Kingekruist hoofdstel met fijne release

Moderators: C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance, Coby, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Sumiry76

Kingekruist hoofdstel met fijne release

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-22 11:28

Voor mijn Tinker dame ben ik op zoek naar een zwart kingekruist hoofdstel met brede neusriem welke een fijne release heeft.
De gene die ik nu heb is niet fijn doordat de release niet goed is.

Ze werd in eerste instantie ingereden met een sidepull maar reageert er niet heel fijn op zegt degene die haar in rijd. Had ook nog een kingekruiste liggen maar die wil ik dus vervangen voor een fijnere.

Heeft iemand een idee?
Er is zo weinig aan ervaringen te vinden over de release.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 13:25

Mijn ervaring is dat dit niet bestaat. Het zijn fijne hoofdstellen op gevoelige of fijn afgerichte paarden waarbij je op zeer constante teugel rijdt. Zodra je een keer inkomt lijken die dingen niet te lossen nee…
Sowieso glijdt licht koord beter dan leren platte riemen.

hiphopje

Re: Kingekruist hoofdstel met fijne release

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 13:37

Ik ben heel tevreden met de FRA Lami Quick release.
Maar ik zou even navragen of de full groot genoeg is voor een Tinker.
Ik zelf heb maatje cob voor mijn paint

Sumiry76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-22 13:40

Mijn pony heeft normaal maat Cob.
Maar de Lami zit ijzer in de neus toch?

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 13:45

Er zit een soort van ijzer in. Maar is heel zacht onderlegt. Dat ijzer werkt als een soort veer waardoor je dus nooit een strop-effect krijgt. De neusriem veert altijd terug in zijn normale vorm als je de teugel loslaat. Mijn paard vond een sidepull vreselijk, maar hier reden we zo mee weg en we doen er alles mee!

Sumiry76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-22 13:48

O dat klinkt wel interessant inderdaad wellicht kan ik hem testen via een shop, ga ik even naar zoeken

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 13:48

poes schreef:
Mijn ervaring is dat dit niet bestaat. Het zijn fijne hoofdstellen op gevoelige of fijn afgerichte paarden waarbij je op zeer constante teugel rijdt. Zodra je een keer inkomt lijken die dingen niet te lossen nee…
Sowieso glijdt licht koord beter dan leren platte riemen.

Die ervaring heb ik ook.
Ik heb er een van FRA, QHP en Harrys horse. Alle drie hebben een slechte release, die van FRA heeft zelfs helemaal geen release.

Ik rij nu met een bloemhackamore op de stand die het minst hefboom heeft.
Mocht mijn paard dan in het bos toch eens onveilig worden, dan heb ik nog iets achter de hand. Maar eigenlijk zit dat meer tussen mijn oren dan dat het ooit nodig geweest is.

Sumiry76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-22 13:54

Voor een hackamore ben ik niet zeker genoeg met mijn handen ben ik bang. Mijn pony is pas net ingereden en ben onder begeleiding nu 3x met haar buiten wezen rijden. Wat ze overigens super doet, ze is mega relaxed. Ik voel me ook fijn met haar. Ik rijd met vrij lange/losse teugel nu maar af en toe merk ik dat ik als ik het spannend vind ik wel iets te veel druk gebruik. Zal daar een foto van bijvoegen dat was de allereerste keer rijden op haar en meteen buiten☺️Afbeelding

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 13:59

Een bloemhackamore kun je zo instellen dat het bijna gelijk is aan een sidepull.

Ik heb gekozen voor de hackamore omdat ik, mocht het nodig zijn, af kan springen en hem wat zwaarder kan instellen.
Bovendien ben ik nog geen sidepull tegen gekomen met een mooie brede neus en kinband zoals een hack die heeft.

Ik heb altijd de angst dat er wat fout gaat in het verkeer als ik met een sidepull zou rijden.
Gaat nooit wat fout, zit tussen mijn oren.
Maar het idee alleen dat ik hem scherper kan maken is al genoeg voor mij om die extra nerveusiteit thuis te laten :D .

Sumiry76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-22 14:04

Ik vind een sidepull juist heel fijn, maar mijn paard blijkbaar niet☺️

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 21:28

Kingekruist zou voor mij ook alleen de fra lami (of die andere met veer in de neusriem, wat ouder model) in aanmerking komen. Mijn paard loopt super op de sidepull/hackamore, ik heb de lami wel een tijdje gehad en getest maar mijn paard vond het niks. Ik vond het zelf zeker een fijn hoofdstel, al had ik er graag nog een kaakriem aan gezien.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 09:18

Phrono schreef:
Kingekruist zou voor mij ook alleen de fra lami (of die andere met veer in de neusriem, wat ouder model) in aanmerking komen. Mijn paard loopt super op de sidepull/hackamore, ik heb de lami wel een tijdje gehad en getest maar mijn paard vond het niks. Ik vond het zelf zeker een fijn hoofdstel, al had ik er graag nog een kaakriem aan gezien.

Ik heb de losse neusriem aan mijn eigen hoofdstel gehangen.
Afbeelding