De bomen en het dressuurzadelbos

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Libbylove

De bomen en het dressuurzadelbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-22 20:02

Hoi allemaal,

Even een heel algemene vraag;
Mijn dressuurzadel ligt fijn op mijn paard, echter pas ik er zelf voor geen meter in. Tijden geprobeerd om er lekker op/in te gaan zitten maar dit gaat hem niet worden. Mijn erreplus springzadel is hartstikke fijn en hier kan ik prima in zitten, instructie om aan mijn nieuwe zadel te gaan wennen is ruim aanwezig.

Dus nu het lastige; welk (evt nieuw) zadel wordt netjes aangepast op paard én ruiter en welke zadelpasser in Zuid Nederland kan dit op een goede manier verzorgen?! Ik vind het geen probleem om +- 4000 euro uit te geven voor een nieuw zadel maar het moet wel echt GOED gebeuren. Tot nu toe heb ik me georiënteerd op WOW zadels, dit lijkt een serieuze optie maar wil niet te snel een richting inslaan.

Brand los :D

Padoertje

Re: De bomen en het dressuurzadelbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 20:13

Ik heb een Patrick saddle aan laten meten op paard en mij. Geweldige kwaliteit, zit heerlijk en niet teveel gedwongen. Gekocht bij Gydo van Van Rijs. Voorheen Albion gehad en vond ik ook prima zitten.

Training, verkoop, fok-en opfok van talentvolle dressuurpaarden.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 20:14

Als je lekker zit in een Erreplus spring, is het dan een mogelijkheid om te kijken of je ook fijn in hun dressuurvarianten zit?

I am because you were

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 20:29

Padoertje schreef:
Ik heb een Patrick saddle aan laten meten op paard en mij. Geweldige kwaliteit, zit heerlijk en niet teveel gedwongen. Gekocht bij Gydo van Van Rijs. Voorheen Albion gehad en vond ik ook prima zitten.

Ik heb ook een nieuw Patrick zadel laten aanmeten via Van Rijs, maar ze verkopen heeeeeel veel verschillende merken. Volgens mij ook Erreplus. Dan kan je meerdere merken proberen en echt uitzoeken wat het beste is voor jou en je paard.

Limoncello
@puppy_freek

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 20:57

mavantos schreef:
Padoertje schreef:

Ik heb ook een nieuw Patrick zadel laten aanmeten via Van Rijs, maar ze verkopen heeeeeel veel verschillende merken. Volgens mij ook Erreplus. Dan kan je meerdere merken proberen en echt uitzoeken wat het beste is voor jou en je paard.

Ja klopt. Ik heb ze al 10 jaar ofzo en alles is altijd keurig geregeld. En ik ben echt wel kieskeurig en stel hoge eisen aan een zadel en service Goede communicatie is zo belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 06:02

Een vriendin van mij heeft sinds kort een Graziozo zadel. Helemaal aangepast aan haar en haar paard. Ze is er meer dan tevreden over.

https://graziozo.com/

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-22 19:04

prugelpiet schreef:
Als je lekker zit in een Erreplus spring, is het dan een mogelijkheid om te kijken of je ook fijn in hun dressuurvarianten zit?

Ik begrijp je stelling, echter weet/ken ik zo niemand die dit zadel aanpast aan paard én ruiter. Patrick saddles ken ik totaal niet, ga ik nog even naar kijken dankjewel!

Goed om te horen Tarico!

Kom voor nu bij WOW of Graziozo uit welke enigszins naar ruiter kijken. Hebben jullie daar nog ervaringen mee of verder tips?

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 19:17

Ik kan je van harte Jolanda van Zin-Tuig aanraden! Wegens mijn handicap ben ik een lastige om een zadel voor te vinden. Zij heeft mij geholpen aan een prachtig zadel waar ik lekker in zit, en wat super op mijn paard ligt. Ik geloof wel dat ze alleen nog maar Empire zadels verkoopt, maar dat weet ik niet zeker

Flip. <3 Van mij sinds 03/07/20.
Yeah with every broken bone, I swear I lived

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 19:35

Libbylove schreef:
prugelpiet schreef:

Ik begrijp je stelling, echter weet/ken ik zo niemand die dit zadel aanpast aan paard én ruiter. Patrick saddles ken ik totaal niet, ga ik nog even naar kijken dankjewel!

Goed om te horen Tarico!

Kom voor nu bij WOW of Graziozo uit welke enigszins naar ruiter kijken. Hebben jullie daar nog ervaringen mee of verder tips?

Ik heb een Graziozo waar ik helaas niet meer goed in kan zitten, waarschijnlijk doordat mijn MS is verergerd maar ik kan Graziozo echt van harte aanbevelen! En de service van José is echt top!

Hersenschade status: ik kan tegenwoordig mijn eigen paaseieren verstoppen... :')

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 20:16

Graziozo hoor je ook goede dingen over inderdaad. Zelf vind ik alleen de erg rechte lepel erg lelijk.

Patrick Saddlery zadels worden op maat gemaakt voor paard én ruiter. Je kan uit tig verschillende wrongen kiezen, verschillende zittingen en de wrongen kunnen precies geplaatst worden waar jij ze fijn vindt.

Limoncello
@puppy_freek

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 23:11

Britt_xxx schreef:
Ik kan je van harte Jolanda van Zin-Tuig aanraden! Wegens mijn handicap ben ik een lastige om een zadel voor te vinden. Zij heeft mij geholpen aan een prachtig zadel waar ik lekker in zit, en wat super op mijn paard ligt. Ik geloof wel dat ze alleen nog maar Empire zadels verkoopt, maar dat weet ik niet zeker

En daar zou ik dus van wegblijven. Aanmeten oké, maar oplossingen en service daarna is om te janken. Vriend van mij had 5 zadels bij haar en kon iedere 6 wk de boel aanpassen omdat de paarden niet meer liepen of zelfs kreupelden. No way dat ze hierin in oplossingen dacht, maar wel ieder consult de volle mep rekenen. Dat gaat er bij mij echt niet in.
Andere zadelmaker heeft alle versmallingen die ze in de boom had gezet verwijderd en paarden krijgen nu eindelijk weer spieren en een goede bovenlijn. Empire zadels zelf zitten overigens kwalitatief wel goed in elkaar, maar wat betreft leer en afwerking zit de Patrick daar echt nog boven.

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-22 08:08

Waar Bokt niet goed voor is! Nog nooit gehoord van Patrick saddles maar dit wordt wel een serieuze overweging.

Bij van Rys is het fijn dat ze meerdere zadels hebben, wil er graag een paar uitproberen voor ik zeg ja dit is het. Toch de bedoeling dat we er een heel aantal jaar mee vooruit kunnen.
Zag dat ze ze bij het Gareel ook hebben/aanmeten, zij zitten wat meer in de buurt dus dat is wellicht makkelijker als ze daar ook een goede fitter hebben.

mavantos schreef:
Graziozo hoor je ook goede dingen over inderdaad. Zelf vind ik alleen de erg rechte lepel erg lelijk.

Patrick Saddlery zadels worden op maat gemaakt voor paard én ruiter. Je kan uit tig verschillende wrongen kiezen, verschillende zittingen en de wrongen kunnen precies geplaatst worden waar jij ze fijn vindt.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 08:43

Ik heb een demo Patrick een aantal dagen op stal mogen houden, zodat ik er ook echt zeker van was dat dit het zadel was. Ik was nogal gehecht aan mijn Albion en wilde een paar keer met wrongen op het zadel rijden om te voelen of ik eraan kon wennen. Inmiddels is mijn paard verkocht en hebben we dit zadel aan kunnen laten passen op onze 3 jarige. Daar was mijn dochter natuurlijk reuze blij mee :D

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-22 08:50

Goed om te horen, ik zie echter dat van Rijs alleen binnen een uur reisafstand doet. Dat gaat hem bij lange na niet worden helaas.

Wie kan er verder goed een Patrick zadel aanmeten?

Padoertje schreef:
Ik heb een demo Patrick een aantal dagen op stal mogen houden, zodat ik er ook echt zeker van was dat dit het zadel was. Ik was nogal gehecht aan mijn Albion en wilde een paar keer met wrongen op het zadel rijden om te voelen of ik eraan kon wennen. Inmiddels is mijn paard verkocht en hebben we dit zadel aan kunnen laten passen op onze 3 jarige. Daar was mijn dochter natuurlijk reuze blij mee :D

Duran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 08:58

Je kan ook naar van Rijs toe als je daartoe in de gelegenheid bent. Dan kan je ook nog eens eerder terecht. (Op eigen locatie is de wachttijd vaak erg lang bij van Rijs)

Libbylove schreef:
Goed om te horen, ik zie echter dat van Rijs alleen binnen een uur reisafstand doet. Dat gaat hem bij lange na niet worden helaas.

Padoertje schreef:

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-22 09:04

[quote="Duran123"]
Je kan ook naar van Rijs toe als je daartoe in de gelegenheid bent. Dan kan je ook nog eens eerder terecht. (Op eigen locatie is de wachttijd vaak erg lang bij van Rijs)

Vind het niet erg om te wachten maar ze komen dus überhaupt niet hier in de regio. Naar hun toe is het 2 uur enkele reis, dat zie ik eigenlijk ook niet zitten. Wel voor het eenmalig aanmeten maar absoluut niet voor controles ed, dan ben ik steeds een hele dag kwijt..

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 09:08

Libbylove schreef:

Padoertje schreef:

Ze zijn iedere vrijdag op locatie bij DAP Bodegraven. Vaak kun je hier zelfs sneller terecht dan dat ze aan huis komen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 09:21

Padoertje schreef:
Britt_xxx schreef:

En daar zou ik dus van wegblijven. Aanmeten oké, maar oplossingen en service daarna is om te janken. Vriend van mij had 5 zadels bij haar en kon iedere 6 wk de boel aanpassen omdat de paarden niet meer liepen of zelfs kreupelden. No way dat ze hierin in oplossingen dacht, maar wel ieder consult de volle mep rekenen. Dat gaat er bij mij echt niet in.
Andere zadelmaker heeft alle versmallingen die ze in de boom had gezet verwijderd en paarden krijgen nu eindelijk weer spieren en een goede bovenlijn. Empire zadels zelf zitten overigens kwalitatief wel goed in elkaar, maar wat betreft leer en afwerking zit de Patrick daar echt nog boven.

Maar dat wisselt zo, ik ken diegene niet, maar jouw voorbeeld kan ik juist weer over degene die door jou aangeraden wordt schrijven. Meerdere zadels gehad, continu problemen en paard volledig in de staak. En enorm veel geld kwijt geweest.

Het is lastig, want veel merken die aangepast worden aan en het paard en de ruiter hebben allemaal hun eigen zadelpassers. Maar weinig passers die meerdere merken die volledig gemaakt worden op war beide willen. Dus dan heb je alweer meerdere afspraken nodig, want ook al wordt het aangepast, er zit nog steeds verschil in. Wow vond ik helemaal niks bijvoorbeeld. Met geen enkele optie :+

Verder zit je te ver weg om een goede zadelpasser of maker te adviseren, ts. Maar succes! Het is gewoon lastig.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5
[PP] [EJL-ITP] Een jaar wat zo goed begon, maar helaas...
[PW] [Volg] Van hoefzweer naar breuk?

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-22 10:02

Padoertje schreef:
[/quote]

Ze zijn iedere vrijdag op locatie bij DAP Bodegraven. Vaak kun je hier zelfs sneller terecht dan dat ze aan huis komen.[/quote]

Ik snap het, zoals gezegd is 2 uur enkele reis geen optie voor mij.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 14:14

Libbylove schreef:
Padoertje schreef:

Ze zijn iedere vrijdag op locatie bij DAP Bodegraven. Vaak kun je hier zelfs sneller terecht dan dat ze aan huis komen.[/quote]

Ik snap het, zoals gezegd is 2 uur enkele reis geen optie voor mij.[/quote]

Je kan natuurlijk bij Van Rijs een zadel kopen en tegen die tijd dat die er is laten afpassen. Daarna kan je natuurlijk voor het opvullen een goede zadelmaker in je eigen omgeving nemen.

Kost het je inderdaad wel 1-2 keer een hele dag, maar daarna is (half)jaarlijks een beetje bijstellen natuurlijk voldoende.

Limoncello
@puppy_freek

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 14:32

Custom, en het voordeel daarvan is dat je 2 weken mag proefrijden op je bestelde model.....dus dan weet je in ieder geval of dat je er zelf in kan zitten.
Kost wat, maar dan heb je ook wel een hele fijne service...

https://www.mbcfotografie.nl
Nu een super gave winactie twv €175 op mijn insta en Facebook!
Mijn leven met mijn pony? Insta Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 14:58

mavantos schreef:

Die rechte lepel snap ik even niet, ik heb ook een Graziozo en mijn lepel is zo rond als maar kan. Ik kan me niet voorstellen dat dit bij andere types niet zo is omdat anders die inserts anders niet passen in de achterkant van de lepel.

Graziozo was het eerste zadelmerk dat naast mijn paard ook veel informatie over mij noteerde en meenam in de passessie. Ik heb mijn zadel nu zo'n 8- 9 maanden en ben er nog steeds heel erg blij mee. Ik had hiervoor een vreselijk slechte ervaring met een andere zadelmaker en nu hun was dit een verademing.

Alhoewel ze niet uit jouw omgeving komt hoef je geen zorgen te hebben voor lange wachttijden voor een afspraak, ze rijdt routes door het land en daar kan je bij aansluiten. Ze is altijd binnen twee weken bij je op stal.
Zadelmakers bij mij in de buurt hebben langere wachttijden.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 15:59

ingvdh schreef:
mavantos schreef:

Die rechte lepel snap ik even niet, ik heb ook een Graziozo en mijn lepel is zo rond als maar kan. Ik kan me niet voorstellen dat dit bij andere types niet zo is omdat anders die inserts anders niet passen in de achterkant van de lepel.

Graziozo was het eerste zadelmerk dat naast mijn paard ook veel informatie over mij noteerde en meenam in de passessie. Ik heb mijn zadel nu zo'n 8- 9 maanden en ben er nog steeds heel erg blij mee. Ik had hiervoor een vreselijk slechte ervaring met een andere zadelmaker en nu hun was dit een verademing.

Alhoewel ze niet uit jouw omgeving komt hoef je geen zorgen te hebben voor lange wachttijden voor een afspraak, ze rijdt routes door het land en daar kan je bij aansluiten. Ze is altijd binnen twee weken bij je op stal.
Zadelmakers bij mij in de buurt hebben langere wachttijden.

Ik denk dat ze bedoelt dat de lepels rechtop staan als een soort kinderzitje :Y) . Is meer een kwestie van smaak, maar vind het zelf ook niet om aan te zien :o .

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 16:06

@ Eef_Bam - Ach als ik er op zit zie ik het niet :D

Het was mij nog niet negatief opgevallen, maar tegenwoordig vind ik het uiterlijk wat ondergeschikter dan het comfort. Mooi insertje erin en je oog trekt daarna toe.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 17:16

In Zuid Nederland ben ik niet bekend met zadelmakers, maar elke goede zadelmaker zou ook naar de ruiter moeten kijken.

Zelf heb ik een Schutte zadels met bijvoorbeeld een extra lang zweetblad voor mijn lange benen.