Singel voor 'buikig' paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pallatin

Berichten: 2517
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Singel voor 'buikig' paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 20:55

Lyona, vat het aub niet verkeerd op maar zou je dan niet eerst een goed passend zadel moeten vinden? Wat je omschrijft dat na een paar minuten alles zover naar voren is geschoven dat je opnieuw moet zadelen dan is dit gewoon niet goed en dat kan een singel niet oplossen ben ik bang….
Helpt ook niet dat je haf op de foto’s nog overbouwd lijkt te zijn. Hele leuke haf trouwens….

MyWishMax

Berichten: 25409
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 21:07

Die singel zou bij mijn paard ook niet werken, nee. Lijkt net wat te weinig verschil of ruimte naar achteren? Nu moet het zadel alsnog wel passen. Ik had problemen met naar voren schuiven met volledig rechte singel, omdat het echt wel veel cm scheelde. Bij wijze van spreken bleef het liggen als de singel heel los zat en ging schuiven als ik aansingelde. Met andere singel trekt het niet naar voren, maar als het dan schuift is het zadelmaker tijd. Dus wat hierboven gezegd wordt is wel extreem belangrijk.

Ik heb zo'n type, waarbij de afstand tussen singelplek / de ronding en de stoten en gespen groter is. (Mijn singels geen links van, wel van vorige singel. Dat is de passier) misschien zit er wat tussen?

https://www.agradi.nl/kieffer-singel-comfort-zwart.htm

https://www.agradi.nl/passier-singel-le ... avanna.htm

https://www.agradi.nl/horka-dressuursin ... zilver.htm

https://www.agradi.nl/horka-singel-anat ... zilver.htm

pluisje88

Berichten: 8099
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Singel voor 'buikig' paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 21:26

Ik ben bij mijn buikige merrie super blij met de wintec cair dressuursingel. Ze is op alle singles boos met aansingelen maar met deze niet.

different1
Berichten: 3645
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 21:26

Je singelstoten liggen vrij ver naar achter, hierdoor trekt het naar voren omdat (iig de voorste singelstoot) ter hoogte van de singelgroeve "wil" liggen.
Is er een mogelijkheid de singelstoten verder naar voren te plaatsen?
Ik ben er inmiddels wel achter dat het echt een en-en verhaal is en je van wsn singel geen wonderen kan en mag verwachten.

SandraWierda

Berichten: 1426
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 21:31

Pallatin schreef:
SandraWierda schreef:
Kudde en Anastasia24 Goed te horen dat hij bevalt. Ik kijk hier al tijdje naar maar tja de prijs he

Nu heb ik een singel geprobeerd die langer was 60 ipv 55 (zoals op de foto) maar die 60 viel echt groter uit dan 5cm groter, ik denk ivm elastiek. Zat meteen aan beide kanten 2 gaatjes hoger. Dus nu zit ik heel veel te twijfelen over de goede maat.


2 gaatjes op aan beide kant is denk ik in jouw nog te weinig ;)


Daarom, ik weet even niet welke lengte ik dus wel moet hebben van de edix.

Bielsje

Berichten: 1402
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 22:45

SandraWierda schreef:
Pallatin schreef:

2 gaatjes op aan beide kant is denk ik in jouw nog te weinig ;)


Daarom, ik weet even niet welke lengte ik dus wel moet hebben van de edix.


Hij is vrij dik iig en ik heb het idee dat hij daardoor wat korter valt, ik had hem 5cm langer besteld dan mijn memory foam singel maar ik kwam niet hoger uit, misschien zelfs ietsjes lager...

Anastasia24

Berichten: 2723
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 00:07

Ik ben het wel eens met Pallatin, past je zadel? Ik rijd boomloos (ghost, zadelpasser bijgeweest) en die schuift geen enkele centimeter, heb er zelfs in galop naast gehangen tijdens een val maar het zadel, die lag recht(en op z'n plek).
Misschien nog eens na laten kijken. Mijn zadelpasser had ook de singel die ik nu heb geadviseerd, misschien dat je dan samen kunt kijken.

miereneter

Berichten: 2577
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 07:46

SandraWierda schreef:
Wat vinden jullie dan van de EDIX crescent girth?
[ [url=m/VMyH9c.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik ben fan van deze singel. Kan hem nu niet gebruiken omdat ik tijdelijk een veelzijdigheidszadel heb, maar deze singel is van geweldige kwaliteit en voor mijn paard de perfecte pasvorm (buikige Arabier). Elastiek is heel erg stevig, ideaal.

Voor het veelzijdigheidszadel heb ik nu een Prolite, die ligt ook goed.

Lyona

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Singel voor 'buikig' paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-22 11:31

Ik ga er dan zeker een zadelpasser bij halen. Wie weet helpt dat. Hoewel ik meerdere zadels op hem heb geprobeerd, alles schuift. Naar voren schuift het dan. Het wordt echt naar voren getrokken door meneers buikje....

Singelschoten verder naar voren kan ik proberen! Dan zit het lekkerder lijkt me!

Bedankt voor alle tips!

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 11:41

Hier ook iemand met een buikig paard. Ik heb nu een maansingel van BR en 1 van Mattes. Paard reageerd niet meer met aansingelen en zadel glijd niet meer naar voren

SandraWierda

Berichten: 1426
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 11:59


Pallatin

Berichten: 2517
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 21:31

Lyona schreef:
Ik ga er dan zeker een zadelpasser bij halen. Wie weet helpt dat. Hoewel ik meerdere zadels op hem heb geprobeerd, alles schuift. Naar voren schuift het dan. Het wordt echt naar voren getrokken door meneers buikje....

Singelschoten verder naar voren kan ik proberen! Dan zit het lekkerder lijkt me!

Bedankt voor alle tips!

Goed dat je er een zadelpasser bij haalt. Een goed passend zadel is voor jullie beiden van groot belang. Ik ben ook 2 jaar bezig geweest met het vinden van een goed passend zadel…en toen ik een prachtig maatzadel had laten aanmeten wat geweldig op m’n paard lag zat ik er zelf toch niet goed in…dus nu maatzadel nummer 2… :+ En ik heb verder echt 0 verstand van boomloze zadels maar ik het op de foto’s zo groot lijken je zadel…komt t nou voorbij de laatste rib?

SofiaK
Berichten: 7
Geregistreerd: 29-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 21:15

miereneter schreef:
SandraWierda schreef:
Wat vinden jullie dan van de EDIX crescent girth?
[ [url=m/VMyH9c.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik ben fan van deze singel. Kan hem nu niet gebruiken omdat ik tijdelijk een veelzijdigheidszadel heb, maar deze singel is van geweldige kwaliteit en voor mijn paard de perfecte pasvorm (buikige Arabier). Elastiek is heel erg stevig, ideaal.

Heb je een foto v je paard met de Edix singel aub? Ik heb ook een arabier.
Welke maat v singel heb je?
Voor het veelzijdigheidszadel heb ik nu een Prolite, die ligt ook goed.

Hieperdi
Berichten: 2581
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 18:12

Ik geef dit topic een schopje. Ik heb op t moment een harry’s horse freefit singel. Deze
https://www.agradi.nl/harrys-horse-dres ... -zwart.htm

Maar ik heb ook een wat rondgeribte kwpn paard waarvan de singelgroef ook naar voren ligt. Hij heeft een aardige grasbuik op t moment wat ook niet mee werkt. 14 november ga ik voor een ander zadel kijken. Dus ook een andere singel.

Iemand tips voor een fijne singel?
Mijn bolle sjonnie. Ja ik weet het te dik. Altijd lastig bij hem vanwege 24/7 op de wei van mei tm november. Zadel schuift verder niet gelukkig.

Deze foto is van nu
Afbeelding
Deze van afgelopen voorjaar
Afbeelding

Kidde
Berichten: 3465
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Singel voor 'buikig' paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 09:44

De Edix Crescent vind ik zelf een aanrader :j

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 15:50

Hieperdi schreef:
Ik geef dit topic een schopje. Ik heb op t moment een harry’s horse freefit singel. Deze
https://www.agradi.nl/harrys-horse-dres ... -zwart.htm

Maar ik heb ook een wat rondgeribte kwpn paard waarvan de singelgroef ook naar voren ligt. Hij heeft een aardige grasbuik op t moment wat ook niet mee werkt. 14 november ga ik voor een ander zadel kijken. Dus ook een andere singel.

Iemand tips voor een fijne singel?
Mijn bolle sjonnie. Ja ik weet het te dik. Altijd lastig bij hem vanwege 24/7 op de wei van mei tm november. Zadel schuift verder niet gelukkig.

Deze foto is van nu
[ [url=m/XhDV7z.jpg]Afbeelding[/url] ]
Deze van afgelopen voorjaar
[ [url=m/CW95FK.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ten eerste, je huidige singel is veel te kort. Waar op de foto de punt van de zweetplek eindigt, is de hoogte waarop je gespen minimaal moeten liggen, liefst nog 5 cm hoger, dat betekend dat je een singel nodig hebt die tussen de gespen 15-20 cm langer is (even afhankelijk van waar de gespen op je huidige singel liggen). Heb je ook een foto opgezadeld en aangesingeld?

Vanwege de vorm van de buik is een crescent singel te adviseren, zoek naar een singel die rond is over de gehele lengte, waarbij de gespen niet recht tegenover elkaar liggen, maar schuin (mee liggen in de bochtvorm van de singel.

Hier een topic waar veel singeladvies gegeven wordt:
[HAR] Toch maar een andere singel??

En hier nog wat uitgebreide uitleg over hoe je de juiste lengte singel en pasvorm voor jouw paard kunt vinden:
[VN] [AG] Past mijn singel wel? Over te korte singels en het gevolg daarvan

Hieperdi
Berichten: 2581
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 15:55

Daphara schreef:
Hieperdi schreef:
Ik geef dit topic een schopje. Ik heb op t moment een harry’s horse freefit singel. Deze
https://www.agradi.nl/harrys-horse-dres ... -zwart.htm

Maar ik heb ook een wat rondgeribte kwpn paard waarvan de singelgroef ook naar voren ligt. Hij heeft een aardige grasbuik op t moment wat ook niet mee werkt. 14 november ga ik voor een ander zadel kijken. Dus ook een andere singel.

Iemand tips voor een fijne singel?
Mijn bolle sjonnie. Ja ik weet het te dik. Altijd lastig bij hem vanwege 24/7 op de wei van mei tm november. Zadel schuift verder niet gelukkig.

Deze foto is van nu
[ [url=m/XhDV7z.jpg]Afbeelding[/url] ]
Deze van afgelopen voorjaar
[ [url=m/CW95FK.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ten eerste, je huidige singel is veel te kort. Waar op de foto de punt van de zweetplek eindigt, is de hoogte waarop je gespen minimaal moeten liggen, liefst nog 5 cm hoger, dat betekend dat je een singel nodig hebt die tussen de gespen 15-20 cm langer is (even afhankelijk van waar de gespen op je huidige singel liggen). Heb je ook een foto opgezadeld en aangesingeld?

Vanwege de vorm van de buik is een crescent singel te adviseren, zoek naar een singel die rond is over de gehele lengte, waarbij de gespen niet recht tegenover elkaar liggen, maar schuin (mee liggen in de bochtvorm van de singel.

Hier een topic waar veel singeladvies gegeven wordt:
[HAR] Toch maar een andere singel??

En hier nog wat uitgebreide uitleg over hoe je de juiste lengte singel en pasvorm voor jouw paard kunt vinden:
[VN] [AG] Past mijn singel wel? Over te korte singels en het gevolg daarvan

Als ik aansingel dan zit ik op gaatje 4 of 5. Volgens mij is hij niet tekort. Anders zou ik op gaatje 1 uitkomen

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 15:58

Ik geef mijn oordeel op basis van de zweetplek en die eindigt op de hoogte waar minimaal de gespen horen te liggen. Waar de gespen van een singel horen te liggen heeft niets te maken met het aantal gaatjes op de singelstoten, maar met het postuur van je paard, de zenuwbanen en spieren.

Lees de laatste link even na, daarin staat het echt heel uitgebreid uitgelegd.

Veel mensen rijden met een (veel) te korte dressuursingel, je bent niet de enige.

Hieperdi
Berichten: 2581
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 16:01

Daphara schreef:
Ik geef mijn oordeel op basis van de zweetplek en die eindigt op de hoogte waar minimaal de gespen horen te liggen. Waar de gespen van een singel horen te liggen heeft niets te maken met het aantal gaatjes op de singelstoten, maar met het postuur van je paard, de zenuwbanen en spieren.

Lees de laatste link even na, daarin staat het echt heel uitgebreid uitgelegd.

Veel mensen rijden met een (veel) te korte dressuursingel, je bent niet de enige.

Wacht ik heb er even een foto van.
Afbeelding
En dit is mijn zadel
Afbeelding

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 16:11

Nogmaals, je singel is echt veel te kort.

Als je een standfoto’s van je paard opgezadeld kunt laten zien, dan kan ik aangeven op welke hoogte daar je gespen horen te liggen en welke maat je het beste kunt nemen.

Hier even op de zweet foto, dit is de hoogte waarop je gespen zouden moeten liggen.

Afbeelding

Lees aub het bokt artikel in de link die ik eerder plaatste even door, daarin wordt het echt heel duidelijk uitgelegd.
Laatst bijgewerkt door Daphara op 09-10-23 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Hieperdi
Berichten: 2581
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 16:12

Daphara schreef:
Nogmaals, je singel is echt veel te kort.

Als je een standfoto’s van je paard opgezadeld kunt laten zien, dan kan ik aangeven op welke hoogte daar je gespen horen te liggen en welke maat je het beste kunt nemen.

Hier even op de zweet foto, dit is de hoogte waarop je gespen zouden moeten liggen.

[ [url=m/1utr3g.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh heel erg bedankt voor je inzien! Singel mag dus 5 cm langer?

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 16:18

Hieperdi schreef:
Daphara schreef:
Nogmaals, je singel is echt veel te kort.

Als je een standfoto’s van je paard opgezadeld kunt laten zien, dan kan ik aangeven op welke hoogte daar je gespen horen te liggen en welke maat je het beste kunt nemen.

Hier even op de zweet foto, dit is de hoogte waarop je gespen zouden moeten liggen.

[ [url=m/1utr3g.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh heel erg bedankt voor je inzien! Singel mag dus 5 cm langer?


Een singel wordt gemeten tussen de gespen, dus meet de afstand bij jouw singel tussen de gespen op, dan weet je wat je uitgangspunt is.
Aangezien jouw singel nog wat lusjes en dergelijke boven de gespen hebt liggen, gok ik dat die 15-20 cm langer moet, dat is vanuit de hoek niet goed te zien, daarvoor heb ik een standfoto nodig als met die zweetplek, alleen dan opgezadeld en aangesingeld.

Zoek naar een singel met de gespen op het uiteinde. Ik zou simpel beginnen, zoals deze:

https://www.agradi.nl/kerbl-singel-anat ... -zwart.htm



Lees aub het bokt artikel in de link die ik eerder plaatste even door, daarin wordt het echt heel duidelijk uitgelegd.