Stoten, kalkoenen, proppen. Wat heeft jouw voorkeur?

Moderators: Coby, Dyonne, Nicole288, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Seventeen

Stoten, kalkoenen, proppen. Wat heeft jouw voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-22 09:18

Hoi Bokkers,

Wat hebben jullie in je arsenaal kalkoenen liggen en wat acht je onmisbaar? Wat draaien jullie meestal in?

Ik heb nu een paard wat met de harde bodems van nu echt een stuk minder fijn loopt. Ik vermijd deze wedstrijden zoveel mogelijk maar laatst was er een wedstrijd die ik niet kon missen. Opzoek naar de perfecte stootjes om het zo fijn mogelijk voor hem te maken maar dit blijkt verrassend lastig!
Wat mij opvalt is dat er relatief weinig kennis en informatie wordt gegeven over het juiste gebruik van kalkoenen. Wat gebruik je op welke bodem en onder welke omstandigheden etc. Misschien is het interessant om in dit topic onze kennis te delen?

Ik begin altijd met losse/natte bodems (voorjaar/najaar) met vierkante blokjes met een wideapuntje erop.
Zomers met harde(re) bodems gebruik ik altijd de hepp studs 26. Die vind ik zo enorm fijn!

Verder kijk ik ntuurlijk altijd goed naar de bodem, en naar wat het paard fijn vindt maar in principe zijn bovenstaande stoten mijn uitgangspunt.

Wat zijn jullie beste tips?

Lobke1998

Re: Stoten, kalkoenen, proppen. Wat heeft jouw voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 09:45

Wij gebruikte voor de hardere bodems altijd wat kleinere en puntige kalkoenen, vaak alleen maar aan de achterkant. Bij sommige paarden gebruikte we dan aan de buitenkant een puntige en aan de binnenkant een kleinere stompe omdat die zichzelf nog wel eens konden aantikken.

Bij een wat nattere of losse bodem voorin kleinere vierkanten en achterin langere vierkanten met afhankelijk van de type bodem een puntige of rondere kop.

Maar is ook weer een beetje afhankelijk van het type paard en de proef die je gaat rijden.

Tegenwoordig rijd ik eigenlijk niet meer op gras omdat hier in de omgeving alles op zand is.

JusticeJ

Re: Stoten, kalkoenen, proppen. Wat heeft jouw voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 10:07

Ik hou altijd dit simpele aan voor mijn eventingwedstrijden :')

Al weken nat : grote vierkanten
regen maar normale bodem: grote punten
krukdroog: kleine puntjes

Werkt prima maar mijn paard slipt sowieso al niet vaak.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie