Het perfecte zadel voor een Welshcob

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Het perfecte zadel voor een Welshcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 21:23

Na jaren op Dressuurzadels; Kieffer en Passier en een korte periode met de Billy Cook en Barefoot gereden te hebben, ben ik tot de conclusie gekomen dat deze, mijn favoriete merken niet zo geschikt zijn voor mijn jonge Welshcob pony.

Nu ben ik op zoek naar de Welshcob-kenners:

Wat voor zadel raden jullie aan? Ze is nog in de groei, dus ik wil ook een budgetvriendelijk eerste zadel aanschaffen voor haar.

Ik ben volwassen en heb een broekmaat van 36/38 en mijn merrie heeft een relatief korte rug en forse bouw.

We gaan eerst vooral bezig met de beginselen onder zadel.

Suggesties zijn enorm welkom!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 21:29

Ik heb een PRE met gelijkwaardige bouw en vond het een hel om een goed passend, niet schuivend en lekker zittend zadel te vinden. Uiteindelijk gekozen voor een DK zadel. Deze zijn luchtgevuld en eenvoudig aan te passen door een DK fitter op elke bouw.

Zijn wel prijzige zadels, maar kunnen dus gewoon hun hele leven én eventuele volgende paarden mee door de makkelijke volledige aanpasbaarheid.

Afbeelding

amsterdam10

Re: Het perfecte zadel voor een Welshcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 21:36

Kijk ook eens naar Kent&Masters :j

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 21:53

amsterdam10 schreef:
Kijk ook eens naar Kent&Masters :j

Kent & Masters was voor mijn cobs te lang helaas. Ik ben uiteindelijk bij een crown zadel uitgekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 22:00

Matheno schreef:
Ik heb een PRE met gelijkwaardige bouw en vond het een hel om een goed passend, niet schuivend en lekker zittend zadel te vinden. Uiteindelijk gekozen voor een DK zadel. Deze zijn luchtgevuld en eenvoudig aan te passen door een DK fitter op elke bouw.

Zijn wel prijzige zadels, maar kunnen dus gewoon hun hele leven én eventuele volgende paarden mee door de makkelijke volledige aanpasbaarheid.

[ [url=m/8nvUPs.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat vind ik wel een heel mooi zadel zeg! Rijdt deze ook fijn? Welke maten heeft dit zadel?

Sterrenpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 22:04

Hier op mijn korte erg rond geribte pony een Sella zadel. Ik wil zelf niets anders meer.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 22:16

Ik heb op mijn rondgeribte Lusitano een Comfort Elite Cadence liggen. Onbekend merk in Nederland, maar in Engeland al jaren goed bekend. Merk is van de Saddle Exchange en ontwikkeld door een voormalig Welsh cob fokker die merkte dat er voor die ronde paarden inderdaad erg lastig goed passende zadels te vinden waren.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 23:48

Evamarie schreef:
Matheno schreef:

[ [url=m/8nvUPs.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat vind ik wel een heel mooi zadel zeg! Rijdt deze ook fijn? Welke maten heeft dit zadel?

Deze rijdt fantastisch! Dit is een 17 inch zadel. Boommaten, kamerbreedtes etc kunnen allemaal zeer ruim worden aangepast. Nico Schelvis is een fitter van DK en verkoopt ook zadels ervan. Zijn contact gegevens zijn via Google wel te vinden. Hij kan je vast alles vertellen

DayDream21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 00:09

Op mijn Welsh Cob met korte rug heb ik nu de Wintec 500 hart liggen. Daar ben ik erg tevreden over!

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 01:57

In Engeland zijn daar vrij veel 'native' saddles voor te krijgen. In Nederland is daarvan onder andere Ideal/Crown type Jenny bij de dealers te vinden.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 07:52

Sterrenpony schreef:
Hier op mijn korte erg rond geribte pony een Sella zadel. Ik wil zelf niets anders meer.

Hier ook op een ronde E pony. Zitten ook heerlijk en dus korte kussens

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 08:34

future_vet schreef:
Sterrenpony schreef:

Hier ook op een ronde E pony. Zitten ook heerlijk en dus korte kussens

Ja, hier ook een Sella voor kort en rondgeribt paard.

mayadeby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 08:39

Ik heb net een GFS monarch gepast, zat goed en mooi zadel. Perfect voor m’n rondgeribte pony. In andere merken kan er maar een 17 inch op, van deze een 17,5

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 08:40

Op mijn Welshje van 1.25 ligt een Tekna Club en dat bevalt goed

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 09:39

De GFS zadels zijn hier speciaal voor gemaakt. De cob modellen gaan tot XXXXW met een verwisselbaar kopijzer. Ze zijn er in zowel dressuur als vzh modellen

Afbeelding

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 09:46

Massimio
Dit was ook een van de weinige zadels die niet te lang is voor mijn tinker. Ook zonder franse kussens. Wintec was bijvoorbeeld te lang, de wide had zijn pasvorm verder ook niet.
Veel merken met de verwisselbate kopijzers zoals thorrowgood ging niet breed genoeg.

Ik heb ondertussen het idee dat er wel wat meer merken op de markt zijn die passen. Maar al jaren bevalt deze goed en heb ik toen ook weer gekocht bij mijn jongere merrie. Die wel een gewone lengte kan zoals Kieffer, maar daar ook weer tegen de breedte aanloopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 17:25

Bedankt voor jullie reacties.
Het DK zadel spreekt mij het meeste aan. Wel is deze niet goedkoop.
Ik ga dit rustig overwegen.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 18:02

Kent & Masters hebben we jaren voor onze Welsh Cob gehad. Maar dan wel in het Cob model dat speciaal voor dit type pony (met vaak een korte rug en een lage schoft) ontworpen is.
Hetzelfde geldt voor Thorowgood van de zelfde fabrikant. Die is dan alleen uitgevoerd in kunststof.
We hebben een dressuur- en een veelzijdigheidszadel gehad. Het veelzijdigheidszadel beviel ons het beste qua pasvorm. Die zit bij KM qua model een beetje tussen dressuur en veelzijdigheid in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 18:12

Evamarie schreef:

Als je dat aanspreekt, zou ik naar wow kijken, veel breder aanpasbaar dan DK en ook met lucht.
Kan je verzekeren dat je daar een passend zadel kan kopen.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 18:15

Ik had een wow voor mijn ronde Quarter met een korte brede rug en weinig schoft. Uiteindelijk niet gelukt om 'm passend te krijgen. Nu heb ik een Maxflex. Flexibele boom en aanpasbaar kopijzer. Heel blij mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 10:46

Nielojram schreef:
Evamarie schreef:

Als je dat aanspreekt, zou ik naar wow kijken, veel breder aanpasbaar dan DK en ook met lucht.
Kan je verzekeren dat je daar een passend zadel kan kopen.

Dankje Nielojram

De Wow vind ik persopnlijk wel een verschil met de DK (achtergrond, materiaalgebruik en uitstraling)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 18:06

Evamarie schreef:
Dankje Nielojram

De Wow vind ik persopnlijk wel een verschil met de DK (achtergrond, materiaalgebruik en uitstraling)

Is het ook. :D
DK heeft inderdaad alleen maar de flair kussens, verder totaal geen vergelijk.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 19:51

Ik heb op mijn ronde schwartswalder een Massimo met franse kussens.