Waar kan ik terecht met mijn oude zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

miereneter

Waar kan ik terecht met mijn oude zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-22 12:28

Ik heb een oud zadeltje dat naar alle waarschijnlijkheid niet meer geschikt is voor een ponyrug. De boom is nog heel, maar de kussens plat en heel hard. Het zou kunnen dat het na check van een zadelmaker nog gebruikt kan worden om te rijden, maar ik twijfel.

Liefst geef ik het gratis weg aan iemand die het kan gebruiken voor decoratiedoeleinden, een zadelmaker in opleiding als oefenmateriaal, of iemand die het leder wil hergebruiken. Hebben jullie nog meer ideeën wat ik met dit zadel kan doen?

(Zadelmaker die ik sprak zegt: in de kliko, maar dat vind ik een beetje zonde.)

Homo sapiens non urinat in ventum.

tennan

Re: Waar kan ik terecht met mijn oude zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 12:31

Je kunt eens aankloppen bij de opleiding zelf? De studenten hebben inderdaad zadels nodig. In welke regio zit je?

Kieck <3

Freekieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 12:31

Eventueel de singelstoten eraf knippen! Weet je zeker dat er niet mee gereden wordt

Goedenmiddaghhh

nuevo_mien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 12:37

Ik volg even...
Ik heb nog een oude JC liggen en een oude wintec dacht ik. Beiden sowieso 20 jaar oud.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 12:38

Misschien ter decoratie aanbieden op marktplaats. Ik had ooit een Shetlander zadel verkocht via marktplaats, die was vrij goedkoop en toen gekocht door een kunstenaar die hem ging gebruiken.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 12:53

Ik zou denk ik singelstoten eruit halen en op het zweetblad laten stempelen dat ie niet meer bruikbaar is op een paard, gewoon voor de zekerheid

Paola ❤ elke dag met haar is een cadeautje [o]

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 12:55

Maak er een barkruk van als decoratie in de woonkamer ofzo :D

Bij verkoop idd singelstoten eraf halen. Dan moeten ze er eerst mee naar een zadelmaker willen ze het toch gebruiken om te rijden. En hopelijk zegt deze dan dat ze best een ander zadel zoeken.

Kunstenaars kan je benaderen via kunstacademie ofzo

Le Baron- 2de premie Tinkerstamboek België
Springt parcoursjes 70-80cm [&]

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-22 13:59

Dat is een goede, ik zal de singelstoten eraf halen en hem zo op Marktplaats zetten. De opleidingen benaderen ga ik ook doen.

Teveel werk wil ik er ook niet in steken, want ik heb het zadel zelf voor maar liefst 30 euro gekocht.

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 14:11

Naar de kringloop brengen?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 14:15

Ik heb twee hele oude zadels liggen waar ik krukken van wil maken, dus bruikbaar en deco

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

• Talent is pursued interest

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 14:18

Freekieee schreef:
Eventueel de singelstoten eraf knippen! Weet je zeker dat er niet mee gereden wordt

Dat is zo'n rare tip.
Ten eerste.. voor 25/30E per kant zitten ze er zo weer op.
Daarnaast gebruiken mensen die zadels voor bv op een ton of op een neppaard waarvoor de singelstoten wel fijn is.

Daarnaast geeft TS aan dat de boom (nog) goed is, alleen dat de kussen wat harder izjn.
Vroeger was dat juist heel normaal en sommige paarden vinden dat nog steeds wat fijner omdat het zadel dan niet door veert.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 14:27

nuevo_mien schreef:
Ik volg even...
Ik heb nog een oude JC liggen en een oude wintec dacht ik. Beiden sowieso 20 jaar oud.

Ik volg ook, heb hetzelfde, 2 zadels waarvan 1 JC waarvan ik vermoed dat de boom gebroken is, en een Daaleman die nog verder oke is maar beide zijn 20 jr oud en al tijden niet meer naar omgekeken.

Vind de kliko een beetje moeilijk.

Niets gebeurt toevallig. Je komt niet per ongeluk op een podium te staan met twintigduizend mensen voor je.....-Bono

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 14:31

Ik heb 2 oude zadels als decoratie geverfd! Mocht ik later ooit een huisje met een bar hebben, dan worden het barkrukken!

Afbeelding

Ik ben niet actief op zoek naar een nieuw zadel, maar het blijft altijd lonken ;)

Niets is zo troostend voor de ziel als galopperen in de zon - Kristin Hannah
De kookaburra (Dacelo novaeguineae), ook bekend als lachvogel, is een ijsvogelsoort.
Never ever underestimate the importance of having fun <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 19:54

Freekieee schreef:

De zadels die ik heb weggegooid, vanwege pure onbruikbaarheid, heb ik de zitting uitgesneden, met een stanley-mes. Dat houdt wel tegen.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-22 00:28

Fijne tips allemaal, dank! Ik heb in ieder geval een opleiding zadelmakerij en twee opleidingen zadelpassen gemaild. Als daar niets uitkomt, is de kringloop wel een optie.

Citaat:
Daarnaast geeft TS aan dat de boom (nog) goed is, alleen dat de kussen wat harder izjn.
Vroeger was dat juist heel normaal en sommige paarden vinden dat nog steeds wat fijner omdat het zadel dan niet door veert.

Het is mogelijk hoor, dat het op sommige paarden nog bruikbaar zou zijn. Maar vind het een risico - ik kan niet weten of de koper of adoptant ook echt een kundige zadelpasser erbij haalt, en dat is een must met dit zadel.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 01:07

Welk merk is het? Als het een merk zadel is, dan kan men er iets aan hebben voor een opleiding.

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, m een Gelderse en een halve hackney en mijn dagen zijn vol!

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-22 11:46

Het heeft een merk, maar een merkzadel zou ik het niet noemen. Het is een Global, ik had er nog nooit van gehoord. Volgens mij lage prijsklasse. Desondanks geen slechte kwaliteit, alleen echt heel oud.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 20:07

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 20:52

Daphara schreef:
Doet met denken aan deze advertentie die ik laatst tegen kwam… heb er flink om kunnen lachen samen met een vriendin die twee painthorses heeft (en dus in de western reigning sport rijdt)

https://www.facebook.com/marketplace/it ... 100349389/

Jeetje :')

Ik had ook ooit zo'n zadel. Ik heb die toen op marktplaats gezet voor gratis afhalen, nee garantie dat er nooit meer iemand mee gaat rijden heb je niet, maar heb t er wel in koeien letters bij gezet dat dat absoluut niet meer kon. Hele leuke meneer kwam hem ophalen die voor kinderen met een handicap een zorgboerderij had en het zadel ging gebruikt worden ter decoratie omdat ze een cowboy lounge kantine gemaakt hadden. Kreeg er zelf nog een paar chocoladerepen voor als bedankje haha.

Denk dat mensen die niet willen investeren in een zadel voor hun paard toch wel met een slecht zadel zullen rijden, zelfs al haal je een zadel niet gratis af, dan kiezen ze wel een goedkoop niet passend zadel, of laten hun zadel nooit nakijken en word het ook slecht.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-22 22:33

Daphara schreef:
Doet met denken aan deze advertentie die ik laatst tegen kwam… heb er flink om kunnen lachen samen met een vriendin die twee painthorses heeft (en dus in de western reigning sport rijdt)

_O- :') Cowboyzadel. 100 euro.

Dan ziet mijn zadel er nog wel een stuk beter uit. En het wordt ook nog eens geadopteerd door een Bokker.

Faelynn schreef:
Denk dat mensen die niet willen investeren in een zadel voor hun paard toch wel met een slecht zadel zullen rijden, zelfs al haal je een zadel niet gratis af, dan kiezen ze wel een goedkoop niet passend zadel, of laten hun zadel nooit nakijken en word het ook slecht.

Dat is waar, er is veel zadelellende en ook veel onkunde (niet alleen van eigenaren, ook van selfmade zadelpassers).

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 00:13

Ik ben de adoptieouder! Het begon toch weer te kriebelen :+ Dus binnenkort weer een nieuw zadel-verf-project!

Prachtig westernzadel ja _O-

Niets is zo troostend voor de ziel als galopperen in de zon - Kristin Hannah
De kookaburra (Dacelo novaeguineae), ook bekend als lachvogel, is een ijsvogelsoort.
Never ever underestimate the importance of having fun <3

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 08:42

Valt me ook op dat oudere zadels niet verkopen.
Ik heb nog een prima BR dressuurzadel liggen, maar geen verwisselbare boom en geen duur merk, dus ik kom er ook niet vanaf. Terwijl deze er nog echt wel netjes uitziet.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 08:53

Dus je zadel heeft een nieuwe bestemming gevonden? Fijn!

Ik had ook een onbruikbaar zadel, maar heb dit weggeven als decoratie: hier zijn er jaarlijks drafrennen in het dorp, en de mooist versierde straten kunnen een prijs winnen, dus hier wel wat animo voor alles wat met paardendecoratie te maken heeft. Persoon had niets met paarden, dus ik hoop ook dat het niet weer in omloop gaat, al is het mijne nog niet zo heel slecht (eventjes vergeten wat eraan mankeerde)

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 09:43

Daphara schreef:

Holy oliebol... dat was ooit MIJN UBO zadel - of er zijn diezelfde met deze rimpels links...

Die is pak en beet 45 jaar oud.
Heb hem toen gekregen van mijn schoonzus voor onze Trankeher nog in Duitsland. Heb hem toen in 99 ingeruild in een winkel (volgens mij Hierden) voor 150 Gulden omdat dit (toen kwaliteitsmerk) niet bekend was in Nederland.

Sta echt perplex, dat ie "nog leeft"

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 09:45

Volgens mij heb je al een plekje gevonden voor het zadel, maar voor de eerstvolgende met de vraag heb ik nog een tip! Ik zou de lokale basisschool vragen of zij hem willen hebben. In deze tijd wordt er bij de kleuters vaak een ‘Sinterklaashoek’ gemaakt en hoe tof is het dan als er in de stal van Ozosnel een echt zadel ligt! Ik had dat fantastisch gevonden als kind :D

Conarde E (Van Gogh x Narcos II) Dr: Z1+10 Spr: B+8 SGW: B+23