Hoe kan je het beste omgaan met een hengst.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

DarDario

Hoe kan je het beste omgaan met een hengst.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-22 10:10

Hallo beste bokkers. Hoe gaat het daar vanuit de manege? :D
Ik loop de laatste tijd vaak rond op en plateland. Dat vind ik fijn. Ik doe dat om te ontspannen.
Nu gebeurde het mij onlangs dat ik een keer werd achtervolgt door een paard. Hij bleef mij maar achtervolgen achter de lijn.
Het was een warme droge dag geweest. Dus ik dacht ik geef hem al mijn water (Want ik had geen eten bij me, alleen water)
Paar dagen later liep ik weer op die plaats en ditmaal had ik wel expres eten meegenomen. Toen kwam hij weer naar me toe en ditmaal kwam er nog een tweede paard bij.
Ik probeerde het eten te geven maar ik was bang. Ik was bang dat ik gebeten zou worden. Veel van het eten viel dus ook op de grond. :')
Toen begon de hengt ook nog eens met zijn hoeven op de grond te stampen. Daar werd ik nog nerveuzer van. Uiteindelijk is het mij wel gelukt om alles te geven. Banaan, wortel, kropsla,
De derde dag wandelde ik daar weer en had weer eten meegenomen Ditmaal met het idee om niet bang te zijn om gebeten te worden. Ik gaf ze het eten en ze hebben er beiden dankbaar van gegeten. En ik werd niet gebeten. :') Maar ja...ik was toch nog steeds nerveus.
Mijn vraag is nu.. hoe groot is de kans eigenlijk dat een paard kan bijten? En is de kans groter bij een hengst?
Want ik vind paarden echt hele mooie dieren maar dan ben er zo bang voor als ze dichtbij komen. |( Dat vind ik dan wel jammer eigenlijk.

DarDario

Re: Hoe kan je het beste omgaan met een hengst.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-22 10:11

De TT is niet helemaal goed eigenlijk. Hoe kan je het beste omgaan met paarden in het algemeen. En vooral het beste voeren zonder gebeten te worden? Dat zou een betere TT zijn geweest.

Lieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 10:12

Geen eten geven aan een paard dat niet van jou is.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 10:12

Paarden niet zomaar voeren is een beter plan, tenzij je toestemming hebt van de eigenaar. Die kan je dan ook uitleggen hoe je dat het beste kunt doen.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

DarDario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-22 10:13

Lieke schreef:
Geen eten geven aan een paard dat niet van jou is.

En waarom dan niet? :')

DarDario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-22 10:14

Daihyo schreef:
Paarden niet zomaar voeren is een beter plan, tenzij je toestemming hebt van de eigenaar. Die kan je dan ook uitleggen hoe je dat het beste kunt doen.

Ik vind dat geen beter plan eigenlijk. Ik vond het juist leuk om eten te geven. Het was maar een klein beetje. Paar bananen en sla en 2 wortels. Dat is alles.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 10:16

Omdat het niet jouw paard is???

Je weet niet of het paard op een bepaald dieet zit omdat het gezondheidsproblemen heeft. En in situaties als deze leert het ook heel makkelijk gedragsproblemen aan (als ik me misdraag laat hij zijn eten vallen en heb ik eten, yay!)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 10:17

Omdat ze er ziek van kunnen worden. Mijn oude paard zou zelfs kunnen stikken van een boterham van graan vanwege een allergie.

Een paard achter een omheining zal je meest niet bijten als je doorloopt en niet pal naast de draad bijft lopen. Gewoon doorwandelen en doen of ze er niet zijn. Gewoon niet voeren is veel gezonder voor de paarden en loop je geen kans gebeten te worden

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 10:18

Omdat jij het leuk vindt is geen goede reden. Sommige paarden kunnen niet goed tegen bepaalde soorten eten, dan worden ze ziek. Of ze leren onbedoeld gedrag aan dat heel vervelend is. Gewoon niet doen als de eigenaar van de paarden niet heel duidelijk heeft gezegd dat het goed is.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 10:18

DarDario schreef:
Daihyo schreef:

Ik vind dat geen beter plan eigenlijk. Ik vond het juist leuk om eten te geven. Het was maar een klein beetje. Paar bananen en sla en 2 wortels. Dat is alles.

Ik als paardeneigenaar kan het NIET waarderen als je mijn paard eten zou geven. Ze krijgen genoeg te eten en teveel en verkeerd eten kunnen ze flink ziek van worden. Of zelfs dood aan gaan. Of strontvervelend tot gevaarlijk van worden door aangeleerd gedrag.
Gewoon niet doen dus. Ik geef jouw hond/kat/welk dier dan ook ook niet zomaar eten. Een paard is een eigendom van iemand. Daar blijf je gewoon vanaf.

https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 10:19

Omdat je onbedoeld iets kan geven wat niet goed is voor dat dier
Omdat veel dieren makkelijk teveel eten wat niet gezond is, en dus niet extra gevoerd mogen worden
Bij sommige dieren is dat nog belangrijker omdat ze overgevoelig kunnen zijn voor bijvoorbeeld suikers wat ontstekingen geeft (laminitis/hoefbevangenheid) en daarom op een schraal dieet staan. Als jij toch dingen met suikers geeft kunnen ze daar weer last van krijgen.
Omdat dieren daar verkeerde gewoonten door aan kunnen leren en opdringerig kunnen worden, die de eigenaar dan weer met moeite moet afleren.

Dus niet doen :)

DarDario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-22 10:23

karuna schreef:
Omdat ze er ziek van kunnen worden. Mijn oude paard zou zelfs kunnen stikken van een boterham van graan vanwege een allergie.

Kan je lezen? Ik had geen brood gegeven.

karuna schreef:
Een paard achter een omheining zal je meest niet bijten als je doorloopt en niet pal naast de draad bijft lopen. Gewoon doorwandelen en doen of ze er niet zijn. Gewoon niet voeren is veel gezonder voor de paarden en loop je geen kans gebeten te worden

Het was een freaking Banaan sla en wortel. Ik weet echt wel wat paarden wel en niet mogen eten hoor. Zo ver gaat mijn kennis van paarden dan ook wel weer. Dus dat paarden ziek worden van een banaan sla en een wortel is gewoon onzin.

Jij word toch ook niet ziek van een bord pasta in de avond? :')

DarDario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-22 10:24

Rex_Rolfo schreef:
Omdat jij het leuk vindt is geen goede reden. Sommige paarden kunnen niet goed tegen bepaalde soorten eten, dan worden ze ziek. Of ze leren onbedoeld gedrag aan dat heel vervelend is. Gewoon niet doen als de eigenaar van de paarden niet heel duidelijk heeft gezegd dat het goed is.

Dan moeten ze maar boorden plaatsen met verboden te voeren erop.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 10:25

Wortels en bananen bevatten veel suikers en er zijn wel degelijk paarden die daar ziek van kunnen worden. Hoefbevangenheid is bijvoorbeeld zo'n ziekte en daaraan kunnen paarden zelfs overlijden.

DarDario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-22 10:25

Daihyo schreef:
Ik als paardeneigenaar kan het NIET waarderen als je mijn paard eten zou geven.

Nou en. Het gaat nu niet om jouw paarden.

DarDario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-22 10:26

Kan ik gewoon een antwoord krijgen zonder een hele disscusie graag?

DarDario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-22 10:27

Balenciaga schreef:
Wortels en bananen bevatten veel suikers en er zijn wel degelijk paarden die daar ziek van kunnen worden. Hoefbevangenheid is bijvoorbeeld zo'n ziekte en daaraan kunnen paarden zelfs overlijden.

Bulshit. Als tussendoortje kunnen ze het prima krijgen. Van 1 banaan gaat een paard echt niet dood hoor. Ik vraag me af hoe je aan die kletskoek komt. :')

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 10:27

Waar is die popcornsmiley als je hem nodig hebt?

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 10:27

tuuuuurlijk.....
Heb jij een bord aan je huis gemonteerd waarop 'verboden om in te breken' staat?
Of loop je de hele dag met een bord om je nek waarop "verboden om in elkaar te slaan' staat?
Als je mijn ene paard bananen zou voeren dan wordt ze ziek

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 10:28

DarDario schreef:
Nou en. Het gaat nu niet om jouw paarden.

Dus je weet van wie het paard is? En je hebt toestemming gevraagd?

BaileyMix

Brol Brol Brol, volwassen mannen die topics openen op Bokt en direct ruzie zoeken zijn doorgaans een ....

Daihyo

DarDario schreef:
karuna schreef:

Kan je lezen? Ik had geen brood gegeven.

karuna schreef:

Het was een freaking Banaan sla en wortel. Ik weet echt wel wat paarden wel en niet mogen eten hoor. Zo ver gaat mijn kennis van paarden dan ook wel weer. Dus dat paarden ziek worden van een banaan sla en een wortel is gewoon onzin.

Jij word toch ook niet ziek van een bord pasta in de avond? :')

Een freaking banaan en wortel kunnen anders wel dodelijk zijn voor een paard dat gevoelig is voor hoefbevangenheid. Gewoon niet voeren. Punt. Ik ga toch ook niet zomaar in jouw auto rijden? Of jouw huis binnen lopen en aan je spullen zitten? Bloemen plukken uit je tuin?

Loody

Is dit een serieuze vraag? %)

DarDario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-22 10:28

Shadow0 schreef:
Omdat je onbedoeld iets kan geven wat niet goed is voor dat dier
Omdat veel dieren makkelijk teveel eten wat niet gezond is, en dus niet extra gevoerd mogen worden
Bij sommige dieren is dat nog belangrijker omdat ze overgevoelig kunnen zijn voor bijvoorbeeld suikers wat ontstekingen geeft (laminitis/hoefbevangenheid) en daarom op een schraal dieet staan. Als jij toch dingen met suikers geeft kunnen ze daar weer last van krijgen.
Omdat dieren daar verkeerde gewoonten door aan kunnen leren en opdringerig kunnen worden, die de eigenaar dan weer met moeite moet afleren.

Dus niet doen :)

Zou je misschien ook nog een antwoord kunnen geven op mijn vraag aub?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 10:29

Afbeelding

Blijft toch mooi hoe makkelijk Bokt zich op de kast laat jagen door iemand die duidelijk alleen post om te trollen. :') Het leven is zoveel mooier als je jezelf en de wereld niet zo serieus neemt.