Zadel veilig buitenrijden zonder beugels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Nala

Zadel veilig buitenrijden zonder beugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-22 10:46

Na een heel medisch traject is nu duidelijk: mijn knieën zijn geen vriendjes met stijgbeugels. De spier die door mijn been loopt is te kort, waardoor de pees die onder mijn knie loopt pijnlijk tegen de knieschijf/botten aan trekt. Ik heb oefeningen hiervoor, en deze helpen, maar pijnvrij paardrijden zal nooit kunnen zolang ik de tegendruk/spanning van een stijgbeugel heb.
Ik heb via mijn stalgenoten en kennissenkring alle zadels en beugels/beugelriem combis uit kunnen proberen. Van ijslands tot western tot endurance, licht, zwaar, flexibel, vast aan de singel, met vering, zonder… helaas wordt die spier hierdoor toch “getriggered”, en dus ook de pijn.

Dus nu mijn vraag: zonder zadel en zonder beugels rijden gaat prima, maar is buiten natuurlijk niet al te veilig qua zijdelingse stabiliteit.
Zijn er zadelopties die deze veiligheid kunnen bieden, zonder beugels?

Autumnn

Re: Zadel veilig buitenrijden zonder beugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 10:49

Bokriempje?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-22 10:50

Autumnn schreef:
Bokriempje?

Is een optie inderdaad, al denk ik dat ik met die ton van een pony van mij dan het zadel meetrek. Maar ik ga er inderdaad als nood eentje aan hangen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 10:53

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 11:00

je kan extra kniewrongen (voor/achter) misschien in je zadel plaatsen? Dat je meer steun hebt aan je bovenbenen/dieper zit.

En extra les nemen zonder beugels, gecompliceerdere oefeningen doen zoals balkjes draven, kleine sprongen, de oefeningen van TREC? Dat je bekender wordt met ''onverwachte''' of in ieder geval andere soorten bewegingen van je paard dan recht door?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 11:10

Bij para ruiters die geen benen hebben of benen niet kunnen gebruiken hebben vaak extra steunen/klemmen op het zadel bij de zit of ter hoogte van knie en bovenbeen (soort hele lange wrong die er meer omheen valt zeg maar).
Wellicht in die hoek kijken?

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-22 11:12

Kniewrongen zou ik inderdaad kunnen proberen, al vermijd ik die meestal. Een soort aussie zadel idee bedoel je, denk ik?

Zitles zou inderdaad ook een idee zijn, al krijg ik de kleine schrikreacties wel uitgezeten. Het zijn meer de grote schrikreacties/struikels waar ik me zorgen om maak qua steun.

Bij de para ruiters zou ik inderdaad ook kunnen kijken!

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 11:40

Een goede barebackpad?

https://suusequus.nl

Holistisch ( massage) therapeut voor ieder paard
Sportmassage, lymfedrainage, myofasciale release, acupressuur, reiki….

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 11:49

Inderdaad misschien een fijne barebackpad? Zoals de Barefoot Physio support?

Sterlyn B+10~L1+10~L2+14~0.80m+1
Volg ons op Instagram:
https://www.instagram.com/haflingersterlyn/
Gebruik EJXFLEUR op https://www.ej.nl voor 10% korting

Sandro † 24.06.1998 - 15.12.2020 ★

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 12:27

Met een goede BBP raak je wel al een eind, alhoewel je voor zijdelings support er natuurlijk niet zoveel aan hebt.
Beugels zouden op zich geen tegendruk mogen geven, dus mss een bbp met een setje (verende?) beugels eraan voor die paar keer je ze nodig hebt?
zadels met verplaatsbare kuitwrongen ev?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 12:31

Gewoon een fijn zadel zonder beugel geeft voor jou de beste oplossing denk ik en de meeste steun alleen aan jou de vraag kan je dan nog op je paard komen?

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 12:34

Wellicht kijken naar zadels waar je echt een soort kuipje rondom je billen heen hebt aan de achterkant, zoals bij sommige Spaanse / Portugese zadels?

En welllicht dat een suède zitting (die als anti-slip werkt) ook fijn kan zijn?

Dijwrongen zijn ook altijd fijn voor wat extra steun :j Die stabiliseren je been en flinke dijwrongen zorgen er ook voor dat je er niet zomaar voorover af vliegt als paard ineens op de rem gaat / een rare sprong maakt.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 12:40

Heel random idee hoor, maar een dameszadel misschien? Of zou deze positie je ook pijn doen?

"A man was standing in a huge field. He spots a woman on horseback galloping wildly towards him. As the horse and rider are passing him he yells out: 'Where are you going?'. The rider responds: 'I don't know. Ask the horse'. We are the rider, the horse is our emotions."
‧͙⁺˚*・༓☾ Check zeker eens mijn kunstwerkjes ☽༓・*˚⁺‧͙

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 12:42

Bessy, Neala, Hazel

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-22 13:08

Bedankt voor de tips allemaal!

Snorkel, ik stap eigenlijk voor zover mogelijk altijd op met een krukje of boomstam/muurtje/iets dat hoog genoeg is zodat ik de beugels niet nodig heb.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-22 15:31

Ik ga de barefoot barebackpad ride on physio support proberen.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 15:45

Die wilde ik net noemen. Dat is echt een fijne BBP. Ik zou het erg knap vinden als je daarvan valt. Ik zit daar ontzettend stevig in.

Wonan (v. Windspiel)
B+10 PR:216 L1+11 PR:199.5 L2+11 PR:194 M1+16 PR:217,5 M2+4 PR:197,5
http://www.instagram.com/haflinger.wonan

ultimate

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 15:46

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-22 16:12

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 16:12

Zou dan eerder kijken naar een westernzadel met de beugels op hanglengte (voor de sier zeg maar). Vind zo een zadel toch meer uitnodigend om door te zitten + handig met knop vooraan.

uva uvam vivendo varia fit

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-22 16:32

betadine schreef:
Zou dan eerder kijken naar een westernzadel met de beugels op hanglengte (voor de sier zeg maar). Vind zo een zadel toch meer uitnodigend om door te zitten + handig met knop vooraan.

Dat heb ik met het westernzadel van mijn bijrijdhaflinger uitgeprobeerd, helaas… nog steeds pijn, en nog eens andere pijn door de extreme o-been vorm die ronde pony+zware beugels en fenders veroorzaken.

Plus het feit dat mijn pony echt extreem kort is, dus wordt een westernzadel sowieso peperduur op maat gemaakt.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 16:57

Vaquero of portuguesa zadeltype?

Met name die laatste lijkt me best te doen
Jouw pony heeft een vrij korte rug ook toch?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 17:00

Toevoeging, dit idee dus.

Afbeelding

Met koeienwerk/stieren moet je natuurlijk vrij veel (heftige) zijdelingse bewegingen kunnen opvangen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-22 17:46

Ja klopt inderdaad! Ze zien er zeker gaaf uit.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 18:16

Zitles en nog meer zitles.
Ik heb meer zonder dan met zadel gereden en dan vooral omdat ik geen eigen paardje had en de paardjes waar ik op reed óf vreselijke zadels hadden óf helemaal geen én ik sowieso een hekel heb aan beugels. (Ik spreek over zo'n 35 tot 25 jaar geleden.) Een IJslanderzadel zonder beugels vond in het enige goede alternatief maar ik voelde me veiliger zonder zadel.
In die jaren ben ik er 2x afgelazerd. Een keer omdat ik met totaal iets heel anders bezig was en de pony besloot rechtop te gaan staan. De andere keer was omdat ik op een koudbloed zat, we gingen racen en meneer deed alsof hij een renpaard was, ik was daar niet op berekend en het dier rende letterlijk onder mij vandaan. Bij de volgende start ging het helemaal prima en werden we 2de naast allemaal op papier snellere paardjes en ponies.
Ooit 2 ponies gereden die, ik denk, nog ronder dan jouw paardje waren - en dat is een uitdaging zonder meer - maar met die heb ik ook geraced en gesprongen. Bij die 2 heb ik geleerd de juiste ontspanning en spanning te vinden om stabiel te zitten en bijna alleen op zit te rijden. Niet dat ik dat nu nog kan, maar dat komt omdat ik geen 'rijspieren' meer heb. Na een pauze moest ik altijd mijn balans terug vinden en had altijd bijna een week lang spierpijn... (Van maanden 0 uur rijden naar minimaal 4 uur per dag op paardjes rondrijden en de rest van die lange dagen vrijwel non-stop lopen en staan.)
Zitles dus, heel goede zitles.