is het zadel

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-22 12:49

Dankjulliewel voor jullie reacties!

Wellicht dat ik wel gewoon een passervice doe met boomloos en dan kijken wat eruit komt. Ik was al bang dat het voor ons lastig wordt met zo’n kort ruggetje. Maar het moet te doen zijn toch? :)

Sasja, dat ziet er uit als een fijn zadel zeg! Niet zo massief.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 14:00

Dat is inderdaad een mooi zadel, Sasja0705.

Monody, volgens mij zul je moeten vragen naar een 'round skirt', zodat die niet te ver over de ribben valt.
Bij de gewone maten zitten er diverse breedtes, tot zelfs XXfull quarter (heb ik hier voor een quarter, maar misschien zijn er nog wel bredere).
Maar er zijn ook van Wintec westernzadels en stockzadels.

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-22 18:41

Ohja ik zie het! Ik zat ook te twijfelen over semi boom van Edix, dat vind ik ook hele mooie zadels.

Marilu schreef:
Dat is inderdaad een mooi zadel, Sasja0705.

Monody, volgens mij zul je moeten vragen naar een 'round skirt', zodat die niet te ver over de ribben valt.
Bij de gewone maten zitten er diverse breedtes, tot zelfs XXfull quarter (heb ik hier voor een quarter, maar misschien zijn er nog wel bredere).
Maar er zijn ook van Wintec westernzadels en stockzadels.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 18:03

Monody schreef:

Wellicht dat ik wel gewoon een passervice doe met boomloos en dan kijken wat eruit komt. Ik was al bang dat het voor ons lastig wordt met zo’n kort ruggetje. Maar het moet te doen zijn toch? :)

Ik heb geen idee of je eens op de Veluwe komt, maar anders zou ik zeggen, kom langs en bekijk onze zadels even, dan heb je alvast een idee of zoiets wat voor je is.

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-22 20:38

sasja0705 schreef:
Monody schreef:

Ik heb geen idee of je eens op de Veluwe komt, maar anders zou ik zeggen, kom langs en bekijk onze zadels even, dan heb je alvast een idee of zoiets wat voor je is.

Dat is lief, dankjewel! Een bezoekje aan de Veluwe staat nog niet gepland maar mochten we daar eens langskomen zal ik je contacten :)

Ik heb Marnix zijn rug opgemeten en het draagvlak is tussen de tussen de 40 en 42 cm, dat kan wel kloppen want zijn huidige zadel is 16,5 inch = rond de 41 cm

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 08:25

Ik denk dat je dan in de zgn. jeugdzadels komt.
Maar bij een westernzadel is de boom het belangrijkste. Die moet passen. En dan heb je achter de boom de skirts, die laten het zadel langer lijken, maar daar draagt het zadel niet. Dus als de skirts de juiste vorm hebben, dan mogen die rustig over de lendenen vallen, want dan komt er daar toch geen druk. Zijn lange skirts verkeerd gevormd, dan krijg je daar schuurplekken omdat het zadel daar zal bewegen. Of nog erger, skirts die in de lendenen drukken. Maar feitelijk is de lengte van het zadel helemaal niet zo belangrijk, want het drukt daar bij een goed passend zadel niet. Je moet echt naar de boomlengte kijken.

Het nadeel van westernpassers (zijn er maar een paar van in Nederland) is dat die veelal weer geen boomloos doen. Dus voor Edix moet je iemand laten komen, voor Freemax iemand, voor boomzadels weer iemand, enz.

Als je er zelf nog wat kijk op hebt, dan is ook de zadelspin handig. Daarmee meet je de rug van je paard op. Dan neem je die mee naar bijvoorbeeld Arthurs en kunt dan een shortlist maken. Je hebt dan een globale inschatting of er überhaupt wat laat zijn. En dan kun je daarna met die zadels iemand langs laten komen. Of je moet het passen dan zelf aan durven, maar dat is wat meer tricky.
Eurohorse en Arthurs werken zelf ook met zo'n zadelspin vaak, maar omdat je wel voor een passervice moet betalen zou het jammer zijn als het niets op gaat leveren. Ik heb toen dus ook gekozen voor eerst zelf de rug opmeten (staan instructievideos op youtube) en zo een shortlist gemaakt. Er bleef niet veel over, 3 zadels bij Arthur, van de 500 ofzo. Ik heb nu ook een trailzadel, 70 cm lang, terwijl mijn paard ook een korte rug heeft. En omdat het niet drukt of schuift achter dus geen problemen.

En van elke passer zijn goede en slechte berichten te vinden. Het gaat vaak goed, totdat je dus pech hebt en dan beginnen de problemen helaas. Zelf meekijken is zeker handig en als je een instructeur hebt die ook een beetje een oogje voor westernzadels heeft is dat zeker ook aan te raden. Je mag vaak ook een zadel een paar weken proefrijden, doe dat dan ook en koop in een periode dat je wat meer kunt rijden. Nu met de vorst is het bijvoorbeeld niet zo handig tenzij je een binnenbak hebt.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 08:58

Ik ga absoluut met Germie mee.
Maar nog een ding, want dat is echt vaak een (simpele) valkuil.
Verglijk nooit de inch van een Engels zadel met die van een western. 16,5 in Engels is klein... bij western verzuip je erin.
Manlief heeft tot de BC al een stuk of 6 westernzadels gekocht voor zijn merrie.
3 keer gewoon mee genomen, 2 keer van "passer" bij ons (en een keer bijna nog een "op maat laten maken"
Toen hij zo gecharmeerd was van mijn zadel , heb ik dit keer een stokje voor gestoken en hem "gedwongen" onze merrie in te laden en naar Arthur te rijden.
Voor die tijd met Arthur afgesproken dat het zelfde zadel klaar ligt en ook nog alternatieven.
Want moet ja passen voor paard EN ruiter ( laatste wordt ook graag vergeten of minder aandacht aan besteed)
En dat was dus de goede beslissing voor ons.
Hij heeft n stuk of 6 zadels geprobeerd- en diezelfde als die van mij, is het daadwerkelijk dan ook geworden.

Spreek- of versta je Engels?
Er zijn op YouTube ontelbare "zadelpas" video's... maar weinig die naar de juiste voor de ruiter gaan.
Ik had er aan 2 heel veel. 1 van Pat Bukket en de andere van Trocha ... moet even zoeken , maar als je wilt, kan ik je de links sturen
Als je wilt zoek

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie