Zadel vergelijkbaar met KN?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bielsje

Zadel vergelijkbaar met KN?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-22 17:53

Ik ben al een tijd op zoek naar een KN Tango of Crescendo, met een wijde boom. Helaas heb ik geen "nieuwe KN" geld momenteel en lijken ze 2de hands niet te vinden...

Dus, even over een andere boeg! Is er misschien een zadel dat erg vergelijkbaar is met KN? Dus dieptepunt voorin en qua twist en wrong?

Pumpkinbroes

Re: Zadel vergelijkbaar met KN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 17:58

Ja ik zit zelf in KN zadels het beste, tenminste dat dacht ik.

Een nieuw paard pastte in geen enkele van mijn KN zadels, was ook niet passend te krijgen volgens de zadelmaker.

Heb nu voor hem een kent en masters en ik vind het redelijk vergelijkbaar qua zit.

Ik heb in veel zadels snel last van mijn gewrichten.
Kent en masters en KN dus niet.

Ik heb ook nog een symfonie met wijde boom (verwijd in de pers) die ik binnenkort wil gaan verkopen, was er nog niet aan toe gekomen.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-22 18:10

Pumpkinbroes schreef:
Ja ik zit zelf in KN zadels het beste, tenminste dat dacht ik.

Een nieuw paard pastte in geen enkele van mijn KN zadels, was ook niet passend te krijgen volgens de zadelmaker.

Heb nu voor hem een kent en masters en ik vind het redelijk vergelijkbaar qua zit.

Ik heb in veel zadels snel last van mijn gewrichten.
Kent en masters en KN dus niet.

Ik heb ook nog een symfonie met wijde boom (verwijd in de pers) die ik binnenkort wil gaan verkopen, was er nog niet aan toe gekomen.

Zit je beter in de K&M? Mag ik vragen welk type je hebt?

Ik heb geen pijn in mijn gewrichten of iets maar ik heb MS en merk dat ik het vooral van mijn muscle memory moet hebben tijdens het rijden. Dan helpt een nieuw zadel dus schijnbaar niet als je 20+ jaar KN gewend bent :')

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 18:14

Ik heb het model met de verplaatsbare contourblock, want dan kon ik zelf bepalen wat het prettigst is qua houding.

Kent en masters is alleen wat minder diep, verder zit ik er net zo makkelijk op als op een KN.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 15:49

KN is inderdaad heel fijn. Allegro of Tango zijn vergelijkbaar maar lastiger aan te komen.
Je zou eens contact kunnen opnemen met het Gareel. Ik zie op dit moment geen KN op hun site staan maar ze hebben die wel vaker.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-22 15:56

Scum schreef:
KN is inderdaad heel fijn. Allegro of Tango zijn vergelijkbaar maar lastiger aan te komen.
Je zou eens contact kunnen opnemen met het Gareel. Ik zie op dit moment geen KN op hun site staan maar ze hebben die wel vaker.

Allegro mag ik helaas niet van de zadelmaker, daar kon ik er wel precies 1 van vinden namelijk :roll:

Het gareel heeft een tango demo zadel in wijd. Maar hoofdprijs en bruin... Ergens heb ik nog een sprankje hoop dat er een malloot is zoals mij die een KN in topstaat heeft liggen "voor het geval dat", maar ben er bang voor dus hoop dat er een zadel bestaat dat vrijwel hetzelfde is.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 16:03

Waarom mocht de Allegro dan niet? Volgens mij zijn ze nagenoeg hetzelfde alleen de Tango heeft andere singelstoten. Zo is het mij verteld door de zadelpasser.
De Symfonie is wel een ander zadel. Vlakkere zit en ik zie ze ook vaak te koop 2e hands maar mensen zijn er niet zo happig op.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-22 16:12

Scum schreef:
Waarom mocht de Allegro dan niet? Volgens mij zijn ze nagenoeg hetzelfde alleen de Tango heeft andere singelstoten. Zo is het mij verteld door de zadelpasser.
De Symfonie is wel een ander zadel. Vlakkere zit en ik zie ze ook vaak te koop 2e hands maar mensen zijn er niet zo happig op.

Ik gok dat het de singelstoten waren. De Allegro ging hij in ieder geval niet goed passend krijgen want ik mocht alleen Tango of Crescendo zoeken en dan heeft ie er nog werk genoeg aan :').

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 16:18

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-22 16:28

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 16:32

Ik woon in KN land ;-) Je zou hem zelfs nog naar mij kunnen laten opsturen en dat we m voor je meenemen naar NL. Mijn man gaat rond de 20e naar Nederland. Dan zou hij daarna in Apeldoorn liggen.

Verzenden van Oostenrijk naar Nederland duurt lang en is best duur.

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 17:20

Hier nog een KN fan. Bielsje, fijn dat je het zadel gevonden hebt. Heel leuk om op die verkoopsite Willhaben allerlei types KN zadels te zien die je in Nederland zelden of nooit ziet. Weten jullie misschien welke, qua kussens moderner dan de Symphonie is maar dezelfde ongedwongen zit heeft? Dus niet zit voorin of gedwongen zit. We kijken een beetje naar Medley. Midden kamer 43 zitting. Medley is in NL ook niet te vinden.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 18:15

Esperanza schreef:
Ik woon in KN land ;-) Je zou hem zelfs nog naar mij kunnen laten opsturen en dat we m voor je meenemen naar NL. Mijn man gaat rond de 20e naar Nederland. Dan zou hij daarna in Apeldoorn liggen.

Verzenden van Oostenrijk naar Nederland duurt lang en is best duur.

Tell me about it :D
Ik heb een paar jaar geleden een KN gehad waarvan de boom kapot was. Die moest opgestuurd worden naar KN in Oostenrijk. Wat me dat gekost heeft...

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-22 21:23

Ik heb ondertussen een Tango met wijde boom gevonden :):). Wel een bruine |o

Is zeg maar wel weer even wennen :'). Hopelijk komt dit weekend een zadelmaker checken of het gaat werken! Vandaag was ineens alles anders (laat rijden ipv vroeg, onweer, ander zadel...) en we kunnen niet zo heel goed tegen veranderingen :x
Nog even snel 2 dagen rondtouren dus voordat de beslissing gaat vallen of de KN mag blijven...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 20:04

Beter de goede en bruin dan blut. :+
Mijn pony’s zadel was appeltjesgroen, baas boven baas. :')

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-22 20:22

moonfish13 schreef:
Beter de goede en bruin dan blut. :+
Mijn pony’s zadel was appeltjesgroen, baas boven baas. :')

Wat? Hoe dan? :')

De KN werkte niet aangezien hij net te breed was, en de medium te smal -O-
Maar, de vorm van de boom en de kussens was dan wel weer geweldig! Dus nu druk aan de slag voor een nieuwe KN, nog even puzzelen hoe het technisch precies moet worden...

Ondertussen heb ik op iets van 16 andere zadels gereden, maar zowel qua kussens als qua zit lijkt er ook niets vergelijkbaars te zijn |o

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 20:34

Heb je al eens contact opgenomen met Hans Zuidweg van Bestfit? Hij heeft meegeholpen met het ontwikkelen van de KN Tango. Heb zelf jarenlang gereden met een KN Tango SY, die heeft de zweetbladen wat meer naar voren gesneden als ik het goed heb. En hij heeft ook een account hier op bokt, Bestfit geloof ik.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-22 22:24

Charmaine schreef:
Heb je al eens contact opgenomen met Hans Zuidweg van Bestfit? Hij heeft meegeholpen met het ontwikkelen van de KN Tango. Heb zelf jarenlang gereden met een KN Tango SY, die heeft de zweetbladen wat meer naar voren gesneden als ik het goed heb. En hij heeft ook een account hier op bokt, Bestfit geloof ik.

Klopt, heb ik contact mee gehad!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 23:31

De eerste generatie ghost zadels was van origine bedacht voor endurance ruiters.
Die houden van kleurtjes. :') :D
Mijn pony heeft ruimte voor 13 inch en een wat holle rug en hoge schoft.
En na tig budget boomzadels legde ik dit foeilelijke ding erop en hij was blij. :')
Uhhh ja, ok pony als jij blij bent ben ik het ook haha, er zat ook te weinig iemand op en geen budget voor een nieuw model.

Komt de zadelpasser, had ik net de nieuwe tweedehands gekocht, €500 lichter:
Nou ik vind die andere nog het beste liggen!
Waarom moest hij deze?? :+
Sta je met je goede gedrag. :') _O-
Reden was dat ik de smallere zit voor de kids beter vond en dacht dat dat beter was voor hem omdat dit veel meer zadel is.
Maar de zadelmaker vond dat groene ding juist geniaal bedacht met de tig afstelmogelijkheden en de flexibiliteit. _O-
Ze zei: nooit, nooit verkopen deze!!!!! :')

Stond ik dan. _O- :')
En eerlijk: aan de nieuwe moest ik qua afstelling sleutelen, soort prolite systeem kan er tussen de ‘boom’ en de kussens.
Hij heeft een frontriser als het ware ertussen omdat hij zo’n hoge schoft heeft en typisch welsh wat hogere billen.
Maar die oude kon ik er zo opgooien en klaar.
Alleen heb ik een nieuwe pad gekocht omdat de oude nog geen ruggengraatvrijheid hadden en dun was geworden.
Maar dan praat ik over een zadel van 20 jaar oud en de pads zijn steeds beter geworden.
Maar dat oude ding won van de nieuwe. _O-
Echt mijn stalhoudster leende mijn pony, hij vond lesjes met kids leuk.
Die lag dubbel van het lachen. :D

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-22 12:57

Maar soms is dat dus ook gewoon een ding, dat het oude gewoon van het nieuwe wint :D . Ik heb serieus zoveel nieuwe moderne dingen geprobeerd maar dat werd hem dan toch echt niet :Y)

Ondertussen kom ik er dus ook niet uit met "moderne" zadels maar viel ik ook precies tussen 2 maten in van KN. Maar....! Tekening naar KN gestuurd van paard zn rug, en gaan ze gewoon iets dikkere padding onder het zweetblad voor me maken! *\o/*
Ik krijg ook een varo boom zodat het kopijzer te wisselen is en ik hoop dat ik dan noooooit meer een nieuw zadel hoef :j

Mocht ik een nieuw paard moeten kopen, dan koop ik die bij het zadel ipv andersom _O-

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 13:45

Fijn om te lezen dat er meer KN fans zijn! Ik heb goede hoop dat mijn jonkie straks ook fijn loopt onder een KN. Ik wil nooit meer anders. Ook fijn om te weten dat je bij KN zelf nog iets op maat kunt bestellen. Zijn er eigenlijk nog wel dealers van KN in Nederland?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 14:21

Bielsje: bij wie laat je de boom aanpassen naar een aanpasbare boom? Klinkt als een geweldige oplossing voor onze KN's.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 15:12

Ik volg. Ik heb m'n trouwe Tango nu op mijn driejarige liggen. Binnenkort zadelmaker laten komen om na te laten kijken.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-22 15:28

hoogendroog schreef:
Bielsje: bij wie laat je de boom aanpassen naar een aanpasbare boom? Klinkt als een geweldige oplossing voor onze KN's.

Geen aanpassing, is gewoon een optie! Je kunt iig de Tango, maar volgens mij de meeste modellen, met een varo boom bestellen voor dezelfde prijs als een vaste boom! Wel met maar 1 kopijzer volgens mij maar dan nog *\o/*

Wat betreft dealers... Bestfit kan aanmeten, bij Het Gareel en Van Rijs kun je bestellen maar dan moet je al weten wat je wilt en koop je het zadel zoals het binnenkomt. Dat is te doen want er zijn zadelmakers die goede kennis hebben van KN maar alleen geen dealer zijn. We moeten KN wat meer promoten denk ik, zou het helpen dat die tegenwoordig ook gewoon te bestellen zijn met andere kleuren stiksels en steentjes op de lepel? :Y)

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 18:19

Dank voor je antwoord Bielsje. Ik meende dat je een aanpasbare boom in een bestaand zadel had laten zetten, maar je had het over nieuwe zadels.