Dilemma voor de maat teugels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CapeS

Dilemma voor de maat teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-22 22:19

Hoi allemaal, ik ben al lang opzoek naar nieuwe teugels omdat mijn paardje met een maat cob hoofd nooit de bijpassende teugels past. Deze had ik dus al omgewisseld met maat full teugels 2m80 maar nu vindt meneer het geweldig om hals strekken tot het volgende niveau te brengen en tijdens het terug naar huis rijden zijn neus af en toe bijna over de grond mee te sleuren en zo alle lekkere geursporen te volgen. Hier kom ik met 2m80 weer te kort, nu hebben ze bij dabo design lekker 15% korting dus ik ging shoppen maar nu heb ik keuze uit 2m90 of 3m20... Ik weet niet of 20cm meer lengte van de teugel te veel wordt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 22:25

Joh, als 2,80 te kort is, gaat 2.90 het 'm ook niet doen.
Sterker nog; je kunt het je afvragen of 3.20 voldoende is.

Hoeveel komje, voor je gevoel, te kort? Dat keer twee plus de huidige lengte is wat je graag zou willen en als je verstandig bent, doe je ze nog iets langer dan dat.

CapeS

Re: Dilemma voor de maat teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-22 22:28

Tijdens het rijden is alles prima, het is echt dat als zijn neus op de grond is ik mijn armen flink moet strekken en het einde van de teugels dus over zijn schoft heen komt en het net haalt.

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-22 22:28

Ik dacht misschien kan ik beide maten kopen en de verkeerde gewoon op mp wegdoen

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 23:22

Ik weet niet hoe je paard is met rijden. Maar wellicht zou je touw kunnen knippen op die lengtes en kijken hoe dat voelt als je een stukje rijdt.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 23:26

Als je biothane neemt en de lange kiest, kun je het ook makkelijk korter maken.
Dan moet je met deze gespen kiezen.
Afbeelding

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 23:48

3.20m is het minimum als je nu echt tekort komt, dat geeft je namelijk 20cm extra lengte.

Ik heb ooit teugelverlengers laten maken van 2x 30cm (verlengend aan de bitzijde), daarmee had ik voor mijn reus teugels van 3.80m, zo kon ik de teugels vast blijven houden terwijl hij gras at. Eerder (3.20) kon hij met de teugels strak op de schoft niet bij het gras.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 23:51

Je kan ook gewoon biothane van de rol kopen, neem je vier meter (of 10) en twee van die gespen.
Je moet alleen een gaatje maken bij de gesp en afknippen hoe lang je wil.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 00:22

ik had ook extra lange teugels, ik reed altijd met beenbeschermers en in het bos wilde er wel eens noodgeval zijn dat ik moest afstappen en daarbij moest kunnen zonder dat knollie er vandoor kon gaan. Ik kon dus achter haar langs lopen en de teugels nog vast houden

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-22 01:15

MirandaMalik schreef:
Je kan ook gewoon biothane van de rol kopen, neem je vier meter (of 10) en twee van die gespen.
Je moet alleen een gaatje maken bij de gesp en afknippen hoe lang je wil.

Dat is heel slim! Scheelt misschien ook kwa kosten. Ik de biothane teugels met conway sluiting zijn natuurlijk gewoon super simpel in elkaar te zetten. Dat ga ik zeker proberen alhoewel ik niet weer waar ik biothane kan kopen

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 01:57

Wij kochten een slofteugel en lieten die wat inkorten bij een schoenmaker/leerbewerker voor ons gezinspaard van 1,80m.
De langste teugels waren nog te kort voor hem om zijn hals fatsoenlijk te kunnen strekken en biothane was nog vrij onbekend in die tijd (begin jaren 2000).

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 08:44

En als je met buitenrijden gewoon een extra touwtje bij de gesp vastmaakt? Niet de mooiste oplossing maar dan kun je ze wel vast blijven houden en hoef je geen nieuwe teugels te kopen :D