Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
PSvanLot schreef:Een zadelmaker laten komen in plaats van je instructeur dit laten bepalen.
Sowieso is een bontje onder het zadel enorm achterhaald en zijn er zoveel betere opties, mits je weet wat je hebben moet.
espelina12 schreef:Hallo,
Mijn lesgever zegt dat ik een zadelonderlegger nodig heb maar de epplejeck manager zei dat ik een schapenwol moet kopen omdat de imitatiebont geen belang heeft en voor de versiering is. De ander zegt dat imitatiebond hetzelfde is en wel helpt maar alleen moeilijker om te wassen.
Wat is beter voor mijn paard? Echt schapen wol of imitatiebond of maakt dit niet veel uit?
Suggesties van goede zadelonderleggers zijn welkomb
Avalanche schreef:Ik heb mijn zadel zo laten aanpassen dat er idd nog een bontje onder het zadel zit. Maar er zit wel een groot verschil tussen teddy en schapenwol.
Schapenwol verdeelt de druk en verandert de ligging van je zadel eigenlijk niet (behalve bij de kamer, de kamer wordt smaller). Teddy verandert de ligging wel en brengt de achterkant omhoog. Waarom dat gebeurt weet ik niet precies, maar wel dat het gebeurt.
Overigens wel een en ander in overleg met je zadelpasser doen, die kan ook goed adviseren wat er onder je zadel zou moeten.
Anastasia24 schreef:Er niets onderleggen, geen bontjes geen dingentjes zolang je het niet besproken hebt met je (kundige) zadelpasser.
De zadelpasser kan precies zeggen wat jij nodig hebt en waar je het haalt, je lesgeefster en\of bokt niet.