Slofteugel; hoe doe je hem om?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petrichor

Berichten: 10558
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 11:35

Uit ervaring weet ik dat een slof gewoon kapot getrokken kan worden als het paard nergens meer voor in is. :+

Dus als jij denkt dat je een slof nodig bent dan zou ik überhaupt mijn leven niet eens wagen voor een buitenritje.

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 12:27

Captain schreef:
Ik verbaas me er altijd over dat mensen gelijk opstappen zonder dat ze een paard van binnen en van buiten kennen. Maar dat zal wel mijn gekke manier zijn dan, dat ik een paard eerst vanaf de grond wil kennen voor ik er op stap en mee weg rijd.

Je hoeft op dat moment ook niet af te stappen en die-hard te gaan parelli-en ofzo, maar TS weet dat dit in de toekomst plaats gaat vinden, waarom dan niet nu al vanaf de grond aan de slag. Dan kun je vertrouwen op bouwen, ga je de signalen zien die je paard aangeeft voor hij gaat schrikken en leer je daar op te anticiperen.


Tja, succes met rijden als je geen eigen paard hebt in dat geval... Natuurlijk is het het beste, maar als je toch wil rijden zonder eigen paard dan gaat het gewoon zo. Je kunt ervaring uiteraard paarden steeds beter leren aanvoelen en anticiperen.
Met dat laatste ben ik het uiteraard eens :)

Janneke2

Berichten: 22883
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 13:10

Sheran schreef:
Captain schreef:
Ik verbaas me er altijd over dat mensen gelijk opstappen zonder dat ze een paard van binnen en van buiten kennen. Maar dat zal wel mijn gekke manier zijn dan, dat ik een paard eerst vanaf de grond wil kennen voor ik er op stap en mee weg rijd.

Je hoeft op dat moment ook niet af te stappen en die-hard te gaan parelli-en ofzo, maar TS weet dat dit in de toekomst plaats gaat vinden, waarom dan niet nu al vanaf de grond aan de slag. Dan kun je vertrouwen op bouwen, ga je de signalen zien die je paard aangeeft voor hij gaat schrikken en leer je daar op te anticiperen.


Tja, succes met rijden als je geen eigen paard hebt in dat geval... Natuurlijk is het het beste, maar als je toch wil rijden zonder eigen paard dan gaat het gewoon zo. Je kunt ervaring uiteraard paarden steeds beter leren aanvoelen en anticiperen.
Met dat laatste ben ik het uiteraard eens :)


.... dat is idd mijn bezwaar tegen manege lessen. Ik heb wat gemopperd van 'het is geen motorfiets!'.

TS heeft het over bijrijd paarden.

Zou ik een bijrijder hebben, dan wil ik toch duizend keer liever iemand die serieus grondwerkt aan relatie en vertrouwen
dan iemand die op buitenrit gaat maar dan een slof overweegt.

mars_mellow
Berichten: 534
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-22 13:11

Bedankt voor alle aannames en ongevraagd commentaar,sommige dingen kunnen misschien wel wat aardiger gezegd worden. Bokt is dus niet meer de juiste manier om een vraag te stellen, ik kan er beter zelf achter komen.

TS heeft het NIET over bijrijdpaarden, maar over een eigen paard. Maar bedankt :+

Ik stel een simpele vraag, en dat was hoe ik de slof om doe. Ik ben de persoon die mijn paard en situatie het beste kent, maar bedankt.

De tips zal ik gebruiken.

LaPluche

Berichten: 1998
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Slofteugel; hoe doe je hem om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 13:15

Niks van aantrekken TS, jouw paard jouw keuze.
Een slof geniet ook niet mijn voorkeur, naar soms is het wat het is.
De slof kan aan de zijkant bevestigd worden aan de singel, of aan de onderkant van de singel.

Amber_anne

Berichten: 6951
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 13:19

In plaats van je aangevallen te voelen kun je ook open staan voor de bezorgdheid die mensen hier uiten naar jou en je paard.

Een slofteugel kent meer fout gebruik dan goed. Het kan dan ook flink misgaan wat gevaar voor jou en paard kan opleveren. Het is ook geen garantie voor veiligheid zoals je hier ook al meerdere keren hebt kunnen lezen.

Daarnaast lost een slofteugel je probleem niet op. Net als dat een sterker bit problemen niet oplossen.

Als je ontspannen buiten kunt lopen met je paard, zonder poespas van hengsten kettingen en what not, denk dan pas aan een ritje.

LiannePuthzy

Berichten: 7004
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 13:20

mars_mellow schreef:
Bedankt voor alle aannames en ongevraagd commentaar,sommige dingen kunnen misschien wel wat aardiger gezegd worden. Bokt is dus niet meer de juiste manier om een vraag te stellen, ik kan er beter zelf achter komen.

TS heeft het NIET over bijrijdpaarden, maar over een eigen paard. Maar bedankt :+

Ik stel een simpele vraag, en dat was hoe ik de slof om doe. Ik ben de persoon die mijn paard en situatie het beste kent, maar bedankt.

De tips zal ik gebruiken.


Wat ik dan wel zou doen is voordat je op buitenrit gaat eerst eens onder begeleiding van een instructeur de slof gebruiken

Change3x

Berichten: 6591
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 13:37

Amber_anne schreef:
In plaats van je aangevallen te voelen kun je ook open staan voor de bezorgdheid die mensen hier uiten naar jou en je paard.

Een slofteugel kent meer fout gebruik dan goed. Het kan dan ook flink misgaan wat gevaar voor jou en paard kan opleveren. Het is ook geen garantie voor veiligheid zoals je hier ook al meerdere keren hebt kunnen lezen.

Daarnaast lost een slofteugel je probleem niet op. Net als dat een sterker bit problemen niet oplossen.

Als je ontspannen buiten kunt lopen met je paard, zonder poespas van hengsten kettingen en what not, denk dan pas aan een ritje.


Maar daar hoeft niet op zo door gehamerd te worden, toch? De bezorgdheid en meningen zijn na zoveel berichten echt wel duidelijk voor TS en hoeven echt niet herhaald te blijven worden.

TS komt op mij over als iemand die oud en wijs genoeg is om de juiste keuze te maken in het gebruik van een slof teugel, en ze kan straks zelf wel bepalen of het iets voor haar en haar paard is of juist niet.

Amber_anne

Berichten: 6951
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Slofteugel; hoe doe je hem om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 13:42

Ik vind de reacties helemaal niet zo schokkend hier hoor. En ook niet drammend

Als je niet weet hoe een slofteugel werkt moet je hem ook niet zomaar gaan gebruiken. Als je weet hoe hij werkt weet je ook hoe hij bevestigd dient te worden.
En dat is dan vaak ook het probleem. Mensen die weten hoe ze hem moeten gebruiken hebben hem niet nodig

Change3x

Berichten: 6591
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Slofteugel; hoe doe je hem om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 13:50

De enige manier om nieuwe dingen te leren is door ze te doen. TS heeft vast begeleiding in het gebruik.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 14:10

mars_mellow schreef:
Het paard is heel braaf in de bak. Buiten ook, maar zijn schrikreactie is soms hoofd omhoog en rennen. De slof is puur in geval van nood, voor extra veiligheid. Ik vind de 'het is weer vakantie' comments wel weer erg jammer. Ik heb gewoon een oprechte vraag, en er is hier geen sprake van iemand die niet weet wat ze doet. Ik weet hoe de slof eruit ziet en hoe hij werkt, maar ik wou gewoon weten hoe ik hem vastmaak door het bit. Ik wil de mensen die antwoord hebben gegeven op mijn vraag heel erg bedanken.

Ik zal de slof dan aan de zijkanten vastmaken :)

'Het zou kunnen zijn dat hij er vandoor gaat, en dat wil ik ten eerste natuurlijk voorkomen, maar als het gebeurt wil ik een noodrem hebben'- mijn eerdere bericht.

Doe er dan een martingaal om maar geen slof. Hoe je de slof ook vast maakt, als jij uit schrik reactie fout reageert ga je overkop of je trekt hem achterover.

Change3x: Als die begeleiding niet weet hoe de slof er überhaupt om moet dan zal het niet veel zijn kwa begeleiding in gebruik.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 14:15

Ik schrik eerder van de mensen die het goedpraten of TS steunen.......

Een slofteugel is gewoon een heftig middel en helemaal als je die nog nooit gebruikt hebt. Als je niet weet hoe die om moet, moet je er gewoon echt vanaf blijven, zo simpel is het.

En nee, mensen moeten niet zelf maar weten, want hun paard. Ik zie al dat ik mn kind in elkaar trap en zeg; mijn kind, dus bepaal ik zelf wel. Wordt een leuke wereld dan.

TS stelt een vraag op Bokt waar mensen met ervaring zitten. Dat de antwoorden haar niet aanstaan of sommige medebokkers is niet het probleem van de mensen die advies geven om het niet te doen en eerst je problemen aan te pakken.

Ik zou al hele grote vraagtekens hebben bij een paard dat altijd met slof gereden is en daar goede begeleiding bij zoeken. Bij 0 beginnen en gaan werken aan de problemen die je tegenkomt. Goede begeleiding zou ook altijd dat pad volgen en niet iemand met een slof leren omgaan om problemen te verdoezelen. Dan moet je echt betere begeleiding zoeken.

Of we wachten op de volgende topics met problemen die automatisch zullen volgen bij dit soort reacties op goede adviezen.

Fly_high

Berichten: 3316
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 14:21

Met buitenrijden is slof aan de zijkant het handigst om te voorkomen dat ze daarin met hun voorbenen kunnen komen. Naar de singel toe, en dan (vanzelfsprekend) zonder druk op de slof rijden en alleen gebruiken mits echt nodig.

Maar ik ben het er wel mee eens dat het klinkt alsof martingaal beter is voor jullie :o met slof rijden vraagt om enige handigheid, zodat je het bijv. niet uit schrik helemaal vast trekt waardoor het paard achterover omklapt. Geen idee of dit paard uberhaupt het type is om te steigeren, maar steigeren + slof + onervaren ruiter kan een dodelijke combinatie zijn helaas. Het idee van noodrem is wellicht fijn, maar slof is meestal niet echt een noodrem tenzij je het goed en gericht weet te gebruiken (en als je op bokt moet vragen hoe je het uberhaupt vastmaakt, dan durf ik te gokken dat de nodige ervaring ontbreekt).

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 14:24

Fly_high schreef:
Met buitenrijden is slof aan de zijkant het handigst om te voorkomen dat ze daarin met hun voorbenen kunnen komen. Naar de singel toe, en dan (vanzelfsprekend) zonder druk op de slof rijden en alleen gebruiken mits echt nodig.

Maar ik ben het er wel mee eens dat het klinkt alsof martingaal beter is voor jullie :o met slof rijden vraagt om enige handigheid, zodat je het bijv. niet uit schrik helemaal vast trekt waardoor het paard achterover omklapt. Geen idee of dit paard uberhaupt het type is om te steigeren, maar steigeren + slof + onervaren ruiter kan een dodelijke combinatie zijn helaas. Het idee van noodrem is wellicht fijn, maar slof is meestal niet echt een noodrem tenzij je het goed en gericht weet te gebruiken (en als je op bokt moet vragen hoe je het uberhaupt vastmaakt, dan durf ik te gokken dat de nodige ervaring ontbreekt).

Een paard dat normaal alleen het hoofd omhoog steekt zou op een slof zomaar kunnen steigeren uit schrik reactie. Dat is 1 van de groter risico's van de slof. Ja, iemand met de juiste timing en ervaring kan een paard met slof controleren maar een onervaren iemand escaleert een dergelijke situatie vrijwel altijd.

DuoPenotti

Berichten: 30005
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 14:28

Amber_anne schreef:
Ik vind de reacties helemaal niet zo schokkend hier hoor. En ook niet drammend

Als je niet weet hoe een slofteugel werkt moet je hem ook niet zomaar gaan gebruiken. Als je weet hoe hij werkt weet je ook hoe hij bevestigd dient te worden.
En dat is dan vaak ook het probleem. Mensen die weten hoe ze hem moeten gebruiken hebben hem niet nodig

Dit
Als je weet wat het is, hoe het werkt dan is deze vraag niet nodig


Change3x schreef:
De enige manier om nieuwe dingen te leren is door ze te doen. TS heeft vast begeleiding in het gebruik.

Lijkt me niet, want ook dan is een simpele vraag over bevestiging overbodig.
Het rijden met een slof is meer behendigheid voor nodig dan het vastmaken.

Daarnaast herkende ik eerst de naam van ts niet, nu wel....
Dan gaan alle rijtechnihsche vragen hierover en krijgt ze altijd dezelfde antwoorden, die nooit in het straatje passen en is ze boos. Want ze rijd al 40 jaar....
Dan zie je maar dat leeftijd niet altijd wat zegt.

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Re: Slofteugel; hoe doe je hem om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 14:34

TS is nog helemaal niet zo oud DuoPenotti? Volgens mij verwar je haar nu met iemand anders.

Fly_high

Berichten: 3316
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 14:36

@Ayasha precies, dat is waar ik ook aan moest denken. Paard schrikt, gooit zijn hoofd de lucht in, wordt hardhandig tegengehouden met slof waar de ruiter voornamelijk naar achteren mee werkt, want dat is voor de meeste mensen hoe ze intuitief proberen te remmen... zoiets kan heel lelijk misgaan.

Bij een rennerig paard dat bij spanning met zijn hoofd in de lucht loopt te klieren zou consequent actief naar voren rijden (en als stappen niet gaat dan alles in draf, zo kunnen ze de spanning meestal beter kwijt) + martingaal + ruimte in de hals naar voren en naar beneden blijven geven mijn voorkeur hebben. En slof eventueel om buiging af te dwingen als het gevaarlijk wordt.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 14:38

Fly_high schreef:
@Ayasha precies, dat is waar ik ook aan moest denken. Paard schrikt, gooit zijn hoofd de lucht in, wordt hardhandig tegengehouden met slof waar de ruiter voornamelijk naar achteren mee werkt, want dat is voor de meeste mensen hoe ze intuitief proberen te remmen... zoiets kan heel lelijk misgaan.

Bij een rennerig paard dat bij spanning met zijn hoofd in de lucht loopt te klieren zou consequent actief naar voren rijden (en als stappen niet gaat dan alles in draf, zo kunnen ze de spanning meestal beter kwijt) + martingaal + ruimte in de hals naar voren en naar beneden blijven geven mijn voorkeur hebben. En slof eventueel om buiging af te dwingen als het gevaarlijk wordt.

Maar dan moet je dus wel de ervaring hebben om die slof ook daar voor te gebruiken en dan heb je al niks aan de manier die nico bv op noemt. Het feit dat TS niet weet hoe hem te bevestigen betekent dat ze niet weet dat de bevestiging de inwerking bepaalt en dus ook geen flauw idee gaat hebben van hoe correct te reageren. In deze specifieke situatie komen er gewoon ongelukken van.

Anoniem

Re: Slofteugel; hoe doe je hem om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 14:42

Ik ben niet tegen een slofteugel, gebruikte hem zelf ook op buitenrit omdat hij enorm kon loeren en dan zijn kop omhoog trok en zich helemaal spande..
Maar als je niet eens weet hoe je hem om moet doen, ga er dan vooral (nog) niet mee rijden :n

DuoPenotti

Berichten: 30005
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 14:46

Britt_xxx schreef:
TS is nog helemaal niet zo oud DuoPenotti? Volgens mij verwar je haar nu met iemand anders.

je hebt gelijk de leeftijd heb ik verkeerd onthouden (die hoort bij een ander)
Maar met de problemen zat ik goed.
In de wei al problemen met paarden. Meegesleurd worden enz.
Zal nu vast om een ander dier gaan, maar de vraagstelling zegt verder genoeg over de weer geen begeleiding.

girlyggirl

Berichten: 3097
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 14:47

Als je niet weet hoe hij om moet, moet je er ZEKER niet mee rijden... vooral bmet een paard wat aan de race gaat buiten kan er ook juist veel mis gaan met een slof bv een koprol maken... neem dan een thiedemann zelfde effect maar veel minder gevaarlijk in onervaren handen

mars_mellow
Berichten: 534
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Re: Slofteugel; hoe doe je hem om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-22 14:49

Hoe willen jullie dat ik weet hoe ik hem omdoe, als iemand mij dat nooit 100% duidelijk heeft verteld? Ik rij altijd met thiedemann of martingaal, en ik weet wel hoe je die omdoet. Ik vroeg me gewoon af of het hetzelfde werkt met slof.

Mijn paard stijgert niet.

En alweer, ik vroeg niet of ik het WEL of NIET om moet doen, maar hoe het moet.

'onervaren ruiter'; ken je mij ofzo?

DuoPenotti

Berichten: 30005
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 14:54

mars_mellow schreef:
Hoe willen jullie dat ik weet hoe ik hem omdoe, als iemand mij dat nooit 100% duidelijk heeft verteld? Ik rij altijd met thiedemann of martingaal, en ik weet wel hoe je die omdoet. Ik vroeg me gewoon af of het hetzelfde werkt met slof.

Mijn paard stijgert niet.

En alweer, ik vroeg niet of ik het WEL of NIET om moet doen, maar hoe het moet.

'onervaren ruiter'; ken je mij ofzo?

Zulke dingen leer je met GOEDE begeleiding.
In de meeste gevallen leer je dan al hem niet nodig te hebben.
Zo wel, leer je hoe hij om moet. Makkelijk hè :j

En vervolgens kijkt die persoon mee of je hem ook goed gebruikt.

Dit is ongeveer de vraag, ik ga vanmiddag auto rijden maar heb nog niet leren schakelen, hoe gebruik ik de handrem?

MyWishMax

Berichten: 25456
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Slofteugel; hoe doe je hem om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 15:04

Als je al met een thiedeman rijdt heb je helemaal geen slof nodig.

mars_mellow
Berichten: 534
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-22 15:11

MyWishMax schreef:
Als je al met een thiedeman rijdt heb je helemaal geen slof nodig.



Ik rij op andere paarden met thiedeman :)
Excuses voor de onduidelijkheid.