Nu wil ik niet flauw zijn en heb me dus ingelezen.
Dit komt van de site van Presteq:
Citaat:UITGEBREIDE UITLEG ANATOMISCHE EIGENSCHAPPEN
Nekband en zenuwuiteinden. De nekband bevindt zich in het midden van de nek achter de oren en draagt het hoofd. Op deze plek bevinden zich tevens veel zenuwuiteinden. Op deze plek bevindt zich ook de aanhechting van de Nuchalis ligament. Druk op deze aanhechting kan voor pijn zorgen. Aangezien het Nuchalis ligament in contact staat met de hele rug, kan dit invloed hebben op de rest van het lichaam. Het FaySport hoofdstel is voorzien van een uitsnede in de voering waardoor de nekband optimaal kan functioneren. De druk wordt verdeeld over de twee gelkussens aan beide kanten van de nek, waarmee ook het comfort verhoogd wordt.
Het probleem met oncomfortabele kopstukken is idd redelijk bekend, al wordt het in mijn ogen deels veroorzaakt doordat veel mensen het bit te hoog inhangen, want onevenredig veel druk op de atlas veroorzaakt.
Citaat:Ooraanzet. Het kopstuk volgt de vorm van de oren waardoor deze optimaal kunnen bewegen. Het voorkomt irritaties, kopschudden en kantelen van het hoofd, wat een oncomfortabel kopstuk zou kunnen veroorzaken.
Hier ga ik in mee, onder voorbehoud van mijn opmerking bij de vorige quote: ik denk dat mensen dit deels zelf veroorzaken.
Citaat:Frontriemsysteem. De meeste hoofdstellen zijn voorzien van een lus om het kopstuk voor de frontriem. Dit kan wrijving op het kaakgewricht en zenuwen veroorzaken. De PresteQ frontriem wordt op het kopstuk geklikt waardoor dit drukpunt wordt weggenomen. Daarnaast is het hierdoor zeer eenvoudig om de frontriem te verwisselen.
Kan, maar noot hierbij is dat dit vooral voorkomt met rechte frontriemen die eigenlijk een maatje te klein zijn, en weer is het belangrijkste probleem dat mensen alles zo strak zetten. Als kopstuk + bakstuk te strak zit, gaat de frontriem uiteraard irriteren.
Citaat:Kaakgewricht. Vrijwel alle hoofdstellen lopen over het kaakgewricht, waar de onderkaak wordt verbonden met de bovenkaak. Elke beweging die het paard met zijn mond maakt, veroorzaakt beweging in dit gewricht. Dit betekent dat vrijwel alle hoofdstellen wrijving veroorzaken als het paard kauwt, likt of zijn kaak wil ontspannen. Het FaySport hoofdstel is zo gevormd dat het kaakgewricht volledig wordt vermeden en dus geen wrijving veroorzaakt. Dit moedigt het paard aan om te kauwen, likken en zijn kaak te ontspannen. Een ontspannen kaak is een vereiste voor correcte aanleuning en verzameling.
De ironie hierbij is dat een van mijn paarden hier echt een enorme zeikerd in is. Ik heb een Stubben hoofdstel van zeker 15 jaar oud, als het niet meer is. Toen waren anatomische hoofdstellen nog geen ding. Ik denk dat de Micklem net uitgevonden was, verder was er niets, en die oude Stubben van mij houdt het jukbeen perfect vrij. Zelfs de merrie die woedend werd over een anatomisch hoofdstel (want het zat aangesloten, en dat vond ze vreselijk) accepteerde dat hoofdstel zonder enig probleem.
Citaat:Jukbeen. Het jukbeen is het uitstekende randje bot bovenaan de wang. Een slecht passend hoofdstel kan hier gaan schuren. Het FaySport hoofdstel geeft het jukbeen voldoende ruimte.
Luchtpijp. De vorm en bevestiging van het hoofdstel maken de keelriem overbodig. Door deze weg te laten is irritatie of blokkering van de luchtweg onmogelijk.
Hmm de vraag is of een kaakriem dan wel vriendelijk is...... waarom die niet gewoon weglaten inderdaad...... En ook daar corrigeer ik mensen op. De kaakriem zit zo vaak te strak, en dan zodanig dat als het paard het bit aanneemt, het zichzelf bijna wurgt, zeker met een zware hoofd/halsverbinding, en mensen vragen zich af waarom dat paard nu in hemelsnaam niet wil nageven......
Citaat:ElasTEQ bakstukken. De ringen waar de bakstukken aan vast worden gemaakt, zijn voorzien van een elastische inzet. Hierdoor ontstaat een elastische verbinding die een te hoge druk op de verbinding tussen de mond en het kopstuk voorkomt. Daarnaast kan het ook bijdragen aan stille ligging van het bit in de mond.
Ja, of je hangt je bit gewoon niet zo achterlijk hoog in.
Citaat:Foramen infra orbitale. De speciale vorm van de neusriem ontwijkt de oorsprong van de nervus infra orbitals. Traditionele hoge neusriemen liggen vaak precies op deze zenuw. Een te hoge druk op deze zenuw veroorzaakt gevoelloosheid in de bovenlip, neus, oogleden en kaak.
Maar dit ligt niet aan de neusriem, maar aan de gebruiker. Als die neusriem netjes twee vingers onder jukbeen ligt, raakt hij die zenuw niet.
Citaat:Kiezen en wangen. Traditionele neusriemen lopen verticaal over de neus. Dit drukt de wang tegen de kiezen aan en kan daarmee beschadiging aan de binnenkant van de wang veroorzaken, zeker bij een te strak bevestigde neusriem. De FaySport neusriem is zo gevormd dat dit wordt voorkomen.
Dit is 100% te voorkomen door die neusriem gewoon niet zo strak vast te maken.
Citaat:Lagen. Het bit wordt altijd geplaatst op de lagen, een tandeloos stuk kaak welke is bedekt door een dun, gevoelig laagje huid. Het FaySport hoofdstel wordt geleverd met elastische bitbandjes welke de lagen beschermen door de druk van het bit te verdelen over de lagen en de neusriem. De impact van de teugeldruk wordt vertraagd door het elastiek in de bandjes. Deze verspreiding en verlichting kan vooral voor jonge paarden of paarden met een onrustige of gevoelige mond bijzonder nuttig zijn.
Kan. Je kan ook leren met veel zachtere hand te rijden. Bovendien zijn deze bandjes niet toegestaan op wedstrijd en dat is om reden dat ze slecht rijden verhullen.
Citaat:Neusbeen. Het uiteinde van het neusbeen is dun en breekbaar. Een lage neusriem kan irritatie of zelfs breuken in het neusbeen veroorzaken wanneer er te veel druk op komt. De FaySport neusriem wordt net boven het fragiele uiteinde geplaatst. De bovenkant van de neusriem is tevens breder dan de zijkanten en voorzien van gelvoering. De verbreding en gelvoering zorgen voor een betere drukverdeling en verhogen het comfort.
De opmerking over de lage neusriem is 100% waar. Maar daar zit dan ook weer de nuance dat hij natuurlijk niet strak gezet hoeft te worden. Bovendien is op dat punt en ook er net boven de neus heel gevoelig, heeft moeder natuur mooi bedacht om te voorkomen dat paard zijn neus breekt. Dus waarom een neusriem daar net boven dan wel vriendelijk zou zijn is mij een raadsel.
Citaat:Neusvleugels. De sperriem is aan de zijkanten van de neusriem bevestigd en helpt om het bit stil in de mond te houden. Traditionele sperriemen worden bovenop de neusriem bevestigd en kunnen daarmee op de neusvleugels drukken als deze slecht of te strak worden bevestigd. Dit kan de ademhaling beperken. De zijdelingse bevestiging van de FaySport sperriem ontwijkt de neusvleugels voor optimale ademhaling.
Dit is een persoonlijke anekdote, en ik ben me er zeer van bewust dat de ervaringen van een persoon absoluut niet tellen als bewijs.
Maar: ik heb echt heel wat paarden gereden, ik heb er ook een aantal zadelmak gemaakt, doorgereden of gecorrigeerd. Ik heb er nog nooit een meegemaakt die blij werd van een sperriem. Stuk voor stuk kreeg ik protest met vastmaken, en bij alle paarden heb ik hem uiteindelijk gewoon af gelaten. Ik heb geen verschil in stabiliteit gemerkt.
Wel was de aanleuning beduidend beter, waren de paarden smakelijker en zachter in de mond, en deden ze beduidend minder moeilijk over het hoofdstel. Ik vind de opmerking dat het het bit stiller in de mond houdt ook wat bijzonder, want om dat voor elkaar te krijgen, moet je hem echt wel flink aansnoeren, en we weten allemaal dat dat niet de bedoeling kan zijn.
Al deze dingen bij elkaar opgeteld vraag ik me serieus af of een anatomisch hoofdstel echt wel zo veel paardvriendelijker is. Uiteraard is het wat vriendelijker dan een goedkoop hoofdstel, maar in vergelijk met een Passier of een Stubben, of de Dyon die ik hier heb liggen ben ik niet overtuigd.
Heel veel van de zaken waar hier (terecht) bezwaar tegen wordt gemaakt zijn simpel op te lossen door het bit niet zo hoog in te hangen (die 3 rimpels is echt een fabeltje) de neusriem op de goede hoogte en wat losser (2 vingers van een man, 3 van een vrouw moeten er tussen passen), de keelriem wat losser (daar moet een vuist tussen passen).
En de sperriem weglaten.
Punt is, ik ben niet overtuigd.