Slofteugel; hoe doe je hem om?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nynkex01
Berichten: 1131
Geregistreerd: 05-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 23:03

Snap het hele idee van slof als noodrem niet? Dan trek je z’n kop naar beneden maar daarmee rent een beetje paard gerust door. paard dat ik heb gehad kon heel hard, en ook heel hoog bokken, met neus tussen de voorbenen. Martingaal kun je wel het omhoog steken van het hoofd mee voorkomen maar als noodrem werkt naar mijn idee alleen een one rein stop, omdat je dan de snelheid er uit haalt

LiannePuthzy

Berichten: 7006
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 23:12

Nynkex01 schreef:
Snap het hele idee van slof als noodrem niet? Dan trek je z’n kop naar beneden maar daarmee rent een beetje paard gerust door. paard dat ik heb gehad kon heel hard, en ook heel hoog bokken, met neus tussen de voorbenen. Martingaal kun je wel het omhoog steken van het hoofd mee voorkomen maar als noodrem werkt naar mijn idee alleen een one rein stop, omdat je dan de snelheid er uit haalt


De one rein stop in combinatie met Martingaal was inderdaad de oplossing bij mijn vorige paard

Ayasha
Blogger

Berichten: 58061
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 23:16

LiannePuthzy schreef:
Nynkex01 schreef:
Snap het hele idee van slof als noodrem niet? Dan trek je z’n kop naar beneden maar daarmee rent een beetje paard gerust door. paard dat ik heb gehad kon heel hard, en ook heel hoog bokken, met neus tussen de voorbenen. Martingaal kun je wel het omhoog steken van het hoofd mee voorkomen maar als noodrem werkt naar mijn idee alleen een one rein stop, omdat je dan de snelheid er uit haalt


De one rein stop in combinatie met Martingaal was inderdaad de oplossing bij mijn vorige paard

Als je dit soort dingen nodig hebt ben je gewoon een gevaar voor jezelf en anderen.

Captain

Berichten: 21428
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 06:03

Jeetje, wat ben ik blij dat ik mijn 4-jarige hengst gewoon buiten kan rijden zonder al die poespas.

Ga eens investeren in grondwerk, zodat je paard je in spannende situaties gaat leren vertrouwen en niet gaat rennen.

Dat kun je opbouwen naar onder het zadel en dan heb je al die troep niet nodig.

Kost tijd en moeite, maar ga je veel profijt van hebben.

Een slof en hengstenketting zijn echt een kortetermijn oplossing voor een probleem wat een andere aanpak nodig heeft.

Daarnaast bestaan er maar zeer weinig "lastige" paarden maar is het vaak de ruiter/begeleider die niet handig genoeg is, wat ook uit je andere topic blijkt: [OPG] Paard omtrekken

TS ga alsjeblieft les nemen voor er iets gevaarlijks gebeurt, want dat lijkt gewoon een kwestie te zijn van tijd.

Nico12
Berichten: 817
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 08:58

Meestal verstandig. Let niet op die tegenstanders omdat je die niets gevraagd hebt. Aan singel tussen de voorbenen door. Van binnen naar buiten door bit. Door handen van onderen naar boven. Normale teugel een vinger hoger zoals altijd. Als paard erg diep loopt dan van tussen de benen naar zijkant singel. Zorg er voor dat paard altijd over de rug loopt dus nooit met hoofd omhoog omdat ie dan meer stress op zal bouwen. Tevens de druk op de slof naar streven naar verloop van tijd een bochtje erin, dus druk eraf. Belangrijk om te weten, de kracht die je geeft met de hand wordt verdubbeld door slof, dus 10 kg trekken is 20 kg in mond paard.

MyWishMax

Berichten: 25516
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 09:01

Je wilt helemaal niet continu met druk op de slof rijden, dus niet pas na verloop van tijd een boogje erin. Begrenzen, zeker niet vast trekken wat je dus wel doet als je continu druk erop hebt. Niet gebruiken om paard over de rug te willen krijgen en hoofd omlaag. Enige wat je daarmee bereikt is een valse knik, zeker geen rug gebruik.

MarjanB

Berichten: 16596
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 09:11

Nico12 schreef:
Meestal verstandig. Let niet op die tegenstanders omdat je die niets gevraagd hebt. Aan singel tussen de voorbenen door. Van binnen naar buiten door bit. Door handen van onderen naar boven. Normale teugel een vinger hoger zoals altijd. Als paard erg diep loopt dan van tussen de benen naar zijkant singel. Zorg er voor dat paard altijd over de rug loopt dus nooit met hoofd omhoog omdat ie dan meer stress op zal bouwen. Tevens de druk op de slof naar streven naar verloop van tijd een bochtje erin, dus druk eraf. Belangrijk om te weten, de kracht die je geeft met de hand wordt verdubbeld door slof, dus 10 kg trekken is 20 kg in mond paard.


Ja en zo ken ik iemand die nooit meer op een paard heeft kunnen zitten. Paard is in de slof gekomen, over de kop geslagen en hersenschade. Als je hem dan perse wil gebruiken omdat je niet kan rijden doe hem dan aan de zijkant of boven aan de ringetjes van je zadel. Vooral als je hem nooit gebruikt alsjeblieft blijf tussen die voorbenen weg..

mars_mellow
Berichten: 534
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-22 09:12

Het paard is heel braaf in de bak. Buiten ook, maar zijn schrikreactie is soms hoofd omhoog en rennen. De slof is puur in geval van nood, voor extra veiligheid. Ik vind de 'het is weer vakantie' comments wel weer erg jammer. Ik heb gewoon een oprechte vraag, en er is hier geen sprake van iemand die niet weet wat ze doet. Ik weet hoe de slof eruit ziet en hoe hij werkt, maar ik wou gewoon weten hoe ik hem vastmaak door het bit. Ik wil de mensen die antwoord hebben gegeven op mijn vraag heel erg bedanken.

Ik zal de slof dan aan de zijkanten vastmaken :)

'Het zou kunnen zijn dat hij er vandoor gaat, en dat wil ik ten eerste natuurlijk voorkomen, maar als het gebeurt wil ik een noodrem hebben'- mijn eerdere bericht.
Laatst bijgewerkt door mars_mellow op 28-11-22 09:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Iriscope

Berichten: 8609
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 09:14

Als je er een slof aan doet vanwege zijn schrikreactie, dan werk je enkel de symptomen tegen. Feit is dat je paard voldoende schrikt van dingen om ervan aan de kletter te gaan.
Dit probleem zul je dus moeten aanpakken en ook ik vind dat je hier een goede instructeur voor nodig hebt die je paard kan leren op een andere manier met angst en spanning om te gaan.

Neem het probleem weg en bestrijdt niet de symptomen. Niet alleen heb je daar veel langer plezier van, je paard wordt er ook nog eens gelukkiger van.

Elisa2

Berichten: 37783
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 09:25

Geen slof omdoen bij schrikreacties maar een one rein stop aanleren, dat kan een goede instructeur je heel makkelijk aanleren in de bak. Mijn advies is dus ook, neem les! Hoe handiger en dressuurmatig je kan rijden en oplossen, hoe makkelijker je eigenlijk alle problemen die je buiten tegen kunt komen op kunt lossen.

mars_mellow
Berichten: 534
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Re: Slofteugel; hoe doe je hem om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-22 09:42

Ter verduidelijking; Hij is braaf, bouwt geen spanning op, en is redelijk rustig. Er zijn bij ons bijvoorbeeld kuddes schapen met herdershonden in de buurt, en dat vind hij heel eng. Dat kun je niet 'even grondwerken', En het heeft niks met balans te maken. Daar moet je gewoon langs. Dan wil ik gewoon iets eraan hebben voor de zekerheid. Ik verwacht niet dat het nodig is, maar aangezien het mijn eerste buitenrit met hem zou zijn wil gewoon extra veilig zijn. Ik vind niet echt dat het nodig is om dit allemaal uit te leggen, mijn vraag was hoe ik de slof om doe.

LiannePuthzy

Berichten: 7006
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 09:45

mars_mellow schreef:
Ter verduidelijking; Hij is braaf, bouwt geen spanning op, en is redelijk rustig. Er zijn bij ons bijvoorbeeld kuddes schapen met herdershonden in de buurt, en dat vind hij heel eng. Dat kun je niet 'even grondwerken', En het heeft niks met balans te maken. Daar moet je gewoon langs. Dan wil ik gewoon iets eraan hebben voor de zekerheid. Ik verwacht niet dat het nodig is, maar aangezien het mijn eerste buitenrit met hem zou zijn wil gewoon extra veilig zijn. Ik vind niet echt dat het nodig is om dit allemaal uit te leggen, mijn vraag was hoe ik de slof om doe.


En dat is niet als je iets achter de hand wil hebben doe een martingaal om

Captain

Berichten: 21428
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Slofteugel; hoe doe je hem om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 09:48

Maar met 'even grondwerken' kun je hem wel leren dat als iets eng is, en jij bent in de buurt dat hij op jou kan vertrouwen en bij je blijft. Maar dat vindt je schijnbaar onzin, en het ligt altijd aan het paard en niet aan jou. :wave:

MyWishMax

Berichten: 25516
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 09:51

Het is echt niet banketstaaf bedoeld, maar als je niet weet hoe je hem om moet doen moet je er ook niet mee willen rijden. Dat is namelijk niet zo makkelijk. Er zijn andere hulpteugels die een veiligere optie zijn en waar je veel minder mee fout kan doen.
Het is geen kwestie van er aan knopen en mee wegrijden, je moet ermee leren rijden. Vooral omdat je er ook een hoop mee kan verpesten. Helemaal als mensen denken dat je er druk op moet houden en dat een paard dan over de rug blijft lopen. Er zijn meer mensen die er niet mee kunnen rijden en het alsnog wel aanraden aan anderen, dan mensen die er correct mww kunnen rijden.

Een thiedeman is dan een betere optie, als je die niet te strak vast zet. Maar dan hoef je zelf geen dubbele teugels vast te houden en kan je hem ook niet te strak gaan trekken.
Een martingaal werkte hier trouwens niet, die begrenst paard niet, ze kunnen nog steeds hoofd omhoog doen maar je kan blijven sturen. Het hangt dus van het paard af of dat werkt.

VuurVleugels
Berichten: 1785
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 10:03

Captain schreef:
Maar met 'even grondwerken' kun je hem wel leren dat als iets eng is, en jij bent in de buurt dat hij op jou kan vertrouwen en bij je blijft. Maar dat vindt je schijnbaar onzin, en het ligt altijd aan het paard en niet aan jou. :wave:


Dit dus. Ik heb echt ernstig medelijden met jouw paard TS. Zal jou eens even slof en een hengstenketting om doen. Kan jou ook nooit 100% vertrouwen als je spanning opbouwt, toch?

prompter

Berichten: 11350
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 10:05

Met de slof werk je aan de symptomen, maar je neemt de oorzaak niet weg. Kennelijk vertrouwt hij jou niet genoeg om er niet vandoor te gaan als hij schrikt, maar denkt hij dat hij het zelf op moet lossen. Je voorkomt nu alleen dat hij al te ver weg rent, maar je bouwt er geen vertrouwen in jou in op. Integendeel, hij blijft het eng vinden maar mag van jou nou ook niet eens weg van hetgeen hij eng vindt.
Ik zou voorlopig helemaal niet de weg op gaan, maar gaan werken aan de basisoorzaak.

VuurVleugels
Berichten: 1785
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 10:19

prompter schreef:
Integendeel, hij blijft het eng vinden maar mag van jou nou ook niet eens weg van hetgeen hij eng vindt.


Goede opmerking, TS is dus dubbel onbetrouwbaar in de ogen van het paard. Is dat de band met je paard die je wil, TS? Leuk dat hij in de bak braaf is, maar is hij braaf of ook echt ontspannen en vrolijk? Nog zonder één blik op het paard te hebben geworpen durf ik al met redelijk grote zekerheid te zeggen dat dat niet het geval is. Ik ken in ieder geval weinig paarden die vrolijk worden van eigenaren die met gemak zeggen er wel gewoon een hengstenketting aan te hangen.

Kijk eens in de spiegel joh. Kijk naar wat jij te bieden hebt als eigenaar. Veiligheid of symptoombestrijding waarmee je hem alleen maar verder van je vandaan duwt?

MyWishMax

Berichten: 25516
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Slofteugel; hoe doe je hem om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 10:22

Op zo'n manier gaan reageren schiet ook niks op. Waarom zou ze iets aannemen van iemand die zo reageert? Je kan gewoon een een normale en respectvolle manier discussiëren, dan blijven mensen open staan ipv ze zo af te zagen en allerlei aannames te doen.

Ibbel

Berichten: 49251
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 10:27

prompter schreef:
Met de slof werk je aan de symptomen, maar je neemt de oorzaak niet weg. Kennelijk vertrouwt hij jou niet genoeg om er niet vandoor te gaan als hij schrikt, maar denkt hij dat hij het zelf op moet lossen. Je voorkomt nu alleen dat hij al te ver weg rent, maar je bouwt er geen vertrouwen in jou in op. Integendeel, hij blijft het eng vinden maar mag van jou nou ook niet eens weg van hetgeen hij eng vindt.
Ik zou voorlopig helemaal niet de weg op gaan, maar gaan werken aan de basisoorzaak.


TS wil voor het eerst naar buiten met een paard waar de vorige eigenaar altijd met een slof buitenreed. Tenzij ik het helemaal verkeerd heb begrepen, baseert TS zich niet op eigen eerdere ervaringen, want 'dit wordt de eerste keer' en het moet meteen goed gaan.

mars_mellow schreef:
Ter verduidelijking; Hij is braaf, bouwt geen spanning op, en is redelijk rustig. Er zijn bij ons bijvoorbeeld kuddes schapen met herdershonden in de buurt, en dat vind hij heel eng. Dat kun je niet 'even grondwerken', En het heeft niks met balans te maken. Daar moet je gewoon langs. Dan wil ik gewoon iets eraan hebben voor de zekerheid. Ik verwacht niet dat het nodig is, maar aangezien het mijn eerste buitenrit met hem zou zijn wil gewoon extra veilig zijn. Ik vind niet echt dat het nodig is om dit allemaal uit te leggen, mijn vraag was hoe ik de slof om doe.


TS vertrouwt het paard niet, dankzij de vorige eigenaar. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat het paard TS niet vertrouwt.

Dat zou ná die eerste buitenrit met slof natuurlijk wél het geval kunnen zijn :P

TS: ga nou eerst eens zonder zware hulpmiddelen naar buiten. Neem iemand met een bomproof paard mee en doe een stapritje. Peil die schapen mis (waar jij kennelijk ook bang voor bent)
Ervaar nou eerst eens zélf of dat paard wel met de kop erop aan de haal gaat. Wees alert op de eerste symptomen en trek 'm om als dat gebeurt, dan ben je beter bezig dan al bij voorbaat zwaar geschut in stelling te brengen.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 28-11-22 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 30274
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 10:28

Ik heb alleen de OP gelezen.
En dan ben ik kort door de bocht. Als je moet vragen hoe het om moet dan is het antwoord niet.

Daar is het niet het goede hulpmiddel voor.
Dan zeg ik, zorg dat er iemand bij is die je daarin kan helpen.
Niet met het omdoen zelf, dat is simpel.
Maar voor het gebruik daarna.
Dat hij echt niet in gebruik komt als je paard braaf is. Dat hij echt alleen werkt als hij te heet gaat worden.
En je niet per ongeluk de slof steeds wat korter pakt.
Dan is een goed afgestelde thiedeman een stuk handiger. Zelfde effect als de slof maar je pakt hem er per ongeluk niet teveel bij.

Sheran

Berichten: 17256
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Slofteugel; hoe doe je hem om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 10:34

Nou zeg, wat een gehak op TS! Ik vind dat niet terecht, het enige dat je ermee bereikt is dat er nooit meer iets gevraagd wordt en mensen zelf aan de slag gaan.

Ik denk dat TS zelf ook wel weet dat het nooit de oplossing is en persoonlijk ben ik het er wel mee eens dat een slof gevaarlijk kan zijn (al vind ik te los ook altijd eng omdat ze er met de voorbenen in kunnen stappen). Ik snap het idee van een oplossing willen echter wel heel goed en ik verbaas me erover dat blijkbaar iedereen eerst uitgebreid grondwerk doet voordat ze op een paard stappen... die zie ik dan in het wild niet zo hard terug :))
Tuurlijk is het beter maar soms moet je even roeien met de riemen die je hebt. Ook ik denk echter dat de slof geen goede riem is en dat iets anders effectiever is. Martingaal inderdaad geen optie? Intussen ook goede stemcommando's aanleren?

Captain

Berichten: 21428
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Slofteugel; hoe doe je hem om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 10:43

Ik verbaas me er altijd over dat mensen gelijk opstappen zonder dat ze een paard van binnen en van buiten kennen. Maar dat zal wel mijn gekke manier zijn dan, dat ik een paard eerst vanaf de grond wil kennen voor ik er op stap en mee weg rijd.

Je hoeft op dat moment ook niet af te stappen en die-hard te gaan parelli-en ofzo, maar TS weet dat dit in de toekomst plaats gaat vinden, waarom dan niet nu al vanaf de grond aan de slag. Dan kun je vertrouwen op bouwen, ga je de signalen zien die je paard aangeeft voor hij gaat schrikken en leer je daar op te anticiperen.

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 10:49

mars_mellow schreef:
Het paard is heel braaf in de bak. Buiten ook, maar zijn schrikreactie is soms hoofd omhoog en rennen. De slof is puur in geval van nood, voor extra veiligheid. Ik vind de 'het is weer vakantie' comments wel weer erg jammer. Ik heb gewoon een oprechte vraag, en er is hier geen sprake van iemand die niet weet wat ze doet. Ik weet hoe de slof eruit ziet en hoe hij werkt, maar ik wou gewoon weten hoe ik hem vastmaak door het bit. Ik wil de mensen die antwoord hebben gegeven op mijn vraag heel erg bedanken.

Ik zal de slof dan aan de zijkanten vastmaken :)

'Het zou kunnen zijn dat hij er vandoor gaat, en dat wil ik ten eerste natuurlijk voorkomen, maar als het gebeurt wil ik een noodrem hebben'- mijn eerdere bericht.
Gaat dit over die 6 jarige Fjord die je zou gaan kopen? Die waar al een rem en stuur op zat , braaf buiten bij jou maar niet bij anderen?

Of gaat dit juist over het paard dat nog van alles moet leren?

In beide gevallen lijkt een slof mij niet de oplossing hierin.

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 11:05

LiannePuthzy schreef:
Wandelen met hengstenketting zou ik ook niet doen. Ik zou eerder investeren in grondwerk lessen zowel in de bak als op de weg


Dit. Buiten kan je prima lessen. Mijn instructrice gaat ook mee het erf af. Daar is het juist belangrijk dat ik goed met mijn paard te werk ga.

pien_2010

Berichten: 43872
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 11:14

mars_mellow schreef:
Het paard is heel braaf in de bak. Buiten ook, maar zijn schrikreactie is soms hoofd omhoog en rennen. De slof is puur in geval van nood, voor extra veiligheid. Ik vind de 'het is weer vakantie' comments wel weer erg jammer. Ik heb gewoon een oprechte vraag, en er is hier geen sprake van iemand die niet weet wat ze doet. Ik weet hoe de slof eruit ziet en hoe hij werkt, maar ik wou gewoon weten hoe ik hem vastmaak door het bit. Ik wil de mensen die antwoord hebben gegeven op mijn vraag heel erg bedanken.

Ik zal de slof dan aan de zijkanten vastmaken :)

'Het zou kunnen zijn dat hij er vandoor gaat, en dat wil ik ten eerste natuurlijk voorkomen, maar als het gebeurt wil ik een noodrem hebben'- mijn eerdere bericht.


Het is jammer dat dit gedrag al zo is ingesleten. Wij hadden hetzelfde gedrag met Hercule (niet ingesleten) toen hij bij ons net was.
We hebben toen les gehad in rijden met slof voor buiten, daar dat de tip was van onze instructeur en hengstenhouder.
En na 4x mee rijden was het gelijk klaar en uit, zonder dat dit gedrag zich bevestigd had en hadden we een braaf paard.
We waren toen zelf niet handig genoeg, het paard was vader hengst (uitdrukking instructeur) en het dreigde buiten fout te gaan.
We hebben daarna nog 20 jaar fijn met hem gereden buiten.

De hengstenketting hebben we ook geleerd mee te lopen en hij moest zelfs nog door zijn mond. Ook hiermee was het stoute gedrag gelijk over en na een dag kon hij al uit de mond en was het OK, zelfs als we langs de merrie wei moesten lopen naar de hengsten wei achterin.

De hengstenhouder heeft gelijk ingegrepen bij de 1ste signalen en voor Hercule was het gelijk duidelijk dat een veranderende stal, nieuw baasjes plus veel merries, toch betekende dat hij normaal moest doen en luisteren.
Een uur oefenen onder begeleiding en hij liep super braaf met losse lijn langs de merrie (wel piafferend maar dat mocht, zolang de lijn maar los hing). Na een week konden te kinderen hem wegbrengen onder begeleiding en was de ketting uit zijn mond. En zo heurt het ook.

Dus mits goed gebruikt, met daarbij ook alle andere training (mijn dochter deed hetzelfde met les wat captain met haar hengst deed to knielen vh paard toe) en duidelijk liefdevol contact/ opvoeding is er niets mis met af en toe extra hulpmiddelen kort maar krachtig erbij pakken.