Help me zoeken naar een bit...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xSCWx

Help me zoeken naar een bit...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-22 21:30

Jaja, wat een zoektocht voor mijn paard; hij heeft een klein, gevoelig mondje welke snel onrustig is. Inmiddels na 5 bitten weet ik wat ik moet hebben, maar ik kan het niet vinden!

Ik zoek een watertrens, 14mm, stang met medium tongboog in 11,5cm.

Wat het meeste in de buurt komt is de Sprenger Satinox máár ik ken het "satijnen" materiaal niet, dus ik ben bang als het enigszins ruw is, hij het niet accepteert. Of hebben jullie er goede ervaring mee? https://www.drunensruiterhuis.nl/watert ... stang.html

Trust heeft ook een geschikt bit máár deze heeft sweet iron, daar heb ik al een bit van en dat wil ik niet meer. Daarnaast is deze ook niet meer terug te brengen, mocht het niet passen/niet werken. https://www.drunensruiterhuis.nl/watert ... -iron.html

Ik rij hem nu met een Sprenger Aurigan correctiebit 18mm, 12cm. Deze is te dik en zeker een halve centimeter te groot, maar hij loopt er wel redelijk fijn op. Beter dan alle andere die ik heb geprobeerd in ieder geval. Ik zit nog te twijfelen of 16mm misschien ook al dun genoeg is, dat maakt de zoektocht ook al makkelijker maar ik heb het bit wat ik nu heb gemeten op 16mm, al zou die dus 18mm moeten zijn.

tennan

Re: Help me zoeken naar een bit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 21:35

Heb je al naar de bombers happy mouth gekeken? Of de Fager Harald?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 21:39

Of die van br.. watertrens maar glad kunstof stug en toch buigzaam en dikte is dacht ik ook 14 mm.. ( heb hem zelf maar weet type zo niet)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-22 21:41

tennan schreef:
Heb je al naar de bombers happy mouth gekeken? Of de Fager Harald?

Bedankt voor je reactie, ik heb even gegoogled, was er nog niet bekend mee. Maar zo te zien zijn beide merken met iron en alleen in het buitenland te koop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 21:42

Je hebt ook de Fager Sara is dat niks?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-22 21:43

snorkel1986 schreef:
Of die van br.. watertrens maar glad kunstof stug en toch buigzaam en dikte is dacht ik ook 14 mm.. ( heb hem zelf maar weet type zo niet)

Bedoel je deze? https://www.agradi.nl/br-watertrens-sof ... -135cm.htm

Hier heb ik ook al naar zitten kijken, maar die tongboog is zo groot. Zo vanaf de foto lijkt hij even hoog als bij het bit wat ik nu heb, en dat is voor hem niet nodig. Ik zou deze eventueel nog kunnen proberen als ik niet "het perfecte bit" vindt.

Ik hoop eigenlijk dat er iemand reageert die ervaring heeft met "satinox" materiaal.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 21:43

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-22 21:48

Spenk schreef:
Je hebt ook de Fager Sara is dat niks?

Oh door jouw post zie ik nu dat de Fager bitten wel in NL te koop zijn, bij la Equistyle. Ik twijfel of de tongboog niet te minimaal is, maar meer nog; in 11.5cm is de dikte 12mm. Dat vind ik wel echt te weinig, ik vind 14mm eigenlijk al behoorlijk dun. Ik had eigenlijk anders deze wel willen proberen; https://www.la-equistyle.nl/webshop/paa ... -sara.html
Ik ben namelijk altijd bang dat die mondhoekjes bekneld worden (al heeft hij hier nu geen last van)

@Nibbit helaas is dat met iron. Ik heb dat liever toch niet meer. Ik heb ook verschillende gebroken bitten geprobeerd maar dan blijft hij klooien met zijn mond, op stang is hij gewoon rustig.
Laatst bijgewerkt door xSCWx op 14-10-22 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 21:51

Ik vindt 12 mm helemaal niet dun eigenlijk. Wordt best veel aangeraden ook. Heb zelf een myler ook 12 mm dat is absoluut niet te dun loopt die ook veel fijner op dan 14mm :j

Ik vind dat Satinox niet zo fijn materiaal... Maar Fager mag je testen wellicht is dat wat?

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 21:54

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-22 21:57

@Spenk oh dat testen zou wel ideaal zijn! Is dat ook bij la Equistyle? Ga ik daar even kijken. Edit; helaas is dit alleen met bepaalde bitten, en uiteraard precies niet met degene die ik op het oog heb.

@tennan dankjewel! Ik had dit bit inderdaad gevonden maar die tongboog is eigenlijk te hoog. Daar loopt ik met mijn huidige bit met zo'n hoge boog ook al tegenaan namelijk. Bedankt voor de moeite in ieder geval :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 22:13

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 22:20

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 23:13

xSCWx schreef:
snorkel1986 schreef:

Bedoel je deze? https://www.agradi.nl/br-watertrens-sof ... -135cm.htm

Hier heb ik ook al naar zitten kijken, maar die tongboog is zo groot. Zo vanaf de foto lijkt hij even hoog als bij het bit wat ik nu heb, en dat is voor hem niet nodig. Ik zou deze eventueel nog kunnen proberen als ik niet "het perfecte bit" vindt.

Ik hoop eigenlijk dat er iemand reageert die ervaring heeft met "satinox" materiaal.

Nee andere zal effe zoeken

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 23:16

Hmm hij is 18 mm dik.. br combo comfort is het... mini tongboogje maar door het buigzame voor mijn paard ideaal

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 00:21

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-22 01:08

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 08:04

Misschien niet helemaal het bit waar je in eerste intstantie aan denkt, maar je moet hem eigenlijk eens in de hand hebben.
Watertrens Harry's Horse Dubbelgebroken Roll-R 14M
Ik ben van de sprenger correctie overgegaan op deze en bevalt goed.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-22 08:24

Barvrouwke schreef:
Misschien niet helemaal het bit waar je in eerste intstantie aan denkt, maar je moet hem eigenlijk eens in de hand hebben.

Dit is een van de bitten die ik geprobeerd heb omdat ik hier ook goede ervaring mee heb. Maar het is voor mijn huidige paard nog te onrustig door het dubbel gebroken, en de buiging is niet omhoog maar naar voren. Maar zeker een fijn bit verder!

Kidde schreef:
Ik denk dat je hier de tongboog ook te groot vindt: https://www.dochorse.nl/trust-inno-sens ... -15mm.html

Anders misschien deze: https://www.drunensruiterhuis.nl/watert ... 0dvD_BwE#2

Ik heb inmiddels 2 bitten besteld, de 2e uit deze post en het bit met “satinox” uit mijn openingspost. Maar blijf gerust geschikte bitten doorgeven want ik hou mijn ogen nog open.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 08:50

Barvrouwke schreef:

Deze wilde ik ook voorstellen. Ook jaren aan het zoeken geweest en dit is haar bit. Deze pakt ze zelf terwijl ze haar mond niet open doet als je een ander bit in haar hoofdstel hangt.. 14 mm klinkt dun maar is echt voor heel veel paarden de Max die ze kunnen hebben. Dikker is echt niet altijd beter

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 08:54

Wij dachten ook dat we een geschikt bit wisten (toevallig vergelijkbaar met wat jij zoekt) … tot de bitfitter kwam en ons paard ineens nog veel fijner reageerde op een heel ander soort bit. Ik zou daarom zeggen, bespaar je het geld van veel verschillende bitten proberen en vraag een bitfitter om langs te komen. Dan heb je de kans om een bit echt rustig te kunnen testen.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-22 09:16

Ryder schreef:
Wij dachten ook dat we een geschikt bit wisten (toevallig vergelijkbaar met wat jij zoekt) … tot de bitfitter kwam en ons paard ineens nog veel fijner reageerde op een heel ander soort bit. Ik zou daarom zeggen, bespaar je het geld van veel verschillende bitten proberen en vraag een bitfitter om langs te komen. Dan heb je de kans om een bit echt rustig te kunnen testen.

Mijn instructrice heeft zijn mond bekeken, oké ze is geen bit fitter, maar ze heeft wel zodanig veel ervaring dat ik daar wel op durf te vertrouwen (en paard geeft zelf ook aan dat de bitten steeds fijner worden). Ik heb gekeken naar een bit fitter maar dat kost me €90 en dat vind ik wel prijzig. Als ik nu geen bit vindt wordt dat denk ik wel de volgende stap.
Welk bit was jij naar op zoek en welk bit is het uiteindelijk geworden?

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 09:23

Wij zochten iets vergelijkbaars met wat jij nu zoekt. Ongebroken, tongboog, watertrens. Kwamen uiteindelijk uit op een anatomisch gevormd Neue Schule bit, dubbel gebroken. Het grappige was dat paard heel erg verschil liet zien tussen 12 en 14mm (liep veel fijner met 2mm dunner) en toen zijn we gaan zoeken naar het passende tussenstukje. Rond, ovaal, plat, rechthoekig… het werd een soort gebogen ovaal ivm tongvrijheid.
Daarna ook het menbit (paard loopt ohz en voor de wagen) laten aanmeten omdat hij een standaard liverpool stang niet fijn vond. Werd dus ook een anatomisch gevormd bit, hij loopt er superfijn op. En voor het boomslepen een anatomisch gevormde Utrechtse stang.

Ons paard had dus ook ruimte nodig voor de tong maar daarbij bleek een bit dat voor het officiele net iets ‘te groot’ (gaat om een paar mm) was met anatomische vorm beter te werken.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 09:55

Ryder schreef:

Voor mij geen bitfitters meer. Ik heb tot twee keer toe een consult geboekt en tot twee keer toe had ik al het beste bit. Voor mij is er nooit iets bruikbaars uitgekomen. Stalgenoten hebben hun geteste bit gekocht maar binnen een paar maanden waren ze toch allemaal weer terug naar hun eigen bit omdat het gepaste bit bij vaker gebruiken het toch niet bleek te zijn.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-22 09:56

Bedankt voor je ervaring! Ik heb ook de Faber Sara maar besteld (ook de baby variant). Die deed wel wat pijn bij het overmaken, maargoed ik heb nu 4 bitten besteld waarvan ik er maar hopelijk 1 hou :')

@pluisje, volgens mij ben jij ook iemand die heel goed aanvoelt en ziet wat zijn paard wel en niet fijn vindt. Ikzelf zie ook de kleinste dingetjes (HSP) daarom durf ik wel grotendeels op mijn eigen gevoel af te gaan.