Edix zadels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-22 14:27

Is ook zo persoonlijk, qua bouw en hoe je lijf “ werkt “.
Ik kan zelf niet goed in echt dressuur houding zitten, ga dan altijd compenseren en kantelen in m’n bekken.
Mijn “ natuurlijke” zit is gewoon echt iets meer stoelzit en ik kom t beste uit de voeten met vzh of richting spring. Korte benen ook..

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 14:32

Vaak is het dan ook een kwestie van een iets te brede zit, hetzij door de zitting (twist) van het zadel, hetzij door kniewrongen die je knie naar buiten duwen. Dan is een lang, recht been gewoon niet goed mogelijk en ga je ter compensatie maar meer je been naar voren leggen zodat je de breedte in je bekken beter aan kan.

Ik heb last van hetzelfde. Korte pootjes zijn ook vaak lastig daarmee :j

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-22 14:42

Op smalle zadels heb ik dat ook wel een beetje..
Heb snel een soort frictie in m’n heupen/ bekken.

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 14:57

Ik herken dat, bij mij was het op een gegeven moment ook zo dat na een klein uurtje dan de boel zeg maar een soort van op slot / in de kramp schoot, èrg vervelend gevoel :=

Bleek puur aan kniewrongen te liggen :)

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-22 15:18

Daar heb ik dat soms ook inderdaad mee.
Die moeten precies goed zitten bij mij, of weg zijn.

Whoopster
Berichten: 85
Geregistreerd: 27-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 15:50

Joelleruth schreef:
Een Edix zadel aangeschaft van €1800 nieuw prijs. Het zadel begon al gauw lelijk te worden en de zwarte kleur ging eraf. Nadat de zadelmaker gekomen was heeft hij het opnieuw geverfd…. verf was er snel weer af.

In het zadel heb je erg weinig balans, hij drukt je naar voren toe en je zit niet in het zadel maar hoog erop.

Het zadel schoof heel erg naar 1 kant toe (ook als je er niet op zat en gewoon met zadel erop wandelde), er moest perse een Edix singel bij van circa €150 en het dekje wat ook veel kostte.

Omdat het zadel bleef schuiven contact opgenomen met de oprichter van Edix. Zij vertelde dat het dekje er niet onder hoort bij bepaalde paarden, terwijl de zadelmaker die wel had verkocht. Ze ging er niet op in waarom het zadel zo snel lelijk werd en gaf aan dat gewicht en rijervaring te maken hadden met hoe het zadel lag.

Of te wel, een grote mis koop.


Hier dezelfde ervaring helaas, je houding wordt best nadelig beïnvloed in het zadel, de verf was er na 10 ritten al af (lag aan mijn rijbroeken was het excuus) opnieuw geverfd maar mijn vertrouwen was weg dus ik heb 'm verkocht...

manzano

Berichten: 23938
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 19:24

pmarena schreef:
Ah ja, dat kan natuurlijk ook, dat de beugelophanging simpelweg teveel spanning zet op je bekkengebied. Kan je de beugelophanging niet verplaatsen? En zit je wellicht niet met te korte beugelriemen...?

Wellicht dat het opvullen van de rug d.m.v. goed aangepaste inlages in een pad, ook al flink verbetering kan geven voor de ligging van het zadel en dat heeft dan natuurlijk ook een positieve invloed op de zit van de ruiter :)


Geen idee... Ik ga nu verder zoeken. Denk dat ook gewoon niet elk zadel matcht. Ik had sowieso geen wow gevoel erbij en dat hoeft niet perse, maar deze combi maakt dat ik gewoon ga verder kijken naar andere merken. Wordt waarschijnlijk maatwerk, maar dat is dan niet anders.

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 22:17

Ik denk dat het wel klopt dat het heel persoonlijk is, de een kan er niet op zitten, terwijl de ander er heerlijk in zit. Juist op mijn massimo vzh gaan mijn benen constant te ver naar achteren en op de Edix heb ik daar veel minder last van. Ik had wel het wauw gevoel, ook mijn paard liep een stuk losser. Hij lag ook heel stabiel, terwijl ik mijn Massimo 3 keer moet aansingelen op verschillende momenten en dan nog voel ik 'm soms schuiven van links naar rechts.

Dat je niet met siliconenzit kan rijden op de Edix ivm de verf is me verteld. Jammer, maar wat mij betreft geen reden om er vanaf te zien.

Dusss ik heb binnenkort nog een Massimo vzh 17.5" te koop voor de liefhebber :D

manzano

Berichten: 23938
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 23:11

Op de Massimo trail zat ik echt verrot haha (terwijl sommigen erbij zweren). Drama. Maar dat was voor m'n andere paard.
Maar de fout dat ik alleen naar m'n paard kijk en niet ook naar mezelf maak ik niet nog een keer. Ook al lag de Edix wel goed op m'n paard.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-22 21:49

Iemand hier die een Vika of Courville heeft?
Bevalt dat?

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 08:56

Voor mijn korte paardje zoek ik ook een nieuw zadel en de Edix lijkt mij een goede optie. Daarbij ben ik ook op zoek naar een nieuwe zadelmaker na veel ellende met mijn vorige zadel. Heeft er iemand een tip omg Rotterdam? Ik zoek echt iemand die mee wil kijken en denken en niet alleen maar wil verkopen en dan weer weg is :D

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-23 09:36

Daar zit akash toch? Ik heb zelf geen ervaringen overigens..

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 09:58

Ja maar die zoek ik niet :o ben oa bekend met Peter Wijffelaars en de Zadelfitservice.

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 10:10

Dana Scheepbrouwer, DS Zadelservice.

Komt volgens mij ook in Rotterdam. Even informeren

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 10:24

Oh die ziet er goed uit ik zie dat zij zich ook verdiept in scheefheden ed, krijg nu les op de klassieke dressuur manier dus dat matcht misschien wel goed, dankjewel.

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 10:48

Ik heb inmiddels de Edix Tudor een poosje in bezit en ben echt heel blij met het zadel. Wat een verschil een zadel kan maken! M’n paard loopt er erg fijn onder.

Wel lichtelijk teleurgesteld over de kleur, wou een bruine en hoopte op de kleur van de website. Hij blijkt nu, door gebruik van ander leersoort, een stuk donkerder te zijn. Maar goed, dat is een detail, het is echt een heel fijn zadel!

zie hieronder een zwarte (paszadel vd zadelmaker) en m’n bruine. let niet op de pasvorm, links stond ze op rust, dus scheef, rechts moest er nog een groter kopijzer in, dus hangt iets achterover.
Afbeelding

manzano

Berichten: 23938
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 11:33

Ligt misschien aan mij maar de kussens lijken ook heel anders.

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 11:41

Oh, maar het is een 17 en een 18 inch, het paszadel is van 2020 en de bruine is spiksplinternieuw. Dus misschien verklaart dat het verschil?

manzano

Berichten: 23938
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 11:51

Oh dat kan zeker. Maar wel groot verschil dan om dat als paszadel te gebruiken als huidige model zo anders is.
Maar fijn dat je er zo blij mee bent!

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 11:58

Ik denk dat de foto’s het verschil vertekenen. De ene foto is iets schuiner genomen en ze staat scheef op de eerste foto, waardoor de kussens optisch groter/dikker lijken, plus het is een 17 inch, dus de kussens zijn korter. Heb buiten meer ruimte voor m’n achterwerk, niets gemerkt aan het verschil in zit.
Maar idd hoe dan ook erg blij met m’n zadel!

caipirinha

Berichten: 86
Geregistreerd: 15-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 09:10

Afbeelding
Ik denk dat zit heel erg persoon gebonden is. Ook moet ik zeggen dat er ook veel verschil zit in de verschillende modellen.
Ik vind de wrong van de Tariq heel erg fijn, die is zacht en verstelbaar waardoor je er wat meer steun aan hebt. Helaas zijn voor mij de zweetbaden te lang.
Ik heb een tijd in de tudor gereden, maar de kleine wrongen waren te klein en de grote te groot en kon ze net niet zo plaatsen dat ze mij genoeg steun gaven.
Nu rij ik met een sample model van de alizee, deze heeft wat langere wrongen wat net moet passen met de lengte van je bovenbeen en dit model vind ik wel fijn.
Voor mij is de yasir echt favoriet. De wrongen zijn wat klein en hard (dat is inmiddels aangepast) maar dat zorgt er wel voor dat ik mijn been net voldoende af kan laten hangen en toch wat steun heb.
Ook de alydar vind ik super, een mega zachte zit en ook een wat diepere zit…
Helaas wil mijn paard niet lopen onder een boom zadel en gooit hij deze allemaal vast op de schouder of erover, dus voor mij is dit een oplossing.
Van naar beneden de tudor, alizee en yasir

Afbeelding
Afbeelding
[img]
Afbeelding
[/img]

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-23 13:52

Ik zie best regelmatig edix Tudor ( ook wel andere) te koop aangeboden.. bevallen ze op iets langere termijn toch wat minder wellicht?

Chicken01
Berichten: 229
Geregistreerd: 16-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 08:33

Moet onder een edix tudor perse zo'n pad? Of kunnen er ook gewone zadeldekjes onder?
En waarom is die pad precies?
Heb contact gehad met een leverancier van boomloze zadels. Die zei dat er alleen van die pads onder kunnen en geen normale dekjes. Ik ben zelf boomzadels gewend en heb daar het liefst zo min mogelijk pads etc onder omdat ik toch het idee heb dat je dan aan het corrigeren bent van een niet helemaal lekker passend zadel.
Iemand die mij duidelijkheid kan verschaffen?

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 10:09

Een Edix heeft een lederen boom, en is daarmee dus veel flexibeler en anders qua drukverdeling dan een zadel met boom. Plus vrij dunne kussens. Ik zou ze dus zeker niet adviseren zonder speciale pad eronder.

Chicken01
Berichten: 229
Geregistreerd: 16-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 10:18

darkadia schreef:
Een Edix heeft een lederen boom, en is daarmee dus veel flexibeler en anders qua drukverdeling dan een zadel met boom. Plus vrij dunne kussens. Ik zou ze dus zeker niet adviseren zonder speciale pad eronder.


Een pad ter grootte van een compleet zadeldekje?
Ik zie verschillende voorbij komen. Ook formaten ter grootte van een zadelbontje. Daar zal vast nog eea verschil in zitten. En kan je onder zo'n kleinere pad nog wel een zadeldekje doen? Of beter van niet?