Zadel vergelijkbaar met KN?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bielsje

Berichten: 1395
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-22 18:31

hoogendroog schreef:
Dank voor je antwoord Bielsje. Ik meende dat je een aanpasbare boom in een bestaand zadel had laten zetten, maar je had het over nieuwe zadels.


Oh ja, sorry! Had ik verkeerd gelezen -O-

Iets staat me bij dat Bestfit wel een keer iets ontwikkeld heeft in die trant... Ik weet niet precies het hoe en wat maar ik meen me te herinneren dat ze daar wel "verstelbaarder" door werden. Hoe dan ook is hij wel degene met de meeste KN kennis dus voor aanpassingen kun je daar het beste checken denk ik!

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Zadel vergelijkbaar met KN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 18:38

En wat moet die extra padding doen? En kan de vario boom dan medium-wijd?

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Zadel vergelijkbaar met KN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 19:30

Oooo hier ook een kn fan.
Niks kan tippen aan mijn oude symfonietje.
Ik ben ook aan het zoeken naar dealers.
Ik wil op mijn tinkje zoooo graag een nieuw kn zadeltje.
Met wijde boom.
Ik kan ze niet meer vinden.

inkepink

Berichten: 3164
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: randje van twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 19:38

niks fijner dan KN.
Mn eerste symfonie tot op de draad versleten, geweldig zadel lag overal wel zo ongeveer op, wat als handelsruiter wel makkelijk is.
Voor mn ouwe dame, na haar uitgroeien ooit eens bedacht dat ze een maatwerk zadel moest hebben want dat hoort zo toch? Niks was minder waar, zoveel merken geprobeerd, aangemeten en wel maar nergens liep ze fijner onder dan onder mijn inmiddels tango( t sympfonietje was echt op en vervangen door een tango)
Nu ruim 15 jaar later nog steeds ontzettend wijs op mn tango, zadel ziet er nog als amper gebruikt uit en ligt op alles wat ik rij als een huis (varierend van mn eigen merensdames, tot friezen en bredere wpners) en wat nog belangrijker is: mijn krakkemikke prutlijf (kapotte onderrug, kapotte heupen en slechte knieen) doet niet zo zeer als ik met mn tango rij. Want oh wee als ik toch mijn nieuwere prachtige MSFC extreem gebruik, dan kan ik 2 dagen amper lopen. (dat zadel is dus ook te koop)

Bielsje

Berichten: 1395
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-22 20:02

Hannanas schreef:
En wat moet die extra padding doen? En kan de vario boom dan medium-wijd?


De medium boom was net te smal en de wijd was qua hoek en alles precies goed maar zakte net teveel naar beneden van voren doordat de padding/kussens redelijk plat zijn aan de voorkant. Daar konden we niet genoeg vulling in kwijt dus... Of nou ja, die kussens kloppen normaal maar die van mij heeft een wat vreemde rug :'). Het is een soort waterton op pootjes... Ik krijg dus gewoon wat meer ruimte om op te laten vullen!

Medium-wijd hebben ze niet als kopijzer, misschien wel mogelijk maar niet standaard. Ze hebben wel een soort wiggen, daarmee verklein je een wijde boom iets en zul je waarschijnlijk op medium-wijd uitkomen gok ik. Hoe het precies zit met die wiggen weet ik niet, is over gesproken maar was uiteindelijk niet nodig voor mij.

Bij KN is volgens het internet;
28cm narrow
30cm medium
32cm wijd
34cm extra wijd
De boom lijkt wel anders gebouwd dan bij andere merken aangezien ik bij Prestige minimaal 33cm moest hebben en hier waarschijnlijk weg zou komen met 31cm...

Let wel, ik ben alleen een KN fan en deze info is wat ik allemaal heb begrepen de afgelopen weken maar ik ben geen zadelmaker en heb nogal veel info gekregen :D

Bielsje

Berichten: 1395
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-22 20:03

roosa schreef:
Oooo hier ook een kn fan.
Niks kan tippen aan mijn oude symfonietje.
Ik ben ook aan het zoeken naar dealers.
Ik wil op mijn tinkje zoooo graag een nieuw kn zadeltje.
Met wijde boom.
Ik kan ze niet meer vinden.


Bij Het Gareel is een demo Tango met wijde boom te koop. Je moet wel van bruin houden :')

Bielsje

Berichten: 1395
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-22 20:07

inkepink schreef:
niks fijner dan KN.
Mn eerste symfonie tot op de draad versleten, geweldig zadel lag overal wel zo ongeveer op, wat als handelsruiter wel makkelijk is.
Voor mn ouwe dame, na haar uitgroeien ooit eens bedacht dat ze een maatwerk zadel moest hebben want dat hoort zo toch? Niks was minder waar, zoveel merken geprobeerd, aangemeten en wel maar nergens liep ze fijner onder dan onder mijn inmiddels tango( t sympfonietje was echt op en vervangen door een tango)
Nu ruim 15 jaar later nog steeds ontzettend wijs op mn tango, zadel ziet er nog als amper gebruikt uit en ligt op alles wat ik rij als een huis (varierend van mn eigen merensdames, tot friezen en bredere wpners) en wat nog belangrijker is: mijn krakkemikke prutlijf (kapotte onderrug, kapotte heupen en slechte knieen) doet niet zo zeer als ik met mn tango rij. Want oh wee als ik toch mijn nieuwere prachtige MSFC extreem gebruik, dan kan ik 2 dagen amper lopen. (dat zadel is dus ook te koop)


Hier 2 nog vrijwel nieuwe maatwerkzadels :roll:
Wrongen nooit op de juiste plek, het dwingt je in een vreemde houding of het ligt weer niet goed. Ik snap het!

Ik vind het ook echt heel fijn dat ik dus niet de enige ben die gewoon nog KN fan is :')

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Zadel vergelijkbaar met KN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 20:13

Ik ben heel benieuwd naar uiteindelijk je zadel! Het klinkt helemaal top :)

Nielojram

Berichten: 7807
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 20:39

Bielsje schreef:
Bij KN is volgens het internet;
28cm narrow
30cm medium
32cm wijd
34cm extra wijd
De boom lijkt wel anders gebouwd dan bij andere merken aangezien ik bij Prestige minimaal 33cm moest hebben en hier waarschijnlijk weg zou komen met 31cm...

De boomtakken zijn minder lang, dit maakt de hoek wijder, in graden gemeten.

Zelfde doen ze bij stübben en passier.

Deze zadelmakerijen gaan er ook vanuit dat je als ruiter kan zitten en rijden, dus het zadel met, als het ware, minder grip ( door langere takken) in balans kan houden.

KN's zijn nette eerlijke zadels.

Mocht iemand nog interesse hebben, ik heb hier nog een 17" mw liggen, symfonie, zwart.

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 20:42

Bielsje schreef:
roosa schreef:
Oooo hier ook een kn fan.
Niks kan tippen aan mijn oude symfonietje.
Ik ben ook aan het zoeken naar dealers.
Ik wil op mijn tinkje zoooo graag een nieuw kn zadeltje.
Met wijde boom.
Ik kan ze niet meer vinden.


Bij Het Gareel is een demo Tango met wijde boom te koop. Je moet wel van bruin houden :')



Zou best chique staan op mijn donker valkje

Bielsje

Berichten: 1395
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-22 21:15

Nielojram schreef:
Bielsje schreef:
Bij KN is volgens het internet;
28cm narrow
30cm medium
32cm wijd
34cm extra wijd
De boom lijkt wel anders gebouwd dan bij andere merken aangezien ik bij Prestige minimaal 33cm moest hebben en hier waarschijnlijk weg zou komen met 31cm...

De boomtakken zijn minder lang, dit maakt de hoek wijder, in graden gemeten.

Zelfde doen ze bij stübben en passier.

Deze zadelmakerijen gaan er ook vanuit dat je als ruiter kan zitten en rijden, dus het zadel met, als het ware, minder grip ( door langere takken) in balans kan houden.

KN's zijn nette eerlijke zadels.

Mocht iemand nog interesse hebben, ik heb hier nog een 17" mw liggen, symfonie, zwart.


Oh my, dit maakt me ineens wel wat bang op de één of andere manier :')


roosa schreef:
Bielsje schreef:

Bij Het Gareel is een demo Tango met wijde boom te koop. Je moet wel van bruin houden :')



Zou best chique staan op mijn donker valkje


Hij is echt heel mooi! Mooier dan op de foto's :j

Nielojram

Berichten: 7807
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 21:22

Wordt daarmee deze bedoelt => https://www.hetgareel.nl/gebruikt-kn-ta ... emo-48984/ ?
Als dat 'voor een paar weken ingezet is als demozadel' is, zou ik keihard wegrennen van dit merk..

Dit zadel is méér dan weken gebruikt, en ook zijn de kussens eraf geweest, wellicht door opnieuw te vullen, want die zijn òf te weinig gevuld voor die maat kussens, òf er gewoon heel verkeerd ondergezet..

Dikke prijs vragen ze hiervoor..

Bielsje

Berichten: 1395
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-22 21:58

Nielojram schreef:
Wordt daarmee deze bedoelt => https://www.hetgareel.nl/gebruikt-kn-ta ... emo-48984/ ?
Als dat 'voor een paar weken ingezet is als demozadel' is, zou ik keihard wegrennen van dit merk..

Dit zadel is méér dan weken gebruikt, en ook zijn de kussens eraf geweest, wellicht door opnieuw te vullen, want die zijn òf te weinig gevuld voor die maat kussens, òf er gewoon heel verkeerd ondergezet..

Dikke prijs vragen ze hiervoor..


De zitting is vervangen door een productiefout maar het zadel is echt zo goed als nieuw. Ik had zelf een foto gemaakt en die heb ik even gechecked maar daar zie ik niets raars aan de kussens al heb ik niet de beste hoek, lijkt wel anders als de foto's op de site.

Cil_
Berichten: 809
Geregistreerd: 20-02-04

Re: Zadel vergelijkbaar met KN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 22:56

Ik ben een enorme Symfonie fan, is eigenlijk het enige zadel waar ik geen rugpijn in krijg. Ik zou graag een Symfonie met moderner kussens hebben. Dus met meer draagvlak en breder kussenkanaal. Ik heb alleen oude KN zadels. Zijn dus kussens van de Symfonie nog hetzelfde als 20 jaar geleden?

Nielojram

Berichten: 7807
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 00:02

Bielsje schreef:
De zitting is vervangen door een productiefout maar het zadel is echt zo goed als nieuw. Ik had zelf een foto gemaakt en die heb ik even gechecked maar daar zie ik niets raars aan de kussens al heb ik niet de beste hoek, lijkt wel anders als de foto's op de site.


Aan de zitting is niets te zien.

Wat ik wel bijzonder vind, is de singel-ophanging.

KN levert een traditionele singelvoering, dus, 2 stoten vanuit het midden van het zadel.
Geen V vorm, geen 3-wegs ophangingen, dus geen achterste singelstoot vanuit een V, en zéker geen 4 sleuven in het zweetblad om het te begeleiden.

Dat dit in dit model is toegepast zal puur en alleen komen dat dit model zadel niet meer wil passen op onze heden ten daagse ruiterij, het merk zelf wil het niet aanpassen, maar degene die hier goed geld mee verdient, ik noem geen namen, bedenkt dit, zodat het ook in de grillige markt van tegenwoordig, overeind blijft.

Iedereen die hier zo lovend is over KN, dit zadel heeft niets met de pasvorm meer te maken zoals KN ze maakt. Of bedoelen jullie iets anders met de pasvorm?

Bielsje

Berichten: 1395
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-22 00:25

Nielojram schreef:
Bielsje schreef:
De zitting is vervangen door een productiefout maar het zadel is echt zo goed als nieuw. Ik had zelf een foto gemaakt en die heb ik even gechecked maar daar zie ik niets raars aan de kussens al heb ik niet de beste hoek, lijkt wel anders als de foto's op de site.


Aan de zitting is niets te zien.

Wat ik wel bijzonder vind, is de singel-ophanging.

KN levert een traditionele singelvoering, dus, 2 stoten vanuit het midden van het zadel.
Geen V vorm, geen 3-wegs ophangingen, dus geen achterste singelstoot vanuit een V, en zéker geen 4 sleuven in het zweetblad om het te begeleiden.

Dat dit in dit model is toegepast zal puur en alleen komen dat dit model zadel niet meer wil passen op onze heden ten daagse ruiterij, het merk zelf wil het niet aanpassen, maar degene die hier goed geld mee verdient, ik noem geen namen, bedenkt dit, zodat het ook in de grillige markt van tegenwoordig, overeind blijft.

Iedereen die hier zo lovend is over KN, dit zadel heeft niets met de pasvorm meer te maken zoals KN ze maakt. Of bedoelen jullie iets anders met de pasvorm?


Ik denk niet dat ik je snap? De zitting zat een foutje in dus is vervangen, wat zou daar dan nog aan te zien moeten zijn?

De singelvoering in deze tango hebben ze al jaren. Niet in de symfonie of allegro, wel in de largo en tango. Het voordeel van deze zadels is dat door de ingebouwde voorsingel het zadel blijft liggen op rondgeribte paarden.
Er is echt niets aan de tango veranderd, hooguit is het tussenkanaal iets breder maar als je hem naast die van mij legt van 20 jaar oud, zijn ze vrijwel identiek.

En ik weet niet wie dit zogenaamd zou moeten hebben verzonnen om "goed geld te verdienen", maar laten we eerlijk zijn... KN is geen meer vraag naar en degene die het fijne zadels vinden, onderhouden hun zadel vaak zo goed dat ze geen nieuwe kopen. Het is niet voor niets dat de dealers zo ongeveer zijn uitgestorven hier.


Cil_ schreef:
Ik ben een enorme Symfonie fan, is eigenlijk het enige zadel waar ik geen rugpijn in krijg. Ik zou graag een Symfonie met moderner kussens hebben. Dus met meer draagvlak en breder kussenkanaal. Ik heb alleen oude KN zadels. Zijn dus kussens van de Symfonie nog hetzelfde als 20 jaar geleden?


Het tussenkanaal is misschien iets breder, de wijde die ik heb gepast had een iets (echt maar iets) breder tussenkanaal dan een nieuwe Prestige. Standaard zitten er keilkussens type 2 onder maar de type 3 is breder en heeft dus meer draagvlak, is maar net wat bij het paard past natuurlijk.

Charmaine
Berichten: 1415
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Zadel vergelijkbaar met KN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 10:59

Ik weet ook niet beter dan dat dit een standaard Tango is. Mijn Tangootje die ik 20 jaar geleden kocht had ook deze singels en gleuven...
De prijs vind ik ook bizar hoog. Ik kon de mijne aan de straatstenen niet kwijt. Uiteindelijk ingeruild voor 750 euro.

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 22:13

Ik heb mijn oude symfonietje weer uit het stof getrokken.
Hij mag nog even dienst doen om mijn jonkie zadelmak te maken.
Ligt niet eens verkeerd. :D
Zitten iets verkorte kussens dat had de zadel passer toen gedaan voor mijn oude tinkertje.
En dat is super want deze tink heeft echt een kort ruggetje.
Durf er zelfs nog een rondje nieuw wolletje in te doen.
Met prolite padje beetje aan passen.
Daar eerst maar een paar rondjes mee rond tuffen straks.
Ik zoek me de blubber ook voor een maat zadel voor mijn jonkie.
Aanpasbaar voor een jonkie met de zit en smalle twist van een KN
Net zo als de ts

Bielsje

Berichten: 1395
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-22 22:37

roosa schreef:
Ik heb mijn oude symfonietje weer uit het stof getrokken.
Hij mag nog even dienst doen om mijn jonkie zadelmak te maken.
Ligt niet eens verkeerd. :D
Zitten iets verkorte kussens dat had de zadel passer toen gedaan voor mijn oude tinkertje.
En dat is super want deze tink heeft echt een kort ruggetje.
Durf er zelfs nog een rondje nieuw wolletje in te doen.
Met prolite padje beetje aan passen.
Daar eerst maar een paar rondjes mee rond tuffen straks.
Ik zoek me de blubber ook voor een maat zadel voor mijn jonkie.
Aanpasbaar voor een jonkie met de zit en smalle twist van een KN
Net zo als de ts


Wat betreft de twist, ik denk dat die helemaal niet zo smal is eigenlijk. Ik heb vorige week een zadel getest en het was alsof ik op een bezemsteel reed... Auw :')

Apart trouwens hoe persoonlijk zoiets is eigenlijk. Ik denk dat ik op iets van 10 merken heb gezeten en dan zit ik en dan denk ik 'wat zit het raar...'. Dan ga ik op de KN en het klopt gewoon. Zou het nou zijn dat ik zo ontzettend "vastgeroest" ben of is dat een lichaamsbouw dingetje? >;)

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Zadel vergelijkbaar met KN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 22:49

Ik heb ook een tietse,s choice de luxe.
Voor mijn andere grote tink.
Zadel is best lang maar ze heeft ook een lange rug.
Dat zadel is ook heuuuul fijn.
Verder op een massimo gereden die heb ik 3 hoog het raam uit gegooid.
Wat een bagger zadel.

Bielsje

Berichten: 1395
Geregistreerd: 17-09-09

Re: Zadel vergelijkbaar met KN?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-22 20:52

Nou mensen, vandaag is de bestelling dan officieel gedaan **\O/**

Zo benieuwd wat het gaat worden en of ik hem dit jaar nog krijg...! Eigenlijk kan ik gewoon niet wachten :')

Wij rijden er straks lekker bij alsof het 1996 is, maar dan mét wat extra's O:)

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Zadel vergelijkbaar met KN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 21:08

Wat is het nu geworden dan?

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Zadel vergelijkbaar met KN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 21:17

Heb je een bestelling geplaatst bij kn?
Met aanpasbare boom?
Misschien is dat ook wel wat voor mij straks.

Bielsje

Berichten: 1395
Geregistreerd: 17-09-09

Re: Zadel vergelijkbaar met KN?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-22 21:22

De KN Tango met Varo boom inderdaad en wat extra padding/kussen aan de voorkant! En oeps, komt er zomaar croco leer op de lepel :+
Zweetbladen 3cm langer en welke kussens eronder komen, geen idee :')

Ze hebben de tekening en foto's en ik ga er helemaal vanuit dat het enorm goed gaat komen :o

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 21:34

Wat fijn!!!
Laat,m zien hé als ie er is.

Zat op de site te kijken.
Hoe kan het toch dat er geen dealers meer zijn.
Dit is toch een prachtig zadel.
Met zat opties.
Als er een kop ijzer in gezet kan worden wat je nog aan kan passen durf ik het ook misschien wel.Afbeelding