Een vraagje: Dit weekend komt mijn nieuwe paardje, hij is reining opgeleid. Ik was van plan om zijn huidige hoofdstel over te nemen, maar de huidige eigenaar wil dit liever niet verkopen. Volgende vraag was dan met welk bit hij nu gereden wordt. Het antwoord is: 'een correctional maat quarter'. Na wat vervolgvragen hoe/wat lijkt vooral het feit dat het op alle punten schaart (dus ook onafhankelijk van elkaar) een plus te zijn.
Paardje is heel braaf en voor mij ziet dit bit er best wel heftig uit. Dus is er iemand hier die mij kan uitleggen wat het voordeel van dit bit kan zijn? (Ter info, huidige eigenaar rijdt pas een paar maanden western en ik heb ook geen reining-achtergrond, ik ben dus vooral bang dat de onkunde van de rijder wordt verbloemd door dit bit

Ik twijfel tussen starten met een heel simpel bitje en dan overgaan mocht het echt niet werken of een correctional kopen om de overgang niet te plotseling te maken. Ik ben zelf heel voorzichtig qua teugelgebruik, en heb mijn huidige paardje ook lang bitloos gereden.
Dus is dit bit zo heftig als het er uit ziet of kan ik uitgaan van 'een bit is zo scherp als de ruiterhand'?
En ja, ik heb verder gevraagd, maar de reden voor het gebruik van het bit was 'omdat hij weerstand bood op het andere bit'. Ik heb daar wel wat gedachten over, maar die laat ik in het midden