Thorowgood voor extreem breed en rond paard

Moderators: Coby, Dyonne, Nicole288, C_arola

Nelflobo

Thorowgood voor extreem breed en rond paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-22 13:49

Ik zoek een zadel wat goed zou kunnen liggen op mijn extreem brede en ronde Haflinger (type "Tank").
Ze heeft een enorm brede platte en ronde schoft, een vrij rechte rug en ze is gewoon helemaal rond gebouwd.
Mijn destijds op maat gemaakte Continentel Equiflex western zadel past haar heel mooi, maar ik wil graag een vzh of dressuurzadel voor haar. Het gesleep met het loodzware westernzadel is voor mij, na een zware en langdurige blessure aan mijn arm, soms nog een beetje lastig. Dus wil ik eerst de komende maanden met een lichter zadel rijden. Ik heb nog wel een Thorowgood Selecta, aan alle kanten te verstellen en verwisselbare zweetbladen (vzh, spring, dressuur) en die ligt redelijk, alleen ligt die nét wat te ver naar achteren. Dat zadel vind ik echt een heerlijke zit hebben, en ik ben benieuwd welke Thorowgoods eventueel in aanmerking zouden komen voor mijn pony.

Wie heeft, net als ik, een ronde tank als paard, en heeft ervaring met bijvoorbeeld Thorowgood Cob (T4, T8), of met Wintec Wide zadels? Of andere zadels die geschikt zijn voor paarden die net zo'n extreme bouw hebben als de mijne?
Geen boomloze, want ook daar heb ik in het verleden al mee geëxperimenteerd, geen van allen lagen lekker op mijn pony.

Alle tips zijn welkom!

Ook als je een erg wijd zadel in de aanbieding hebt, hoor ik het graag. Omdat het tijdelijk is, mag het best een oudje/flink gebruikte zijn.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 13:54

Heb je al eens gekeken naar Kent&Masters? Dat is een Engels zadelmerk, uitermate geschikt voor rondgeribte paarden die niet perse een lange rug hebben. Op mijn Ierse jachtpaard ligt het heel erg fijn, en zit er ook over te denken om voor mijn Tinker (maatje heeeel breed) ook zoiets te zoeken :j

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 14:14

Mijn tank heeft een T4, grootste boommaat, waar ik al jaren erg tevreden mee ben, kent&masters is ook een goede maar daar heb ikzelf geen ervaringen mee omdat de T4 gelijk al goed lag.

Aaron
Elmar
Lucky

Lenexa

Re: Thorowgood voor extreem breed en rond paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 14:19

Ik heb een kent en masters en ik heb tijdelijk een thorowgood T8 op haar gehad omdat ze uit haar zadel was gegroeid. De thorowgood gaat net 1 maat breder, maar zit aanzienlijk minder lekker.
Toen mijn kent en masters weer paste voelde ik weer hoeveel fijner die zit in vergelijking met de thorowgood. Maar dat is uiteraard persoonlijk, wie weet vind jij hem veel lekkerder zitten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 14:20

Mijn vader heeft voor zijn ronde en brede fries een thorowgood..volgens mij een T4. Dat was na een lange zoektocht het enige zadel wat pastte.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 14:30

Hier ervaring met een Thorowgood t4 cob in de wijdste boommaat op een ontzettend ronde haflinger, zonder schoft, absolute tank met ouderwetse bouw. Een van de weinige zadels die paste! De rest ging schuiven. Ik vond m zelf alleen niet lekker zitten. Te plat.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 15:44

Kent & masters is toch de lederen variant van thorowgood? Ik heb mijn haflinger ruim 10 jaar geleden ingereden met een kent & masters cob zadel. Paste haar heel mooi, was een vsd model maar ik kon er zelf gewoon niet lekker in zitten. Wel een uitermate fijne pasvorm voor brede paarden! Inmiddels rijd ik haar met een deuber zadel, ook geschikt voor brede paarden maar wel een andere prijsklasse.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 15:49

Laat het kopijzer nog wat breder maken van je huidige zadel .
Als t een fractie achterover ligt zou dit moeten kunnen.
Bespaart je bergen geld

Chasing Dreams ...
Zinti , My very own princess
Fanny, also a princess...
What a luck to have 2 of those Amazing girls
[*]2 wow dressuur zadels te koop [*]

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 15:51

Phrono schreef:
Kent & masters is toch de lederen variant van thorowgood? Ik heb mijn haflinger ruim 10 jaar geleden ingereden met een kent & masters cob zadel. Paste haar heel mooi, was een vsd model maar ik kon er zelf gewoon niet lekker in zitten. Wel een uitermate fijne pasvorm voor brede paarden! Inmiddels rijd ik haar met een deuber zadel, ook geschikt voor brede paarden maar wel een andere prijsklasse.

Inderdaad is kent en masters cob en thorowgood cob exact hetzelfde zadel maar dan wel ander materiaal.

Mooiste is natuurlijk met een zadelpasser samen passen.
Maar vaak passen de kent en masters/thorowgood Cob zadels érg mooi op dit type paarden.

Waar je ook naar kan kijken:
Edix softtree zadels.
Startrekk Dressuur/island(ja, boomloos, maar niet zoals bijvoorbeeld barefoot, veel meer vergelijkbaar met een gewoon dressuurzadel)
Masssimo, maar dit zadel heeft geen verwisselbaar kopijzer dus moet je weten welke boommaat je nodig bent.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 16:30

Ik heb een Tekna op mijn brede Haf liggen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 16:33

Mijn tank paste niet in wintec, torrowgood en denk ook niet in tekna enz want dat gaat allemaal even breed.
Massimo is hier de oplossing

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 17:35

De GFS Monarch gaat tot XXXXW en is er in een dressuur en VZH model. Deze zadels hebben een verwisselbaar kopijzer en zijn speciaal voor dit soort type paarden gemaakt :-) Afbeelding

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 17:38

Kun je daar wat meer over vertellen Kitty?

Dit is overigens mijn tank. 1.65m hoog en een kleine 800 kilo {:}
Afbeelding

Hier met de K&M van mijn jachtpaard. 18”, en het blijft nergens :=

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 17:53

Berdien schreef:
Kun je daar wat meer over vertellen Kitty?

Dit is overigens mijn tank. 1.65m hoog en een kleine 800 kilo {:}
[ [url=m/5IxkzG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier met de K&M van mijn jachtpaard. 18”, en het blijft nergens :=

Jazeker, wat wil je graag weten :-)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 17:56

Prijsklasse, materiaal en is het ook ergens te passen? :D

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 18:22

Berdien schreef:

Vanaf €1795,- deze zadels worden gemaakt in Engeland en zijn van leder met wol gevulde kussens. Ik ben hoofd verdeler in Nederland. Ze zijn nu te passen bij mij, Saddlery Heemskerk en Zadelmakerij Rispens.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 18:24

Bij extreem rond denk ik dat je met de zadels die je in je OP noemt al niet meer uit gaat Komen

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 18:29

Kitty_ schreef:
Berdien schreef:

Vanaf €1795,- deze zadels worden gemaakt in Engeland en zijn van leder met wol gevulde kussens. Ik ben hoofd verdeler in Nederland. Ze zijn nu te passen bij mij, Saddlery Heemskerk en Zadelmakerij Rispens.

Jammer, niets in de buurt van Groningen -O-

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 20:28

Wij hebben een kruising quarrer staan en die past op dit moment helemaal niets. Tig zadels geprobeerd, meerdere zadelmakers. Madam is niet te zwaar maar al haar vetjes zitten rond haar schoft. Wintec Wide kwam in ieder geval lang niet in de buurt.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.

Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 21:21

Voor mijn tinker x haflinger met rechte rug, rond geribt, amper schoft (al ligt die ook top op paarden met hoge schoft) had ik de Thowowgood endurance.
Deze heeft een rechte boom.
Overigens is het een vzh zadel met dressuur gerichte zweetbladen, maar je kon er super mee springen (eventueel waren er ook losse kuitwrongen bij de bestellen)

Cob model lag slecht, schoof naar voren. En boom was minder recht

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 21:40

Thorowgood - Kent & Masters - Fairfax

Zijn alle drie van dezelfde zadelbouer, de kopijzer s identiek. Waarbij Thorowgood de goedkoopste variant is en Fairfax de duurste met de meeste custom opties.

Ik heb alle drie de merken gebruikt en heb nu een Fairfax op mijn tank van een rongeribde jonge merrie liggen.

Afbeelding

Afbeelding

Ze hebben echt wel kopijzer tot een extreem grote maat mijn merrie heeft er nu een gele in zitten. Op de 2e foto zat er nog een rode in. En zie je dat die iets te krap lag, een week later werd het een witte en dan heb ik echt een groot en breed paard. Ze heeft een stokmaat van 1.80 en weegt een goede 850 kilo

Afbeelding

Het systeem is ideaal als je een paard hebt dat nog in de groei is, zoals de mijne, of een paard dat misschien wat moet afvallen, want je zit dan ook niet meteen aan een ander zadel vast.
Ik laat het elke keer door de zadelmaker aanpassen, bij mijn jonkie, gewoon elke paar maanden wordt het nagekeken. Dus mijn advies is wel om het door een goede zadelmaker aan te meten.

Ik kan me niet voorstellen dat TS haar paard zelfs de zilveren niet meer zou passen.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 21:42

Hier past dat dus niet.
De meeste ruggen lopen rond, die van mijn ruin soort van recht.
Mijn merrie heeft in geel gepast maar ondertussen ook niet meer.
Stokmaat hoeft daarbij zeker geen leidraad te zijn maar de vorm.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 21:49

Er valt niets van te zeggen, je hebt geen enkele foto gezien en dan nog moet je het irl beoordelen. De enige die er wat van kan zeggen is een gediplomeerd zadelpasser die bij het paard is, kopijzer kunnen kaal op het paard gepast worden voordat die in het zadel gemonteerd worden.

In welke regio zit je TS en welke kleur kopijzer zit er in de Thorowgood die je nu hebt?
Als je het zadel op de kop legt kun je tussen de kussens helemaal vooraan een los flapje leer optillen en de kleur van het huidige kopijzer zien. Als dat iets anders is dan zilver, kun je prima een zadelmaker laten komen om te kijken of het zadel met een ander kopijzer passend te krijgen is.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 21:53

Klopt je kunt er niets van zeggen.
Maar de titel extreem breed en de torrowgood passen bij mij niet in 1 zin.
Heel breed wel :D
En dan is er best veel keuze.

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-22 23:13

Jeetje, wat een boel reacties, dank jullie wel!!

Ik ga morgen alles even rustig lezen en er op reageren, maar zag nu al wel veel interessants tussen al jullie info, helemaal top!