Werken aan de lange lijnen. Welk materiaal/welke lengte?

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
boemel

Berichten: 8821
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Werken aan de lange lijnen. Welk materiaal/welke lengte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-22 15:07

Gisteren heb ik mijn paard voor het aan de lange lijnen gehad.
Als test 2 leadropes gebruikt, maar die waren eigenlijk net te kort.

Zowel ik als paard zouden dit best vaker willen doen. Lekker een stuk stappen in het bos bijvoorbeeld.

Maar wat is nu een fijne teugel?
En aan welke lengte moet ik denken?
Mijn paard is tegen de 170cm, maar wel vrij kort in dr lijf


Afbeelding

HopeMyDay

Berichten: 1300
Geregistreerd: 04-12-16

Re: Werken aan de lange lijnen. Welk materiaal/welke lengte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 15:11

Leuk dat je dit wil gaan doen! Aan de lange lijnen werken is ontzettend leuk :). Ik werk altijd aan de lange lijnen met een leidsel die geschikt is voor het enkelspan. Met een enkelspanleidsel die je ook zou gebruiken voor het formaat van je paard kom je altijd goed uit.

Ik wil nog wel de tip geven om ook een schoftje/longeersingel op te leggen en de leidsels door de ringen te halen. Puur voor de veiligheid.

Elisa2

Berichten: 38791
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Werken aan de lange lijnen. Welk materiaal/welke lengte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 15:25

Mee eens, dat wilde ik net allemaal ook schrijven.

En je kan ook werken met de dubbele longe vanuit menpositie..dan heb je twee longeerlijnen nodig, kun je werken aan de hand afwisselen met longeren.

boemel

Berichten: 8821
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Werken aan de lange lijnen. Welk materiaal/welke lengte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-22 15:27

Ik snap dat het niet te zien is op de foto, maar ze had inderdaad een longeerschoftje op en mijn lijnen gingen door de ringen. :o

Maartje_M

Berichten: 9445
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Werken aan de lange lijnen. Welk materiaal/welke lengte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 15:41

Ik gebruik mijn dubbele longe. Dan heb je wel best wel lengte over, maar ik doe wat Elisa zegt inderdaad: afwisselen met longeren/longeerpositie voor met name de draf/galop.

Morganlefay

Berichten: 8768
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 15:49


Hilary

Berichten: 9230
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Werken aan de lange lijnen. Welk materiaal/welke lengte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 16:06

Ik gebruik in het bos een setje leadropes van 6,5 meter, via de longeersingel. Ik heb er dan nog een losse leadrope aan die niet door de singel gaat, maar vanaf het touwhalster (onder het hoofdstel) over de rug van het paard naar mijn hand gaat. In geval van paniek kan ik dan de lange lijnen loslaten en heb ik de leadrope nog.
Ik gebruik altijd handschoenen en heb mijn lijnen in beide handen (linker lijn gaat door mijn linkerhand, dan door mijn rechterhand, uiteinde sleept over de grond). Ik gebruik expres losse lijnen en geen doorlopende lijn, omdat er dan nooit iets in kan blijven hangen (een mens, een paaltje oid) als het paard onverhoopt losschiet of je de lijnen uit je handen moet laten vallen.

Castellon

Berichten: 1804
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Re: Werken aan de lange lijnen. Welk materiaal/welke lengte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 16:20

Ik heb speciaal voor lange lijnen een lange slofteugel gekocht. Ik vind het een perfecte maat waarmee ik ernaast kan lopen en er achter (ik vind het niet erg om er direct achter te lopen).
Mijn paarden zijn wel iets kleiner dan die van jou, 1.60 en 1.63.

tiwi1969

Berichten: 7740
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Werken aan de lange lijnen. Welk materiaal/welke lengte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 16:30

Ik gebruik 2 Haanstra longeerlijnen met aan de mond kant rond touw en bij je handen platte lijn. Dat glijdt veel fijner door de ringen dan een standaard platte lijn.
Verder houd ik het midden open zodat je niet per ongeluk in je lijnen gaat staan, wel moet je dan vrij lange lijnen hebben zodat je kan verlengen/verkorten bij het werken op de volte.

Plukje
Berichten: 1668
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Werken aan de lange lijnen. Welk materiaal/welke lengte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 16:42

Ik gebruik een enkele longeerlijn. Met een karabijnhaak maak je eenvoudig een extra sluiting voor aan de andere kant van het bit. Ik vind het een perfecte lengte voor lange lijnen werk.

pjer
Berichten: 1646
Geregistreerd: 18-03-05

Re: Werken aan de lange lijnen. Welk materiaal/welke lengte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 16:49

Ik gebruik een menschoftje, en enkelspanleidsel. Die zijn een mooie maat en heb ik toch al. De dubbele longeerlijn is leuk maar te lang om lekker mee te kunnen lopen (en dan stuurt het voor geen meter als je met zoveel overschot loopt te knoeien)