Kritische vraag over anatomische hoofdstellen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Avalanche

Kritische vraag over anatomische hoofdstellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-22 03:04

Ik zat eens te kijken naar hoofdstellen (ik heb er 3, maar je kunt nooit genoeg hebben tenslotte) maar wat me opvalt, ook bij anatomische hoofdstellen is dat de redenen die de fabrikant geeft, wat bijzonder zijn.
Nu wil ik niet flauw zijn en heb me dus ingelezen.

Dit komt van de site van Presteq:
Citaat:
UITGEBREIDE UITLEG ANATOMISCHE EIGENSCHAPPEN
Nekband en zenuwuiteinden. De nekband bevindt zich in het midden van de nek achter de oren en draagt het hoofd. Op deze plek bevinden zich tevens veel zenuwuiteinden. Op deze plek bevindt zich ook de aanhechting van de Nuchalis ligament. Druk op deze aanhechting kan voor pijn zorgen. Aangezien het Nuchalis ligament in contact staat met de hele rug, kan dit invloed hebben op de rest van het lichaam. Het FaySport hoofdstel is voorzien van een uitsnede in de voering waardoor de nekband optimaal kan functioneren. De druk wordt verdeeld over de twee gelkussens aan beide kanten van de nek, waarmee ook het comfort verhoogd wordt.

Het probleem met oncomfortabele kopstukken is idd redelijk bekend, al wordt het in mijn ogen deels veroorzaakt doordat veel mensen het bit te hoog inhangen, want onevenredig veel druk op de atlas veroorzaakt.

Citaat:
Ooraanzet. Het kopstuk volgt de vorm van de oren waardoor deze optimaal kunnen bewegen. Het voorkomt irritaties, kopschudden en kantelen van het hoofd, wat een oncomfortabel kopstuk zou kunnen veroorzaken.

Hier ga ik in mee, onder voorbehoud van mijn opmerking bij de vorige quote: ik denk dat mensen dit deels zelf veroorzaken.

Citaat:
Frontriemsysteem. De meeste hoofdstellen zijn voorzien van een lus om het kopstuk voor de frontriem. Dit kan wrijving op het kaakgewricht en zenuwen veroorzaken. De PresteQ frontriem wordt op het kopstuk geklikt waardoor dit drukpunt wordt weggenomen. Daarnaast is het hierdoor zeer eenvoudig om de frontriem te verwisselen.

Kan, maar noot hierbij is dat dit vooral voorkomt met rechte frontriemen die eigenlijk een maatje te klein zijn, en weer is het belangrijkste probleem dat mensen alles zo strak zetten. Als kopstuk + bakstuk te strak zit, gaat de frontriem uiteraard irriteren.

Citaat:
Kaakgewricht. Vrijwel alle hoofdstellen lopen over het kaakgewricht, waar de onderkaak wordt verbonden met de bovenkaak. Elke beweging die het paard met zijn mond maakt, veroorzaakt beweging in dit gewricht. Dit betekent dat vrijwel alle hoofdstellen wrijving veroorzaken als het paard kauwt, likt of zijn kaak wil ontspannen. Het FaySport hoofdstel is zo gevormd dat het kaakgewricht volledig wordt vermeden en dus geen wrijving veroorzaakt. Dit moedigt het paard aan om te kauwen, likken en zijn kaak te ontspannen. Een ontspannen kaak is een vereiste voor correcte aanleuning en verzameling.

De ironie hierbij is dat een van mijn paarden hier echt een enorme zeikerd in is. Ik heb een Stubben hoofdstel van zeker 15 jaar oud, als het niet meer is. Toen waren anatomische hoofdstellen nog geen ding. Ik denk dat de Micklem net uitgevonden was, verder was er niets, en die oude Stubben van mij houdt het jukbeen perfect vrij. Zelfs de merrie die woedend werd over een anatomisch hoofdstel (want het zat aangesloten, en dat vond ze vreselijk) accepteerde dat hoofdstel zonder enig probleem.

Citaat:
Jukbeen. Het jukbeen is het uitstekende randje bot bovenaan de wang. Een slecht passend hoofdstel kan hier gaan schuren. Het FaySport hoofdstel geeft het jukbeen voldoende ruimte.
Luchtpijp. De vorm en bevestiging van het hoofdstel maken de keelriem overbodig. Door deze weg te laten is irritatie of blokkering van de luchtweg onmogelijk.

Hmm de vraag is of een kaakriem dan wel vriendelijk is...... waarom die niet gewoon weglaten inderdaad...... En ook daar corrigeer ik mensen op. De kaakriem zit zo vaak te strak, en dan zodanig dat als het paard het bit aanneemt, het zichzelf bijna wurgt, zeker met een zware hoofd/halsverbinding, en mensen vragen zich af waarom dat paard nu in hemelsnaam niet wil nageven......
Citaat:
ElasTEQ bakstukken. De ringen waar de bakstukken aan vast worden gemaakt, zijn voorzien van een elastische inzet. Hierdoor ontstaat een elastische verbinding die een te hoge druk op de verbinding tussen de mond en het kopstuk voorkomt. Daarnaast kan het ook bijdragen aan stille ligging van het bit in de mond.

Ja, of je hangt je bit gewoon niet zo achterlijk hoog in.

Citaat:
Foramen infra orbitale. De speciale vorm van de neusriem ontwijkt de oorsprong van de nervus infra orbitals. Traditionele hoge neusriemen liggen vaak precies op deze zenuw. Een te hoge druk op deze zenuw veroorzaakt gevoelloosheid in de bovenlip, neus, oogleden en kaak.

Maar dit ligt niet aan de neusriem, maar aan de gebruiker. Als die neusriem netjes twee vingers onder jukbeen ligt, raakt hij die zenuw niet.

Citaat:
Kiezen en wangen. Traditionele neusriemen lopen verticaal over de neus. Dit drukt de wang tegen de kiezen aan en kan daarmee beschadiging aan de binnenkant van de wang veroorzaken, zeker bij een te strak bevestigde neusriem. De FaySport neusriem is zo gevormd dat dit wordt voorkomen.

Dit is 100% te voorkomen door die neusriem gewoon niet zo strak vast te maken.

Citaat:
Lagen. Het bit wordt altijd geplaatst op de lagen, een tandeloos stuk kaak welke is bedekt door een dun, gevoelig laagje huid. Het FaySport hoofdstel wordt geleverd met elastische bitbandjes welke de lagen beschermen door de druk van het bit te verdelen over de lagen en de neusriem. De impact van de teugeldruk wordt vertraagd door het elastiek in de bandjes. Deze verspreiding en verlichting kan vooral voor jonge paarden of paarden met een onrustige of gevoelige mond bijzonder nuttig zijn.

Kan. Je kan ook leren met veel zachtere hand te rijden. Bovendien zijn deze bandjes niet toegestaan op wedstrijd en dat is om reden dat ze slecht rijden verhullen.

Citaat:
Neusbeen. Het uiteinde van het neusbeen is dun en breekbaar. Een lage neusriem kan irritatie of zelfs breuken in het neusbeen veroorzaken wanneer er te veel druk op komt. De FaySport neusriem wordt net boven het fragiele uiteinde geplaatst. De bovenkant van de neusriem is tevens breder dan de zijkanten en voorzien van gelvoering. De verbreding en gelvoering zorgen voor een betere drukverdeling en verhogen het comfort.

De opmerking over de lage neusriem is 100% waar. Maar daar zit dan ook weer de nuance dat hij natuurlijk niet strak gezet hoeft te worden. Bovendien is op dat punt en ook er net boven de neus heel gevoelig, heeft moeder natuur mooi bedacht om te voorkomen dat paard zijn neus breekt. Dus waarom een neusriem daar net boven dan wel vriendelijk zou zijn is mij een raadsel.

Citaat:
Neusvleugels. De sperriem is aan de zijkanten van de neusriem bevestigd en helpt om het bit stil in de mond te houden. Traditionele sperriemen worden bovenop de neusriem bevestigd en kunnen daarmee op de neusvleugels drukken als deze slecht of te strak worden bevestigd. Dit kan de ademhaling beperken. De zijdelingse bevestiging van de FaySport sperriem ontwijkt de neusvleugels voor optimale ademhaling.

Dit is een persoonlijke anekdote, en ik ben me er zeer van bewust dat de ervaringen van een persoon absoluut niet tellen als bewijs.
Maar: ik heb echt heel wat paarden gereden, ik heb er ook een aantal zadelmak gemaakt, doorgereden of gecorrigeerd. Ik heb er nog nooit een meegemaakt die blij werd van een sperriem. Stuk voor stuk kreeg ik protest met vastmaken, en bij alle paarden heb ik hem uiteindelijk gewoon af gelaten. Ik heb geen verschil in stabiliteit gemerkt.
Wel was de aanleuning beduidend beter, waren de paarden smakelijker en zachter in de mond, en deden ze beduidend minder moeilijk over het hoofdstel. Ik vind de opmerking dat het het bit stiller in de mond houdt ook wat bijzonder, want om dat voor elkaar te krijgen, moet je hem echt wel flink aansnoeren, en we weten allemaal dat dat niet de bedoeling kan zijn.

Al deze dingen bij elkaar opgeteld vraag ik me serieus af of een anatomisch hoofdstel echt wel zo veel paardvriendelijker is. Uiteraard is het wat vriendelijker dan een goedkoop hoofdstel, maar in vergelijk met een Passier of een Stubben, of de Dyon die ik hier heb liggen ben ik niet overtuigd.

Heel veel van de zaken waar hier (terecht) bezwaar tegen wordt gemaakt zijn simpel op te lossen door het bit niet zo hoog in te hangen (die 3 rimpels is echt een fabeltje) de neusriem op de goede hoogte en wat losser (2 vingers van een man, 3 van een vrouw moeten er tussen passen), de keelriem wat losser (daar moet een vuist tussen passen).
En de sperriem weglaten.

Punt is, ik ben niet overtuigd.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Desi_2409

Re: Kritische vraag over anatomische hoofdstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 07:46

Ik heb een Faysport anatomisch hoofdstel voor mijn EV en ben er wel tevreden mee. Het is ook heel snel om en af te doen met de clipjes, voor mij geen ander (anatomisch) hoofdstel.

Als een ongeluk in een klein hoekje zit, zit geluk dus overal!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 07:58

Weet je waarom er een keelriem aan het hoofdstel zit?

Dat was/is om te voorkomen als je er voorover af ging, je in je val het hoofdstel mee zou nemen.
Punt is dan alleen dat die keelriem strak aan moet zitten. Dat kan in een militaire omgeving waar het paard een nuttig vervoer- en strijdmiddel is; daar doen ze niet aan nageefelijkheid, rechtrichten en dragen vanuit de achterhand.

Over hoe tuigage hoort te zitten en waarom, daar schreef Ernest van Loon al een vrij uitgebreide verhandeling over in "Ruiters en Rechters" ruim 40 jaar geleden, toen alle hypes nog uitgevonden moesten worden.

Punt is vooral: wat vind je paard ervan!
Ik heb zo'n mooi Goedhardt kunststof hoofdstel waar mijn vorige paard erg blij mee was; lekker los maar alles blijft wel, soort van, op z'n plek.

Mijn huidige paard vind het een gribus-ding. Alles zit veel te los, het klappert, rammelt en beweegt, gadver!
Zij wil alles vast en strak. Geen beweging, geen geklapper of gerammel, gewoon vast! Daarom wil ze waarschijnlijk ook die Myler level 2 hebben; stevig, vast bit, geen gerammel, geen beweging, klaar!

Zoals mijn juf dus altijd zegt: It all depends......

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 08:11

Om deze reden rij ik met kopstuk en verder niets. Ik kon geen logica vinden in de rest van de "anatomische hoofdstellen" hype en mijn pony vind het prima. Kopstuk hoeft alleen het bit op zijn plek te houden en ik rij met een trens en heb een netjes opgevoede pony waarbij ik helemaal niet zo veel aan de teugels hoef te zitten. Druk achter de oren is daarmee minimaal en druk op alle andere delen door het hoofdstel is bij gebrek aan neusriem, keelriem en frontriem zoizo niet aan de orde. Er zijn paarden die de rest van de riemen wel fijn vinden maar voor mij is less more.

Ik maak mijn eigen leren items en repareer ook en geef les aan mensen met problemen met hun paard rond Amersfoort.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 08:39

Ik heb 30 jaar geleden de sperriem al verbannen. Verder tenenkrommend dat niet de juiste anatomische begrippen in de geciteerde tekst worden gebruikt (zo is een Foramen een opening, geen zenuw) maar vort maar. En het "jukbeen" lag met mijn oude Kieffer hoofdstel ook altijd perfect vrij.

Extremely rare and Beyond Compare

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 08:58

Ik lees een heleboel onzin en verkooppraatjes bij de anatomische hoofdstellen reclame.

Volgens mij is een goed passend ouderwets hoofdstel altijd goed, inderdaad met gewoon de keelriem niet te strak, de neus en sperriem of lage neusriem niet te strak en het bit niet te hoog. En een goede kwaliteit leer is ook belangrijk, goedkoop leer zit niet lekker. Mooi afgewerkt dik leer wel.

Ook nooit problemen gehad met een sperriem trouwens, al heeft mijn voorkeur voor jonge paarden de lage/ africhtingsneusriem. Maar zo'n sperriem of africhtingsneusriem goed gebruikt is om ze gelijk te leren goed met het bit om te gaan. Je wilt niet dat ze ontdekken dat ze het tong over het bit kunnen gooien oid..jonge paarden proberen nog weleens wat uit. Zeker als ze moeten leren nog hoe een bit werkt en voelt in de mond.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 09:01

Kijk gewoon naar je paard. Ik heb meerdere paarden die allemaal duidelijk zijn in hun voorkeur. Mijn merrie wil alles vast, zonder losse flubbers. Een hoofdstel met vaste bakstukken vind zijn fantastisch. Mijn 2 ruinen echt gaan hangen op dit hoofdstel en haten het. Hetzelfde met bitten.

Meisje, wat mis ik je nog steeds. Iedere dag.
Dag lieve Irma!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 09:12

Avalanche schreef:
Citaat:
Citaat:
Neusbeen. Het uiteinde van het neusbeen is dun en breekbaar. Een lage neusriem kan irritatie of zelfs breuken in het neusbeen veroorzaken wanneer er te veel druk op komt. De FaySport neusriem wordt net boven het fragiele uiteinde geplaatst. De bovenkant van de neusriem is tevens breder dan de zijkanten en voorzien van gelvoering. De verbreding en gelvoering zorgen voor een betere drukverdeling en verhogen het comfort.

De opmerking over de lage neusriem is 100% waar. Maar daar zit dan ook weer de nuance dat hij natuurlijk niet strak gezet hoeft te worden. Bovendien is op dat punt en ook er net boven de neus heel gevoelig, heeft moeder natuur mooi bedacht om te voorkomen dat paard zijn neus breekt. Dus waarom een neusriem daar net boven dan wel vriendelijk zou zijn is mij een raadsel.

En om bij de rest van jouw tekst aan te sluiten: die lage neusriem wordt vaak ook achterlijk laag ingehangen. Toen ik nog jureerde heb ik deelnemers daar wel op aangesproken. Met idd de verwijzing naar hoe dun het bot daar is. Deelnemers trokken dan wit weg van schrik. En dat die deelnemers, vaak ponykinderen, dat niet weten,ok. Maar de instructie :x |o _-:( Een lage neusriem hoort minimaal een handbreedte boven het einde van het neusbeen. Ik heb ze gezien die de 3 vingers niet haalden. Heb je een paard met een korte mondspleet dan zit dat niet mooi en in plaats van de neusriem te laag te hangen moet je dan kiezen voor een andere neusriem.
En aansnoeren van een lage neusriem is uiteraard helemaal not done.
Africhtingsneusriem heette dat vroeger. En dat was niet omdat het een martelwerktuig was.

Niet alleen mijn 30 jaar oude Stübben maar op de goedkope Divoza hoofdstellen uit die tijd laten/lieten het jukbeen vrij.
Mijn sensibele bloedkikkertje is dan wel weer blij met een Micklem, stabiel en geen geklapper. Het bit zit aan een kort riempje en niet aan 30cm klapperend en bewegend bakstuk.

[&] Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]

Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 09:28

Ik heb 1 paard ontmoet tot nu toe dat het beter deed met dan zonder sperriem. Hij zat wel ruimschoots los genoeg.

Mijn eigen paard vindt neusriemen vreselijk vervelend, ook al zitten ze goed. Als ze heel los zitten gaat het nog wel, maar aangezien ze op pensioen is en we denken af en toe nog stapritjes maken, loopt ze gewoon met een kopstuk, keelriem en frontriem. Ze vindt anatomische kopstukken of vaste bakstukken ook niks, heb zo eens een paar verschillende modellen getest en ze wilde er eenvoudigweg niet mee lopen. Ze ging stilstaan en begon te hoofdschudden. Paard beslist dan maar, zeker.

Ik denk dat sommige paarden wel liever vaste dan losse bakstukkrn hebben, maar eerlijk, elk correct passend hoofdstel laat het jukbeen mooi vrij.

Overigens werden militaire paarden vroeger net heel goed opgeleid. De oefeningen die men nu in de Spaanse rijschool uitvoert, komen allemaal van het slagveld. Zo’n paard kreeg een jarenlange training, waarvan de huidige training in de Spaanse rijschool wat de opvolging is zeg maar. Een pasrd op het slagveld moest net goed zijn in zijn zijgangen, zodat hij bv. Een stamp of het wapen van de tegenstander kon ontwijken terwijl zijn eigen ruiter dicht genoeg bij de vijandige ruiter bleef om aan te kunnen vallen.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 10:03

De verkooppraatjes erbuiten gelaten, denk ik dat een anatomisch hoofdstel een meerwaarde kan hebben. Het grote probleem imo is alleen dat de fabrikant uitgaat van een bepaalde mal en zie maar eens een paard te vinden met een hoofd exact zoals die mal.

Ieder paard is anders en die van mij heeft een wat scheve schedel, geen enkel anatomisch kopstuk wat daar op klopt. Niet op het oog naar hij kreeg er ook gewoon hoofdpijn van.
Met een ouderwetse rechte heeft hij daar geen last van.

Ik ben van mening dat de pasvorm altijd belangrijker is. Het past bij je paard of niet. Als ik het vergelijk met bv caps, ik heb er iets van 80 opgehad waarvan er maar 1 fijn en goed zat, dan snap ik wel dat sommige paarden ook moeite hebben met bepaalde hoofdstellen.

Hersenschade status: ik kan tegenwoordig mijn eigen paaseieren verstoppen... :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 10:25

Ik heb geen anatomische hoofdstellen.
Wel bij het kopstuk iets van vorm en vooral lekker zacht onderlegd.

Ik zie zelf vaak bij die rambo micklem, die een tijd een erge hype is geweest, dat hij bij veel paarden niet mooi ligt.

Ik rij meestal met gecombineerd hoofdstel.
Maar overal ruim de vingers tussen.
Mijn merrie was erg onrustig met het bit, dus wilde daarom ook niet zonder, want met floepte ze ook al de tong er soms over.
Ondertussen heeft een een bit wat zijn fijn vind (Sprenger KK ultra) en is ze veel fijner aan het bit.
Omdat zij pollenallergie heeft, wel 90% onder controle had ik het idee dat de sperriem haar misschien ook niet fijn zit en die er nu af en dat vind ze idd nog fijner.

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-22 10:41

Roodvos schreef:
Avalanche schreef:

En om bij de rest van jouw tekst aan te sluiten: die lage neusriem wordt vaak ook achterlijk laag ingehangen. Toen ik nog jureerde heb ik deelnemers daar wel op aangesproken. Met idd de verwijzing naar hoe dun het bot daar is. Deelnemers trokken dan wit weg van schrik. En dat die deelnemers, vaak ponykinderen, dat niet weten,ok. Maar de instructie :x |o _-:( Een lage neusriem hoort minimaal een handbreedte boven het einde van het neusbeen. Ik heb ze gezien die de 3 vingers niet haalden. Heb je een paard met een korte mondspleet dan zit dat niet mooi en in plaats van de neusriem te laag te hangen moet je dan kiezen voor een andere neusriem.
En aansnoeren van een lage neusriem is uiteraard helemaal not done.
Africhtingsneusriem heette dat vroeger. En dat was niet omdat het een martelwerktuig was.

Niet alleen mijn 30 jaar oude Stübben maar op de goedkope Divoza hoofdstellen uit die tijd laten/lieten het jukbeen vrij.
Mijn sensibele bloedkikkertje is dan wel weer blij met een Micklem, stabiel en geen geklapper. Het bit zit aan een kort riempje en niet aan 30cm klapperend en bewegend bakstuk.

Ik ben niet helemaal bekend met een lage neusriem, moet ik je eerlijk zeggen, maar een handbreedte lijkt me wat veel? Ik denk dat ik snap waar je heen wilt hoor, maar heb je een tekening of een foto waar hij echt goed zit?

Maar ja, als hij idd net boven dat bot zit, zit je volgens mij echt op de neusgaten of er iets boven, en dat is een heel gevoelig stukje. Niet raar dat paard dan zijn mond niet meer open doet, maar fair is het natuurlijk niet, en je kunt er je paard serieus pijn mee doen.

Maar als ik jou dan even volg (in afwachting van een illustratie hoe hij zou moeten zitten) dan denk ik dat hij op dezelfde plek terechtkomt als waar de neusriem van een anatomisch hoofdstel nu vaak zit (als het goed zit dan toch, want daar heb ik ook al bizarre manieren van aandoen van gezien := ), klopt dat?

goldyc schreef:
Mijn eigen paard vindt neusriemen vreselijk vervelend, ook al zitten ze goed. Als ze heel los zitten gaat het nog wel, maar aangezien ze op pensioen is en we denken af en toe nog stapritjes maken, loopt ze gewoon met een kopstuk, keelriem en frontriem. Ze vindt anatomische kopstukken of vaste bakstukken ook niks, heb zo eens een paar verschillende modellen getest en ze wilde er eenvoudigweg niet mee lopen. Ze ging stilstaan en begon te hoofdschudden. Paard beslist dan maar, zeker.

Ik denk dat sommige paarden wel liever vaste dan losse bakstukken hebben, maar eerlijk, elk correct passend hoofdstel laat het jukbeen mooi vrij.

Mja, als dat jukbeen niet vrij ligt, past je hoofdstel imo gewoon niet, en heel vaak moet de frontriem gewoon écht een maatje groter :j

De merrie die zo boos werd over de Micklem heeft idd ook de pest aan neusriemen in het algemeen, het enige wat ze nog wel wil is die Stubben, en dat gekke ding zit beter dan veel anatomische hoofdstellen. Bijna alsof ze toen ook al wisten wat ze deden..... maar daar zit dus geen sperriem op, want die wil ze niet. Volgens mij bij ieder goed hoofdstel flappen de bakstukken niet, of je het bit nu hoog inhangt of wat lager.

Bij Monster heb ik niet eens een sperriem geprobeerd eigenlijk dus weet niet wat die ervan vindt, maar die vindt hoge neusriem prima, en is ook fan van de Stubben. Die Stubben neusriem is best smal en helemaal niet zo hip, maar de paarden vinden hem fijn.

DuoPenotti schreef:
Ik heb geen anatomische hoofdstellen.
Wel bij het kopstuk iets van vorm en vooral lekker zacht onderlegd.

Ik zie zelf vaak bij die rambo micklem, die een tijd een erge hype is geweest, dat hij bij veel paarden niet mooi ligt.

Ik rij meestal met gecombineerd hoofdstel.
Maar overal ruim de vingers tussen.
Mijn merrie was erg onrustig met het bit, dus wilde daarom ook niet zonder, want met floepte ze ook al de tong er soms over.
Ondertussen heeft een een bit wat zijn fijn vind (Sprenger KK ultra) en is ze veel fijner aan het bit.
Omdat zij pollenallergie heeft, wel 90% onder controle had ik het idee dat de sperriem haar misschien ook niet fijn zit en die er nu af en dat vind ze idd nog fijner.

Mooi :j

Het probleem wat ik heel vaak heb, is dat de eerste paar keer hij wel omgaat, ik hem dan een keer vergeet of er gewoon geen zin in heb, paard komt erachter dat zonder veel fijner is en wilt hem daarna niet meer om :')

They tried to bury me.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 10:51

Dit is een hele interessante webinar over de pasvorm van hoofdstellen op basis van onderzoek naar drukpunten:

https://m.youtube.com/watch?v=L1j3gnKFGNo

Ik heb een pony gehad die het heel duidelijk beter deed met een anatomisch hoofdstel en een pony die het geen niet uitmaakte, die vond alles prima. Uiteindelijk is de voorkeur van het paard volgens mij het belangrijkst.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 12:06

Ik vind het erg mooi dat er nu verschillende opties zijn.

Zelf rij ik in principe altijd met gecombineerd hoofdstel.
Met de keelriem aangesloten.

Ik ben 1x voorover van een paard gevallen op buitenrit. Ik had het hoofdstel (met veel te grote/te losse keelriem) in mijn hand en mijn paard ging er vandoor.
Er waren genoeg mensen op de weg maar die konden hem niet pakken ivm niks om zn hoofd.
Gelukkig is hij zonder kleerscheuren terug naar stal gedraafd :evaw:

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-22 12:23

Petra_O schreef:
Ik heb een pony gehad die het heel duidelijk beter deed met een anatomisch hoofdstel en een pony die het geen niet uitmaakte, die vond alles prima. Uiteindelijk is de voorkeur van het paard volgens mij het belangrijkst.

Ja, maar die voorkeur is volgens mij wel voor een groot deel afhankelijk van comfort. En ik kan me voorstellen dat als een hoofdstel op gevoelige plekken druk geeft, dat het paard daar niet de voorkeur aan geeft :)

They tried to bury me.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 12:40

Waarom zou je per se overtuigd willen raken?

Ik begrijp niet helemaal het doel wat dit topic moet hebben... Het past je, of het past je niet. Er is voldoende informatie beschikbaar gesteld door kennelijk FaySport oid, waarop je een mening kan baseren die goed bij jou en je paard past...

Jaren geleden, ik reed toen M1 geloof ik? Met mijn Fries... Ik irriteerde me al maanden aan het hoofdstel, maar kon niet goed vinden waar de crux zat. Wilde voor de gein wel naar een bitten pasdag, bit maakte niet heel veel verschil al heb ik wel een Neue Schule bit aangeschaft toen. Maar toen ze voor de grap het kopstuk wisselde, voelde ik wél een wereld van verschil. De anderhalf jaar dat ik met dit paard reed sneed het kopstuk als het ware in de oren en daardoor kiepte hij ietsje achter de loodlijn. Met het nieuwe kopstuk niet meer.
Nou mooi, past kennelijk goed bij hem.

Drie jaar terug kreeg ik op een vrijdagavond om 11 uur een foto van de eigenaar toegestuurd. Mijn paard had een winkelhaak op z'n neus, precies waar de neusriem zat en echt op het neusbot. Dierenarts erbij, gehecht, binnen twee dagen had hij alle hechtingen er uit geschurkt.
Ik heb toen ruim anderhalf jaar met een lage neusriem gereden, want het plek is nooit goed geheeld. Uiteindelijk toch maar weer de hoge neusriem erbij gepakt en dat gaat weer goed. Maar mijn paard is anatomisch gezien niet geschikt voor een lage neusriem. Hij liep er verder wel prima op, maar ik kreeg hier en daar wel een opmerking. Alleen begreep iedereen wel waarom ik het deed.
Tsjah, wat moet je anders he?

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 12:58

Ik vind het vooral fijn dat je nu zo veel keuze hebt.

Mijn vorige paard wilde het bit laag hebben hangen, maar wel stabiel.
Had ik voor hem een hoofdstel gevonden waar het bit vast zat aan de neusriem, maar de neusriem ging dan niet helemaal rond waardoor hij zijn hele mond open kon doen.
Super fijn ook want dan kon ik meteen zien wanneer ik fouten maakte met mijn handen.

Mijn huidige paard heeft een anatomisch kopstuk met oorvrijheid aan zijn bloemhackamore.
De vorige eigenaar reed hem met een micklem en bit omdat hij enorm schud met het hoofd, maar ik vind die hele micklem niet eens mooi passen.
Zónder bit schud hij niet, dus dan maar geen bit.

Weer een derde paard wilde het bit graag wat hoog hebben hangen met een normaal engels hoofdstel.

Elk paard is anders, dus ik ben wel blij met de keuze.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-22 13:14

Janine1990 schreef:
Ik begrijp niet helemaal het doel wat dit topic moet hebben... Het past je, of het past je niet. Er is voldoende informatie beschikbaar gesteld door kennelijk FaySport oid, waarop je een mening kan baseren die goed bij jou en je paard past...

Ik heb bewust die redeneringen uit elkaar getrokken, omdat veel ervan niet klopt. Heel veel van de redenen die zij geven zijn gebaseerd op mensen die niet kunnen opzadelen of niet weten hoe ze een hoofdstel passend moeten maken.

Dan is de oplossing in mijn ogen betere educatie, in plaats van commercie.

Janine1990 schreef:
Jaren geleden, ik reed toen M1 geloof ik? Met mijn Fries... Ik irriteerde me al maanden aan het hoofdstel, maar kon niet goed vinden waar de crux zat. Wilde voor de gein wel naar een bitten pasdag, bit maakte niet heel veel verschil al heb ik wel een Neue Schule bit aangeschaft toen. Maar toen ze voor de grap het kopstuk wisselde, voelde ik wél een wereld van verschil. De anderhalf jaar dat ik met dit paard reed sneed het kopstuk als het ware in de oren en daardoor kiepte hij ietsje achter de loodlijn. Met het nieuwe kopstuk niet meer.
Nou mooi, past kennelijk goed bij hem.

Ik heb bij mijn Dy'on hoofdstel ook een prachtig anatomisch kopstuk, dus dat nut zie ik wel, en ik merk en voel het verschil.

Maar veel van de problemen met bakstukken en neusriemen zijn zo simpel op te lossen door het bit gewoon een gaatje lager te hangen, die neusriem op de goede plek te hangen en je bent klaar.

En dan zit er aan al die anatomische hoofdstellen alsnog een sperriem, terwijl verschillende onderzoeken hebben uitgewezen dat die niet paardvriendelijk zijn, drukken op zenuwen onder de kin, de mond dichtsnoeren, zelfs als ze vrij los zitten.

Dat onderstreept voor mij dat het een puur commercieel product is, zonder enige toegevoegde waarde.

Pumpkinbroes schreef:
Mijn huidige paard heeft een anatomisch kopstuk met oorvrijheid aan zijn bloemhackamore.
De vorige eigenaar reed hem met een micklem en bit omdat hij enorm schud met het hoofd, maar ik vind die hele micklem niet eens mooi passen.
Zónder bit schud hij niet, dus dan maar geen bit.

Dit is dus exact wat ik bedoel, laat gewoon weg wat niet werkt :)

They tried to bury me.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 13:28

Is niet de hobby an sich al super commercieel?
Er zijn zelfs merken toegewijd aan natural horsemanship...

Ik zie het probleem daar niet in eigenlijk... Wat voor de een wel werkt, werkt voor de ander niet... De een is er wel gevoelig voor, de ander niet... En sommigen gaan aan zichzelf twijfelen door het grote aanbod en hebben een leidende hand nodig in het bos der ruitersportartikelen.

Zelf heb ik te vaak al gezien dat hoofdstellen toch net niet lekker passen. De riempjes te dicht langs de ogen heeft bijvoorbeeld niets te maken met een gaatje hoger of lager, maar alles met massaproductie. Het is net confectie; uitgaan van een standaard model en daar grotere en kleinere uitvoeringen van produceren.
Om diezelfde reden moet bijvoorbeeld mijn nieuwe Samshield op maat gemaakt worden met een vulling omdat het model dat ze gebruiken een rond hoofd heeft.

Daarbij kan je heel veel vinden van een merk of een product. Maar de fabrikant en of ontwikkelaar hebben er vertrouwen in vanuit een heel andere achtergrond. Wellicht een achtergrond die niet elke consument kan begrijpen en daarom weg zet als commercieel. Wat overigens prima en heel menselijk is.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-22 13:54

Je hebt een punt dat de hobby super commercieel is, tegelijk wordt er imo ook heel veel verdiend aan wat simpelweg onkunde is in mijn ogen.
Peesbeschermers bijvoorbeeld. Neopreen is ontwikkeld om duikers warm te houden in heel koud water, hoe denken mensen dan ooit dat de pezen daaronder goed blijven? Pezen worden al warm door inspanning en met neopreen eronder kunnen ze die warmte niet kwijt.

Fleece bandages, zelfde verhaal. Momenteel super hip, je kunt haast geen katoen meer krijgen, maar fleece heeft een isolerende werken en wil je gewoon niet om pezen hebben. Katoenen bandages met goede wollen onderlappen of de climatex onderlappen zijn dan weer geen probleem, maar vragen veel meer handigheid, en ook goed bandageren is een kunst apart, als je overal gelijke druk wilt hebben.

Ze zijn ook nog eens veel goedkoper :D

Massaproductie is zeker een issue, en dan zeker merken die ver weg geproduceerd worden. Ik vind over het algemeen Duitse merken een betere pasvorm hebben, maar op zich is dat ook niet vreemd: die zijn gemaakt op de paarden die we hier hebben, maar zeker de betere merken hebben verschillende onderdelen die per paard aan te passen zijn.

Ik vind overal wat van, maar ik wil ook het fenomeen zelf ter discussie stellen, omdat heel veel problemen prima op te lossen zijn zonder heel veel geld uit te geven, maar door educatie.

They tried to bury me.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 14:27

Ik denk dat je heel erg naar je paard moet luisteren, mijn merrie gooit dr hoofd de lucht in als je een normaal hoofdstel in wilt doen, micklem deed ze zelf in, maar ik vind inderdaad die 'sperriem' niets, wordt ook zo smerig, daarnaast mocht het van mij wat chiquer, heb nu 2 hoofdstellen van torsy design, 1 pro en 1 pro deluxe, met de neusriem vrij hoog naar mening van velen, maar jukbeen ligt vrij en paard loopt er lekker op, bit wil ze ook wat hoger dan standaard dus met 2 rimpels, maar ze heeft ook veel lip dus kan ook optisch zijn.

Elk paard is anders en voor de een werkt iets wat voor een ander compleet niet werkt, soms best een kunst om dat uit te zoeken.

Paola ❤ elke dag met haar is een cadeautje [o]

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 14:29

Als je het zo stelt, zie ik niet in waarom je überhaupt beenbeschermers wilt gebruiken? Dan is alleen het gebruik van strijklappen en springschoenen logisch...

Vergeet niet, niet iedereen wil de problemen oplossen zonder er geld aan uit te geven. Soms koop je met een in jouw ogen onnodige uitgave ook mentale rust. En wat de een een logische uitgave vind, vind een ander belachelijk.

Zo werd ik eens door (voormalige) vrienden (die op bijstandsniveau leven) uitgelachen omdat ik een bijkeuken liet bouwen, verwarmd met vloerverwarming. Of ik soms in m'n blote kont op de vloer wilde gaan zitten? Met andere woorden: Zij vonden het achterlijke luxe. Terwijl ik het deed omdat ik een kleine ruimte zo efficiënt mogelijk wil kunnen gebruiken en dat daar geen radiator in hoort.

De een is wellicht ook fijngevoeliger voor veranderingen bij het paard dan de ander. Of heeft gewoon een fijngevoelig paard... Is ook een optie ;)
En dat iemand een aanschaf wel doet, betekent natuurlijk ook niet automatisch dat diegene onvoldoende kennis heeft van dit of dat.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-22 14:39

Ik gebruik idd nooit beenbescherming. Misschien hooguit een keer voor een foto, verder vind het idd volkomen nutteloos en contraproductief.

Ik begrijp je punt, en ik snap ook het deel persoonlijke voorkeur, maar dan nog is de redenering in de OP krom, en begrijp ik het gebruik van de sperriem bij die hoofdstellen absoluut niet, want een sperriem kan ik echt op geen enkele manier als paardvriendelijk zien.

They tried to bury me.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 15:08

Avalanche schreef:
Ik gebruik idd nooit beenbescherming. Misschien hooguit een keer voor een foto, verder vind het idd volkomen nutteloos en contraproductief.

Ik begrijp je punt, en ik snap ook het deel persoonlijke voorkeur, maar dan nog is de redenering in de OP krom, en begrijp ik het gebruik van de sperriem bij die hoofdstellen absoluut niet, want een sperriem kan ik echt op geen enkele manier als paardvriendelijk zien.

Nu ga ik even invullen voor een ander, waar ik niet echt achter sta, maar goed...

Tevens ben ik geen anatomisch wonder als het gaat om paarden, het meeste wat ik doe, doe ik op gevoel en dat heeft me nog niet heel vaak in de steek gelaten...

Ik raakte getriggerd door het adres onder aan de site, dat is namelijk vlak bij mij. Presteq is een merk van Brands of Q, voorheen QHP en bestaat sinds 2005. Vergeleken met Passier, Stübben, Kieffer, nog een kind.

Volgens mij kwam Rambo in 2009 met de Micklem, vervolgens zag je dergelijke hoofdstellen volgens mij ook via Hooks hun intrede maken.. En tegenwoordig heeft elk zichzelf respecterend merk een gelijkenis van dit hoofdstel in het assortiment.

Maar hoe onderscheid je dan jezelf???

Ik zal niet zeggen dat ze er 300% naast zitten, de intenties zullen goed zijn en ze zullen ook heus wel nagedacht hebben over het hoofdstel en hoe het in elkaar zit. Maar ik denk dat ze een mooier, geloofwaardiger en interessanter verhaal hadden gemaakt als ze een standaard hoofdstel over een sensorkap hadden getrokken om het vervolgens met hun nieuwe hoofdstel te doen en de verschillen aan drukpunten te presenteren.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-22 15:15

Dat denk ik ook idd. Dat heeft Micklem ook gedaan en dat was een goed verhaal :)

Ik denk ook dat ze de gevestigde merken tegen zich hebben, anderzijds doet Bridle2fit het heel erg goed, en dat ziet er veel traditioneler uit, maar omdat ze een fitter hebben, hebben ze het probleem van het niet goed aanpassen van hoofdstellen briljant opgelost. Dat is ook iets waar ik zelf achter kan staan, mijns inziens is dat namelijk het grootste probleem.

Ik doe ook vrij veel op gevoel, maar ik vind anatomie wel interessant, en ik ben er van overtuigd dat de voorkeuren die paarden hebben, ook niet uit de lucht komen vallen. Hoe meer je snapt van anatomie, hoe voorspelbaarder die worden.

They tried to bury me.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie