Sky_As schreef:Nou echt he?
Daarbij, vind ik het feit dat er altijd maar "korte" zadels geadviseerd wordt ook iets om van te zeggen.
Een ruiter kan beter in een zadel zitten waar ze wat ruimte over heeft aan de achterkant, dan een zadel waar je helemaal klem zit omdat die wellicht net wat te klein is.
Een open zit zal een paard veel minder last van krijgen, dan verkorte kussens waarbij je met je gewicht bijna boven het uiteinde van de kussens zit, dat lijkt me veel meer druk geven, dan een zadel die wellicht wat langer (misschien zelfs iets te lang is), maar waarbij de druk van de ruiter wel mooi in het midden verdeeld is.
"vroeger" met de plattere stubens, Passiers en kieffers, kreeg je bijna nooit problemen en dat paste bijna overal op.
Ik heb voor mijn ronde d pony zonder schoft momenteel een heel oud stubben siegfried zadel. Zit echt nog meer dan prima, en is tot nu toe het enige zadel, wat niet op zijn hals beland met rijden. Dus voor nu, doe ik het daar gewoon mee (dus die richting zou je op kunnen kijken, en die zijn tweedehands ook echt prima betaalbaar, de oudere zelfs binnen je wat krappe budget).
Als mijn pony uitgegroeid is wil ik graag een Custom op maat laten maken, maar voor nu, doen we het mooi hier mee.
waarom sluit het ene het andere uit? Als je niet in het zadel past dat op je pony past. Dan pas je dus niet meer op de pony ongeacht of je 25kg weegt of 85.
Zadel moet passen voor paard én ruiter. Als dit paard maar een kort zadeltje kan hebben zal daar een ruiter op moeten die daar in past.
Zeker ivm budget zou ik ook meer naar VZ zadels kijken. Die voldoen veelal prima als springzadel. Ik zie zat springruiters met een VZ zadel rijden vaak idd zonder dat ze het beseffen zoals nog iemand hier in het topic.