Nieuwe zadel gekocht, wat nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Romy_Stn

Nieuwe zadel gekocht, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-22 15:20

Haii, hoop dat ik hier goed zit met deze vraag!
Ik heb nu net 3 weken al een nieuw paard en we hebben al heel wat gedaan, behalve erop gereden aangezien ik geen zadel had. Ik heb vorige week haar boommaat gemeten en een beetje ingeschat wat voor lengte zadel ik nodig heb voor haar rug, ze heeft een compleet normaal postuur naar mijn ogen :j . Heb inmiddels een dressuur zadel voor haar gekocht, medium boommaat (wat ik dus had gemeten) en 17,5 inch aangezien 17 mij iets te klein leek en 18 weer ietsjes te groot. Nou hebben we inmiddels al een zadelmaker gesproken en die kan over 2 weken langs komen. Nou is mijn vraag, kan ik in die 2 weken wel het zadel voor 1 of 2 keer gebruiken? ;)

ingvdh

Re: Nieuwe zadel gekocht, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 15:38

Mijn eerlijke mening, zadel terugbrengen en er eentje bij een zadelmaker kopen die er verstand van heeft.
Eerst zelf erop rijden en kijken op het echt goed ligt op de rug en jij er fijn in kan zitten.
Nu is de kans groot dat het zadel niet past.

Nooit een zadel kopen zonder het vooraf uit te proberen op je paard.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 15:50

Allereerst een 17 inch is bijna nooit te klein voor een paarden rug (uitgaande van een normale ruglengte van het paard er zijn immers uitzonderingen) . Kan hoogstens te klein zijn voor jouw billen/bovenbenen.

Anderzijds... Ik zou pas rijden als je zadelmaker het zadel ook goedgekeurd heeft voor je paard. Paar keer met een slecht passend zadel rijden kan echt al pijnlijk zijn voor je paard.

Le Baron- 2de premie Tinkerstamboek België
Cielo Stellato Z - (kleinzoon van Cassini I)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 15:53

ingvdh schreef:
Mijn eerlijke mening, zadel terugbrengen en er eentje bij een zadelmaker kopen die er verstand van heeft.
Eerst zelf erop rijden en kijken op het echt goed ligt op de rug en jij er fijn in kan zitten.

Helaas zetten zadelmakers je ook makkelijk in het zak. Zo hebben ze bijna nooit budgetvriendelijke zadels bij (bv wintec of thorowghood)
En passen ze enkel 2.000+ € zadels op je paard.

Je kan wel zeggen wat je budget is. Je bent uiteraard niet verplicht bij hen te kopen. Je kan het gepaste zadel die zij goed bevonden hebben ook 2de hands gaan zoeken achteraf.

Romy_Stn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-22 15:59

Art_Ificious schreef:
ingvdh schreef:

Helaas zetten zadelmakers je ook makkelijk in het zak. Zo hebben ze bijna nooit budgetvriendelijke zadels bij (bv wintec of thorowghood)

Je kan wel zeggen wat je budget is. Je bent uiteraard niet verplicht bij hen te kopen. Je kan het gepaste zadel die zij goed bevonden hebben ook 2de hands gaan zoeken achteraf.

We zijn al bij onze paardenwinkel zadelpasser in de buurt geweest, die wou ons niks anders verkopen dan een zadel van €1700 , dat werd het voor ons echt niet. Ze had vroeger altijd een knight rider op had de vorige eigenaar verteld alleen ze wist niet welk soort. We zijn zelf wel daarna gaan zoeken naar een knight rider en hebben dus ook eentje gekocht.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 16:02

Dat vorige eigenaar ermee reed wil niet zeggen dat da merk zadel ook goed past. Zijn helaas veel mensen die liever iets goedkoop nemen en nooit laten controleren of het goed ligt.
Niet elk paard zal het ongemak van een slecht passend zadel tonen. Er zijn goedzakken bij die gewoon blijven doorlopen ondanks pijn.
Heb zelf zo een pony gehad, ik weet dus waarover ik spreek.

Zelf verkies ik wolgevulde kussens. Deze zijn namelijk ook nog aanpasbaar.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 16:12

Ik ga met de rest mee. Nooit een zadel kopen zonder zadelpasser erbij.

Een slecht passend zadel kan serieuze blessures veroorzaken, en gedragsproblemen, die echt niet simpel zijn om op te lossen.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 16:32

Terugbrengen en een zadelmaker laten komen met een bus vol (tweedehands) zadels.

Niet banketstaaf maar poetsen.

Romy_Stn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-22 18:16

Art_Ificious schreef:
Dat vorige eigenaar ermee reed wil niet zeggen dat da merk zadel ook goed past. Zijn helaas veel mensen die liever iets goedkoop nemen en nooit laten controleren of het goed ligt.
Niet elk paard zal het ongemak van een slecht passend zadel tonen. Er zijn goedzakken bij die gewoon blijven doorlopen ondanks pijn.
Heb zelf zo een pony gehad, ik weet dus waarover ik spreek.

Zelf verkies ik wolgevulde kussens. Deze zijn namelijk ook nog aanpasbaar.

Ze hadden om het half jaar een check up dus het zadel was altijd goed en was toen ze hem kocht helemaal op haar maat gemaakt.

Romy_Stn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-22 18:17

We gaan het zadel houden en gaan effe wachten tot de zadelmaker komt. Ondertussen ga ik wel rijden maar dan zonder iets of met barebackpad *D

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 18:21

Ik zou inderdaad het zadel houden en wachten tot de zadelpasser komt. Mischien past het inderdaad gewoon, en anders kan je het zadel alsnog terugbrengen als het niet blijkt te passen. Tot die tijd zou ik inderdaad lekker met bbp gaan rijden of vanaf de grond werken.
Komt er een zadelpasser welke ook veel tweedehands en goedkopere zadels heeft mocht dit zadel niet passen?

Puthzy 1996~07-07-2020
Pinokio 15-05-2015

Strooigoed

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 19:29

Romy_Stn schreef:
We gaan het zadel houden en gaan effe wachten tot de zadelmaker komt. Ondertussen ga ik wel rijden maar dan zonder iets of met barebackpad *D

Zo mogelijk nog slechter voor de rug.

Gewoon niet rijden tot je een passend zadel hebt.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 19:56

Is het werkelijk zo'n probleem om nog 2 weekjes te wachten met rijden ?
Je hebt het dier nog maar net, laat haar even bekomen van de verhuizing.

Zal ik het dan maar eerlijk zeggen?
Het is allemaal mijn schuld :o

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 20:05

Art_Ificious schreef:
ingvdh schreef:

Misschien zit daar wel compleet andere vulling in. Dat een zadel past met een bepaalde boommaat, betekent niet dat een zelfde merk maar een ander zadel met dezelfde boom dan ook maar meteen past. Je komt altijd weer uit bij een zadelmaker.

Verstandig om even te wachten, TS. Je paard heeft maar 1 rug, en het klinkt niet alsof er nu al iemand met je mee kan kijken met verstand van zaken.

I am because you were

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 20:30

Kan je zadel tegen die tijd nog terug als het toch niet blijkt te passen? Anders kan je hem beter pas tegen die tijd ophalen. Straks zit je met een zadel waar je niets aan hebt.

Of heb je hem tweedehands gescoord? Dan laten liggen tot de Zadelpasser komt en hopen dat ie past.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 21:29

Avalanche schreef:
Romy_Stn schreef:

O serieus :') een beetje spelen met je nieuwe paard zonder zadel of met barebackpad is nu ook al fout?

TS ga vooral lekker genieten met je nieuwe paard.
Heel verstandig dat je wacht met het gebruiken van het zadel tot de zadelmaker is geweest.

Fidelity 10-7-2010 Zhivago x Sandro King.
Phoebe La Vie 16-5-2020 For Ferrero x Zhivago
Solaine La Vie 2-4-2022 For Ferrero x Zhivago.
La Fidèle 3-6-2016 Valdez x Zhivago.
Par Fiero 11-4-2020 For Ferrero x Valdez.

Rust zacht Ajesca ik mis je meisje! 27-09-2012

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 21:57

Paard gaat heus niet meteen stuk van even zonder zadel erop zitten. :') Belangrijker is of het paard hier mentaal aan toe is na de verhuizing. Dat kunnen wij vanachter de pc niet inschatten, merkt TS vanzelf.

Heb hier prima uit de voeten gekund bij zadelmakers met budget aangeven. Bij de laatste was dat 1000,-. Bij mijn vorige pony moest het een tweedehands worden van max 500,- Hoeft geen probleem te wezen, mischien moet je wat langer wachten.

Koop echter zeker geen zadel op basis van zelf inschatten! Je denkt dan tenminste nog na over de boommaat, maar het risico is te groot dat het zadel niet past. Zonde van het geld ook bij goedkoop, maar zeer zeker zonde van de rug van je paard.

Laat je zadelmaker ook altijd het zadel checken met jou erop rijdend. Kan zeker een ander beeld geven dan in stilstand zonder ruiter.

Handig he...brandgel
Epona Paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 22:03

Avalanche schreef:
Romy_Stn schreef:

Rijden met een goede bbp is oprecht niks mis mee :=

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 23:45

Zoals veel mensen al aangeven even wachten tot de zadelmaker is geweest. Er zijn ook adressen met 2e hands zadels voor een minder groot budget of waar ze wintec zadels aanpassen, dat kan je overwegen als dit niet blijkt te passen.

Een zadel kost geld, die heb je niet voor 100 euro maar realiseer je ook dat een slecht passend zadel veel problemen kan veroorzaken die weer veel kosten met zich meebrengen.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 00:17

Romy_Stn schreef:

Sowieso niet rijden met een zadel waarvan je niet weet of het uberhaupt op je paard goed ligt. Daarnaast had ik ook liever eerst de zadelmaker gehad voordat er een zadel gekocht wordt (al dan niet 2ehands), zodat je exact weet wat voor type zadel je nodig hebt, ipv op "de wilde gok" een zadel kopen. Hebben de vorige eigenaren dat zadel eerder verkocht dan het paard of hoe komt het dat ze het type niet meer weten? Eventueel zouden ze dit ook bij de zadelmaker misschien kunnen opvragen wat het type was.

En dan over bovenstaande opmerking. Waarom zou je, op een paard die je nog totaal niet kent, de eerste keer zonder zadel of met barebackpad willen rijden? Beestje is verhuisd, alles is nieuw. Je weet niet hoe die gaat reageren en zou zonde zijn als je gelijk met schrik start (bij zowel jou als je paard mocht je eraf vallen of het paard moeilijk doen oid). Lekker 2 weken wachten, het paard leren kennen en grondwerken en pas erop zodra je een goed passend zadel hebt, waarmee je een veilige eerste rit samen kunt hebben.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 00:38

Dus je kunt wel een boommaat opmeten en beoordelen dat jouw paard een ‘normaal’ postuur heeft. Maar je moet een topic aan maken om te vragen of je wel of niet met een (hoogstwaarschijnlijk) niet passend zadel moet/kan rijden? :=

Naar mijn mening een beetje vreemd om eerst alles te kopen, inclusief het dier. Om daarna pas te gaan inlezen of bedenken hoe alles zit en werkt.

Iedereen mag vragen stellen, maar een beetje denken voor het doen lijkt mij ook verstandig.. Zowel voor het dier, je eigen veiligheid en jou beurs. Volg het advies van de bokker boven mij op.

Niet op een nieuw paard gaan zitten zonder veilig én passend tuig, even geduld hebben loont zich meestal beter :o

Kincses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 12:52

Ik had ongeveer dezelfde situatie toen ik mijn pony net had gekocht, maar uiteindelijk bleek het zadel niet passend voor haar. Ik zou afwachten tot de zadelmaker is geweest met passende zadels voor jullie beide. Twee weken wennen aan de nieuwe plek zonder rijden is alleen maar prettig voor het dier. :)

Romy_Stn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-23 22:47

Gelukkig ligt het zadel perfect op hem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 19:57

Romy_Stn schreef:
Gelukkig ligt het zadel perfect op hem!

Wat een fijn bericht!
Wat voor merk zadel is het dat zo perfect ligt, na zowat een jaar?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie