Aparte bulten onderkant zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Gitana

Aparte bulten onderkant zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-22 16:01

Na twijfelen wil ik toch even een topic openen hierover :)
First of all, volgende week ga ik langs de zadelmaker en dit zadel wordt op dit moment niet gebruikt.

Het gaat om het volgende
Ik heb een tweedehands Kieffer gekocht, deze is aangepast aan mijn merrie. Ik was wat skeptisch maar de betreffende zadelmaker zei mij dat ik mij echt geen zorgen hoef te maken om de bultjes die aan de onderkant van mijn zadel zitten, want die zou het paard niet voelen.

Mijn merrie werd al snel ietsje breder en hier is het zadel ook op aangepast. Hij lag weer goed, maar toen merkte ik ineens dat ze er toch niet lekker onder loopt. Ik vraag me af of het toch niet door die bultjes kan komen.
De zadelmaker heeft de bultjes wel bekeken en het blijkt leer te zijn van een zadel blad. De boom is zeker niet gebroken! Achteraf vind ik het wat vaag dat ze niet alsnog verwijderd zijn, maargoed.

Mijn vraag: Heeft iemand dit wel eens gezien bij een zadel? Zou dit een productiefout zijn?
Ik hoop dat er ook (ex) zadelmakers of passers reageren :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Gitana op 27-08-22 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Zinzi_jewel

Re: Aparte bulten onderkant zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 16:04

Dit is gewoon NIET goed .
Is wellicht oude vulling die is gaan klonteren . Dit zadel zou helemaal leeggehaald moeten worden en met nieuwe wol opgevuld .

Chasing Dreams

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-22 16:06

Ja raar he? Het is geen vulling, het is een stuk leer. Is het wel te zien op de foto’s?
Nieuwe vulling komt er inderdaad sowieso in want die is qua leeftijd aan vervanging toe

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 16:06

bulten onder je zadel is nooit goed en is vaak kwestie van oude of slechte vulling, zie alleen niet wat je bedoeld op je fotos.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-22 16:07

Oke ik ga even een nieuwe foto erop zetten en omcirkelen wat ik bedoel.
De vulling heeft geen bulten namelijk..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 16:08

Dat zal inderdaad leer zijn, dat zie je wel vaker.
Kieffer zadels zijn niet echt top of the art kwa opbouw als ik het even wat lomp mag zeggen.
Maar bij een ouder zadel komt sowieso wel vaker wat door het afdek leertje. Bij houten bomen komt op de duur de rails er soms doorheen.

Je kun het uitelkaar halen en afsnijden maar aangezien dat gedeelte niet in de buurt komt van je paard zou dat eigenlijk geen verschil moeten maken.

Edit: als hij toch leeg gehaald gaat worden dan is het een kleine moeite om dat optisch wat beter af te werken.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-22 16:14

Okee dankje! Dat is dan snel duidelijk :D

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 17:08

Zo’n oude Kieffer heeft sowieso vaak het tussen kanaal te smal. Weet je zeker dat dit zadel het nog waard is?

Niet banketstaaf maar poetsen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 17:17

Daar zit geen vulling van je zadel, dus dat is het absoluut niet.
Het zou iets van rails van de boom kunnen zijn, maar om het zeker te weten zou ik het moete voelen.
Dat kán gebroken zijn, maar voor hetzelfde geld is er helemaal niets aan de hand.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 17:18

Een kieffer heeft geen rails.
Als ze breken dan breken ze meestal aan de boomtakken of overdwars over de zitting.
Als je je zadelmaker niet vertrouwd in zijn uitspraak dat het leer van het blad is, dan laat je even het kussen eraf halen.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-22 17:27

Hannanas schreef:
Zo’n oude Kieffer heeft sowieso vaak het tussen kanaal te smal. Weet je zeker dat dit zadel het nog waard is?

Wat bedoel je met oud? Wat is oud? :)
Ja of de nieuwe vulling het waard is twijfel ik zelf ook nog over.

Volgende week even overleggen met zadelmaker.
Of dit zadel houden en de vulling vervangen of een heel andere en deze inruilen

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 18:18

Buiten de bobbeltjes die je opnoemt lijken de kussens ook niet recht gevuld ( in de kamer zie je de randen van de kussens gewoon slingeren.
Daarnaast ogen ze hard, denk at je het beste het opnieuw kan laten vullen (dus eerst leeg halen)

Heel veel paardenspullen te koop https://www.marktplaats.nl/u/wgm/506611/
Volg Bo en haar verwachte veulentje [FA] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 19:42

Gitana schreef:
Hannanas schreef:

Wat bedoel je met oud? Wat is oud? :)
Ja of de nieuwe vulling het waard is twijfel ik zelf ook nog over.

Volgende week even overleggen met zadelmaker.
Of dit zadel houden en de vulling vervangen of een heel andere en deze inruilen

Ik weet niet precies wanneer kieffer over gegaan is op breed genoeg tussen kanaal. De kennis daarover veranderde met meer wetenschap over de paardenrug. Daar kunnen andere bokkers meer over vertellen. Denk in ieder geval jonger dan 10 jaar oud. Dat maakt dat je die oudjes vaak voor een prikkie op marktplaats kunt kopen

Niet banketstaaf maar poetsen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 19:54

Inderdaad nu je er cirkeltje om gezet hebt is t wat duidelijker .
Daar heeft je paard geen last van .
Zag wel de 1e keer dat ik reageerde hobbelige kussens en dat is niet goed .

Chasing Dreams

Dandelion07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 20:12

Dat gedeelte ligt niet op de rug toch? Dus dat zal hij niet voelen.

winterbuitenrit

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 20:22

Is dit niet gewoon waar de klinknagel het hout aan het metaal bevestigd zit (van de kamer/boom)?
Je paard voelt hier niks van, die bobbels kunnen niet de reden zijn dat hij/zij minder je gaan lopen.

eshz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 20:46

Ik heb soortgelijk meegemaakt bij een zadelstang als steun(goed voor de kussens maar daardoor wel beschadiging op die plek), misschien heeft dit zadel ook op zo'n stang gelegen en is hij daar in het leer geprikt?

~..Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain..~

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 20:52

Dat gedeelte van het zadel raakt je paard helemaal niet. Ook zit er geen vulling.
Er zijn wel meer zadels die daar 2 bulten hebben, mogelijk een bevestiging van iets in het zadel.
Maar hier kan je paard geen last van hebben hoor

Wat ik me af vraag, als je aan je zadelmaker hebt gevraagd naar de bulten, en zij/hij hgeeft aan dat je paard daar geen last van kan hebben, waarom heb je de zadelmaker dan niet meteen laten kijken wat het probleem wel is?

De grootste en goedkoopste ruitersportwinkel (en webwinkel) van de regio!!!: http://www.horsetopshop.nl

I stepped on a cornflake, does that make me a Cereal killer?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 20:58

Ik zou hier niet meteen bang voor zijn. Zeker omdat het aan 2 kanten is.

Wanneer Kieffer precies breder tussen kanaal is gaan maken weet ik niet.
Maar vanaf dat ronde zwarte logo zeker al. En dat was 2004/2006.
Daarvoor had je het hoekige logo.
Daar zat meestal een smaller kanaal in.
Vanaf 2006 kwam het rode logo.
Leeftijd staat bij alle oudere nog op de beugelhaak in een rondje.

En als we dan toch bezig zijn.
Alle Kieffer komen standaard met boommaat mediums. Maar kan in een pers veranderd worden.

Maar 0 = 16 inch
Maat 1 = 17 inch
Maat 2 = 18 inch.
17,5 bestaat geloof ik alleen bij de Genf.
Dus de honderden maat 17,5 zadels die te koop staan??

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-22 21:19

Interessant allemaal, thanx voor de reacties!
Goed dat jullie allemaal zo kritisch kijken, een goed zadel is immers belangrijk :)
Ik denk wel dat de foto’s een beetje vertekenen, want de vulling is in real life helemaal niet zo hobbelig al sommigen hier denken. Desalniettemin wordt de vulling vervangen als ik dit zadel ga houden.

Sommigen vragen zich af waarom ik de zadelmaker niet geloof of niet gevraagd heb. Ik geloof hem wel en heb hem ook wel gevraagd. Vandaar weet ik dat het een stuk leer is, afkomstig van een zadelblad :P ik vond het alleen best raar want ik had dit nog nooit gezien, kon het ook niet vinden op internet.
Toen ik dit met hem besprak had ik nog niets aan mijn merrie gemerkt, en die geeft het snel aan. Wellicht ligt het hem toch aan de vulling, of misschien vond ze de training wat te zwaar worden op dat moment. De bak waar ik nu in rij is ook niet helemaal gelijk, dus daar kan het ook aan liggen. We gaan er in ieder geval volgende week meer bezig!
Persoonlijk lijkt een ander zadel mij ook wel wat, dus wie weet komt er wat moois voorbij wat goed zit. Ik heb er ook geen haast mee.

Deze heeft trouwens een rond zwart logo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 18:40

renee16 schreef:
Is dit niet gewoon waar de klinknagel het hout aan het metaal bevestigd zit (van de kamer/boom)?
Je paard voelt hier niks van, die bobbels kunnen niet de reden zijn dat hij/zij minder je gaan lopen.

Kieffers hebben een volledig kunststof boom.

Zijn het niet gewoon de schroeven waar ze het onderste zweetblad mee hebben vastgezet in de boom?

Zoals Sizzle al zei:

Sizzle schreef:
Kieffer zadels zijn niet echt top of the art kwa opbouw als ik het even wat lomp mag zeggen.

Echte fabriekszadels.. wat een hel om die weer in elkaar te zetten na een vulbeurt, heb nog de littekens op mijn vingers staan van die verrekte haak in de boom...

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie