Klein bekkie en dikke tong

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

aikon

Klein bekkie en dikke tong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-23 18:01

Ik heb een kleine A welsh met toch wel erg weinig ruimte in zijn mondje. Of gewoon een dikke tong.

Een D trens van 12mm dik had ik eerst. Standaart pony bitje. Heb ik hem mee beleeerd.
Hij was hier toch elke keer te druk mee, beet hier flink op. Was enkel gebroken, ook geen succes mede door onderkaak trauma. En zijn tong werd blauw.

Een watertrensje stang van 10 mm dik geprobeerd, is het ook niet, ook hier een blauwe tong.

Als neusriem gebruik ik een halster onder het hoofdstelletje, deze kan niet strak gesnoerd worden. Er is altijd dik 2 vingers ruimte tussen het neusbeen en halster.
De blauwe tong komt dus echt van alleen kaken opelkaar.

Een dun lerenbitje word hem ook niet, hij laat alleen het puntje van zijn tong er onder. De rest van de tong zit voor het bitje. Niet bevordelijk, om van de dodelijke blik in zijn ogen nog maar te zwijgen.

Een opzetbitje uit de drafsport past. *\o/* Hier is hij niet vervelend op, en geen blauwe tong! Maar deze is te breed, is 13 cm en pony heeft aan max 10,5 cm genoeg.
Hierdoor ligt het met mennen/langelijn werk niet stabiel tijdens sturen.

Waar o waar kan ik een stang bitje 10,5 cm breed en 6 mm dik vinden?
Dunste wat ik tot nu toe gevonden heb is minimaal 9 mm en dat is nog te dik voor hem.
Of is er een bedrijf dat ze zo dun kan maken?

Bitloze hoofdstellen gaan hem niet worden ivm onderkaak trauma.
Met halster/side pull is hij gewoon onbestuurbaar en niet te houden.

Varenka

Re: Klein bekkie en dikke tong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 18:10

En een bitje met tongboog? Volgens mij zijn die er ook wel in kleine ponymaatjes. Op het eerste oog lijkt dat vrij ‘lomp’, maar het bleek bij mijn c-pony wel de oplossing.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 18:32

Ongebroken bit met tongboog gebruik ik daarvoor. Sprenger heeft mooie bitjes, 11 cm zal ook passen.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-23 18:34

Ze zijn er wel in ukkie maten, maar nog 8 a 9 mm dik op het middelstuk.

Myler bitjes ben ik ook tegen gekomen, maar naast breedte maat geen dikte maten.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 18:42

Met een tongboog kan je gerust wat dikker nemen he :) omdat het bit gevormd is naar de mond hebben ze er dan de ruimte voor.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-23 18:45

Avalanche bij sprenger niet kleiner dan 11 cm breed en niet dunner 12 mm. Dat gaat hem helaas niet worden.

Dan zou een stang van 10mm ook geen probleem moeten geven zonder druk op het bit. Wat het wel doet. Ruimte tussen tong en gehemelte is erg klein.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 18:48

Nee, want als het bit recht is heeft het veel minder ruimte dan met een tongboog. Je probleem is de tong. Een recht bit drukt daarop en daar blijft dus geen ruimte over. Met een bit met tongboog heb je ruimte voor die tong.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 18:55

Avalanche schreef:
Met een tongboog kan je gerust wat dikker nemen he :) omdat het bit gevormd is naar de mond hebben ze er dan de ruimte voor.

Ik merk bij opnieuw met een erg dikke tong eigenlijk geen verschil tussen met en zonder tongboog. Als de tong de mond opvult dan is er simpelweg geen plek voor de boog om heen te gaan.

@TS: neem eens contact op met https://www.horsebitbank.com of https://thehorsebitshop.co.uk/ zij hebben een erg groot assortiment en kunnen je wellicht verder helpen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 19:08

Ik heb even gezocht bij (internationale) aanbieders van drafsportspullen, maar het kleinste checkbit dat ik kan vinden is nog altijd 11,5 cm helaas.

Ho wacht, hier uit Zweden, 10,5 cm!

https://finntack.com/se/trav/travutrust ... ppkaksbett

Is vast ook via een Nederlandse leverancier te bestellen (Harry vd Bosch bijvoorbeeld)
Laatst bijgewerkt door prompter op 13-02-23 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 19:10

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 19:12

Is er geen lasser of metaalbewerker te vinden die je 13cm bitje kan inkorten?

Lobke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 20:25

En is een bitje van 10,5 cm en 10mm dik met tongvrijheid geen optie?

https://www.la-equistyle.nl/webshop/paa ... -carl.html

Fager heeft veel bitten met tongvrijheid in maat 10,5 cm.
Dit is een model dat heel geschikt is voor paarden met weinig ruimte door het platte tussenstukje.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 20:48

https://tjeuvandemeulengraaf-mensport.n ... atertrens/

Deze heb ik voor mijn mini maar zal niet passen bij die van jou. Je kan wel contact opnemen met tjeu op de website staat dat ze ook bitten op maat kunnen maken, wie weet kunnen ze wat betekenen voor je.

Een lasser zou ik niet vragen, zeker met trauma wat er al zit geen risico nemen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 21:57

Heb je MHS geprobeerd die hebben alles voor de kleintjes en myler look a like bitjes die erg dun zijn .

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 22:14

MHS heeft bitjes van 7 mm dikte en zijn mooie fijne bitjes.
Moet haast wel passen bij je welshje, worden ook veel gebruikt bij kleine minipaardjes.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 22:19

Peewee bitje, in europa bij hooks verkrijgbaar. XS is 10,5cm, 8mm maar volle ongebroken boog die 'zweeft' en dus over de tong hangt en er niet op ligt. Vond mijn welsh met dikke tong en laag hangend rooster iig erg fijn :j

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-23 12:14

*Lijsken zat al te denken om in engeland te gaan neuzen. Pony land bij uitstek.

*prompter heb vd Bosch gemaild. Daar heb ik het liggende opzetbitje ook weg. Ik heb geen idee of hij ook voor de ukkies dit heeft. Zweden zou ook kunnen als ze niet naar nl. versturen kan ik familie daar wel inzetten.

* Dennis ik had al op minihorse shop gekeken, deze dus over het hoofd gezien. Mede omdat ik op stang zocht. Staat nu op de lijst.

*tamary Er zit 20 km verder een siersmederij, daar zat ik ook aan te denken, maar dan om een nieuw bitje op maat te laten maken. Ik betwijvel of het bitje in te korten is.

*Lobke1998 10 mm is echt te dik voor hem.

*tirzasarah10 Ik heb hem gemaild of hij kan helpen.

*IcePrincess nooit van gehoord. Heb filmpjes gevonden, concept klink goed, maar met onderkaak trauma geen oplossing.

Ik wil de onderkaak zoveelmogelijk met rust laten. Dus geen druk van wat dan ook onder (riem/ketting) boven (enkel/dubbel gebroken, flinke boog) of tegen de zijkant van de kaak.
Pony heeft als twee jarige zijn onder kaak gebroken gehad (flinke barst) wat niet zo goed geheeld is (blijft gevoelig) en waar nu niks meer aan te doen is. Bij de tandarts word hij dubbel gesedeerd en krijgt pijnstilling. Anders is het niet te doen. En hij moet wel elk jaar.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 12:27

aikon schreef:
*prompter heb vd Bosch gemaild. Daar heb ik het liggende opzetbitje ook weg. Ik heb geen idee of hij ook voor de ukkies dit heeft. Zweden zou ook kunnen als ze niet naar nl. versturen kan ik familie daar wel inzetten.

Finntack is gewoon te bestellen via Horze:
https://www.horze.nl/menbitten/overcheck-bit/13595.html

10,5 is gewoon verkrijgbaar :)

Leer omkleed en rubberen uitvoeren zijn er in 11,5: https://www.horze.nl/menbitten
Laatst bijgewerkt door WendyBZ op 14-02-23 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-23 12:28

Dank je wel WendyBZ. Nu zien welke ik ga bestellen.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 12:52

Ik zou echt met tongboog adviseren, is zoveel fijner dan een recht bitje.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 13:22

Klinkt misschien gek, maar probeer eens een dunner bit met hefboomwerking. Door de hefboom(vooral als je de kinriem niet te strak doet) geeft meer de druk in de mondhoeken dan op de tong en onderkaak. Waar ik ook nog aan zou denken is bijvoorbeeld een Myler combinatie bit. Dat is een bit met een constructie met een riempje over de neus. Als je de teugels oppakt geeft het eerst druk op de neus waarna het met meer druk pas op de mond inwerkt.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-23 13:14

Daphneeeej absoluut een no~go voor hem. Hij verdraagt door trauma geen druk op of rond de onderkaak.Ik weet hoe hefboomwerking in werkt, heb jaren western gereden met scharenbit.

Mail terug gehad van vd bosch, helaas heeft hij niks liggen en moet bestellen. Bestellen kan ik zelf ook dus dat gedaan. Met dank aan WendyBZ.