Barebackpad/boomloos met smalle zit

Moderators: Dyonne, Neonlight, Sica, C_arola, Coby, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Lijsken

Barebackpad/boomloos met smalle zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-22 11:11

Al 6 jaar rijd ik mijn paard met een barebackpad, uiteraard zonder beugels. Na jarenlang geklooi met zadels (met boom, boomloos en alles er tussen in :+ ) heb ik de laatste 6 jaar eindelijk heerlijk kunnen rijden. Ik weeg weinig en gemiddeld rijden we 1 a 2x per week zo'n 25 minuten dus qua drukverdeling levert het geen problemen op. Kortom; blij paard en blije ruiter :)

Helaas heb ik zelf een half jaar geleden een ongeluk gehad en daardoor blijvende schade aan mijn heupen. Met lopen en fietsen geen last meer gelukkig, maar het breed zitten op de barebackpad zorgt voor klachten. Ik heb bij een vriendin op haar paard (met vergelijkbare bouw) gezeten met een boomzadel, daarin was ik wel klachtenvrij. Haar boomloze barefootzadel was al duidelijk te breed.

Nu ben ik dus op zoek naar een moeilijke combi; de volledige flexibiliteit van een barebackpad, zo smal mogelijk zitten en dan ook nog passend op een breed paard mét hoge schoft waardoor veel zadel achterover gaan hangen.
Ik ga het liefst weer voor een barebackpad wegens de goede ervaringen maar sta evt wel open voor zeer flexibele vormen van boomloos.

Wie heeft er tips? :list:

Lyona

Re: Barebackpad/boomloos met smalle zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 11:29

Je kan eens kijken naar de PRO zadels van Barefoot, die hebben een veel smallere zit dan de normale.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-22 11:32

Heb je zelf ervaring met dit zadel en is het verschil echt zo groot?
De barefoot waar ik bij mijn vriendin op zat was inclusief 'hipsaver' en dat was niet voldoende.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 11:34

Lijsken schreef:
De barefoot waar ik bij mijn vriendin op zat was inclusief 'hipsaver' en dat was niet voldoende.

Ik heb zelf een normale cherokee op m'n dikzak, geen ervaring met de pro. Je kan een pro dressuur zadel testen?

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-22 11:39

LyonaHorse schreef:
Lijsken schreef:

Ik heb zelf een normale cherokee op m'n dikzak, geen ervaring met de pro. Je kan een pro dressuur zadel testen?

Ja, wellicht dat ik dat doe. Ik zal eerst eens per mail/telefoon wat vragen stellen over het verschil tussen de PRO en de normale versie met hipsaver :)

En andere tips blijven ook zeer welkom :j

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 12:40

Mijn pony is modelletje vierkant, platte brede korte rug. Zadels met zweetbladen zijn een no go voor mijn heupen heb ik gemerkt, dat maakt hem nog breder. Wij zijn na veel verschillende zadels proberen uiteindelijk beland bij de Ghost Florac, heerlijk flexibel en minimaal zadel waar ik zonder pijn op kan rijden.

Maar als je graag een barebackpad wil zou ik die van filzsattel aanraden, die vond ik ook heerlijk zitten, nog smaller dan mijn zadel alleen vond ik hem zelfs weer té smal :')

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 12:57

Ik heb goede ervaringen met de zadels van Heather Moffett... ik heb zelf de Vogue gehad... :) Officieel is het semi-boomloos geloof ik.... er zit een boom in van vilt en leer dacht ik... het paste iig op verschillende paarden, van heel verschillende pasvormen :)

Het zijn trouwens geen goedkope zadels, maar ze zijn het geld wel waard :)

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-22 13:50

@iceprincess; Dank! Ik ga de barebackpad opzoeken. Weet je of die ergens te testen is? Ik heb de oude ghost wel eens geprobeerd en dat beviel niet, maar mogelijk de nieuwe wel, gaat op het lijstje.
@banjer; Die heb ik in het verleden al eens geprobeerd en kreeg ik niet goed passend, maar dank voor de tip :)

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 14:44

De oude Ghost heb ik ook gehad, dat was een brede platte pannenkoek, de nieuwe zit een stuk smaller.

Op de site van de filzsattel staat wel iets over testen maar mijn duits is slecht dus ik heb geen idee of je hem ook vanuit Nederland kunt testen. Ik had hem van een stalgenoot geprobeerd en zij ook weer van iemand anders voor ze hem zelf kocht.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-22 15:12

Mijn Duits is ook niet denderend, vandaar de vraag :’) Maar met Google translate erbij kom ik er vast uit!

edit: ik heb inmiddels de engelse pagina ook gevonden {:}
Laatst bijgewerkt door Lijsken op 26-08-22 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 15:29

Ik heb een ghost op mijn tafelmodel haf gehad en dat zat zalig, veel smaller dan barefoot. Je kunt er bij buitenzinnig een huren om te testen

Don't Worry, Don't cry, Drink Vodka and fly

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 16:08

Qua barebackpad zou ik gaan voor de bareftoo ride on support. Die is zowel voor paard fijn als voor de ruiter.

Kwa smal zittende boomloze zadels.. Hidalgo, karlslund heb ik hele fijne ervaringen mee. Hidalgo zou je zelfs helemaal op maat en naar wens kunnen laten maken.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-22 17:51

@yellowbird: Dankje, je bent de tweede die ghost noemt dus ik neem het serieus mee
@daphnee: is de ride on ook specifiek smaller qua zit? Ik zie dat niet in de omschrijving namelijk.
Hidalgo en Karlslund vallen af, beiden heb ik gezien/getest en zijn veel te stijf.

Tot nu toe spreekt het filzsattel me het meest aan, de basis is al gericht op smal zitten en ze hebben zelfs extra opties om hem verder te versmallen voor ruiters mee heupproblemen. Klinkt erg aansprekend.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 18:09

Ghost heeft zowel bbp-zadel als zadel. Ik moet ook smal kunnen zitten. Ik kan nu heerlijk uren op pad gaan met paardlief op mijn heerlijke luxe kussen, euh ghost buttera zadel (heb je ook in bbp variant). :D

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 21:10

Lijsken schreef:
@yellowbird: Dankje, je bent de tweede die ghost noemt dus ik neem het serieus mee
@daphnee: is de ride on ook specifiek smaller qua zit? Ik zie dat niet in de omschrijving namelijk.
Hidalgo en Karlslund vallen af, beiden heb ik gezien/getest en zijn veel te stijf.

Tot nu toe spreekt het filzsattel me het meest aan, de basis is al gericht op smal zitten en ze hebben zelfs extra opties om hem verder te versmallen voor ruiters mee heupproblemen. Klinkt erg aansprekend.

Ik vind mijn bredoot ride on support wel veeel smaller zittn dan bijvoorbeeld mijn brockamp. Dat komt door de inlages die je in de Barefoot ride on support kan stoppen. Vindde Filzsattel uiteinelijk niet peresee veel smaller voelenz (die heb ik ooit getetst) Vond de filzsattel vooral glad ofzo.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie