Witte plekken naast schoft

Moderators: Coby, Dyonne, Nicole288, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

LiannePuthzy

Witte plekken naast schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-22 19:09

Afgelopen week viel het mij op dat mijn paard witte plekken naast zijn schoft krijgt aan bijde kanten. De witte haren op zijn schoft had hij toen ik hem kocht.
2 maanden geleden is mijn zadelpasser geweest, en toen lag het zadel volgens mijn zadelpasser nog goed. Zadelpasser is nu op vakantie maar ik laat hem weer komen zodra hij weer terug is.
Kan dit altijd door het zadel komen of zijn er nog andere mogelijkheden? Kan een paard (7 jaar) zich dusdanig snel ontwikkelen dat een zadel binnen 2 maanden zo gaat knellen dat er drukplekken ontstaan? Zadel komt er uiteraard niet meer op totdat zadepasser is geweest.
Huidige zadel heb ik sinds april
Afbeelding

Puthzy 1996~07-07-2020
Pinokio 15-05-2015

Strooigoed

Flubberboot

Re: Witte plekken naast schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 19:12

Een paard kan zich wel enorm snel ontwikkelen dat het zadel enorm snel niet meer past. Een vorig paard van mijn moeder was van een boommaat small naar een extra wijd gegaan in 6 maanden. Geen idee of 2 maanden lang genoeg is om dit soort plekjes te geven maar zou ook kunnen dat het zadel toen niet helemaal goed aangemeten is :)

Pedro <3 B+13

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 19:27

Als de plekken op de schoft zitten, knelt het zadel niet, maar is het te wijd, en dus raakt de boom de schoft.

En er lijkt een kuil te zitten achter de schoft, dus ik denk idd niet dat je zadel past. Ik vermoed dat het te wijd is.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-22 19:31

Avalanche schreef:
Als de plekken op de schoft zitten, knelt het zadel niet, maar is het te wijd, en dus raakt de boom de schoft.

En er lijkt een kuil te zitten achter de schoft, dus ik denk idd niet dat je zadel past. Ik vermoed dat het te wijd is.

De boom raakt sowieso niet vanaf boven de schoft, tussen er passen meerdere vingers tussen de schoft en het zadel als ik erop zit
Afbeelding
Het gaat echt om de omcirkelde plek, welke hij ook aan de andere kant heeft, de andere witte plek had hij al voordat hij van mij was

Puthzy 1996~07-07-2020
Pinokio 15-05-2015

Strooigoed

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 19:37

Ik kan niet heel goed zien waar precies de plekken zitten, maar dit lijkt inderdaad wel door het zadel te kunnen komen.
Heb je dit paard+zadel al lang? Is er iets veranderd in de afgelopen tijd, qua training oid.?
Het kan van het huidige zadel zijn, maar het kan ook eerder al ontstaan zijn en nu met verharen zichtbaar worden.

Edit: Toch heeft avalanche wel "gelijk" maar zij heeft het niet over de bovenkant maar over de zijkanten. De kans is groot dat het zadel daar wel "raakt" dit is niet de beste foto maar geeft een idee, je wilt dat de hoek van het zadel gelijk is met de hoek van het schouderblad van je paard.
Als deze hoek te groot is(of om andere reden bijvoorbeeld bespiering die minder is) kan je druk krijgen bovenaan waar jij nu witte plekken hebt.
Afbeelding

Niet alle dwalers bennen verdwaald

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-22 19:40

siskeh schreef:
Ik kan niet heel goed zien waar precies de plekken zitten, maar dit lijkt inderdaad wel door het zadel te kunnen komen.
Heb je dit paard+zadel al lang? Is er iets veranderd in de afgelopen tijd, qua training oid.?
Het kan van het huidige zadel zijn, maar het kan ook eerder al ontstaan zijn en nu met verharen zichtbaar worden.

Edit: Toch heeft avalanche wel "gelijk" maar zij heeft het niet over de bovenkant maar over de zijkanten. De kans is groot dat het zadel daar wel "raakt" dit is niet de beste foto maar geeft een idee, je wilt dat de hoek van het zadel gelijk is met de hoek van het schouderblad van je paard.
Als deze hoek te groot is(of om andere reden bijvoorbeeld bespiering die minder is) kan je druk krijgen bovenaan waar jij nu witte plekken hebt.
[ [url=m/s4bHLg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Paard heb ik nu 2 jaar, zadel heb ik sinds april. Daarvoor een ander zadel gebruikt. Sinds mei staat hij dag en nacht buiten tot oktober. 2 maanden geleden is het zadel alleen voor wat opgevuld, verder is er niets aan gedaan

Puthzy 1996~07-07-2020
Pinokio 15-05-2015

Strooigoed

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 19:57

Ik zou een andere zadelpasser laten komen. Dit moet echt niet kunnen.

They tried to bury me.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 20:08

Ik durf er echt niets zinnigs over te zeggen zonder het hele verhaal van het paard, plus het zadel gezien te hebben ;)
Als de bovenlijn minder is geworden in de laatste 2 maand, of er iets met dekjes of onderleggers mis gaat kan er van alles gebeuren.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 20:11

Als het zadel twee maanden geleden alleen voor is opgevuld en de witte haren zijn nieuw dan ben ik bang dat het hem wel in die opvul beurt zit van twee maanden geleden.

Niet banketstaaf maar poetsen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 20:18

Ik heb wel een trucje geleerd van een ouwe rot mbt zadels. Of het werkt bij jou weet ik niet maar je kunt het proberen.
Zadel er kaal opleggen , op de goede plek. Zonder singel dus gewoon los.
Ga er een beetje schuin voor staan. Zadel met één hand vasthouden aan zweetblad en met je ogen dicht met je andere hand vlak er onderdoor gaan. Dan voel je precies op de plek waar je de meeste weerstand voelt waar het te strak ( of te wijd) zit.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-22 20:36

BigOne schreef:
Ik heb wel een trucje geleerd van een ouwe rot mbt zadels. Of het werkt bij jou weet ik niet maar je kunt het proberen.
Ga er een beetje schuin voor staan. Zadel met één hand vasthouden aan zweetblad en met je ogen dicht met je andere hand vlak er onderdoor gaan. Dan voel je precies op de plek waar je de meeste weerstand voelt waar het te strak ( of te wijd) zit.

Dit heb ik inderdaad gedaan, alleen zonder ogen dicht te doen, voelde wel een stuk meer weerstand op en rond de plekken met witte haren

Puthzy 1996~07-07-2020
Pinokio 15-05-2015

Strooigoed

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 20:42

Ts, ik vertrouw zadelpassers nooit zomaar, dat is voor een reden, zoveel doen maar wat. Ik geef als tip zelf heel, heel veel onderzoek te doen, je erin te verdiepen(ook in hoe een paard pijn uit, zodat je verandering (sneller) kan opmerken.) Je kunt behoorlijk veel zelf.
En ja, ook een andere zadelpasser laten komen. Als je al weerstand voelt, past het zadel dus niet(meer).

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-22 20:47

Anastasia24 schreef:
Ts, ik vertrouw zadelpassers nooit zomaar, dat is voor een reden, zoveel doen maar wat. Ik geef als tip zelf heel, heel veel onderzoek te doen, je erin te verdiepen(ook in hoe een paard pijn uit, zodat je verandering (sneller) kan opmerken.) Je kunt behoorlijk veel zelf.
En ja, ook een andere zadelpasser laten komen. Als je al weerstand voelt, past het zadel dus niet(meer).

Dat laatste dacht ik inderdaad al, zadel komt sowieso niet meer op de rug. Ik weet een beetje de basisprincipes waarnaar je moet kijken of een zadel nog goed ligt, maar ik vertrouw ook op de zadelpasser, en zeker als deze net is geweest let ik daar zelf niet echt meer op, vaak pas weer na een maand of 4 a 6 weer, en voel ook regelmatig de rug af op de manier hoe Iris van Gulik en Aimee de rooij het op hun insta account hebben uitgelegd. Hier nooit pijn reacties op gekregen. Paard is ook nooit nijdig bij opzadelen, singel vastmaken en aansingelen. Enige wat hij afgelopen 2 weken heeft gedaan is een paar keer geweigerd voor een hindernis. Dit doet hij normaal eigenlijk nooit, maar ook dat kan natuurlijk meer redenen hebben dan het zadel

Puthzy 1996~07-07-2020
Pinokio 15-05-2015

Strooigoed

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 21:42

LiannePuthzy schreef:
BigOne schreef:

Dit heb ik inderdaad gedaan, alleen zonder ogen dicht te doen, voelde wel een stuk meer weerstand op en rond de plekken met witte haren

Dan weet je genoeg, druk plekken. Slecht dat je zadelpasser dit niet goed genoeg gecontroleerd heeft .

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 22:42

Dit kan heel goed een drukplek te zijn, maar hoeft niet per se van de laatste 2 maanden te zijn. Is ze toevallig nu in de rui gegaan? Dan kan namelijk de schade naar boven komem die is ontstaan sinds de afgelopen rui.

Mooi voorbeeld was een merrie die drukplekken had gekregen van een geboortesingel, maar de witte haren kwamen pas toen ze na haar zwangerschapsverlof weer onder het zadel kwam. Eigenaresse dacht dus zadel, want dat was de laatste verandering, maar de vorm kwam precies overeen met de singel. Zat dus ook een paar maanden tussen.

Het zou dus goed kunnen dat je zadel voor die passessie wel heel slecht lag, maar dat nu pas zichtbaar wordt. Zou alleen wel netjes zijn als de zadelmaker daar wat over had gezegd.

Verder is het weinig te zeggen over of het op dit moment past, maar vergeet niet dat witte haren een traag symptoom zijn.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-22 09:01

Bowo schreef:
Dit kan heel goed een drukplek te zijn, maar hoeft niet per se van de laatste 2 maanden te zijn. Is ze toevallig nu in de rui gegaan? Dan kan namelijk de schade naar boven komem die is ontstaan sinds de afgelopen rui.

Mooi voorbeeld was een merrie die drukplekken had gekregen van een geboortesingel, maar de witte haren kwamen pas toen ze na haar zwangerschapsverlof weer onder het zadel kwam. Eigenaresse dacht dus zadel, want dat was de laatste verandering, maar de vorm kwam precies overeen met de singel. Zat dus ook een paar maanden tussen.

Het zou dus goed kunnen dat je zadel voor die passessie wel heel slecht lag, maar dat nu pas zichtbaar wordt. Zou alleen wel netjes zijn als de zadelmaker daar wat over had gezegd.

Verder is het weinig te zeggen over of het op dit moment past, maar vergeet niet dat witte haren een traag symptoom zijn.

Kan een zadel dan binnen 2,5 maand zo beroerd gaan liggen? Zadel is in april aangemeten/gekocht en halverwege juni weer gecontroleerd

Puthzy 1996~07-07-2020
Pinokio 15-05-2015

Strooigoed

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 09:11

Het zadel was toch iets opgevuld ? En ja, na 10 weken flinke druk op een plek zonder goede doorbloeding kan dat, voorbeelden genoeg van mensen die beenbeschermers vergeten af te doen, door wat vollopen van de benen op stal knellen ze en een poos later mooie witte streepjes op de benen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 09:49

Het lijkt me de plek waar de schouder onder het zadel door beweegt.
Als je bij aftasten hier al meer druk voelt begrijp ik ook dat je paard weigert om te springen, de schouder wordt dan belemmert.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 21:10

LiannePuthzy schreef:
Bowo schreef:

Kan een zadel dan binnen 2,5 maand zo beroerd gaan liggen? Zadel is in april aangemeten/gekocht en halverwege juni weer gecontroleerd

Daar durf ik geen uitspraak over te doen. Een paard kan wel in 2 maand zeker dusdanig veranderen dat een zadel niet meer past, maar zo erg dat ze witte plekken krijgen? Geen idee.
Voornamelijk jonge paarden, paarden die intensief getraind worden, paarden die ineens op een andere manier getraind worden en paarden die na een periode van rust weer getraind worden kunnen erg snel veranderen.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 22:41

Art_Ificious schreef:
Het lijkt me de plek waar de schouder onder het zadel door beweegt.
Als je bij aftasten hier al meer druk voelt begrijp ik ook dat je paard weigert om te springen, de schouder wordt dan belemmert.

Inderdaad, volgens mij is deze plek ook waar het schouderblad het zadel raakt. Het schouderblad moet echt genoeg ruimte hebben om soepel omder het zadel door te bewegen, anders krijg je niet alleen vervaging in de vacht maar slijt ook het schouderblad zelf aan de bovenkant af. Heb wel eens een skelet gezien van een paard waarbij veel schade aan het bot te zien was.

Ik rijd al lang boomloos dus mijn kennis over boomzadels is wat weggezakt, maar was er niet de stelregel dat het zadel een handbreedte achter het schouderblad moet liggen?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 22:56

Klopt, moet ook. Ik heb een zadel met een lateraal flexibele boom, die door de beweging van de schouder letterlijk weggeduwd wordt, zodat daar geen wrijving kan ontstaan.

Veel zadel hebben een boompunt die vrijwel recht naar beneden loopt. Anatomisch is dit niet ideaal, en geeft een rondere vorm veel meer schoudervrijheid omdat de schouder eronder beweegt. Want zelfs al ligt je zadel een handbreedte achter de boom, de schouder beweegt natuurlijk, en maakt veel grotere bewegingen dan die handbreedte.

They tried to bury me.

Nielojram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 17:11

Je ziet deze plekjes vaak verschijnen als het paard een onlangs goed aangemeten zadel heeft gekregen.
Hierdoor krijgt de plek weer 'lucht' en kan de huid ( en de vacht) weer herstellen. Dan komt er eerst even de 'pijn' weer uit, dmv witte haren. Zeker nu ze weer in pels-wisseling zijn. ( wintervacht)
Als jij weet dat je huidige zadel past, en het blijft monitoren op passen, is dit in de zomervacht helemaal weg.

Je ziet/zag bij manege paarden vaak van die hele witte kleine plekken rondom de schoft, dit komt vaak door de beugelriemhaken die naar binnen zijn gebogen icm een dikke klonterende vulling eronder. Dat is dan echt een drukking.

Bij de tienduizend ga ik offline.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 17:28

De plek lijkt op de foto’s ook iets ingevallen, klopt dat?

Ik had er persoonlijk sowieso een andere zadelmaker bij gehaald. Het is zo lastig iemand op z’n blauwe ogen te vertrouwen. Je bent echt niet de eerste en ook zeker niet de laatste, die een zadel koopt en laat aanmeten, die voor geen meter past.

I am because you were

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 09:26

Witte haren zie je pas na een aantal maanden, vaak met verharen. Het groeit namelijk van binnen uit, het duurt een tijd voordat de witte haren zichtbaar zijn (kan dus best zijn dat het nog wat erger wordt, even tegen de haren in vegen dan zie je het vaak wel). En als ze verdwijnen vaak ook pas weer met de volgende verharing, mits het probleem is opgelost. Hoe was de conditie van jou paard zo'n 3 maanden terug? Heb je in die periode langere ritten gemaakt?

Edelweiss Saddlery - MSFC Gediplomeerd

Website · Facebook · Instagram · Etsy

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie