Advies zadel korte + brede rug

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Oskarrino

Advies zadel korte + brede rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-22 14:13

Ik weet het niet meer....

Ik ben al een tijdje opzoek naar een nieuw zadel. Ik heb een stevige grote pony met een korte en ook brede rug.

Ik heb nu een 2e hands Frank Baines erop liggen maar die heeft teveel front gusset. Daardoor zit er nu weinig vulling in, maar daardoor schuift de vulling (kortom, irritant en niet gemaakt voor mijn paard).

De boom loopt te stijl, kon in de pers maar na wat verhalen begin ik daar niet aan :+ Dit zadel lag perfect 1.5 jaar terug, maar meneer is flink gegroeid in spieren.

Een zadelpasser waar ik deze vandaan heb, heeft nu gewoonweg niks liggen voor hem.... 1tje komt misschien terug van een klant maar die is eigenlijk boven mijn budget. Mijn budget is +-1000 euro...

Wie heeft er tips?? Ik zoek echt een dressuurzadel met wel iets steun, maar wil niet in een houding gedwongen worden. Het liefst zoek ik 2e hands (ook ivm met budget).

Naar budget merken heb ik al gekeken (tekna letec, Wintec), deze zijn te smal in het kanaal...

Mag ook een zadelpasser zijn met groot assortiment 2e hands zadels in NH of die naar NH komt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Advies zadel korte + brede rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 14:15

Massimo
Hier passen de wintec en dat soort varianten ook niet.

Kincses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 14:18

Mijn gepensioneerde merrie is een korte, maar brede fjord en daarop lagen vrijwel alle Rossner Amerika dressuurzadels heel fijn met wijde boom! Die zijn vaak ook tweedehands te vinden. :) Ik heb helaas geen tip voor een zadelpasser in jouw regio, maar de rossner was een van de weinige zadels die bij haar goed lagen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 14:25

Massimo zou inderdaad een optie kunnen zijn.
Afhankelijk van de schoft etc. zou ook kent en masters Cob of Low Withers een optie kunnen zijn (of de classic de kopijzers van dit zadel kunnen ook in de 'gewone' zadels al behoorlijk breed)
Edix is ook een hele leuke maar nieuw boven budget en slecht tweedehands te krijgen.

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 15:02

Op mijn haflinger, korte brede rug, lag een Zaldi New kent met verkorte kussens perfect en hij zat ook heerlijk!

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 15:31

Op mijn enorm korte en brede pony heb ik een edix zadel liggen.
Afbeelding

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 09:52

Afbeelding
Gfs cob dressuur. Wel boven je budget helaas. Deze zadels zijn speciaal voor bredere en kortere ponies en paarden en zijn aanpasbaar dmv een verwisselbaar kopijzer van narrow tot 4xw. Saddlery Heemskerk heeft dit zadel liggen.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 10:26

Ik heb ook een Edix (Tudor) 17,5 inch voor mijn korte rondgeribte d-pony. Hiervoor een Frank Baines Élégance maar die is niet aanpasbaar qua breedte en de Edix wel.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 10:30

Kijk eens naar thorowgood / kent& masters.

(In de basis hetzelfde, verschil kunstof vs leer)

Op mijn Lusitano was daar een prima optie te vinden.
Ook redelijk kort en rond.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 19:50

Busse valt erg kort. Ik dacht model Basel. Misschien gebruikt wel te vinden.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 20:19

Ik verkoop een hele korte tekna met breed kopijzer voor een leuk prijsje! Stuur maar een pb.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 21:20

Ik zou ook Thorowgood adviseren, of de lederen variant Kent & Master. Je hebt ze met teruggesneden kussens en deze merken hebben een verwisselbaar kopijzer. Gewoon een zadelmaker laten komen en goed kijken welke model en maat het beste voor jou en je paard is. Na die tijd even marktplaats afstruinen of precies dat zadel er op staat, kopijzer maakt niet uit, die kan je zadelpasser zo verwisselen en dan gelijk de vulling goed maken voor je paard.

Zo heeft een vriendin van mij dat ook gedaan met een Kent & Master waar een wat langere levertijd op zat. Ze had de stempel onder het zweetblad gefotografeerd bij de zadelpasser en gecontroleerd met het zadel dat ze kocht op MP. Daarna zadelpasser laten komen en het 2e hands zadel aan laten passen. Ze was ongeveer 2/3 van de nieuwprijs kwijt met consult en aanpassingen (ander kopijzer en opvulling aangepast)