Welk merk zadel voor heel breed paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Welk merk zadel voor heel breed paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-22 17:41

En met ‘heel breed’ bedoel ik ook echt héél breed:

Afbeelding
(Ik ben ruim 1.80 :+ )

Afbeelding

Feyre is mijn 5,5 jarige Tinkermerrie. Ze is zo’n 1.65m en weegt ongeveer 800 kilo. Op dit moment is ze nog vol in de groei.

Op dit moment ligt er een Thorowgood Cob met de meest brede boom op. Dat past nét. Ik ben echter niet geheel gelukkig met hoe het zadel verder ligt en wil me oriënteren op een ander zadel. Feyre zal echter niet in de standaardmaten passen, dus ik wil gerichte merken die echt brééd gaan bij een zadelpasser neer kunnen leggen.

Welke merken hebben een bredere maat boom dan de breedste van Thorowgood en vallen in een prijsklasse t/m €1.500? Liever met een aanpasbare boom, omdat ze nog lang niet uitgegroeid is. Geen boomloze zadels.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 17:45

Dubbel
Laatst bijgewerkt door Saaams op 27-12-22 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 17:45

Wintec Wide/Bates Wide
Acavallo kan heel breed
Sella
Edix?

Berdien

Re: Welk merk zadel voor heel breed paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-22 17:49

Bedankt!!

Edix gaat niet breder dan Thorowgood begreep ik in het Edix-topic. Plus dat ik daar ook wel wat negatieve dingen heb gelezen over de kwaliteit ervan.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 17:51

Ik durf je geen merken te geven, maar wel de tip om ook vooral naar het kanaal te kijken want dat is niet aanpasbaar. Ik gok dat zo'n breed paard ook een behoorlijk grote ruggengraat heeft. Dan kan je wel een grote gullet (kan niet op de NL naam komen) erin stoppen, maar als het kanaal te krap is, lost dat niks op.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 18:12

Berdien schreef:
En met ‘heel breed’ bedoel ik ook echt héél breed:

[ [url=m/ZsHWf2.jpg]Afbeelding[/url] ]
(Ik ben ruim 1.80 :+ )

[ [url=m/sdBOlV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Feyre is mijn 5,5 jarige Tinkermerrie. Ze is zo’n 1.65m en weegt ongeveer 800 kilo. Op dit moment is ze nog vol in de groei.

Op dit moment ligt er een Thorowgood Cob met de meest brede boom op. Dat past nét. Ik ben echter niet geheel gelukkig met hoe het zadel verder ligt en wil me oriënteren op een ander zadel. Feyre zal echter niet in de standaardmaten passen, dus ik wil gerichte merken die echt brééd gaan bij een zadelpasser neer kunnen leggen.

Welke merken hebben een bredere maat boom dan de breedste van Thorowgood en vallen in een prijsklasse t/m €1.500? Liever met een aanpasbare boom, omdat ze nog lang niet uitgegroeid is. Geen boomloze zadels.

Heb je ook daglicht foto’s waar je paard gezadeld op staat? Ik heb zelf een rondgeribde Shire en ben erg te reden met mijn Fairfax.
Waarom heb je een Cob zadel? Je zou verwachten dat een paard van 165 wel een gewoon zadel moet kunnen hebben.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-22 18:28

Thorowgood Cob gaat volgens mij nog weer een maat breder dan de andere Thorowgood/Kent&Masters zadels. Dit was het enige zadel dat relatief passend te krijgen was. Het is een gewone 18” :) Die ruimte heeft ze gelukkig.

Foto in daglicht waarop het zadel te zien is moet ik even maken. Deze foto’s zijn meer om aan te tonen dat ze echt heel breed is. Vriendin heeft ook een Shire, maar Fey is breder én zwaarder.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 18:32

Massimo kan vrij breed en wintec wide

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 18:34

Massimo. Die heb ik bij beide.

Thorrowgood cob past hier ook niet.
Wintec wide paste Hier bereft vorm niet. Schoof erg.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 18:38

Ik zou ook aan Massimo denken.
Weet alleen niet of die (nieuw) in je budget passen en of je ze tweedehands in die breedtemaat gaat vinden, zal een gelukje moeten zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 18:45

Wat is de reden dat je geen boomloze zadels wil? Mijn XXL trekpaard liep enorm fijn onder een Barefoot. Mijn tinker ook trouwens, dat is ook geen smal paardje.
Die Barefoots hebben een VPS systeem (voor drukverdeling en ruggengraat bescherming), en er zijn meer merken met een prima drukverdeling, waardoor ze niet te vergelijken zijn met de vormloze, goedkope modellen.
Het grote voordeel is dat zo'n zadel vaak prima past op brede paarden, en ook mee beweegt/vormt als de bespiering verandert.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 18:47

Ik heb zelf ook een London gehad van barefoot En die paste idd.
Maar vond barefoot boomloos zo enorm breed zitten. En breed op breed was voor mij een heup probleem.
En hoor meer mensen mopperen over het brede.

Heb ook eens een deuber startrekk gehad en die zat fijn. Maar op een gegeven moment ook te smal.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-22 18:49

Ik heb al heel wat jaren boomloos gereden, op verschillende paarden en met verschillende zadels. Ik weet niet of de breedste pommel van Barefoot haar wel past := Daarnaast zitten ze inderdaad verschrikkelijk breed, en aangezien ze zelf al breed is krijg ik last van mijn heupen.

Hiervoor had ze westernzadels, maar ze is te breed voor zowel Bob Marshall als Freemax -O-

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 18:57

Ik zit inderdaad ook altijd in spagaat, maar ben het gelukkig wel gewend na 15 jaar niks anders te hebben gereden dan mijn twee tanks :)) Maar kan me voorstellen dat het niet zo'n succes is als je snel last van je heupen hebt.
Dan zou je hooguit nog eens een Ghost kunnen testen, die schijnen een stuk smaller te zitten, al heb ik die zelf nooit geprobeerd dus weet niet hoe groot het verschil is.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 19:03

Voor mijn draverhengst, die ongeveer een rug heeft als een helicopterplatform, heb ik een Wintec Wide dressuurzadel, dat was zowat het enige dat paste en waar ik ook nog lekker op zit.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 19:14

Ik vind Massimo inderdaad ook wel een goede optie. Die gaan echt breed. En zijn tot een aantal boommaten aanpasbaar.
En heb je de Wintec Wide al eens gepast?

Lastig probleem. Maar als er op brede trekpaarden zadels te vinden zijn dan moeten ze er voor jouw knappe tank toch ook wel zijn <3

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 19:49

Ik zou bij Massimo gaan kijken. Op de duitse site kun je ook een schoftmeter in pdf downloaden om in te schatten of er iets passends te vinden is. Ik gok van wel want ze gaan geloof ik tot boommaat 48 en dat is bijna plat. Ter vergelijking: mijn best wel forse/brede fries x tuiger blijkt bij hun maat 31 te hebben.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 19:52

Sorry, geen tips. Maar wat een mooi paard heb je zeg!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-22 20:01

Massimo lijkt dus een goede kanshebber te zijn, top! Dan kan ik een oproep plaatsen welke zadelpasser Massimo heeft en zo weer verder komen.

Dankjewel JoyceLa! Ik vind haar ook heel knap <3
Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 20:14

Iriscope schreef:
Ik durf je geen merken te geven, maar wel de tip om ook vooral naar het kanaal te kijken want dat is niet aanpasbaar. Ik gok dat zo'n breed paard ook een behoorlijk grote ruggengraat heeft. Dan kan je wel een grote gullet (kan niet op de NL naam komen) erin stoppen, maar als het kanaal te krap is, lost dat niks op.

Dat dus.
De boomtakken van het zadel moeten niet te lang zijn, dat gaat wiebelen, hoe breed het merk ook reclameert te zijn.
Je zou zelfs een stubben ( hun breedste maat 'zegt' 34) kunnen doen, stubben heeft hele korte boomtakken maar voor de rest een hele mooie stabiele zadelboom( stubben 34 is gelijkwaardig aan prestige 36).

Of het aandurven en voor een wow-zadel gaan.
Niet alleen op deze breedte ( zowel in de lengte als de breedte ;) ) te krijgen, maar daarnaast ook een zadelboom die de meeste vrijheid geeft aan de beweging van de rug. Niet voor niets zijn paardenfysiotherapeuten enthousiast over dit merk, qua losheid in het lijf.

Ik snap dat je niet voor boomloos wil gaan. Imo is dat gecreëerd in tijden dat de zadelmaker/passer zich/haar geen raad wist met de nieuwe stroming paarden, koudbloeden, PRE, Friezen. Alles was gestoeld op een WPN-er. Kiezen uit kwaden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 20:36

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 20:44

Ik had voor mijn Tinker (type ultrakort, zonder schoft en tonnetje rond) een Symbion. Die is ook te koop voor jouw maximale budget, zadel is zo goed als nieuw. Heb er hooguit 10x mee gereden. Ben een keer slecht gevallen en toen kwam koliek om de hoek... En was ik mijn tinkertje kwijt ;(

Symbion is niet aanpasbaar maar ben er wel heel tevreden over. Zat als een zetel en lag als een huis!

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 20:46

DuoPenotti schreef:
https://www.massimo-sattel.de/files/Wid ... assimo.pdf

Hier de maattabel.
Zou misschien handig zijn als iemand de brede thorrowgood kopijzer er op zou leggen.
Zou de huidige maat in benadering geven

Wel op de juiste schaal afdrukken, want op je scherm klopt de schaal niet. Kwam ik ook pas achter bij het printen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 20:48

Nee dat klopt. :)
En als controle dat vakje van 3x3

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-22 20:49

Varekaj schreef:
Ik had voor mijn Tinker (type ultrakort, zonder schoft en tonnetje rond) een Symbion. Die is ook te koop voor jouw maximale budget, zadel is zo goed als nieuw. Heb er hooguit 10x mee gereden. Ben een keer slecht gevallen en toen kwam koliek om de hoek... En was ik mijn tinkertje kwijt ;(

Symbion is niet aanpasbaar maar ben er wel heel tevreden over. Zat als een zetel en lag als een huis!

Ach wat verdrietig ;( Feyre heeft in september koliek gehad, was zo bang dat ik haar kwijt zou raken.

Zou je anders per PB wat meer informatie kunnen geven over jouw zadel?