Type of merk zadel ruiter holle rug

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Firsthorse

Type of merk zadel ruiter holle rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-22 14:15

Ik heb van nature een vrij holle rug, vandaar dat ik het lastig vind om m’n heup te kantelen en goed ontspannen op mijn billen te zitten. Tijdens het rijden gaat dan beetje bij beetje toch m’n heup stand weer een beetje naar achteren kantelen.
Ik WEET dat dit trainen is, heb veel les, maar vroeg me toch af of meerdere mensen dit hebben en een zadel hebben gevonden die dit verschijnsel een beetje neutraliseert

Xyris

Re: Type of merk zadel ruiter holle rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 14:18

Ik volg even mee, ik heb ook een iets holle rug en is niet verder te trainen als dat deze nu is (ik kan niet plat op mijn rug liggen en heb ook nog een flinke bilpartij).

Wellicht is het vermelden van het type rug dat je paard heeft ook handig. Van wat ik zoal zelf heb ondervonden is een wat groter zadel met een wat diepere zit naar achteren toe en een prominente kamer het makkelijkste voor mij, mits het mijn rug niet in een onnatuurlijke houding dwingt.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 14:20

ik heb ook een holle rug en dikke bib, ik rij recreatief maar heb het vermoeden dat jullie dat niet doen. Ik heb veel baat bij westernzadels of barefoot zadels...wordt je kont niet zo omhoog gedrukt zeg maar

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 14:27

Oh recreatief hier, te kort zadel zorgde voor zeer problematische si problemen. Maar tis niet mijn topic (en was ook niet mijn paard) ik meen me idd te herinneren dat westernzadels iig heel erg comfortabel zaten.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 18:07

Ik wil hier graag een plaatje van, ik kan er niet helemaal een voorstelling van maken.

Vooral ook omdat je het hebt over dat je bekken weer naar achter kantelt, daar krijg je dan toch een bolle rug van?

Dus even een foto zou helpen :) dan heb ik er beeld bij.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 18:18

ik ging ook barefoot zeggen, maar is idd meer recreatie.

na een hele lange stop, terug beginnen rijden op een manege, met altijd wel last van eender welk zadel.
sinds kort rij ik ook terug thuis, met mijn oude,gouwe barefoot en voelt als thuiskomen.Zit zoveel beter, vasten en confortabeler. (en de manege waar ik rij heeft echt nog degelijke zadels)
(ook hier een holle rug en best grote kont)

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 18:25

Lauriche zadels kantelen je bekken in de goede houding.

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 19:26

Ik heb een best extreem holle rug (kan niet plat op de grond gaan liggen. Past altijd een vuist tussen en bekken kantelen is amper mogelijk).

Ik kan niet rijden in zadels die mijn bekken in een andere houding dwingen. Dit geeft gewoon pijn.

Ik rijd dus gewoon met een Wintec Isabella werth dressuurzadel en een Iconic springzadel.

Clinics volgen die helpen met houding en zit hebben mij meer geholpen dan de zadels die ik geprobeerd heb.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 19:50

Herkenbaar.
Ik rijd momenteel niet ( jonkie) maar mij hielp een vrije vlakkere zit goed.
Geen gedwongen zit.
En toch proberen om het bekken kantelen te oefenen ( zonder paard)

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 19:52

Ik heb ook neiging tot een holle rug.
Wat mij enorm heeft geholpen daarbij is yoga. Waar ik eerst ook makkelijk een vuist rechtop onder mijn rug kon steken als ik plat op de grond ging liggen, is het nu nog maar net een platte hand. Het scheelt zoveel, en maakt rijden zoveel makkelijker! Ik zit/zat al aardig netjes voor ik yoga deed, maar toen moest ik er veel meer op (blijven) letten tijdens het rijden. Nu valt mijn lijf als het ware losjes in de goeie houding, met veel minder moeite.

Qua zadel zou ik juist kijken naar een zadel met open zit, niet dwingend en niet teveel twist.
Mijn fijnste Engelse zadel ooit was er eentje van Ninon Schutte; ik heb er toen meerdere geprobeerd en vond daar veel bijzitten die ik erg prettig vond.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 19:55

Muze schreef:
Herkenbaar.
Ik rijd momenteel niet ( jonkie) maar mij hielp een vrije vlakkere zit goed.
Geen gedwongen zit.
En toch proberen om het bekken kantelen te oefenen ( zonder paard)

Je moet je bekken niet kantelen, als je je rug kapot wilt hebben moet je dat doen. Je bekken hoort gewoon in de natuurlijke positie in het zadel te komen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 20:05

Dat zeg ik niet.
Je wilt beweging in je bekken oefenen, zodat je jezelf niet vast gaat zetten in het zadel.
Je bekken hoort los te zijn.
Dit kan je bijvoorbeeld oefenen met yoga of pilates.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 20:27

Sorry, dan heb ik je verkeerd begrepen. Mijn allergische reactie was omdat heel veel mensen blijven roepen dat je dat bekken achterover moet kantelen en zo blijven zitten.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 20:51

Geeft niets. Nee, dat bedoelde ik idd niet.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 21:18

Waar jij fijn in zit! Dat is nogal persoonlijk. Maar veel wrong en een opgesloten zit helpen mij niet in ieder geval. Ik zit in een Zadel met smallere twist waarbij ik mijn benen meer naar beneden kan laten hangen veel minder hol dan een zadel met een brede twist. Barefoot etc vallen om die reden heel snel af voor mij. Ook een te klein zadel helpt niet want hoe meer ik op de lepel zit hoe beroerder.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 21:38

Een zadel met een open zitvlak en waarbij de wrongen jou voldoende ruimte geven voor je dijbeen geeft jouw lichaam de mogelijkheid meer neutraal te gaan/leren zitten. Zadels met veel wrong en diepe zit dus links laten liggen.
Afhankelijk van je bouw is dit een kwestie van veel zadelmerken en types passen om te voelen waarin jij en je paard zich prettig voelen.

Ikzelf kan lichamelijk ook absoluut niet tegen dwingende zadels. Ik heb het altijd prettig ervaren dat ik meerdere opties had bij mijn zadelmaker waardoor je het verschil goed voelt en zodra ik in het juiste zadel plaats naam dit echt als een verademing voelde, als een kloppend geheel

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 10:01

Ik heb hier ook helaas last van. Welk zadel geschikt is, kan ik je helaas niet bij helpen. Ik had een kent en masters maar die duwde me juist nog erger naar voren waardoor het heel hard werken was om neutraal te zitten. Ik heb nu een Letek, wat beter is qua zitpositie, maar vrij diep en brede twist door u-vormig kopijzer (wat paardlief weer nodig heeft). Wel enige zadel waar ik geen pijn in m’n onderrug in heb. Maar dit zadel moet ook passen bij je paard.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 10:26

Je wilt met een holle rug liever geen nauw passend zadel met hoge lepel/cantle. Dan kun je beter een maatje groter zadel nemen, of eentje met minder diepe snit. Het helpt ook wanneer de kniewrongen iets naar voren gericht zijn (en geen vorkzit stimuleren).

En verder kun je natuurlijk ook buiten het rijden zelf heel veel doen om sterker en soepeler te worden in je bekken en onderrug. Een fysio kan je gerichte oefeningen aanbevelen.

Firsthorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-22 12:44

Super bedankt voor alle antwoorden!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 12:57

Hier holle rug en een heup / bekken die wel op slot wil schieten. Bij mij helpt een vlak, soepel zadel het best, en dan ook nog met een smallere zit. In mijn geval ben ik daardoor op Barefoots met korte zijkanten en zonder kniewrongen uitgekomen. Zadels met kniewrongen (onafhankelijk van merk / type / model) geven problemen door hun spreidzit.

Een zitting zonder omhoog lopende lepel maar met gewoon een steunboogje achter je billen, is het meest ideale. En als het zadel je niet vastzet maar je onderrug lekker door het paard een beetje heen en weer laat wiegen zodat het soepel blijft. Wat je ook kan voelen als je zonder zadel uitstapt zeg maar :)

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 15:57

Ik moet zeggen dat op de niet al te brede paarden ik ook het meeste baat heb gehad bij de barefoots, een barebackpad, en m’n oudere model thorowgood.

Firsthorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-22 16:07

Muze schreef:
Ik moet zeggen dat op de niet al te brede paarden ik ook het meeste baat heb gehad bij de barefoots, een barebackpad, en m’n oudere model thorowgood.

Is een barefoot ook geschikt voor een kwpn die wel wat sensitief is en soms wel beetje schrikkerig kan zijn? Voelt hij dan niet al m’n kleine (misschien foutieve) bewegingen en of spanning waardoor het vervelend voor hem zou kunnen zijn?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 16:25

Firsthorse schreef:
Muze schreef:

Is een barefoot ook geschikt voor een kwpn die wel wat sensitief is en soms wel beetje schrikkerig kan zijn? Voelt hij dan niet al m’n kleine (misschien foutieve) bewegingen en of spanning waardoor het vervelend voor hem zou kunnen zijn?

Je spanning voelt hij ook wel met een boomzadel, een sensibel paard voelt het veel meer met een barefoot zadel, maar ook met een boomzadel voelen ze alles.

Ik denk dat de oplossing zonder meer in een ander zadel kan liggen, maar nu je dit erbij noemt, zou ik ook zitlessen willen aanraden, met voorkeur voor Centered Riding of de Franklin methode.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 16:27

pmarena schreef:
Hier holle rug en een heup / bekken die wel op slot wil schieten. Bij mij helpt een vlak, soepel zadel het best, en dan ook nog met een smallere zit. In mijn geval ben ik daardoor op Barefoots met korte zijkanten en zonder kniewrongen uitgekomen. Zadels met kniewrongen (onafhankelijk van merk / type / model) geven problemen door hun spreidzit.

Een zitting zonder omhoog lopende lepel maar met gewoon een steunboogje achter je billen, is het meest ideale. En als het zadel je niet vastzet maar je onderrug lekker door het paard een beetje heen en weer laat wiegen zodat het soepel blijft. Wat je ook kan voelen als je zonder zadel uitstapt zeg maar :)

Welk type is dat?

Ik ken de barefoots van 15 jaar geleden, en die zaten heus heel breed :D

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 16:36

Ik heb ook iets wat holle rug. Ik ben echter bezig met mijn psoas te trainen (filmpjes op YouTube). En merk dat ik al veel meer ontspannen kan zitten op mijn paarden, en geen rugpijn meer heb na het rijden.

Ik rij 1 paard met een wintec dressuurzadel, die is vlak qua zit. En mijn jonge paard rij ik met mijn nieuwste zadel een jeffries dressage sport, iets diepere zit, maar weinig wrong en zeker geen gedwongen zit. Dat was ook mijn vereiste, géén gedwongen zit.
De Jeffries
Afbeelding

Ik heb ooit een barefoot gehad, zo'n 8 jaar geleden denk ik, maar die zat toch echt breed hoor. Ontspannen benen laag was echt niet mogelijk dus ging ik in stoelzit.