Slofteugel; hoe doe je hem om?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mars_mellow
Berichten: 534
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Re: Slofteugel; hoe doe je hem om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-22 18:40

Nou ik ben wel weer even klaar met bokt hoor. Echt ongelofelijk dit. Ik gebruik de slof wel gewoon met de tips die ik van de 2 of 3 normale reacties heb gekregen.

Fly_high

Berichten: 3312
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 18:46

Veel plezier met omtrekken van paarden :')

DuoPenotti

Berichten: 29811
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 18:47

mars_mellow schreef:
Nou ik ben wel weer even klaar met bokt hoor. Echt ongelofelijk dit. Ik gebruik de slof wel gewoon met de tips die ik van de 2 of 3 normale reacties heb gekregen.

is er ooit een topic anders geweest dan? wat jij hebt geopend?

In elk topic of dat nu ging over het uit de wei halen van je paard, hem om moeten trekken tot dit topic is altijd het advies geweest niet zelf aan modderen maar fatsoenlijk les halen.
Maar daar heb je nooit gehoor aan gegeven en daardoor blijf je op hetzelfde niveau.

Zo maar een random quote uit een eerder topic. Ik zal er 1 geven van mijzelf, maar dezelfde strekking is er honderd keer van anderen. Niet zomaar, denk je wel? :)

mars_mellow schreef:
DuoPenotti schreef:
Klopt dat heeft hij al geleerd, dus zal doorgaan tot hij succes heeft.

En nee stro touwtje heeft geen oplossing, hij komt toch los, en als dan een keer dat touwtje niet knapt.....
Dingen goed aanleren, zowel voor mens als dier, of niet :)

Dus ja kom je uit op les halen, niet alleen k.ten enz.
Andere mensen zijn ook niet ervaren geworden door te blijven rommelen.
Investeren in jezelf om beter te worden is normaal in de paarden.


Les is niet mogelijk :j



Maar voor mij ga je nu op de foei.
Mensen die te eigenwijs zijn om te willen leren, zo een paard de dupe willen laten worden.
Daar wil ik geen tijd meer aan besteden en ook geen bericht meer van lezen.

Dat klinkt dan maar hard, jammer dan.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57994
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 18:49

mars_mellow schreef:
'TS' is niet heel onervaren, maar bedankt voor de assumptie.
Hij is op basis van grondwerk 100% goed. Hij is verder heel braaf, en ik krijg veel hulp.
Ik wil er een slof aan doen, voor de zekerheid. Ookal gebruik ik het niet.

Ik ben het oprecht een beetje zat dat ik nu al zo vaak heb moeten zeggen dat
de vraag is: hoe doe ik hem om? op welke manier door het bit, en kan ik hem beter aan de zijkant of onderkant van de singel vastmaken? Ik weet hoe een slof werkt en waar ik mee bezig ben. Ik weet wat er gebeurt wanneer je er aan trekt.

Ik vraag letterlijk alleen maar hoe ik hem vast maak :')

Ik heb nu gelukkig een paar goede reacties gekregen waar ik wat aan heb, bedankt aan die mensen.

Als je dat allemaal weet waarom moet je dat dan nog vragen? Jij weet als enige welke inwerking je wil dus jij bent dan ook de enige die kan bepalen hoe hem het best om te doen bij dit paard.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 18:50

Misschien dat ik er compleet overheen heb gelezen maar TS heb jij zelf wel vaker met slof gereden?

Ik vind het best ff wennen aan de extra teugels in de handen.
En gelijktijdig opletten of je hem niet te strak hebt.

Beetje ervaring - in de bak - voordat je op stap gaat is wel makkelijk.


Mijn jonge paard heb ik op de eerste buitenrit een slof omgehangen.. waarom? Het gaf mij een stukje zekerheid.

Paard was prima te vertrouwen maar het is toch een eerste keer :Y)

mars_mellow
Berichten: 534
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-22 18:53

Daan13 schreef:
Misschien dat ik er compleet overheen heb gelezen maar TS heb jij zelf wel vaker met slof gereden?

Ik vind het best ff wennen aan de extra teugels in de handen.
En gelijktijdig opletten of je hem niet te strak hebt.

Beetje ervaring - in de bak - voordat je op stap gaat is wel makkelijk.


Mijn jonge paard heb ik op de eerste buitenrit een slof omgehangen.. waarom? Het gaf mij een stukje zekerheid.

Paard was prima te vertrouwen maar het is toch een eerste keer :Y)



Eindelijk een redelijke comment *\o/*
Nee, ik heb er niet eerder mee gereden. Wel heb ik dus gereden met elastieken, thiedeman en martingaal. Ik zie wel heel regelmatig mensen met de slof rijden, die mij er ook wat over hebben vertelt. vandaar dat ik weet hoe het werkt, en hoe het eruit ziet.

Ik weet ook dat mijn paard hardstikke braaf is, en dat hij nooit express zou gaan rennen. Ik wil eigenlijk ook gewoon die extra zekerheid. :)

Janine1990

Berichten: 43843
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Slofteugel; hoe doe je hem om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 18:54

Waarom vraag je die mensen dan niet hoe je de slof moet bevestigen? %)

mars_mellow
Berichten: 534
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-22 18:55

Janine1990 schreef:
Waarom vraag je die mensen dan niet hoe je de slof moet bevestigen? %)


Ik heb geen contact meer met die mensen! :) :)

Amber_anne

Berichten: 6928
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 18:55

Ik ben benieuwd waar je nog met regelmaat meerdere mensen met slof ziet rijden

Die dingen heb ik het laatst 10 jaar geleden gezien

Dreamboy

Berichten: 2461
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 18:56

mars_mellow schreef:
Daan13 schreef:
Misschien dat ik er compleet overheen heb gelezen maar TS heb jij zelf wel vaker met slof gereden?

Ik vind het best ff wennen aan de extra teugels in de handen.
En gelijktijdig opletten of je hem niet te strak hebt.

Beetje ervaring - in de bak - voordat je op stap gaat is wel makkelijk.


Mijn jonge paard heb ik op de eerste buitenrit een slof omgehangen.. waarom? Het gaf mij een stukje zekerheid.

Paard was prima te vertrouwen maar het is toch een eerste keer :Y)



Eindelijk een redelijke comment *\o/*
Nee, ik heb er niet eerder mee gereden. Wel heb ik dus gereden met elastieken, thiedeman en martingaal. Ik zie wel heel regelmatig mensen met de slof rijden, die mij er ook wat over hebben vertelt. vandaar dat ik weet hoe het werkt, en hoe het eruit ziet.

Ik weet ook dat mijn paard hardstikke braaf is, en dat hij nooit express zou gaan rennen. Ik wil eigenlijk ook gewoon die extra zekerheid. :)



Omdat dit in je straatje past ja.

Kinke

Berichten: 20548
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 18:57

geen les gehad maar wel gereden met elastieken en thiedeman? verzorgpaarden gereden met niet passend tuig?
paard is braaf mar toch een slotteugel eraan terwijl je er geen ervaring mee hebt.

Janine1990

Berichten: 43843
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 18:58

Amber_anne schreef:
Ik ben benieuwd waar je nog met regelmaat meerdere mensen met slof ziet rijden

Die dingen heb ik het laatst 10 jaar geleden gezien


Ik zou het zoeken in een hoek waar geen goede instructeurs zitten...

mars_mellow
Berichten: 534
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-22 18:58

Kinke schreef:
geen les gehad maar wel gereden met elastieken en thiedeman? verzorgpaarden gereden met niet passend tuig?
paard is braaf mar toch een slotteugel eraan terwijl je er geen ervaring mee hebt.


Tuig past, bedankt voor de aannaame. Les heb ik, ook bedankt.

Kinke

Berichten: 20548
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Slofteugel; hoe doe je hem om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 18:59

niet lang, want in maart was dat nog niet zo.
Je kunt alles zien als een persoonlijke aanval, je kunt ook leren van reacties die niet in je straatje passen.

mars_mellow
Berichten: 534
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Re: Slofteugel; hoe doe je hem om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-22 19:01

HAHAH! Als de reacties aardig en normaal zijn, dan kan ik er zeker van leren! Maar op het moment word ik afgekat en daar ben ik niet echt van gediend. Met dat commentaar doe ik dus zeker ook niks.

99% van alles zijn aannames en kloppen niet.

Kinke

Berichten: 20548
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Slofteugel; hoe doe je hem om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 19:09

tja, dat is dan jammer voor jou, maar vooral voor het paard.
Er valt nog veel te leren, ook als je 'niet gediend bent' van het commentaar.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 19:12

Ik heb ooit eens een slofteugel geprobeerd en na 2 minuten er al afgehaald, is echt wel even iets anders om mee te rijden.

Als je ervaring hebt met een Thiedeman, dan zou ik echt dat adviseren boven het gebruik van een slofteugel. Dan de Thiedeman zo beverstigen dat het paard lekker ontspannen "met het neusje er uit" kan lopen als hij wil.
Ik heb ook een Shire ruin (van ruim 850 kg) die af en toe uit vrolijkheid ook denkt dat hij een racepaard is en in dat geval dan heb ik met de Thiedeman net even iets meer te zeggen, wanneer hij het bit beet pakt en in race modus wil. Hij kan voor de rest lekker ontspannen lopen. Geen gevaar op verkeerd gebruik (mits de thiedeman niet te strak bevestigd is) en geen volle handen met extra teugels.

Als iemand mij de voordelen van een slofteugel t.o.v. een Thiedeman kan uitleggen, dan leer ik graag wat bij, maar ik zie ze niet.

Ibbel

Berichten: 49211
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 19:15

mars_mellow schreef:
Nou ik ben wel weer even klaar met bokt hoor. Echt ongelofelijk dit. Ik gebruik de slof wel gewoon met de tips die ik van de 2 of 3 normale reacties heb gekregen.


Maar leg nou eens uit waarom je meteen van het ergste uit gaat. Je bent nog nooit met dit paard naar buiten geweest, waarom verwacht je dan al die schrikreacties?

Op basis van wat de vorige eigenaar verteld heeft? Op basis van de vorige eigenaar van mijn draver reed ik niet buiten. Vorige eigenaar kreeg de zenuwen van dat paard. Het beessie zet wel eens een stap opzij. Mij boeit dat niet, vorige eigenaar zat dan meteen met het zweet in de handen.

Waarom verwacht je automatisch dat het paard bij jou hetzelfde doet als bij de vorige eigenaar?
En waarom denk je dat jij alleen maar op diens manier met dit paard buiten kunt rijden?

Áls je dan per se hulpmiddelen wilt gebruiken, waarom dan niet een Thiedeman waar je kennelijk in ieder geval ervaring mee hebt?

Heb jij nou zo weinig vertrouwen in jezelf of in je paard? Als dat zo is, dan heb je tot dat in orde is, buiten niets te zoeken.

mars_mellow
Berichten: 534
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-22 19:16

Daphara schreef:
Ik heb ooit eens een slofteugel geprobeerd en na 2 minuten er al afgehaald, is echt wel even iets anders om mee te rijden.

Als je ervaring hebt met een Thiedeman, dan zou ik echt dat adviseren boven het gebruik van een slofteugel. Dan de Thiedeman zo beverstigen dat het paard lekker ontspannen "met het neusje er uit" kan lopen als hij wil.
Ik heb ook een Shire ruin (van ruim 850 kg) die af en toe uit vrolijkheid ook denkt dat hij een racepaard is en in dat geval dan heb ik met de Thiedeman net even iets meer te zeggen, wanneer hij het bit beet pakt en in race modus wil. Hij kan voor de rest lekker ontspannen lopen. Geen gevaar op verkeerd gebruik (mits de thiedeman niet te strak bevestigd is) en geen volle handen met extra teugels.

Als iemand mij de voordelen van een slofteugel t.o.v. een Thiedeman kan uitleggen, dan leer ik graag wat bij, maar ik zie ze niet.


Jij hebt 2 maandjes geleden kattenbakken bij ons opgehaald :j
Hele fijne reactie, bedankt! Ik zal ook gaan kijken of er een mogelijkheid is dat ik een Thiedeman kan gebruiken.

Agossie

Berichten: 16372
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: Slofteugel; hoe doe je hem om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 19:18

Ik zeg alleen maar dit:
Waar de kunde van de ruiter stopt, begint de 'hulp'-teugel.

Ballard_L

Berichten: 2498
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 19:21

Marcella schreef:
Andere vraag waarom vraag je dit op bokt waarvan je kan verwachten dat er een hoop mensen overheen vallen.

Gezien het ook gewoon op google staat. :+


Dit vraag ik me al deze pagina’s al af :+ als je googled krijg je er nog een plaatje bij ook. Maar ik blijf lekker meelezen, het is vermakelijk dit :P

mars_mellow
Berichten: 534
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-22 19:22

Ballard_L schreef:
Marcella schreef:
Andere vraag waarom vraag je dit op bokt waarvan je kan verwachten dat er een hoop mensen overheen vallen.

Gezien het ook gewoon op google staat. :+


Dit vraag ik me al deze pagina’s al af :+ als je googled krijg je er nog een plaatje bij ook. Maar ik blijf lekker meelezen, het is vermakelijk dit :P



Ik heb het gegoogled, maar kwam daar niet verder mee. Ik weet hoe de teugel werkt en hoe hij er uit ziet, maar ik kon niet vinden of hij op dezelfde manier werd vastgemaakt als de martingaal of elastieken bijvoorbeeld.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 19:30

mars_mellow schreef:
Daphara schreef:
Ik heb ooit eens een slofteugel geprobeerd en na 2 minuten er al afgehaald, is echt wel even iets anders om mee te rijden.

Als je ervaring hebt met een Thiedeman, dan zou ik echt dat adviseren boven het gebruik van een slofteugel. Dan de Thiedeman zo beverstigen dat het paard lekker ontspannen "met het neusje er uit" kan lopen als hij wil.
Ik heb ook een Shire ruin (van ruim 850 kg) die af en toe uit vrolijkheid ook denkt dat hij een racepaard is en in dat geval dan heb ik met de Thiedeman net even iets meer te zeggen, wanneer hij het bit beet pakt en in race modus wil. Hij kan voor de rest lekker ontspannen lopen. Geen gevaar op verkeerd gebruik (mits de thiedeman niet te strak bevestigd is) en geen volle handen met extra teugels.

Als iemand mij de voordelen van een slofteugel t.o.v. een Thiedeman kan uitleggen, dan leer ik graag wat bij, maar ik zie ze niet.


Jij hebt 2 maandjes geleden kattenbakken bij ons opgehaald :j
Hele fijne reactie, bedankt! Ik zal ook gaan kijken of er een mogelijkheid is dat ik een Thiedeman kan gebruiken.


Ben jij diegene bij wie ik met paard op de trailer langs kwam rijden, bleek dat jullie ook paardenliefhebbers waren, dus ik de trailer even open gemaakt heb en we gezellig hebben staan kletsen bij mijn paard, totdat ik door moest naar mijn buitenrit afspraak?

Hier kun je zien hoe ik bij Duke de Thiedeman heb zitten, ik heb wel de Thiedeman zo omgebouwd dat ik hem gemakkelijk aan het borsttuig vast kan klippen voor een buitenrit en er af kan halen als ik hem in de bak rij, maar het principe is hetzelfde als bij een standaard Thiedeman

Afbeelding
(MarliesV van Bokt rijdt hem hier)

Je ziet, meer dan genoeg ruimte om lekker met de neus er uit te lopen, maar als hij zich echt sterk maakt en zijn hoofd nog hoger wil zetten, dan heeft een ruiter iets meer te zeggen.
Dus mijn advies probeer dit eerst en als dit werkt, dan heb je helemaal geen slofteugel nodig.
Laatst bijgewerkt door Daphara op 28-11-22 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Ballard_L

Berichten: 2498
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 19:30

Dan kan je niet goed googelen, want met ‘slofteugel bevestigen’ vind ik al genoeg foto’s en beschrijvingen. ;)

mars_mellow
Berichten: 534
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-22 19:34

@Daphara Ja, dat ben ik!

Oh ja, er is inderdaad nog genoeg ruimte voor hem om zijn hoofd te bewegen, ziet er goed uit!

Zie nu net dat ik je al meer dan 2 jaar volg op insta :')

Wat heb je een prachtig paard trouwens <3
Laatst bijgewerkt door mars_mellow op 28-11-22 19:38, in het totaal 2 keer bewerkt