Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
BigOne schreef:Morgen slaat het weer om , regen en meer wind dus zou hem dan zeker een deken omdoen en zorgen voor een dik pak stro zodat hij niet op de kale grond komt te liggen.
Ibbel schreef:Zie je 'm bibberen? Dan is een dekentje verstandig. Zo niet, (nog) niet doen.
Droge kou (zoals nu) kunnen ze trouwens over het algemeen beter tegen dan regen, zeker als dat ook nog eens in combinatie met wind is.
Regent het, bibbert-ie en heb je (nog) geen deken? Binnen zetten en op laten drogen.
Ibbel schreef:Je veulen staat dus permanent binnen in een grote schuil-/loopstal (die verder onverwarmd is, wat logisch is)?
Lekker zonder deken laten dan. Tenzij je 'm echt ziet rillen, maar ik schat in dat dat niet zal gebeuren.
BigOne schreef:Een beetje nat is niet zo’n probleem maar zodra ze nat zijn en er komt wind bij moet je gewoon goed opletten. Ze blijven bij de moeder en wanneer die gewoon in de regen en wind gaan staan doen zij het ook. Desnoods alleen het hooi in de schuilstal leggen zodat ze de meeste tijd daar doorbrengen . Maar wanneer je zegt dat er een dik strobed is en ze niet uit de schuilstal komen is een deken niet nodig imo.
Zapje schreef:Ik heb een arabisch veulen gehad dat geboren is tussen kerst en oud en nieuw (geen bewuste keus voor een winterveulen). Dit is prima gegaan, hij was kerngezond. Ik heb ze wel vanaf de eerste dag buiten gelaten. Een veulen wekenlang binnen houden op stro lijkt me niet goed voor zijn ontwikkeling. Hij moet kunnen rennen op stevige ondergrond. De eerste weken had hij een amigo dekentje op, toen hij daar uit gegroeid was ben ik met dekens gestopt omdat hij het niet nodig leek te hebben. Kijk goed naar je veulen. Veel plezier met hem!
Zapje schreef:Ik heb een arabisch veulen gehad dat geboren is tussen kerst en oud en nieuw (geen bewuste keus voor een winterveulen). Dit is prima gegaan, hij was kerngezond. Ik heb ze wel vanaf de eerste dag buiten gelaten. Een veulen wekenlang binnen houden op stro lijkt me niet goed voor zijn ontwikkeling. Hij moet kunnen rennen op stevige ondergrond. De eerste weken had hij een amigo dekentje op, toen hij daar uit gegroeid was ben ik met dekens gestopt omdat hij het niet nodig leek te hebben. Kijk goed naar je veulen. Veel plezier met hem!
BigOne schreef:Een beetje nat is niet zo’n probleem maar zodra ze nat zijn en er komt wind bij moet je gewoon goed opletten. Ze blijven bij de moeder en wanneer die gewoon in de regen en wind gaan staan doen zij het ook. Desnoods alleen het hooi in de schuilstal leggen zodat ze de meeste tijd daar doorbrengen . Maar wanneer je zegt dat er een dik strobed is en ze niet uit de schuilstal komen is een deken niet nodig imo.
Ibbel schreef:Helemaal in de watten leggen moet je ook weer niet doen.
Ik heb met gewone voorjaarsveulens gemerkt dat bij een droge zomer ze in de herfst echt moeite hadden met de regen (bibberen dus), terwijl ze met een natte zomer (en net zo goed wel eens bibberen in een zomerse donderbui) geen enkel probleem bleken te hebben met het slechtere najaarsweer.
Dus als ze het af en toe even koud hebben (maar wel vrij snel kunnen opdrogen, dus geen uren in de zeikregen/uren staan bibberen) helpt dat wel met een beetje weerstand (en vacht) opbouwen.
MarijeR schreef:Ik heb veel veulens in januari/februari gehad en ze gingen vanaf dag 1 naar buiten.
Op stal geen deken op, tenzij ze stonden te bibberen. Al deed ik dan ook de warmtelamp aan en dat hadden ze altijd snel door en was een deken niet nodig.
Buiten deed ik ze wel een deken op maar ze gingen dan ook al snel hele dagen de wei op.
Met guur weer, regen en wind, hadden de moeders (altijd zonder deken) het vaak kouder dan de veulens.
In de sneeuw lagen ze gewoon te slapen met een deken op.
Al deed ik ze dan de eerste dagen een paar keer per dag kort (30/45 minuten) naar buiten. Als ze een week oud waren, haalde ik ze niet meer binnen als het sneeuwde of er een laag sneeuw lag.
Binnen houden zou ik alleen bij hele hoge uitzondering doen, veulens hebben veel beweging nodig om goed te kunnen ontwikkelen. Zeker het beenwerk.
De vacht groeit er wel op.
marionblo schreef:Bij droog weer kan hij prima naar buiten met een dekentje op. Bijv een paar keer per dag een uurtje of 2. Wel opbouwen en in de gaten houden natuurlijk. Hij moet tijd krijgen om goed uit te rusten, maar ook om echt zijn benen te strekken.
Liever met dekentje op naar buiten, dan 24/7 op stal.
Flower033 schreef:Blue_flower schreef:Hoe denk je dat dit in de natuur gebeurd? Dan zijn er ook geen dekens en stro.
Het sterftecijfer in de natuur ligt iets hoger dan bij door mensen gehouden paarden. Een laat geboren veulen met niet zulke fijne weersomstandigheden gaat gewoon dood in de natuur.